Hoe groot is jouw kliko?

27-01-2014 20:18 98 berichten
Net heb ik weer mijn grijze (restafval) kliko buiten gezet. Dat is altijd een gedoe want ik kom eigenlijk niet uit met mijn 120 literbak die elke 14 dagen geleegd wordt. De buren (een bejaard echtpaar) hebben een 240 literbak en daar past maar met moeite de zak bij die niet in mijn bak past. Dat terwijl ik plastic al apart verzamel, ook een kliko heb voor oud papier en een voor gft, en glas naar de glasbak breng. Het lijkt onderhand wel of ik mijn eigen milieustraat heb

Ik overweeg om toch maar een 240 liter kliko te vragen bij de gemeente. Zouden jullie het redden met een 120 literbak, als die om de week geleegd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je een kleine klikko. Is dat goedkoper?
Bij ons wordt de 140 bak maar eens in de 4 weken geleegd

(en die voor het plastic ook eens per 4 weken en de groene om de week)

Lukt ons nét.

Wij zijn met 2 volwassenen.

Maar als jij het niet redt en het lukt niet om minder afval te genereren dan is het toch makkelijk genoeg om een grotere aan te vragen?

Waar twijfel je nog over?

De prijs?
Nou, ik zou me wel afvragen waar je al dat afval vandaan haalt dan, eigenlijk. Hier 2 volwassenen, 120 liter kliko, wordt eens in de 2 weken geleegd maar meestal slaan we een rondje over. Ik denk dat we 1 kleine vuilniszak in de week produceren, naast inderdaad plastic, compost, papier en glas. Behalve yoghurtpakken en koffiepakken en soms een handje gruis (lege pillenstrips/visitekaartjes/boterhamzakjesetc) onder uit mijn tas komt er eigenlijk niks meer in het restafval terecht hier. Ik wordt echt heel nieuwsgierig wat jullie er allemaal in gooien dan
Hier is de zwarte kliko afgeschaft. Je moet afval scheiden. Restvuil moet je wegbrengen naar een ondergrondse container die ergens in de wijk staat. Focking milieufreaks.
Ik zou niet weten waar ik 3 240 bakken zou moeten laten trouwens (rest/groen/papier)
Ik weet eigenlijk niet eens of je er meer voor moet betalen. Toen ik hier kwam wonen stond er zo'n kleine bak, maar de vorige eigenaar was een alleenstaande bejaarde dame. Wij redden het dus eigenlijk net niet, ik denk dat het kattenbakgrit teveel is. En als ik dan lees dat Biebeliee wel vier weken doet met die 120 literbak, dat vind ik knap. Ik wil dus eigenlijk even checken of wij onevenredig veel afval produceren
Ik las trouwens net op de Rova site dat er (bij ons) 3 maten zijn:

140 / 180 en 240 liter.

Die van 120 hebben wij dus helemaal niet.

Met de blauwe papierbak (ook 120 liter - ik mocht kiezen) doe ik trouwens wel vier weken. Dan zit hij ook stampvol.
quote:betjebig schreef op 27 januari 2014 @ 20:27:

ik denk dat het kattenbakgrit teveel is. Ik doe ook het kattenbakgrit erin. Scheelt dat ik klontvormend heb en daarvan maar kleine zakjes afval heb.
Hier geen kliko's. maar betalen per zak en ik doe (1-pers huishouden geen dieren) in de winter 2 weken met 1 zak van 50L. Gaat heel goed, want het meeste afval is tegenwoordig toch plastic.
Wij hebben een 240 bak, hiermee redden wij het makkelijk behalve toevallig de laatste twee keer. We weten niet waarom we nu opeens tekort eraan hebben.

Gezin met 1 kind in luiers, binnenkort twee. We scheiden alleen papier, glas en groenafval. Plastic zijn geen bakken voor in de buurt.
Betje, dan koop je houtkorrels voor de kattenbak. Die mogen in de GFT Ik vind ze sowieso ook fijner.
Hier eens per 4 weken de grote grijze (240) aan de weg.

Ook hier 1 kat met afval dus langer laten staan vind ik geen optie. Ik zou het soms nog 2 weken langer kunnen rekken, maar ben dan bang dat ik het net niet red. Wij hebben ook een grote kliko voor het plastic en een kleine (140) voor het groen afval. Eens per 2 weken wordt aan huis, papier en glas opgehaald en drinkkartons.

Overigens hebben wij een grijze kliko met slot. Ik had er zo de schurft aan dat degenen met een kleine container hun afval bij mij ingooiden. Het is inderdaad duurder om een grote te hebben. Ik geloof dat bij ons omruilen ¤ 50 kost en per lediging betalen we voor een grote het dubbele dan voor een kleine.
Met 5 personen zit onze 240 l. bak elke twee weken vol. Gelukkig is de jongste nu overdag uit de luiers, dat scheelt een berg.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke maat bak ik heb. Ik denk een grote, want de groene is een maat kleiner. En hij zit vaak wel vol na twee weken (niet altijd, twee volwassenen), maar ik doe dan ook niet genoeg aan afval scheiden. Wel heb ik sinds een paar maanden een blauwe bak, daar probeer ik wel het papier in te doen maar moet er nog wat aan wennen. Bovendien vergeten 'm bij de weg te zetten (stom, maar ja, eerste keer) dus staat er nu al bijna twee maanden ongeleegd.
Wij hebben er eentje van 240 liter maar die is in tweeën gesplitst. De helft is voor het plastic. Past hier net (2 volwassen, 2 kinderen in de luiers, luiers geven we om de week al af in een speciale container voor luiers). Vaak wel proppen (zou willen dat ze het plastic apart ophalen ipv in de kliko)
1 zak hooguit.
Hier een 120 of 140 liter bak, kan het nu niet zien. Maar elke twee weken net ruim halfvol. Alleen met kerst puilde de bak uit, werd pas na kerst geleegd ipv 1e kerstdag en veel afval ivm kerst, en dochter die haar kast ging uitmesten!

Vijfpersoonsgezin met pubers, dus geen luiers meer! En ik ben heel strikt in afval scheiden. Elke twee weken twee volle zakken plastic.

Onze bejaarde buren vullen met zijn tweeën elke veertien dagen de 240l kliko en zoeken vaak nog een plekje voor hun laatste vuil.
Hier 240L en redt het makkelijk met eens in de 2 weken legen (en dan gooi ik het niet stiekem in de groenbak ofzo ). Gezin met 1 kind in de luiers. Geen huisdieren maar met de cavia destijds ging het ook nog prima. Ik doe glas en papier apart. Etensresten, schillen enz gaan ook in de grijze. De groenbak van 140L gebruik ik alleen voor tuinafval, maar die hoef ik maar zelden aan de straat te zetten. Plastic doe ik ook niet apart.

Papier is ook 240L en gaat eens in de maand, lukt ook makkelijk.
Wij hebben een 240 voor het restafval, die wordt een keer per twee weken opgehaald en dan is ie ook vol, niet propvol. Twee volwassenen, een kind, en een huis dat in etappes uitgemest wordt omdat we veel te veel bewaren En we zijn niet zo van het afval scheiden. Glas oke, papier oke, maar dat is het. De groencontainer is voor het tuinafval bij ons.
Hier een 240 L. bak, deze wordt iedere 2 weken geleegd. Maar aangezien je per leegging moet betalen proberen wij zo veel mogelijk rondjes over te slaan. Wij zijn een gezin van 3 (eentje in de luiers) en de bak staat 1 keer per 6 weken aan de straat, waarschijnlijk vanaf 1 maart 1 keer per 4 weken (aangezien er dan een tweede in de luiers bijkomt). Maar nu komen wij makkelijk uit met 1 keer per 6 weken 240L.
Wij hebben een kleine grijze container, denk dan ook 120 liter. Deze staat 1x per 8 weken aan de straat. We zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen.

Glas, plastic, blik en drankenkartons brengen wij apart weg. Oud papier wordt hier 1x per maand opgehaald.

We hebben ook een kleine groene container maar daar gaat alleen groen uit de tuin in.
Geen idee hoeveel liter het is. Wij hebben zo'n duo bak. Gft en rest. Zetten hem meestal om de week aan de weg.

Papier en plastic wordt 1x per 4 weken opgehaald.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Wij hebben en 240 litter met 2 volwassenen en 2 kinderen. MIjn man staat er 2x in de twee weken in te stampen omdat het anders niet past. Hij wordt dus 1x per twee weken opgehaald.

Wij hebben verder geen afvalscheiding met uit zondering van groenafval.

Maar wij scheiden verder zelf niet zoveel afval moet ik zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven