Zo moe van geldgedoe

19-12-2013 21:52 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee, even een nieuwe nick hiervoor.

Situatie is niet helemaal zoals het is ivm herkenbaarheid.

Geval is als volgt. Ouders zijn gescheiden 3 jaar terug. Beide een goede baan. Ik bleef hier met mijn broers bij m'n moeder wonen, vader had ergens een appartementje. So far so good. Inmiddels staat het huis al 2,5 jaar te koop en zijn mijne beide ouders vlak na elkaar werkloos geworden. Vader in de bijstand en woont antikraak, moeder bijna bijstand met een koophuis. Beide broers zijn het huis uit en ik woon nu tijdelijk weer even bij m'n moeder.

Vader moet binnenkort uit zn antikraakhuis. Staat te koop en veel belangstelling. Hij heeft geen vrienden waar hij terecht kan, geen recht op urgentie, kamers lukken niet want dat zijn grotendeels studentenhuizen. Kortom, hij zit helemaal klem. Mijn moeder gaat binnenkort de bijstand in. Beide 55+, hoogopgeleid. Waar ze het eerder net wel/niet redde met haar WW gaat ze nu in de problemen komen. Prijs van het huis is al 2x verlaagd maar toch nog niet verkocht. Moet straks dus flink gaan meebetalen. Doe ik al jaren maar zal een stuk gaan stijgen, als de hypotheek betaald is is er eigenlijk geen geld 'over'. En zoveel verdien ik ook weer niet.

Mijn beste vriend zit momenteel ook in de problemen, krijgt te weinig uren op werk en loopt daardoor achter met huur. Nu een extra oppasbaantje maar toch niet genoeg.

Zelf zit ik niet breed maar heb het toch gered de afgelopen jaren.

Maar ik zit hier zo tussen, wil iedereen zo graag helpen en maak me zoveel zorgen en zie momenteel weinig oplossingen meer. Ja, iedereen een (betere) baan zou leuk zijn maar goed, dat is ook niet zo geregeld, iedereen zoekt zich suf. Ik slaap slecht, eet slecht. Weet gewoon even niet waar ik het zoeken moet momenteel. Zoek niet perse oplossingen maar wilde het vooral even van me afschrijven.
ik heb er niet heel verstand van. Maar volgens mij als jij bij je moeder woont en dus mee betaald krijgt je moeder ook minder gauw financiele hulp omdat jij meebetaald. Tuurlijk maak je je zorgen om je moeder en vader, maar jij kan het niet oplossen voor ze. Dat kunnen ze ook niet van je verlangen. Vb als minderjarige kinderen een bijbaan hebben dan krijgen de ouders bv ook minder kinderbijslag. Ik denk dat het principe nu in jouw situatie hetzelfde is. Je moeder kan geen hulp krijgen of minder gauw omdat jij financieel bijdraagt. Dus mijn advies zou zijn. Zoek een huis voor jezelf. laat je moeder zelf contact opnemen met instantie die haar eventueel kunnen helpen. of die er zijn weet ik niet hoor? Maar ga uit huis.
Zoals er al staat, ik ga halverwege maart het huis uit.
Van de week weer kijkers.

Vader gaat morgen BCT bellen en hopen dat die wat weten. En morgen maar de huisarts bellen voor kalmeringsspullen ofzo. Begin helemaal door te draaien
Hoezo kan je vader nergens heen? Heeft hij niet 1 vriend/broer/moeder waar hij terecht kan?

Ik kan me dat bijna niet voorstellen.

Wat betreft je moeder, misschien is de schuldsanering een optie? Je eet 3 of 4 jaar brood met pindakaas maar daarna ben je overal vanaf.

Geldproblemen zijn stressvol en vervelend maar je kan er uitkomen.
Ik geloof in leven voor de dood
Nee. Hij heeft vrienden maar die hebben geen ruimte en jonge kinderen. Zijn ouders leven niet meer en familie heeft hij geen contact mee.

Dunno, nu red ze het nog en heeft nog geen (hoge) schulden dus ze voldoet niet aan de eisen. Er is ook nog niet duidelijk (voor mij) wanneer de bijstand ingaat. Klinkt allemaal heel wazig maar zo voel ik me nu ok een beetje. mn moeder red hetn u wel maar maak me zoveel zorgen om m'n vader.
En een tijdje een kamer huren? Is niet ideaal, maar dan heeft hij een dak boven zijn hoofd. Hij kan ook tijdelijk een wooncaravan huren en dan misschien in een garage van iemand spullen opslaan? wooncaravan

Mogelijk als het echt echt niet gaat leger des heils voor hulp?
Maar waar? Zijn bijna allemaal studentenhuizen en wie neemt er dan iemand van 55+ in huis? Daarnaast zijn zelfs de meeste studentenkamers te duur.

Ik zal eens kijken naar die caravans, thanks! Die heb ik nog niet eerder gehoord.

Verder, morgen gaat ie bellen met BCT

https://bctkennemerland.nl/voorwie.html
Ga woensdag heen om eens door zn financiën te spitten want volgens mij snapt ie niet helemaal dat je als alleenstaande echt geen 70 euro aan boodschappen hoeft te halen..

Wel goed nieuws, zaterdag kijkers geweest voor de 2e keer. Ze overwegen een bod uit te brengen dus hopelijk volgende week meer nieuws.
quote:zoutmolen schreef op 19 december 2013 @ 22:01:

mijn ouders hebben nooit rare dingen gedaan, was allemaal pure pech En scheiding kan er financieel flink inhakken.
Kunnen je ouders niet weer samenwonen als vrienden/kennissen/huisgenoten, for the time being?

De kamers in huis eerlijk verdelen zodat beide een eigen woonkamer en slaapkamer kunnen creëren? Samen apart leven dus.
Lila, ja, dat sowieso natuurlijk.

Ik betwijfel het Ananas. Helemaal nu het huis waarschijnlijk eindelijk op het punt staat verkocht te worden.

Maar los daarvan, ze zijn op alles behalve goede voet uit elkaar gegaan. Denk dat mijn moeder dat eventueel nog zou overwegen als het écht moet maar dat mijn vader liever op straat zit dan weer bij m'n moeder. *mompelt iets over mannen en trots*

Hoor ik net van m'n broer dat z'n huis nog niet verkocht is. Terwijl hij tegen mij van de week zei dat ze gingen tekenen. Morgen maar langs, word hier echt een beetje boos van. Sowieso omdat ik de hele tijd dingen uitzoek en help en ik het als laatste te horen krijg!
Lieve meid, waarom moet jij al die dingen uitzoeken als je beide ouders hoogopgeleid zijn en zo te horen alle tijd hebben? Je zit er veel te diep in zo..
Omdat mijn vader ronduit dom is met zulke dingen. Hij kan niet goed overweg met computers, heeft geen idee waar hij recht op heeft en waar hij zulke info moet vinden. Verder is hij depressief dus heeft hij snel iets van 'laat maar..'

Hij heeft verder ook geen ander om hem een schop onder zn reet te geven.
Gatver, nu weer een jankende moeder. Bijstand is 5 weken geleden aangevraagd maar nog geen geld ontvangen en steeds als ze belt wordt ze van kastje naar de muur gestuurd en het kan nog 3 weken duren voordat de beslissing gemaakt is of ze recht heeft op bijstand.

Ik ga zo maar een stukje hardlopen.
Ik snap dat je heel bezorgd bent, maar jou ouders snap ik helemaal niet! Je kunt en moet als ouder je kinderen nooit opzadelen met je eigen problemen, je hoeft het niet weg te houden, maar zolang je geen 75+ bent hoor je niet op je kinderen te leunen. Je vader is depressief heel vervelend en naar, staat hij onder behandeling, zo ja dan kan hij gebruik maken van maatschappelijk werk, geen contact met zijn familie, misschien hoognodig tijd dat contact te herstellen. En als jou vader jou als laatste informeert, dan gewoon in zijn potje laten gaar koken.

En tja je moeder kan jou wel huilend bellen, beter kan ze morgen persoonlijk langs gaan, afspraak maken, alle papieren mee, rustig en beleefd blijven, maar wel aandringen op een beslissing inzake bijstand etc.

Sterkte voor jou, op je eigen gaan wonen, goed voor jezelf zorgen en wat afstand proberen te nemen van de problemen van je ouders niet van hen, hoe staat je broer er in?
Hij staat niet onder behandeling. Zijn familie heeft ook geen behoefte aan contact, hij ook niet echt.

Ze belde met niet huilend, ze moest huilen toen ze thuis was. Afspraak staat voor 30ste en papieren en alles is al in orde, Ze moet 'gewoon' wachten.

Broer is bezig met eind stage dus die krijgt er niet al teveel van mee. Hou hem er bewust ook een beetje buiten.
Je zei al dat ie er geen recht op had, dus het zal dan ook wel niet, maar weten jullie echt zeker dat je vader geen recht heeft op urgentie om een huurwoning ergens te krijgen?

Weet natuurlijk niet of hij überhaupt ingeschreven staat bij een woningcoorporatie aangezien hij altijd een koophuis heeft gehad en daarna misschien particulier heeft gehuurd (?) en/of antikraak.

Hij kan misschien -indien ingeschreven- meedoen aan lotingen voor huurwoningen, als ze die in jouw stad/ regio hebben. Maar ja, dan heb je alsnog een kleine kans....

Is hij al naar de gemeente en/ of sociale dienst geweest om te vragen of zij iets weten?

Is hij eigenlijk verplicht in de huidige gemeente te blijven wonen (ivm bijstand), of mag hij ook verhuizen naar buiten de regio als hij daar iets kan vinden (dat ie daar weer meteen bijstand kan krijgen, maar daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten in een andere gemeente)?

Klote hoor, zo'n situatie :( Kan me er alles bij voorstellen.

En bijstand is inderdaad kut. Het klopt dat het soms weken duurt voor je uitsluitsel krijgt over of je überhaupt recht hebt op bijstand, en dat er rustig twee maanden overheen kan gaan voor je je eerste geld ontvangt.

Ik heb ook ooit bijstand en WW gehad, en had het geluk dat ik nog een mini-spaarbuffertje had en ouders, had anders niet geweten hoe ik het financieel had gered die twee maanden....aan voorschotten doen ze over het algemeen niet :/
Ja, hij staat ingeschreven maar nog niet lang genoeg en dus geen urgentie.

Hij is vandaag ergens gaan kijken en staat 3e dus duimen iig!

Verder is hij vrij gemeente gebonden ivm met beperkte sociale kring. Hij kan wel ergens anders heen (als dat kan met bijstand, dat weet ik eigenlijk niet) maar dan komt hij helemaal nooit meer de deur uit denk ik.

Er is wel sprake van een voorschot maar dat wordt dus pas de 30ste besproken. Hoop vooral dat de kijkers van vorige week een bod gaan doen anders echt problemen denk ik. Nouja, positief dat er nog kijkers komen en m'n pa blijkbaar toch bezig is. Vanavond wat beter slapen.
quote:zoutmolen schreef op 21 januari 2014 @ 16:36:

Omdat mijn vader ronduit dom is met zulke dingen. Hij kan niet goed overweg met computers, heeft geen idee waar hij recht op heeft en waar hij zulke info moet vinden. .Dit rijm ik totaal niet met de goede baan zoals je dat in je OP schrijft.
quote:itsme1973 schreef op 19 december 2013 @ 21:57:

waarom moet jij bij je moeder wonen en de hypotheek betalen?

zoek iets voor jezelf, zij moet(en) bij de hypotheekverstrekker aangeven dat ze niet meer kunnen betalen, dan wordt het huis ws door de bank verkocht en zitten zij met de schulden (als er geen NHG is)

jouwe beste vriend zit in de shit, hij heeft een extra oppasbaantje? maar is dat jouw probleem?

nee want jij zit al in de shit van de hypotheek van je ouders zolang je daar woont, toch?

en op deze manier neem jij de ellende van de halve wereld op je nek.....

waarom ga je niet uit huis?

ga lekker uit huis. hun probleem is niet jouw probleem. heb lekker schijt aan je ouders. de mensen waar je van houdt moet je helemaal niet helpen

gatver zeg
Hij had een goede baan, hoogopgeleid. Maar google, smartphone's, alle verschillende site's waar dingen op staan en waar hij dingen kan uitzoeken lukt hem echt niet.
Ik herken de situatie deels, misschien een paar ideeën:

- ik ken iemand die een deal heeft gesloten bij een bed&breakfast. Een kamer huren voor ¤400,- pm (eigenaar ook blij, want vast inkomen). Tijdelijke oplossing, maar toch

- je vader in huis nemen als dat enigszins mogelijk is als je straks je eigen plekje hebt

- je vader kan zo in een vakantiehuisje/stacaravan. Heb ik zelf ook 9 maanden moeten doen na relatiebreuk. Die zijn vaak binnen een dag al beschikbaar en de prijs kun je zo laag houden als je zelf wil (in ongewilde gemeentes zijn er al stacaravans vanaf ¤200,-). Ik huurde zelf gemeubileerd

- vader laten verhuizen naar een goedkope gemeente. Niet leuk, maar nu hij toch werkeloos is bindt hem niet aan zijn woonplaats van nu

- toch aan broers vertellen en gezamenlijk kijken hoeveel jullie bij kunnen dragen

Sterkte... Ik ken het rottige en machteloze gevoel
quote:Ananas schreef op 20 januari 2014 @ 20:25:

Kunnen je ouders niet weer samenwonen als vrienden/kennissen/huisgenoten, for the time being?

De kamers in huis eerlijk verdelen zodat beide een eigen woonkamer en slaapkamer kunnen creëren? Samen apart leven dus.Misschien kan die goede vriend met huurachterstand er ook nog wel bij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die eerste tip is zo gek nog niet. Helemaal niet bij me opgekomen! Thanks. In huis nemen kan niet straks want studentenhuis dus gaat moeilijk in een klein kamertje.

Broers kunnen niets missen dus dat is sowieso geen optie. Ze onderhouden zich beide zelf en werken daar ook hard voor en dat is al niet heel breed. Broers weten het ook wel hoor, maar zijn er niet zo mee bezig als ik ben omdat ze gewoon heel erg druk zijn met school en werk.

Thanks. Heb er wel ietsje meer vertrouwen in sinds vandaag. Hij is toch wel gemotiveerder dan ik dacht en dat scheelt een hoop. Van trekken aan een dood paard word je doodmoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven