Snel nerveus en gespannen
dinsdag 28 januari 2014 om 09:19
Hallo allemaal,
De laatste tijd merk ik dat ik erg snel nerveus en gespannen ben, vooral in nieuwe situaties. Deze week moet ik bijvoorbeeld op mijn werk een aantal dingen doen die ik niet eerder heb gedaan, en dan loop ik echt dagen daarvoor al met een nerveus gevoel in mijn maag rond. Ook ben ik begonnen met een nieuwe opleiding, wat veel spanning met zich meebrengt. Objectief bekeken ben ik eigenlijk best goed in studeren, en is er niks om me zorgen om te maken. Maar toen ik gister in die collegebanken zat kreeg ik het echt helemaal benauwd en voelde ik mijn hart in mijn keel kloppen.
Ik vind dit echt zo raar en vooral vervelend. Zijn er misschien anderen die hier ook last van hebben, en die goeie tips hebben?
Groetjes,
Penelopeia
De laatste tijd merk ik dat ik erg snel nerveus en gespannen ben, vooral in nieuwe situaties. Deze week moet ik bijvoorbeeld op mijn werk een aantal dingen doen die ik niet eerder heb gedaan, en dan loop ik echt dagen daarvoor al met een nerveus gevoel in mijn maag rond. Ook ben ik begonnen met een nieuwe opleiding, wat veel spanning met zich meebrengt. Objectief bekeken ben ik eigenlijk best goed in studeren, en is er niks om me zorgen om te maken. Maar toen ik gister in die collegebanken zat kreeg ik het echt helemaal benauwd en voelde ik mijn hart in mijn keel kloppen.
Ik vind dit echt zo raar en vooral vervelend. Zijn er misschien anderen die hier ook last van hebben, en die goeie tips hebben?
Groetjes,
Penelopeia
dinsdag 28 januari 2014 om 09:56
Ik herken het wel, maar ik heb het al mijn hele leven dus voor mij is het niet raar of nieuw. Overigens hebben een hoop mensen hier in meer of mindere mate last van: nieuwe situaties zijn nou eenmaal een stap uit je comfort zone.
Wat ik doe:
- het toch gewoon doen. Niet te veel piekeren, maar er het beste van maken. Klinkt suf, werkt wel.
- piekergedachten onderdrukken of slechts een deel van de tijd toelaten. Vergt wat oefening maar werkt op den duur wel.
- rustig leren ademen (als je hartkloppingen en een benauwd gevoel krijgt komt dat vaak doordat je lijf gespannen is). Als het echt niet gaat loop ik ook wel eens buiten een rondje.
- mezelf feliciteren als ik iets spannends heb gedaan zodat ik die positieve ervaring de volgende keer kan gebruiken om mezelf gerust te stellen ("toen ging het goed, dus nu weer")
Wat ik doe:
- het toch gewoon doen. Niet te veel piekeren, maar er het beste van maken. Klinkt suf, werkt wel.
- piekergedachten onderdrukken of slechts een deel van de tijd toelaten. Vergt wat oefening maar werkt op den duur wel.
- rustig leren ademen (als je hartkloppingen en een benauwd gevoel krijgt komt dat vaak doordat je lijf gespannen is). Als het echt niet gaat loop ik ook wel eens buiten een rondje.
- mezelf feliciteren als ik iets spannends heb gedaan zodat ik die positieve ervaring de volgende keer kan gebruiken om mezelf gerust te stellen ("toen ging het goed, dus nu weer")
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
dinsdag 28 januari 2014 om 11:16
Ik heb het ook al mijn hele leven. Het is gelukkig wel minder geworden, maar heb er nog altijd last van.
Wat mij wel heeft geholpen is deze 'TED talk' van Amy Cuddy:
http://blog.ted.com/2013/ ... s-power-poses-visualized/
Als je wat tijd over hebt zou ik het filmpje even kijken.
Ik weet dat mijn moeder mij vroeger (op de middelbare school) wel eens homeopathische druppeltjes heeft gegeven, maar of dat heeft gewerkt weet ik eigenlijk niet meer. (denk het dus niet anders had ik het vast nog wel geweten)
Wat mij wel heeft geholpen is deze 'TED talk' van Amy Cuddy:
http://blog.ted.com/2013/ ... s-power-poses-visualized/
Als je wat tijd over hebt zou ik het filmpje even kijken.
Ik weet dat mijn moeder mij vroeger (op de middelbare school) wel eens homeopathische druppeltjes heeft gegeven, maar of dat heeft gewerkt weet ik eigenlijk niet meer. (denk het dus niet anders had ik het vast nog wel geweten)
woensdag 29 januari 2014 om 16:45
Ik ben wel blij dat jullie zeggen dat het normaal is, want iedereen in mijn omgeving lijkt altijd zo relaxed en zelfverzekerd te zijn dat ik denk dat ik degene ben die afwijkt. Maarja, die spanning kun je natuurlijk niet altijd aan de buitenkant zien. Bedankt voor de tips en Optimus, ik ga vanavond even die Ted-talk kijken!
woensdag 29 januari 2014 om 20:31
Ik dacht vroeger ook altijd dat ik de enige zenuwpees was maar dat is echt niet zo. Ik was wel extreem (daarvoor heb ik ook hulp gehad en dat heeft een gunstig effect gehad) maar bijna iedereen is wel eens ergens doodsbenauwd voor. Logisch ook, het is een natuurlijk mechanisme. Als je iets spannends doet loop je "gevaar" dus ben je heel alert. De mensen die heel ontspannen lijken kunnen hun zenuwen vaak goed onderdrukken, of doen alsof het allemaal vanzelf gaat.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)