Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Dames mag ik inbreken met een vraag? Ik heb maandag screening bij CZE. Als alles goed gaat kun je een maand later al geopereerd worden.

Eind maart ga ik echter naar Disney toe, dit staat al heel lang gepland. Zouden ze moeilijk doen bij cze als ik de operatie naar april wil schuiven ipv feb/maart?
quote:olivia1 schreef op 08 januari 2014 @ 20:11:

Dames mag ik inbreken met een vraag? Ik heb maandag screening bij CZE. Als alles goed gaat kun je een maand later al geopereerd worden.

Eind maart ga ik echter naar Disney toe, dit staat al heel lang gepland. Zouden ze moeilijk doen bij cze als ik de operatie naar april wil schuiven ipv feb/maart?Bij het Antonius Nieuwegein is de wachttijd na een 'ja' 1 tot 2 weken. Maar dat betekent niet dat je niet zelf een datum kunt prikken, dus waarschijnlijk is het geen enkel probleem als je zegt dat je pas in april geopereerd wilt worden. In overleg kan dat vast wel geregeld worden.
Olivia: als je in het cze een goedkeuring krijgt dan prikken ze met je een datum. En dat gebeurt gewoon in overleg hoor. Maar het is niet zo dat je al een maand na de screening geopereerd wordt hoor. Het duurt na de screening nog ruim een maand (soms twee) voordat je hoort wat er besloten is en dan minimaal een maand voordat je ingepland bent en je dus geopereerd wordt.

@ allemaal: de allerbeste wensen voor 2014! Hopelijk vallen we dan allemaal veel af! Ook zij die al lang geleden geopereerd zijn (Brendah) of zij die nog in de mallemolen zitten.

Ik val nog steeds net zoveel al per week als een maand na de operatie (kleine kilo per week). En zelfs met de feestdagen ben ik afgevallen. Alleen wel wat minder dan normaal. En inmiddels heb ik er bijna 40 kg af. Maar hik ik nog steeds tegen de magische grens 100/99 aan. Nu nog een paar ons....

En in de uitverkoop ben ik best wel losgegaan. Allemaal leuke setjes. En geen kleding omdat ik anders bloot moet rondlopen zeg maar. Dus geen kleding om iets om het lijf te hebben (letterlijk). Dus een paar nette broeken, leuke truitjes en tuniekjes en een paar jasjes. Nu nog een nieuwe broek en twee nieuwe bh's.
Oké bedankt!
Wow vlinder en wapiti wat super dat jullie al 40 kilo kwijt zijn!

Ik heb december zo goed als stil gestaan maar heb ook wel lekker genoten van de feestdagen ;)

Ik weeg nu 87 kilo. Nog 10 te gaan en dan ben ik met mn maat 42 dik tevreden. Ben nu in totaal 26kg kwijt. Soms vind ik het allemaal zo onwerkelijk om ook gewoon 'normale' kleding te dragen. Ik mis soms wel de motivatie maar dat komt op het moment door mn depressie.

Coral, fijn dat het beter met jet gaat en 25 kilo echt super meid!
Leuke woordspeling Monique: 'dik tevreden' (Maar dus niet meer van toepassing he? )

En ja bijna veertig eraf, maar ik woog ook wel fors meer dan jij. En dan gaat het doorgaans sneller zeggen ze. Doorgaans he? En jij had toch een maagband?
Ja klopt ik heb een maagbandje. De eerste 6 weken heeft deze ook zo goed als open gestaan en kon ik best veel eten. Maar ik ben best tevreden op mezelf wat ik tot nu toe heb bereikt.

Maar 40kg vind ik ook heel knapmvan jullie. Je moet het toch allemaal zelf doen. Ik ken iemand die naar een week operatie al een gehaktbal, pizza en biefstuk opmhad!
Voor mij voelt het niet als knap hoor. Ben wel blij met het resultaat maar niet bijzonder trots als zijnde dit heb ik maar gedaan. Want het heeft me weinig moeite gekost. (En trots ben je doorgaans op een prestatie die je bloed zweet en tranen heeft gekost.) En een pizza eten doe ik nog steeds niet. Kan ook niet qua hoeveelheid. Maar van de mini pizza's heb ik al wel een keer op hoor. (Helaas blijk ik ook geen heilige.)

En ik vind jouw prestatie net zo knap hoor. Met een maagbandje val je doorgaans minder af. En bovendien weeg jij al stukken minder dan ik. (Dat wil ik ook! Maar goed ik kwam van verder dus het zal nog wel ff duren.)
Wat een goede berichten: mensen met -40 kg :clap:

Nieuwe mensen die ervoor gaan maar ook mindere berichten van overlijden en geen koppeling naar een internist.

Vlinder: ik zit op eind gewicht, niet wat ik gehoopt had maar toch erg blij. Gezondheidswinst heb je sowieso.

Wel erg moe en dat ligt ook aan B12 maar komende week weer bloedprikken. Fijn dat ze dat zo in de gaten houden.
Balen Brendah van die moeheid! Mijn B12 tekort is weer weg en die intrinsieke (?) factor was ok. Wel moet ik blijven spuiten. Nu blijkt alleen dat er cobalt in die spuiten zit. (Had al pijnlijke plekjes in/op mn bil en nu is het kwartje gevallen. Gelukkig geen heftige reacties hoor.) Ik had overigens alleen extreme haaruitval en die is nu gestopt. Meer moe dan normaal (heb ook (lichte) CVS) was ik niet. Momenteel voel ik me wel fit. Waardoor denk je dat je zo moe bent?

En je hebt het over overlijden? Heb ik hier iets gemist? Ik hoorde het pas ook. Iemand met wie ik gesport heb is overleden aan trombose na de operatie. Jonge vrouw van begin 30 met een klein kindje van drie jaar. Echt verschrikkelijk. Kreeg er kippevel van....
@ Monique, je heb gelijk het lijkt zo onwerkelijk dat je zomaar gewone kleding overal kan kopen ik ben alleen nog in de waar als ik in de winkel sta want dan ga ik gelijk naar de wat grotere maten dat ben ik al jaren gewent en dan moet je ff schakelen en heb wel nog steeds het gevoel dat iemand me komt zeggen van mevrouw dat is niet uw maat (is teklein voor u) pfff me hersens moeten nog wennen dat ik afgevallen ben. oja en ik eet overal gezond maar 1 keer per 2 maanden nemen we wel een pizza maar daar kan ik maar een klein stukje van op dus ik heb liever verse salade.

@ wapiti, ja nu zit je op de wel vermoeiende grens maar zodra je eronder komt zal je merken dat het veel sneller gaat ik bleef er 2 weken hangen op die grens. Wat is ongeveer je streef gewicht.

@ brendah ja klopt gezondheid is het eerste waar we het voor doen daarna ga je kijken wat je wil bereiken kwa gewicht dat is normaal daar zijn we vrouwen voor. Wat fijn dat ze je in de gaten houden kwa B12 ik ben ook heel lij met de nazorg ik kwam kalk tekort dus heb nu pilletjes voor.

Dus het is wel dat op een geven moment het afvallen stopt of val je nog steeds wel wat af.
Een streefgewicht heb ik niet. Ben al blij met iedere kilo die ik afval. En had eerst als doel in de gewone maten te kunnen en bij meerdere winkels kan ik dat nu dus mijn doel is wel bereikt wat datbetreft. En nu zie ik wel waar het schip strandt. Gelukkig val ik nog net zo snel af als een maand na mijn operatie. Heb ook nauwelijks periodes van stilstand gehad.

O en calcium moesten wij er meteen al bij slikken. Ik slik de calcium, D en K van de etos (alles in een). Bevalt me prima. En verder slik ik dus de multivitaminen van kruidvat.

Ik heb trouwens iets vreemd (nou ja niet heel vreemd hoor) en ik vroeg me af of jullie dat herkennen. Meteen na de operatie moest ik dagelijks wel 4 keer naar het toilet voor een grote boodschap en opeens (ca 6 maanden na mn operatie) sloeg dat drastisch om. Nuheb ik vrij grote problemen en ben ik aan de vezels en lactulose. Wie herkent dit? Dus ook na langere tijd na de operatie?
Wapiti: zou het kunnen dat je darmen een half jaar nodig hadden om te wennen? Lijkt me dat verandering op zich niet zo vreemd is. Wel naar dat het problemen geeft!

Stond net weer eens op de weegschaal, nota bene na het eten, en hij geeft nu 183,4 aan. Minder dan 100 kilo boven "normaal" gewicht ;p
Balen van je gewicht Tanja. Maar hopelijk wordt 2014 wat dat betreft jouw jaar! Ik hoop het echt voor je want kan me helemaal voorstellen hoe jij je wrs voelt.

En wbt mijn darmen dat patroon van vaak naar het toilet moeten had ik voor mijn operatie ook. Dus mijn huidige patroon is nieuw voor mij. En laxeren vind ik nog eng. Ik wil niet ergens opeens nodig moeten als het eigenlijk niet kan (bijv in de stad). Maar goed het zal op een gegeven moment wel goed komen let laxeren.
Even een update: ben na een jaar 56kg kwijt.
Brief van ziekenhuis met oproep voor gesprek pleeg en chirurg. Ik op tilt: moet ik nou helemaal opnieuw beginnen? Maar nee, bij navraag blijkt dit te gaan om het uitslaggesprek.

29 januari half vier, u mag duimen...
Tanja030

Spannend!!

Wapiti

Schrikken zo jong iemand. Dan ga je wel even nadenken.

Oei dat is minder van je probleem. Zou ook niet laxeren.

B12 speelt mee en vandaag bloed geprikt en misschien wel ijzer tekort of zoiets. Wat ook meespeelt is nu met donker van huis en met donker thuis.

We moeten 3 weken wachten op uitslag.

Heb naast vitamines (2 per dag ) ook calcichew D3

Vandaag laatste natraject gehad. Leuk gedicht en beeldje gehad.
O maar ik ben toch maar begonnen met extra laxeren. Want er komt niks/bijna niks uit en ik ben bang dat ik echt verstopt raak. Bovendien kan dit bij mij weer voor complicaties zorgen omdat ik al slechte darmen heb door 'mijn bindweefselaandoening. En daardoor kan ernstige verstopping leiden tot perforatie, las ik. Dus ben extra alert. En in het weekend ben ik meer thuis dus ga ik ietseer lactulose gebruiken. Nu neem ik dagelijks maar vijf ml en dus psylliumzakjes
tanja ik zal voor je duimen want iedereen verdient zo'n kans

ik vond het eerst heel eng maar ben heel erg blij dat ik het gedaan heb dus hoop op een ja voor jouw en gelijk een datum.

wapiti klopt elke kilo is er 1 en fijn dat je nog steeds zoveel afval als het begin. ik val zover ik weet niet super veel meer af maar vind het ook best zo ( ik eet wel gezond alleen drink ik niet zo veel ben nooit een drinker geweest )

brendah je zal het wel missen denk ik. Maar je krijg toch nog wel jaarlijks controle toch.
Wapiti

Merk je al wat verschil?

Vlinder

Ga het wel missen maar wel jaarlijks terug. Sowieso de 1e 5 jaar en daarna mag je in overleg wel jaarlijks komen
Nu ik de dosis verhoogd heb, begint het pas te werken. Maar ik heb sinds een paar dagen wel een opgezette buik. Lijk wel of ik een paar maanden zwanger ben. (Gelukkig valt het anderen niet op hoor dus zo erg is het niet.)
quote:goudenmeid schreef op 14 januari 2014 @ 21:50:

Even een update: ben na een jaar 56kg kwijt.GEWELDIG MEID!!!!!!!!
Ik heb zo'n last van haar uitval. Niet te zuinig! En het lijkt wel of ik allemaal roos, of berg op een of andere uitslag op mijn hoofd hebt. Het lijkt nog het meest op een dikke plak roos. Zit erg vast op het hoofd. Dus ik heb het niet op mijn schouders liggen. En het gaat ook niet echt weg met haren wassen. Wie heeft dat ook gehad? En weet hoe dat komt? Kan mij wel e.e.a. Voorstellen (over hoe het zou kunnen komen). Maar ik hou voor mijn gevoel geen haren meet over. En wie weet hoe ik van die roos af kom?
Ik lees overal over haaruitval - schijnt te komen doordat je lijf moet wennen aan anders eten, en ook moet wennen aan anders vitamines opnemen.

Niet fijn :/
Coral: hebben ze je bloed al getest? Haaruitval kan komen door een tekort (zoals bij mij (b12)) maar ook door de berg op je hoofd. Google maar eens op seborrhoisch eczeem. Dat heb ik ook en tien jaar terug had ik een heel plakaat op mn hoofd (zoiets als jij beschrijft). Bij mij viel mijn haar daardoor uit omdat de haarvaten afgesloten werden. Bij mij was het heel extreem (dermatoloog schrok zich kapot) en haaruitval komt in dat geval zelden voor hoor. Dus wrs is er bij ook een andere oorzaak. Maar ga er mee naar de ha! Hier hebben ze een lotion tegen.

En neem je wel voldoende eiwitten? Een tekort kan ook zorgen voor haaruitval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven