Lage lonen bij uitzendbureau
vrijdag 24 januari 2014 om 21:01
Dit is echt even frustratie afschrijven. De dochter van mijn broer is nu twee maal via en bepaald uitzendbureau aan de slag gegaan. Ze is jong dat wel maar de salarissen liggen echt net boven het minimum. Nou ja, dat is dan eenmaal zo.
Wat schetst mijn verbazing? Ik lees via facebook een verhaal van een dame werkzaam bij deze firma, dat zij met het complete buro een kick off meeting hebben in jawel....Ibiza.
Hoe is het mogelijk. Ligt het nou echt aan mij dat ik dit belachelijk vind?
Zelfs mijn broer zegt maak je niet druk. Maar ik vind het wat hoor...
Wat schetst mijn verbazing? Ik lees via facebook een verhaal van een dame werkzaam bij deze firma, dat zij met het complete buro een kick off meeting hebben in jawel....Ibiza.
Hoe is het mogelijk. Ligt het nou echt aan mij dat ik dit belachelijk vind?
Zelfs mijn broer zegt maak je niet druk. Maar ik vind het wat hoor...
vrijdag 24 januari 2014 om 21:16
De opdrachtgever betaalt een x bedrag aan het uzb. En die bepalen wat ze doorsluizen aan de werknemer. Soms schandalig weinig ja.
Dat de top van een bedrijf vervolgens wat leuks doet op Ibiza....tja. Directies en relaties hebben wel vaker leuke snoepreisjes waar wij gewone stervelingen niet aan mee mogen doen.
Dat de top van een bedrijf vervolgens wat leuks doet op Ibiza....tja. Directies en relaties hebben wel vaker leuke snoepreisjes waar wij gewone stervelingen niet aan mee mogen doen.
vrijdag 24 januari 2014 om 21:37
Wat doet/kan je nichtje dat ze zoveel meer waard is dan het minimum loon? Blijkbaar niet zoveel, want anders stonden de andere opdrachtgevers wel in de rij voor haar en dan wordt het ook een stuk makkelijker om beter betaald te krijgen. Alle waar naar z'n geld.......
Kortom: ik vind je een zeurkous. Het gaat je helemaal niks aan wat anderen met hun geld doen en je nichtje kan waarschijnlijk prima voor zichzelf zorgen.
Kortom: ik vind je een zeurkous. Het gaat je helemaal niks aan wat anderen met hun geld doen en je nichtje kan waarschijnlijk prima voor zichzelf zorgen.
vrijdag 24 januari 2014 om 21:49
Ik werk zelf sinds 3 weken voor een uitzendbureau. Ik weet dat ik meer als 33 euro per uur kost en krijg zelf 11,07. Ik vind het prima. Ik kreeg hiervoor minimumloon, draaide ploegendiensten inclusief nachtdienst. Heb nu werktijden tussen 8.00 en 22.00 krijg ol zaterdag 125% en op zondag 200% procent. Zelfs als ik nu alleen doordeweekse dagen werk, en ik werk nu ook minder uur, verdien ik nog steeds meer. Daarnaast moet ze anders eens naar de cao kijken. Daarin staat meestal dat je behandeld mket worden als iemand die gewoon in dienst van het bedrjjf.
ik ben dus wel tevreden over het salaris van het uitzendbureau
ik ben dus wel tevreden over het salaris van het uitzendbureau
vrijdag 24 januari 2014 om 21:55
Dat verschil tussen wat de opdrachtgever betaalt en wat de werknemer krijgt.... dat is ook niet allemaal winst vol het bureau toch?
Jet uitzendbureau moet daar ook de werkgeverslasten van betalen. Dat is nog best veel volgens mij. En geld opzij zetten voor vakantie-uitkering. En voor door betaling bij ziekte.
En dan hebben ze natuurlijk hun eigen kosten qua personeel en overhead.
Jet uitzendbureau moet daar ook de werkgeverslasten van betalen. Dat is nog best veel volgens mij. En geld opzij zetten voor vakantie-uitkering. En voor door betaling bij ziekte.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
vrijdag 24 januari 2014 om 22:12
quote:prior schreef op 24 januari 2014 @ 21:38:
Mijn detacheerder kreeg voor mijn 33,50 per uur en mijn uurloon was 9,80. Ja dan snap ik die snoepreisjes wel jaNou, toevallig weet ik dat ik, als ik mijn auto bij de garage aflever, 87 euro betaal per uur dat ze eraan werken. En dan komt het materiaal er nog bij. Maar ik betwijfel of de monteur die sleutelt 87 euro per uur krijgt.
Mijn detacheerder kreeg voor mijn 33,50 per uur en mijn uurloon was 9,80. Ja dan snap ik die snoepreisjes wel jaNou, toevallig weet ik dat ik, als ik mijn auto bij de garage aflever, 87 euro betaal per uur dat ze eraan werken. En dan komt het materiaal er nog bij. Maar ik betwijfel of de monteur die sleutelt 87 euro per uur krijgt.
vrijdag 24 januari 2014 om 23:11
Nee maar die monteur kan maar X auto's pet dag verwerken. Ik word voor 1 of 2 jaar ergens onder gebracht. Welke overhead kosten zijn er dan nog? Mijn salarisadministratie?
En onderhandelen kan natuurlijk. Maar dan zijn er ineens maar heel weinig tot geen opdrachten voor je beschikbaar....het is crisis he.
En onderhandelen kan natuurlijk. Maar dan zijn er ineens maar heel weinig tot geen opdrachten voor je beschikbaar....het is crisis he.
vrijdag 24 januari 2014 om 23:19
quote:Broedkippetje schreef op 24 januari 2014 @ 21:55:
Dat verschil tussen wat de opdrachtgever betaalt en wat de werknemer krijgt.... dat is ook niet allemaal winst vol het bureau toch?
Dit klopt.
Het verhaal dat uzb's over de rug van uitzendkrachten hun geld verdienen is al zo oud als dat er uzb's bestaan. En het zit heel anders dan velen denken.
1) het uitzendbureau moet óf loon betalen volgens de uitzend-CAO, óf volgens de CAO van het bedrijf waar de uzk werkt
2) stel je krijgt 9,50 per uur bruto, dan moet het uzb daar alle werkgeverslasten over betalen, dat kan makkelijk factor 1,5-2 zijn, dus stel in dit voorbeeld: 27 euro
3) die '27' euro zou een bedrijf ook kwijt zijn als die de medewerker rechtstreeks in dienst neemt voor 9,50 bruto!
4) het uzb maakt winst door een marge af te spreken bovenop die 27 euro. Bijvoorbeeld 10%. Dus dan betaalt het bedrijf zeg 30 euro.
5) van die 30-27= 3 euro die uzb overhoudt wordt overhead betaald en winst gemaakt.
Denk maar eens na: denk je dat bedrijven echt zo vaak uitzendkrachten inhuren als ze 30 euro moeten betalen terwijl ze als ze iemand zelf in dienst nemen maar 9,50 moeten betalen...?
Nee dus!
Zie bovenstaande uitleg.
(ben al een tijdje uit het vak, maar wilde dit toch even rechtzetten).
Dit klopt.
Het verhaal dat uzb's over de rug van uitzendkrachten hun geld verdienen is al zo oud als dat er uzb's bestaan. En het zit heel anders dan velen denken.
1) het uitzendbureau moet óf loon betalen volgens de uitzend-CAO, óf volgens de CAO van het bedrijf waar de uzk werkt
2) stel je krijgt 9,50 per uur bruto, dan moet het uzb daar alle werkgeverslasten over betalen, dat kan makkelijk factor 1,5-2 zijn, dus stel in dit voorbeeld: 27 euro
3) die '27' euro zou een bedrijf ook kwijt zijn als die de medewerker rechtstreeks in dienst neemt voor 9,50 bruto!
4) het uzb maakt winst door een marge af te spreken bovenop die 27 euro. Bijvoorbeeld 10%. Dus dan betaalt het bedrijf zeg 30 euro.
5) van die 30-27= 3 euro die uzb overhoudt wordt overhead betaald en winst gemaakt.
Denk maar eens na: denk je dat bedrijven echt zo vaak uitzendkrachten inhuren als ze 30 euro moeten betalen terwijl ze als ze iemand zelf in dienst nemen maar 9,50 moeten betalen...?
Nee dus!
Zie bovenstaande uitleg.
(ben al een tijdje uit het vak, maar wilde dit toch even rechtzetten).
vrijdag 24 januari 2014 om 23:23
zaterdag 25 januari 2014 om 20:55
Tijdens mijn studententijd had ik een bijbaan waarvoor studenten werden geworven via verschillende uzb's. Er waren vrij grote verschillen (dat vonden wij tenminste, want als student kun je elke euro wel gebruiken) tussen de uurlonen die verdiend werden via de verschillende uzb's voor precies hetzelfde werk. Studenten die via een bepaald uitzendbureau daar werkten, verdienden tussen de ¤ 15,50 en ¤ 16,50 per uur. Studenten die via een ander uitzendbureau daar werkten, verdienden ¤ 13,50 per uur. Dat gaf onrust, want de verschillen waren niet te verklaren door leeftijd, opleiding of werkervaring. Het ligt niet altijd aan de opdrachtgever, maar soms ook aan het uzb.
zondag 26 januari 2014 om 15:46
Uitzendbureaus zijn ratten. Ik heb wel eens ergens gesolliciteerd en kwam er tijdens het gesprek achter dat het uzb mij had voorgesteld met een salarisindicatie van 4000 gulden. Tegen het uzb had ik echter gezegd dat dat mijn minimumsalariswens was, en dat ik daar echt niet onder wilde. Zij hadden blijkbaar het idee dat ik 400 minder ook nog wel zou doen. Ik heb ook wel eens ergens gewerkt via een W&S-bureau. Die hadden de verplichting dat ik eerst een half jaar via hen op detacheringsbasis moest werken (de vergoeding daarvoor was meer dan 100% van mijn salaris) of het inlenende bedrijf moest een fikse afkoopsom betalen.