Katten drie dagen alleen?
woensdag 22 januari 2014 om 18:40
Zouden jullie je katten drie dagen (vrijdagmiddag-maandagochtend) alleen thuis laten, zonder dat iemand komt kijken? Zo ja, wat zet je dan precies voor ze klaar? Extra bakken water, voerbakje met tijdslot?
Mijn eigen katten gaan naar het pension, maar ik werd wel een beetje meewarig aangekeken toen ik dat vertelde. Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.
Ik zit dan ook een beetje met de kattenbakken. Zus en zwager hebben er een voor 2 katten, en die katten gaan er dan ook nog op als hij vies is. Mijn katten zoeken bij wijze van spreken al een andere plek als er een drol in ligt, en dan heb ik nog twee bakken voor 2 katten.
Mijn eigen katten gaan naar het pension, maar ik werd wel een beetje meewarig aangekeken toen ik dat vertelde. Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.
Ik zit dan ook een beetje met de kattenbakken. Zus en zwager hebben er een voor 2 katten, en die katten gaan er dan ook nog op als hij vies is. Mijn katten zoeken bij wijze van spreken al een andere plek als er een drol in ligt, en dan heb ik nog twee bakken voor 2 katten.
woensdag 22 januari 2014 om 18:44
Mijn katten zijn asielkatten, dus als ik kan voorkomen dat ze naar een pension moeten dan doe ik dat. Ben bang dat ze dan denken dat we niet meer terugkomen. De meeste katten hechten ook erg aan hun huis. Ik heb voerautomaten met een tijdslot, en 3 dagen (twee nachtjes) laten we ze wel alleen. Zijn we langer weg dan vragen we de buren om ze te voeren, en ook om de kattenbakken te verschonen.
woensdag 22 januari 2014 om 18:46
Bij mijn vorige kat kon het wel. Er stond dan genoeg eten en drinken en ze kon dan wel door een kattenluik naar buiten (en ging dus ook niet op de kattenbak, maar in het weiland achter het huis)
Evt kon ze ook nog muizen vangen buiten.
Maar met een binnenkat vind ik het net aan de lange kant, al denk ik inderdaad dat een pension voor 3 dagen ook stress kan opleveren. Het hangt dus van je kat af.
Evt kon ze ook nog muizen vangen buiten.
Maar met een binnenkat vind ik het net aan de lange kant, al denk ik inderdaad dat een pension voor 3 dagen ook stress kan opleveren. Het hangt dus van je kat af.
woensdag 22 januari 2014 om 19:08
Hmmm verrassende reacties. Ik had echt verwacht dat de meerderheid zou roepen dat dat echt niet kan. Helaas kan ik niet mijn buren vragen, de ene kant is 90+ en de andere kant is er nooit. Andere mensen heb ik eigenlijk niet in de buurt, afgezien van moeders van school.
Ik ga in het weekend wel regelmatig naar mijn vriend, maar dan rijd ik elke dag even heen en weer voor voer, water en schone bakken. Ik ben bijna geneigd om tijdens ons weekend weg ook maar even een keer heen en weer te rijden (2 x 200 km.). Ik merk ook dat de voerbakken altijd leeg zijn als ik het weekend bij mijn vriend ben. Dan eten ze veel meer dan als ik thuis ben (bang dat het verdwijnt ofzo?).
Ik ga in het weekend wel regelmatig naar mijn vriend, maar dan rijd ik elke dag even heen en weer voor voer, water en schone bakken. Ik ben bijna geneigd om tijdens ons weekend weg ook maar even een keer heen en weer te rijden (2 x 200 km.). Ik merk ook dat de voerbakken altijd leeg zijn als ik het weekend bij mijn vriend ben. Dan eten ze veel meer dan als ik thuis ben (bang dat het verdwijnt ofzo?).
woensdag 22 januari 2014 om 19:12
quote:betjebig schreef op 22 januari 2014 @ 18:40:
Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.
Dat zou voor mijn katten ook zo zijn.
Liever 3 dagen alleen (maar dat is dan ook écht de max) dan in een pension.
Is er niemand die even de bak kan leegscheppen tussendoor en water/eten aan te vullen?
Zo niet zou ik meerdere bakken water en brokken neerzetten en 2 schone kattenbakken.
Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.
Dat zou voor mijn katten ook zo zijn.
Liever 3 dagen alleen (maar dat is dan ook écht de max) dan in een pension.
Is er niemand die even de bak kan leegscheppen tussendoor en water/eten aan te vullen?
Zo niet zou ik meerdere bakken water en brokken neerzetten en 2 schone kattenbakken.
woensdag 22 januari 2014 om 19:15
Een kat alleen zou ik niet doen. Met 2 of meer kan dat prima. Paar dekentjes oid (stel dat het heel koud word ineens) 3 verschillende waterbakken voor het geval er eentje omvalt en voldoende droogvoer. Katten redden zich prima. Oja, eventueel als het kan 2 bakken. Ik heb nu een enorme viesneus die anders op een stoel gaat zitten poepen oid.
woensdag 22 januari 2014 om 19:16
quote:betjebig schreef op 22 januari 2014 @ 19:08:
Ik ben bijna geneigd om tijdens ons weekend weg ook maar even een keer heen en weer te rijden (2 x 200 km.).
Jij bent gek! (maar wel lief hoor dat je dat voor je katten over hebt)
Je katten houden er echt niets aan over als ze een paar dagen alleen zijn.
Ik ben bijna geneigd om tijdens ons weekend weg ook maar even een keer heen en weer te rijden (2 x 200 km.).
Jij bent gek! (maar wel lief hoor dat je dat voor je katten over hebt)
Je katten houden er echt niets aan over als ze een paar dagen alleen zijn.
woensdag 22 januari 2014 om 19:16
Ik zou wel een moeder van een vriendje kunnen vragen, die heeft het ook wel eens aangeboden, maar dat was misschien alleen uit beleefdheid. Ik vraag eigenlijk nooit dingen aan anderen
Dan zet ik wel beide kattenbakken beneden. Nu staat er een op zolder, maar ik vind het ook zo wat om iemand door mijn hele huis te laten lopen.
Dan zet ik wel beide kattenbakken beneden. Nu staat er een op zolder, maar ik vind het ook zo wat om iemand door mijn hele huis te laten lopen.
woensdag 22 januari 2014 om 19:18
'Moeders van school' zou je het toch aan kunnen vragen? Hoeveel moeite is het nou om een keer binnen te komen dat weekend en even voer en water bij te vullen en de katten een beetje te aaien.
Misschien iemand vragen van wie je weet dat die zelf ook katten heeft en dan direct aanbieden om ook een keer voor hun katten te zorgen?
Misschien iemand vragen van wie je weet dat die zelf ook katten heeft en dan direct aanbieden om ook een keer voor hun katten te zorgen?
Zeg maar Spijker.
woensdag 22 januari 2014 om 19:19
Met festivals blijft mijn kat ook alleen thuis. Meerdere bakken voer en water en extra kattenbakken werkt hier. Meneer is sowieso heel netjes, hij heeft een bak voor poep en een voor plas en als we wegzijn moeten er extra bakken staan omdat hij anders een andere plek zoekt om zijn behoefte te doen. Hij houdt absoluut niet van vieze bakken. Tot nu toe gaat het iedere keer prima. Ik probeer meestal wel te regelen dat iemand even met hem komt spelen, maar dat is niet altijd haalbaar.
woensdag 22 januari 2014 om 19:20
Zou je katten niet in een pension zetten, zou ze gewoon lekker thuis laten en meerdere voerbakken en waterbakken neerzetten.
En eventueel proberen of een moeder van school dan even bij je thuis wil kijken of alles goed gaat met ze?
Katten redden zich over het algemeen wel hoor, zolang ze maar eten en drinken hebben.
En eventueel proberen of een moeder van school dan even bij je thuis wil kijken of alles goed gaat met ze?
Katten redden zich over het algemeen wel hoor, zolang ze maar eten en drinken hebben.
woensdag 22 januari 2014 om 19:20
Pension zou ik nooit doen. Katten zijn graag in hun eigen omgeving.
Een kat die weggebracht wordt, krijgt stress. Die krijgt te maken met een andere omgeving, andere katten en vooral: onzekerheid. Hij weet niet of jij hem weer komt halen. Grote stressoren. Gewoon thuis laten. 3 dagen is wel wat lang maar het zou kunnen.
Heb je geen kennis die even een keertje langs wil gaan?
Een kat die weggebracht wordt, krijgt stress. Die krijgt te maken met een andere omgeving, andere katten en vooral: onzekerheid. Hij weet niet of jij hem weer komt halen. Grote stressoren. Gewoon thuis laten. 3 dagen is wel wat lang maar het zou kunnen.
Heb je geen kennis die even een keertje langs wil gaan?
woensdag 22 januari 2014 om 19:22
Een pension is een stressor, zeker, maar het is beter je katten 3 dagen in een omgeving te hebben waarbij het van vers water, vers voer verzekerd is. Aanspraak heeft, een schone bak heeft en zorg krijgt als het dat nodig is.
katten hebben ook aandacht nodig hoor. Drie dagen alleen is echt belachelijk
katten hebben ook aandacht nodig hoor. Drie dagen alleen is echt belachelijk