Katten drie dagen alleen?

22-01-2014 18:40 130 berichten
Zouden jullie je katten drie dagen (vrijdagmiddag-maandagochtend) alleen thuis laten, zonder dat iemand komt kijken? Zo ja, wat zet je dan precies voor ze klaar? Extra bakken water, voerbakje met tijdslot?

Mijn eigen katten gaan naar het pension, maar ik werd wel een beetje meewarig aangekeken toen ik dat vertelde. Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.

Ik zit dan ook een beetje met de kattenbakken. Zus en zwager hebben er een voor 2 katten, en die katten gaan er dan ook nog op als hij vies is. Mijn katten zoeken bij wijze van spreken al een andere plek als er een drol in ligt, en dan heb ik nog twee bakken voor 2 katten.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens rond, zoek een meisje (m/v) vaneden jaar of 14. Grote zus van iemand van school oid.
quote:betjebig schreef op 22 januari 2014 @ 21:26:

[...]

Wat is dan voor jullie een aanvaardbaar alternatief? Van het pension moeten ze altijd even bijkomen, dus dat is ook zo wat voor vier dagen. En ik heb helaas geen jongvolwassen/grote puber nichtje dat het leuk vindt om op mijn huis te passen. Een moeder van school gaat hier natuurlijk ook geen uren zitten, dus dan is het alleen voor de voer- en waterbakjes en de kattenbakken uitscheppen.

Is dat dan ook armoe?

nee hoor

hier blijft de kat met gemak 3 dagen alleen

kattenbak goed schoon, evt kan je een extra bij action kopen?

hier staat altijd onbeperkt voer, dus ik heb geen voerbak met timer nodig

ik zorg dat er genoeg water en voer staat

tussendeuren open zodat hij overal naar toe kan waar hij wil, beest heeft het heerlijk als hij ons waterbed eens een paar dagen niet hoeft te delen

mijn kat zou je niet gelukkig maken met een binnenlopende oppas, beestje houd niet van vreemden
quote:lilalinda schreef op 22 januari 2014 @ 21:37:

Vraag eens rond, zoek een meisje (m/v) vaneden jaar of 14. Grote zus van iemand van school oid.

dochter van collega, rondvragen bij collega's of andere buren?

maar ik zou eerder overwegen ze alleen te laten (voorzien van alle gemakken) dan een vreemde in huis te halen
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 19:33:

[...]

neem dan geen dieren, wat een armoe zegOngesteld ofzo? Loop niet zo te zieken joh.
3 dagen vind ik ook te lang. Een nacht kan, maar langer echt niet, vind ik. Ik zou iemand vragen te checken of alles goed is, iemand die even een kroel kan geven, bakjes kan verversen..

Daar zou ik me beter bij voelen. Ik zou drie dagen lang denken: hoe zou het met poes zijn?

En jij, denk ik ook, anders zou je ze niet naar een pension doen, daar worden ze tenslotte ook goed verzorgd. Blijkbaar wil jij dat graag..

[...]

Wat is dan voor jullie een aanvaardbaar alternatief? Van het pension moeten ze altijd even bijkomen, dus dat is ook zo wat voor vier dagen. En ik heb helaas geen jongvolwassen/grote puber nichtje dat het leuk vindt om op mijn huis te passen. Een moeder van school gaat hier natuurlijk ook geen uren zitten, dus dan is het alleen voor de voer- en waterbakjes en de kattenbakken uitscheppen.

Is dat dan ook armoe?Verse brokkies, water en bak uitscheppen is voldoende. Katten kunnen wel makkelijk een paar dagen zonder aandacht, als ze niet alleen zijn. Dus als je dat kan regelen, dan ben je al een heel eind. Ik zou mijn katten ook niet voor 3 dagen in een pension stoppen. Inderdaad veel te veel stress.

[...]

Wat is dan voor jullie een aanvaardbaar alternatief? http://blijehuisdieren.nl/kattenoppas.html

https://nl.care.com/dierenverzorger
Je hebt in elke plaats dierverzorgers die bij jou thuis je dieren komt verzorgen. Net als een uitlaatdienst voor honden zeg maar. Is dat niet iets voor je?

[...]

Is dat dan ook armoe?

Je moet je niets aantrekken van de extremisten hier. Die hebben waarschijnlijk geen of maar 1 kat.

Meerdere katten kunnen echt prima zonder mensen. En natuurlijk zet je niet 1 klein bakje water neer zoals sommigen suggereren. Verschillende bakken water en verschillende voerbakjes en ze kunnen echt prima een weekend alleen zijn.
Ikzelf maar ook een aantal anderen hadden al geopperd dat er oppassen zijn speciaal voor huisdieren. Geven de dieren aandacht en eten voor een paar euro. Als dat niet in je woonplaats is, iemand van school, een collega, etc.
Ik zou gewoon even zo'n moeder van school vragen, kleine moeite en voor jou een gerust hart. Er zit vast wel een moeder tussen met een kind dat de katten leuk vindt, toch?
wtf, extremisten, Nina?? En de rest zijn dierenbeulen dan zeker?
quote:Je moet je niets aantrekken van de extremisten hier. Die hebben waarschijnlijk geen of maar 1 kat.

Meerdere katten kunnen echt prima zonder mensen. En natuurlijk zet je niet 1 klein bakje water neer zoals sommigen suggereren. Verschillende bakken water en verschillende voerbakjes en ze kunnen echt prima een weekend alleen zijn.

Ik heb er vier Het gaat niet om de menselijke aandacht. Het gaat om even controleren of alles in orde is. Er zal maar eentje de eerste avond zijn rug breken. Die overleeft het niet en sterft met onwijs veel pijn. Naast zoiets heftigs zijn er ook genoeg andere ongelukjes en ziektes waarbij het van belang is dat er iemand zo snel mogelijk naar de dierenarts gaat.

Een oppas hoeft van mij er echt geen uren bij te gaan zitten. Alleen even controleren of ze oké zijn, schoon water er voer.
quote:nina1966 schreef op 22 januari 2014 @ 21:58:

[...]

Je moet je niets aantrekken van de extremisten hier. Die hebben waarschijnlijk geen of maar 1 kat.

Meerdere katten kunnen echt prima zonder mensen. En natuurlijk zet je niet 1 klein bakje water neer zoals sommigen suggereren. Verschillende bakken water en verschillende voerbakjes en ze kunnen echt prima een weekend alleen zijn.Een weekend weg (of wat dan ook) mag allemaal geld kosten maar de kat (of katten) moeten zichzelf maar redden. Mij geeft het een gerust gevoel als iemand bij mijn kat en konijnen gaat kijken of alles nog goed gaat, ze eten en aandacht geeft.

[...]

Is dat dan ook armoe?

drie dagen alleen KAN.

maar als er tussentijds iemand langskomt voor eten/water/kattenbak en om eventuele calamiteiten te rapporteren, dan zou ik me wel beter voelen.

meer hoeft niet, het is tenslotte maar drie dagen.

mijn buurvrouw is vorig jaar meer dan drie weken op reis geweest.

haar kat is een oude poes, pension was geen optie owv de stress.

ik verzorgde poes, in duo-baan met iemand anders.

poes kan mij niet uitstaan, dus mijn aandacht werd beloond met blaasconcerten.

pas na twee volle weken mocht ik haar een beetje borstelen (2 minuten ofzo)

dus tja, veel meer dan eten/drinken verversen en 5 minuutjes in de zetel blijven zitten deed ik niet.

beestje heeft deze periode prima overleefd, het zal wel saai geweest zijn, maar in ieder geval geen stress van verhuis & pension.
quote:yesorno schreef op 22 januari 2014 @ 22:00:

wtf, extremisten, Nina?? En de rest zijn dierenbeulen dan zeker?

Waar slaat dat op? Je bent echt geen dierenbeul hoor als je je katten goed verzorgt achterlaat. Het dierenmishandeling noemen vind ik extreem ja. En je kat drie keer per dag eten geven ook. Is niet eens gezond voor zo n beest trouwens.

Ze blijft geen weken weg hoor het is maar een weekend. En vreemden in je huis geven een kat meer stress dan gewoon lekker in hun eigen doen zijn.
Ik denk maar zo: de dierenpolitie lacht je keihard uit als je hierom een zorgmelding doet.

Poes heeft eten, drinken, schone bak, warm huis en een baasje dat er na drie dagen alweer is.
quote:raa85 schreef op 22 januari 2014 @ 22:05:

[...]

Ik heb er vier Het gaat niet om de menselijke aandacht. Het gaat om even controleren of alles in orde is. Er zal maar eentje de eerste avond zijn rug breken. Die overleeft het niet en sterft met onwijs veel pijn. Naast zoiets heftigs zijn er ook genoeg andere ongelukjes en ziektes waarbij het van belang is dat er iemand zo snel mogelijk naar de dierenarts gaat.

Een oppas hoeft van mij er echt geen uren bij te gaan zitten. Alleen even controleren of ze oké zijn, schoon water er voer.Heb jij wel eens een kat gehad die zijn rug heeft gebroken dan?

Doe niet zo belachelijk. Ik heb nu ruim 30 jaar katten en het enige ongelukje dat wel eens gebeurt is dat ze wat omgooien wat er normaal niet staat. Echt nog nooit dat er een kat ineens een gebroken poot had of (hoe verzin je het) een gebroken rug. Nog geen gebroken nagel zelfs.
Mijn kat is inderdaad ziek geweest op mijn weekend weg. Een andere heeft zijn poot gebroken tijdens mijn weekend weg. Gelukkig had ik oppas. Ik heb al 33 jaar katten.

Tja, je kan je peuter ook een hele ochtend alleen laten. Grote kans dat er niets gebeurt, maar er is wel een kans. Iedereen mag zijn eigen keus maken; het zijn jouw katten, maar IK vind het geen optie.
Het hangt heel erg af van hoe je kat is.

Wij hebben een jonkie en dat is een enorme kroelkont. Komt echt meerdere keren per dag in mijn armen liggen knuffelen en slapen. Ik merk ook dat hij vaak naar buiten gaat als wij zelf even weggaan.

Een dergelijke kat zou ik voor een vakantie liever naar een pension brengen, zodat hij niet aan de zwerf zal gaan. Dan krijgt hij aandacht, vers eten en is er toezicht. Het is een heel gemakkelijk beestje, heel sociaal naar mensen en andere katten.

Mijn oudere katten (helaas beiden vorig jaar overleden) zijn wel eens 1 nacht alleen geweest, maar dat vind ik zelf wel de max. 2 nachten zou ik ook nog kunnen voorstellen maar langer echt niet.

Een kat die prima alleen kan zijn, daarvoor zou ik oppas aan huis regelen. Dan heb je ook even wat toezicht, zeker als de oppas de routine van de kat volgt (als ze een vaste etenstijd hebben, dan melden ze zich vaak wel).
Wat een rare vergelijking.

Een kat is zelfredzaam, een peuter niet.
Daar gaat het niet om. Je snapt wat ik bedoel toch? Sommige mensen laten hun hond ook twaalf uur alleen in verband met werk. Dat kan, maar is verre van optimaal. Zo moeilijk is het niet om iemand te regelen.
quote:wendy7474 schreef op 22 januari 2014 @ 22:18:

Wat een rare vergelijking.

Een kat is zelfredzaam, een peuter niet.Die vergelijking slaat idd nergens op. Nou heb ik helemaal niks met katten maar mijn vriendin heeft er drie en als er iemand is die stapelgek met haar beesten is is zij het en zelfs zij laat ze die tijd weleens alleen. Als je aan het werk bent kan er ook iets met je kat gebeuren toch, ben je er ook niet bij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nina1966 schreef op 22 januari 2014 @ 22:11:

[...]

Heb jij wel eens een kat gehad die zijn rug heeft gebroken dan?

Doe niet zo belachelijk. Ik heb nu ruim 30 jaar katten en het enige ongelukje dat wel eens gebeurt is dat ze wat omgooien wat er normaal niet staat. Echt nog nooit dat er een kat ineens een gebroken poot had of (hoe verzin je het) een gebroken rug. Nog geen gebroken nagel zelfs.

Mijn kat viel uit de krabpaal en had haar kaken op vier plekken gebroken. Een andere kat van mij kreeg opeens acuut nierfalen.

Ik was gelukkig thuis, maar als ik een weekend weg was geweest?

Mijn dierenarts vertelde dat ieder jaar tijdens de vakantie katten overlijden aan een verstopte blaas. Da's een crappy way to die. De vakantieoppas heeft dan veel te laat of helemaal niet door dat er iets met zo'n kat aan de hand is. Als ik wegga komt er een kattenoppas die verstand heeft van katten.
Ik heb mijn katten zo vaak alleen gelaten. Dan vertrok ik vrijdagsmiddags en kwam zondags diep in de nacht vaak pas weer thuis. En volgens mij hebben ze t niet eens in de gaten gehad dat ik weg was. Ze hadden het eten nog lang niet op , het water was nog lang niet op en de bak was ook nog lang niet vol gescheten. En nee het huis was ook niet afgebroken. Er lagen hooguit wat meer katten haren overal. Maar dat kwam omdat ik het weekend niet kon stofzuigen omdat ik er niet was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven