VOG aanvraag
dinsdag 21 januari 2014 om 21:15
Na maanden van solliciteren heb ik een geweldig leuke job gevonden in het onderwijs. Het betreft een ondersteunde onderwijsfunctie. Alleen voor deze baan heb ik een VOG (verklaring omtrent gedrag) nodig. Ben eigenlijk altijd een voorbeeldig burger geweest....tot 1x 3 jr geleden. Ik ging afrekenen bij de winkel en was in de veronderstelling dat alles was afgerekend. Ik ging de winkel uit en het alarm ging af. Beveiliging kwam er bij, politie werd gebeld. Ik had volgens hun iets opzettelijk in mijn tas gestopt. Hele discussie, uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met een transactievoorstel. Ik dacht dat hiermee de kous af was maar kom er nu achter dat dit me wel een strafblad heeft opgeleverd......terugkijktermijn is 4 jaar, dus helaas dit jaar telt nog mee...nu ben ik radeloos. Volgende week hoor ik of aangenomen ben. Ik heb momenteel nog een baan en moet hier dus ontslag nemen. Maar het is dus niet zeker of ik deze VOG ga krijgen, officieel heb ik namelijk een winkeldiefstal gepleegd....hoe moet ik hiermee omgaan? Moet ik het bekennen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek of zwijgen en heel hard duimen dat ik de vog krijg? En moet ik in de tussentijd mijn huidige baan al opzeggen? Ofwel, ik weet het niet meer. Iemand tips of zelf eens in een dergelijke situatie gezeten?
Hoor het heel graag!
Liefs, mij
Hoor het heel graag!
Liefs, mij
dinsdag 21 januari 2014 om 23:49
Een vog dient altijd ook door werkgever ingevuld en getekend te worden, je hebt de werkgever dus wel degelijk nodig voor dit formulier. Zonder deze gegevens neemt de grmeente de vog niet in behandeling!
Tevens dient de werkgever aan te kruisen op welke eisen gescreend dienen te worden. Bv 'persoon dient met contanten waarden om te gaan'. Je zou denken dat dit voor een functie in het onderwijs niet van toepassing is, maar in de praktijk worden altijd meer eisen aangekruisd dan daadwerkelijk voor de functie noodzakelijk is. Nog meer 'zekerheid' voor de werkgever zeg maar.
Mijn advies is dan ook om vooraf eerlijk te zijn naar je werkgever. Leg het uit, dat is beter dan een potentiele werkgever met een afwijzing confronteren.
Tevens dient de werkgever aan te kruisen op welke eisen gescreend dienen te worden. Bv 'persoon dient met contanten waarden om te gaan'. Je zou denken dat dit voor een functie in het onderwijs niet van toepassing is, maar in de praktijk worden altijd meer eisen aangekruisd dan daadwerkelijk voor de functie noodzakelijk is. Nog meer 'zekerheid' voor de werkgever zeg maar.
Mijn advies is dan ook om vooraf eerlijk te zijn naar je werkgever. Leg het uit, dat is beter dan een potentiele werkgever met een afwijzing confronteren.
woensdag 22 januari 2014 om 00:06
quote:Tickel schreef op 21 januari 2014 @ 21:38:
Je kunt een VOG ook aanvragen met je DigiD.
http://www.justis.nl/prod ... e-vog-aanvraag/index.aspxVolgens mij alleen als een werkgever de aanvraag doet toch? Zoals ik je link lees in ieder geval.
Je kunt een VOG ook aanvragen met je DigiD.
http://www.justis.nl/prod ... e-vog-aanvraag/index.aspxVolgens mij alleen als een werkgever de aanvraag doet toch? Zoals ik je link lees in ieder geval.
woensdag 22 januari 2014 om 00:24
Oja nou ja, ik typte wat langzamer
Je kan het wel inzien bij de rechtbank idd, mailtje sturen met gegevens en id-kaart en dan krijg je te horen wanneer je mag komen. Maar ik denk dat je daar geen tijd meer voor hebt.
Aan de ene kant zou ik ook zeggen, eerlijk zijn. Maar aan de andere kant weet ik ook niet of je dan 'slapende' honden wakker maakt. Want je verhaal over de diefstal klinkt wel een beetje gek, niet echt iets wat als je het uitlegt, logisch verklaart kan worden ofzo.
En misschien wordt er bij je VOG niet naar dat onderdeel gekeken en krijg je hem gewoon...
Je kan het wel inzien bij de rechtbank idd, mailtje sturen met gegevens en id-kaart en dan krijg je te horen wanneer je mag komen. Maar ik denk dat je daar geen tijd meer voor hebt.
Aan de ene kant zou ik ook zeggen, eerlijk zijn. Maar aan de andere kant weet ik ook niet of je dan 'slapende' honden wakker maakt. Want je verhaal over de diefstal klinkt wel een beetje gek, niet echt iets wat als je het uitlegt, logisch verklaart kan worden ofzo.
En misschien wordt er bij je VOG niet naar dat onderdeel gekeken en krijg je hem gewoon...
woensdag 22 januari 2014 om 07:33
Van de site van Dienst Justis:
Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van:
een emigratie;
de beëdiging als advocaat;
het verkrijgen van een visum of werkvergunning.
U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever).
Aanvraagformulier VOG NP
Formulier | 01-12-2013 | pdf-document, 0.18 MB
Naar boven
Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van:
een emigratie;
de beëdiging als advocaat;
het verkrijgen van een visum of werkvergunning.
U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever).
Aanvraagformulier VOG NP
Formulier | 01-12-2013 | pdf-document, 0.18 MB
Naar boven
woensdag 22 januari 2014 om 11:59
woensdag 22 januari 2014 om 12:05
Ik wou én emigreren én in de gezondheidszorg werken. Aanvraagformulier is alleen in het Nl en dat spreekt mijn werkgever niet, dus dacht via de route emigratie de boel wel mooi zelf aan te kunnen vragen, maar dat ging toch echt niet door. Moest wegend welzijn mens & dier echt de werkgever laten ondertekenen, ondanks dat het ook om een emigratie ging en werkgever géén idee heeft waar die nu precies een handtekening onder zette (heb ik natuurlijk netjes uitgelegd hoor, voor jullie duistere ideeën krijgen )
woensdag 22 januari 2014 om 12:37
woensdag 22 januari 2014 om 12:47
Ja inderdaad had het voor laten komen. Dan kon je het uitleggen. Een rechter heeft vast begrip als je het goed had kunnen uitleggen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat to echt dacht dat alles afgerekend was. Laatst was ik in een winkel en dacht ik dat alles gescand was. De Caissière legde het weer op dezelfde plek terug. Ik was met een vriendin en lette even niet op. Gelukkig zag m'n vriendin het wel maar anders had ik t gewoon in de plastic tas gedaan. Het product lag ook gewoon weer tussen de andere producten. Goede les maar zoiets kan er dus gebeurd zijn. Mijn moeder heeft wel eens iets afgerekend en toen zat m'n zus in de buggy en had per ongeluk iets gepakt. Gelukkig had ze het op tijd door maar zoiets kan gewoon gebeuren.
To wist heus wel dat het alarm zou afgaan als je het niet afrekent. Echte dieven zorgen altijd eerst dat de magneetstrip eraf is!
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat to echt dacht dat alles afgerekend was. Laatst was ik in een winkel en dacht ik dat alles gescand was. De Caissière legde het weer op dezelfde plek terug. Ik was met een vriendin en lette even niet op. Gelukkig zag m'n vriendin het wel maar anders had ik t gewoon in de plastic tas gedaan. Het product lag ook gewoon weer tussen de andere producten. Goede les maar zoiets kan er dus gebeurd zijn. Mijn moeder heeft wel eens iets afgerekend en toen zat m'n zus in de buggy en had per ongeluk iets gepakt. Gelukkig had ze het op tijd door maar zoiets kan gewoon gebeuren.
To wist heus wel dat het alarm zou afgaan als je het niet afrekent. Echte dieven zorgen altijd eerst dat de magneetstrip eraf is!
vrijdag 24 januari 2014 om 19:45
dit artikel geeft goed inzicht: http://www.nrcnext.nl/blo ... trent-het-gedrag-krijgen/