Wordt t nog koud?

05-01-2014 22:14 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk wel goed voor mn gasrekening maar leuk vind ik anders. Geen verse knerpsneeuw, geen witte ademwolkjes, geen betoverend bevroren landschappen.

Nou was het vorig jaar eind februari ook nog ijzig en bevroren, dus het kan nog komen toch? Of niet?

Wat denken jullie, wordt t nog koud?
Zeg maar Spijker.
quote:Donkeyshot schreef op 23 januari 2014 @ 13:10:

[...]

Ik wel op winterbanden, maar dat was dan omdat de hele weg geblokkeerd was met auto's op zomerbanden die geen kant meer op konden of durfden.

Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat na een flinke sneeuwbui al die zomerbanden ploeteraars op de rechterbaan achter elkaar aan sukkelden. Dat was wel weer fijn want daardoor had ik de hele linkerbaan voor mij alleen. Die lag wel vol met verse sneeuw maar met goede winterbanden kan je daar prima op rijden (uiteraard wel met aangepaste snelheid maar toch nog altijd heel wat vlotter dan het kruipverkeer op de rechterbaan).ah jij kunt in het voorbijgaan zien wat voor banden er onder al die auto's lagen, knap hoor.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 23 januari 2014 @ 13:13:

[...]

ah jij kunt in het voorbijgaan zien wat voor banden er onder al die auto's lagen, knap hoor.

Ja, wel, want die hebben vaak geen wieldoppen (past niet) of een basis-velg (want een tweede set lichtmetalen velgen is duur). Valt mij tenminste op, al die dure leaseauto's waar je in de winter ineens de zwarte binnenvelg van ziet in plaats van die fancysmancy lichtmetalen bling bling.

Bij mij kun je het dan weer níet zien want mijn wintersloffen liggen velg-loos in de kruipruimte en worden er tegen december (want ik ben altijd wat laat met afspraak plannen ) opgezet met gebruikmaking van de eigen lichtmetalen velgen. Nu ligt de zomerset dus tussen de zilvervisjes
Wat Tia Dalma zegt. En verder zie je het aan de manier waarop de zomerbandrijders met een slakkegangetje door de sneeuw ploeteren. Omdat ze geen vaart kunnen maken, en omdat ze niet meer kunnen remmen als ze toch wat vaart gemaakt hebben.

Als er sneeuw ligt op de snelweg, is de linkerbaan voor de doorrijders op winterbanden. Die hebben grip genoeg; hun remweg in verse sneeuw is maar de helft van die van zomerbandenrijders.

Van mij hoeft niemand aan de winterbanden, maar laat dan gewoon je auto staan als het een keer echt winters weer is. Zoals het in Duitsland wettelijk is geregeld, dus.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:ElleMichelle schreef op 21 januari 2014 @ 13:44:

Nou ik voel me altijd het best rondom de 20 graden

Bij lager dan 5 en hoger dan 25 graden voel ik me juist minder Ik vind warm weer (tussen 18 en 26) ook wel leuk, maar ik verwacht dat wel in de zomermaanden, laten we maar zeggen tussen mei en september. Ik droom niet alleen maar van strenge vorst. Het feit dat ik kou minder voel dan een doorsnee iemand, speelt er ook in mee.
World of Warcraft: Legion
Misschien heb ik dat niet verteld maar uiterst gevaarlijk en daarom hinderlijk is ijzel. Dat kan makkelijk ontstaan rond 0 graden waarbij het overdag dooit en regent. Die regen vriest 's nachts op, en de volgende dag is het spek- en spekglad totdat de ijzel weer weg dooit. Een gruwel voor iedereen, vooral voor auto- en motorrijders. Verstandige motorrijders gaan met vorst de weg niet op; of ze solliciteren naar zelfmoord.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 23 januari 2014 @ 22:53:

Misschien heb ik dat niet verteld maar uiterst gevaarlijk en daarom hinderlijk is ijzel. Dat kan makkelijk ontstaan rond 0 graden waarbij het overdag dooit en regent. Die regen vriest 's nachts op, en de volgende dag is het spek- en spekglad totdat de ijzel weer weg dooit. Een gruwel voor iedereen, vooral voor auto- en motorrijders. Verstandige motorrijders gaan met vorst de weg niet op; of ze solliciteren naar zelfmoord.

Oneens. Er zijn zat motorrijders die 's winters doorrijden. Kwestie van weten wat je doet en goed aankleden. Handvatverwarming helpt ook. Zolang het droog is, kan je bij vriezend weer prima rijden. En als na gladheid de weg gestrooid is kan je ook verder, al is pekel nogal slecht voor een motorfiets.

Zelfs op sneeuw en ijs kan een goede motorrijder rijden. Ik heb het ook wel eens gedaan maar het kost veel inspanning en concentratie. Dus ik pak dan toch liever de auto.

Bij ijzel gaan rijden is gekkenwerk zolang er niet gestrooid is, maar dat geldt ook voor auto's. Zelfs met winterbanden kom je dan niet ver. Maar ijzel ontstaat vaak juist bij temperaturen net boven nul, niet als het vriest.
quote:Donkeyshot schreef op 23 januari 2014 @ 19:07:

Wat Tia Dalma zegt. En verder zie je het aan de manier waarop de zomerbandrijders met een slakkegangetje door de sneeuw ploeteren. Omdat ze geen vaart kunnen maken, en omdat ze niet meer kunnen remmen als ze toch wat vaart gemaakt hebben.

Als er sneeuw ligt op de snelweg, is de linkerbaan voor de doorrijders op winterbanden. Die hebben grip genoeg; hun remweg in verse sneeuw is maar de helft van die van zomerbandenrijders.

Van mij hoeft niemand aan de winterbanden, maar laat dan gewoon je auto staan als het een keer echt winters weer is. Zoals het in Duitsland wettelijk is geregeld, dus.

Goh, ik merk dat als de mensen er in september de winterbanden de winterbanden er onder hebben liggen het aanmerkelijk zachter gaan rijden (ook aan te raden met mindere presteren van winterbanden)

Op natwegdek zijn mijn zomerbanden echt superieur en ook rotondes kan ik veel harder nemen dan met winterbanden.

Dus zie ik iemand traag rijden voor mij deze winter ja hoor winterbanden

Ook leuk

http://www.autorij-instru ... interbanden-zin-of-onzin/
oud topic zeg
quote:Donkeyshot schreef op 23 januari 2014 @ 19:07:

Als er sneeuw ligt op de snelweg, is de linkerbaan voor de doorrijders op winterbanden. Die hebben grip genoeg; hun remweg in verse sneeuw is maar de helft van die van zomerbandenrijders.Dat is gek, die paar dagen dat het de afgelopen drie jaar echt sneeuwde was de linkerbaan vaak ongestrooid en/of zeer weinig bereden en reed ik daar lekker door. Op zomerbanden. Geen lulhannes in leasebak op winterbanden gezien hoor.
quote:Liv_1 schreef op 08 januari 2014 @ 13:25:

[...]

Of ijzelt.

Mensen die geen winterbanden om doen vind ik eigenlijk een beetje niet erg snugger.Man, man, die winterbanden-onzin is de laatste 5-10 jaar echt goed in de markt gezet.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 24 januari 2014 @ 11:13:

[...]

Dat is gek, die paar dagen dat het de afgelopen drie jaar echt sneeuwde was de linkerbaan vaak ongestrooid en/of zeer weinig bereden en reed ik daar lekker door. Op zomerbanden. Geen lulhannes in leasebak op winterbanden gezien hoor.

Haha, dit! Ook op zomerbanden is het prettiger rijden in verse sneeuw waar je grip op hebt dan in die glibberige pap waarin de linkerbaan voortsukkelt.

Maar veel mensen schieten in een hysterische kramp zodra de eerste sneeuwvlok naar beneden dwarrelt en gaan meteen 30 rijden.
quote:[message=15730967,noline]zoembaya schreef op 24

Haha, dit! Ook op zomerbanden is het prettiger rijden in verse sneeuw waar je grip op hebt dan in die glibberige pap waarin de linkerbaan rechterbaan voortsukkelt.

Maar veel mensen schieten in een hysterische kramp zodra de eerste sneeuwvlok naar beneden dwarrelt en gaan meteen 30 rijden.
Ach, vorig stond mijn buurman te hannesen met zijn auto. Vastgereden sneeuw is behoorlijk glad en hij kon met zijn auto niet eens wegkomen bij de stoeprand want zijn auto bleef naar de stoep glijden. Mijn auto stond er achter. Ik stapte in en reed probleemloos weg, tot verbazing van de buurman. Sindsdien heeft hij ook winterbanden. Maar eerlijk is eerlijk: deze winter heeft hij er tot nu toe geen profijt van gehad. Ik ook niet. Dat komt pas als het weer gaat sneeuwen (dus misschien dit jaar wel helemaal niet).

Winterbanden presteren stukkken beter op sneeuw en ijs, dus hoogstens een paar dagen per jaar. En dan ben je er erg blij mee, als je de weg op moet. Onder andere omstandigheden presteren ze een fractie minder dan zomerbanden, maar niet zoveel dat je daar last van hebt in het verkeer.

Conclusie: als je je auto elke dag nodig hebt zijn winterbanden een goede keuze. En als je je auto best een dagje kan laten staan als het sneeuwt, heb je ze niet nodig en kan je je de extra kosten besparen.
quote:zoembaya schreef op 24 januari 2014 @ 11:24:

[...]

Haha, dit! Ook op zomerbanden is het prettiger rijden in verse sneeuw waar je grip op hebt dan in die glibberige pap waarin de linkerbaan voortsukkelt.

Maar veel mensen schieten in een hysterische kramp zodra de eerste sneeuwvlok naar beneden dwarrelt en gaan meteen 30 rijden.Ik heb volgens mij vorig jaar in een auto gezeten en het begon ook goed te sneeuwen. Het was donker. Dan is het ook verstandiger om langzamer te rijden. Er was wel een andere auto die dacht mij kan niks overkomen, maar die bleek dus later echt van weg te zijn geraakt.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 24 januari 2014 @ 11:31:

[...]

Links/rechts, het blijft een pot nat voor me.
quote:betoverend schreef op 24 januari 2014 @ 11:36:

[...]

Ik heb volgens mij vorig jaar in een auto gezeten en het begon ook goed te sneeuwen. Het was donker. Dan is het ook verstandiger om langzamer te rijden. Er was wel een andere auto die dacht mij kan niks overkomen, maar die bleek dus later echt van weg te zijn geraakt.Uiteraard moet je je snelheid en rijstijl aanpassen in de sneeuw. Maar zodra het een beetje sneeuwt hoef je echt niet meteen stapvoets te gaan rijden, wat veel mensen wel doen.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 24 januari 2014 @ 11:13:

[...]

Dat is gek, die paar dagen dat het de afgelopen drie jaar echt sneeuwde was de linkerbaan vaak ongestrooid en/of zeer weinig bereden en reed ik daar lekker door. Op zomerbanden. Geen lulhannes in leasebak op winterbanden gezien hoor.

Ik ben geen lulhannes maar een ezel.

En ik rijd niet in een leasebak, wel op winterbanden.

En als ik op de linkerbaan rijd in verse sneeuw, hoop ik niet dat jij met je zomerbanden achter me rijdt. Want jouw remweg is al gauw meer dan twee keer zo lang als die van mij. Dus je kan nooit op tijd stoppen als ik moet remmen. Hou maar flink afstand dus.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 24 januari 2014 @ 11:18:

[...]

Man, man, die winterbanden-onzin is de laatste 5-10 jaar echt goed in de markt gezet.

Vrouw hoor. En die "onzin" heb ik gewoon van mijn man, die al meer dan 12 jaar monteur is en bij verschillende dealers heeft gewerkt en de nodige opleidingen heeft gevolgd.

Maar ga jij maar lekker glijden met je zomerbandjes in de sneeuw.
quote:Donkeyshot schreef op 24 januari 2014 @ 11:34:

Ach, vorig stond mijn buurman te hannesen met zijn auto. Vastgereden sneeuw is behoorlijk glad en hij kon met zijn auto niet eens wegkomen bij de stoeprand want zijn auto bleef naar de stoep glijden. Mijn auto stond er achter. Ik stapte in en reed probleemloos weg, tot verbazing van de buurman. Sindsdien heeft hij ook winterbanden. Maar eerlijk is eerlijk: deze winter heeft hij er tot nu toe geen profijt van gehad. Ik ook niet. Dat komt pas als het weer gaat sneeuwen (dus misschien dit jaar wel helemaal niet).

Winterbanden presteren stukkken beter op sneeuw en ijs, dus hoogstens een paar dagen per jaar. En dan ben je er erg blij mee, als je de weg op moet. Onder andere omstandigheden presteren ze een fractie minder dan zomerbanden, maar niet zoveel dat je daar last van hebt in het verkeer.

Conclusie: als je je auto elke dag nodig hebt zijn winterbanden een goede keuze. En als je je auto best een dagje kan laten staan als het sneeuwt, heb je ze niet nodig en kan je je de extra kosten besparen.Maar dat weet je van te voren meestal niet, wanneer je je auto nodig hebt. Ja, alleen als je vaste werktijden hebt en verder nooit de deur uithoeft.
quote:Liv_1 schreef op 24 januari 2014 @ 11:48:

[...]

Maar dat weet je van te voren meestal niet, wanneer je je auto nodig hebt. Ja, alleen als je vaste werktijden hebt en verder nooit de deur uithoeft.

Als je altijd op je auto wilt kunnen rekenen, ook als het sneeuwt, kies je dus voor winterbanden en neem je de extra kosten voor lief.

Hou je liever dat geld in je zak, dan kan het zijn dat je je auto 's winters weleens een dag moet laten staan.
Oh, en kijk eens aan:

http://www.nu.nl/binnenland/3683811/win ... aande.html

Je zal maar net op de grens oost/west Nederland wonen en perse geen geld uit willen geven aan winterbanden. Lastig, lastig....
quote:Donkeyshot schreef op 24 januari 2014 @ 12:03:

[...]

Als je altijd op je auto wilt kunnen rekenen, ook als het sneeuwt, kies je dus voor winterbanden en neem je de extra kosten voor lief.

Hou je liever dat geld in je zak, dan kan het zijn dat je je auto 's winters weleens een dag moet laten staan.Ja precies. En de trein is best duur ook.
quote:Donkeyshot schreef op 24 januari 2014 @ 11:40:

[...]

Ik ben geen lulhannes maar een ezel.

En ik rijd niet in een leasebak, wel op winterbanden.

En als ik op de linkerbaan rijd in verse sneeuw, hoop ik niet dat jij met je zomerbanden achter me rijdt. Want jouw remweg is al gauw meer dan twee keer zo lang als die van mij. Dus je kan nooit op tijd stoppen als ik moet remmen. Hou maar flink afstand dus.

Goh, en dat voor die 3 dagen sneeuw

Dan rij je nog 98% van de winter onveiliger, dus wel goed uitkijken als ik nu voor rij want op droog en natwegdek sta ik eerder stil dan jij met je wintersloffen
quote:Liv_1 schreef op 24 januari 2014 @ 12:03:

Oh, en kijk eens aan:

http://www.nu.nl/binnenland/3683811/win ... aande.html

Je zal maar net op de grens oost/west Nederland wonen en perse geen geld uit willen geven aan winterbanden. Lastig, lastig....Valt best mee in de winters van 78/79 en 85/86 lag er een poepie meer sneeuw en toen kwam je met normale banden onder een renaultje 4 overal
Volgens Vredestein (bandenfabrikant dus niet onafhankelijk) zijn dit de uitkomsten van remtests onder verschillende omstandigheden:

De remweg (Z = Zomerband, W = Winterband)

16 graden 100 km/u droog: Z 36 W 41

16 graden 100 km/u nat: Z 44 W 47

(zomerband presteert iets beter bij 16 graden, zowel op droog als op nat wegdek)

5 graden 100 km/u droog: Z 38 W 38

5 graden 100 km/u nat: Z 49 W 44

(winterband presteert iets beter op nat wegdek bij 5 graden)

-2 graden 50 km/u sneeuw: Z 53 W 25

(winterband presteert stukken beter op sneeuw; de zomerband heeft meer dan 2 x zo veel remweg nodig. Waar de winterband auto al stilstaat, rijdt glijdt de zomerband nog steeds 41 km/u. Dat wordt dus een fikse kop-staart botsing in de sneeuw)

bron

Het blad Auto Express constateert ook dat de remweg op sneeuw meer dan verdubbelt als je op zomerbanden rijdt

Sneeuw, noodstop bij 30 mph:

Winterbanden: 27 meter

Zomerbanden: 58 meter (!)

bron

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven