Werken aan jezelf ..

28-01-2014 21:08 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zat er een tijd geleden helemaal doorheen, was helemaal klaar met mezelf. Ik wilde er iets aan doen, weer een leuke meid worden want die zit in mij. Ik probeer van alles om haar er weer uit te krijgen. Ik heb een hoop hobbels en bobbels in mijn leven gehad. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat ik anders was dan de rest.

Ik kan moeilijker contact leggen met mensen dan de rest dat kan. Ik weet niet wat ik mis maar t loopt nooit soepel, op enkele mensen in mijn leven na. Ik weet niet wat ik verkeerd doe in mijn leven maar ik ben nu bezig met mezelf op de rails te krijgen.

Ik heb al wat dingen geprobeerd zoals mijn kijk op het leven positiever in te stellen, mijn houding verbeteren, meer lachen. Proberen meer contact met mensen te leggen en aan mijn innerlijk te werken (dit is niet meer wat het was). Ondanks dat ik met mezelf bezig ben gaat het beter maar nog niet super.

Ik zou af en toe willen dat ik wist hoe anderen mensen het toch allemaal doen, iedereen om me heen lijkt gelukkig met zichzelf en hun leven en lijken veel zelfvertrouwen te hebben. Ik zou dit ook zo graag willen, er gewoon voor gaan!

Zijn er mensen die ook bezig zijn met het verbeteren van zichzelf? Of zich een beetje herkennen in mijn verhaal. Zoja hebben jullie nog tips voor mij en misschien anderen om aan jezelf te werken, om weer helemaal fijn in het leven te kunnen staan? En hebben jullie ook zo jullie dingen die je aan jezelf zou willen veranderen/ verbeteren?
Precies... iedereen ''lijkt'' gelukkig met zichzelf!! Niks is minder waar... iedereen heeft issues en zn onzekerheden..

Van de buitenkant is vaak maar schijn

Misschien eens met een prof gaan praten hierover?? Een prof kan jou iig de handvaten geven.. verder moet je het zelf doen..
Wat mij enorm heeft geholpen is eerlijk zijn. Tegen mezelf en tegen anderen. Doodeng maar levert heel veel op.
Nee ik hoef geen prof. Ik wil het lekker zelf doen en met een beetje hulp van jullie
Mijn ervaring is dat het erg lastig is om bewust iets aan jezelf te veranderen. Dat is net zoiets als wanneer je jezelf voorneemt om niet aan een paarse olifant te denken, dan zie je ze opeens de hele dag en overal.

Maar als ik dan toch een tip moet geven, dan is het om te proberen om heel bewust van dingen te genieten. Bijv genieten van zonnestralen op je gezicht (ook al heb je net de trein gemist en sta je op een ellendig perron), genieten van de vriendelijke glimlach van de persoon achter de kassa (ook al duurde de rij eindeloos), genieten van het praatje bij de koffiemachine op je werk (ook al is die koffie niet te drinken). Door je in elke situatie heel bewust te richten op wat wel goed en mooi is, worden de dingen die naar/eng/vervelend zijn veel minder belangrijk. En dat maakt het weer makkelijker om ook minder makkelijke situaties met positievere gevoelens te associeren (en het dus bijvoorbeeld minder eng te vinden om op iemand af te stappen voor een praatje).
Dus eigenlijk wil je door middel van een toneelstukje, je als iemand voordoen die je eigenlijk niet bent vrienden maken?

Denk dat wat Viva Amber zegt houdt snijdt

Eerlijk zijn duurt het langst!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Nee ik wil geen toneelstukjes opvoeren . Ik wil aan mezelf gewoon wat dingen verbeteren. Maar ik kijk wel eens naar hoe anderen het doen en daar probeer ik dan mijn eigen draai aan te geven. Ik wil gewoon de beste versie van mezelf zijn. Maar zit nog half in de knoop dus misschien hebben mensen tips.
Het belangrijkste is om van jezelf te houden om wie je bent met je goede kanten en je mindere kanten. Met acceptatie kom je een heel eind. Iedereen toont naar de buiten wereld dat zij t allemaal op rolletjes hebben, maar niks is minder waar. Je voelt je vaak alsof je de enige bent met een probleem of onzekerheden, maar iedereen heeft weleens voor dezelfde vuren gestaan. Heb je mensen dichtbij je waarmee je kunt praten?
hoi bunny883, ik herken het wel hoor...ik wil precies het zelfde doen als jij. Ik weet dat je de wereld niet kunt veranderen, maar hoe je er zelf mee om gaat...dat moet toch wel kunnen veranderen...sterkte iig!
Ieder huisje heeft zijn kruisje zeggen ze. Familie, vrienden, kennissen , buren en noem maar op denken dat het er bij ons thuis ook altijd perfect aan toe gaat. Mijn man en ik hebben namelijk alles wat we willen. ( kinderen, leuk huisje, allebei een baan en een auto. We gaan op vakantie. Maar das alleen de buitenkant. Want ondertussen hebben we echt onze ruzies wel, en onze zorgen. Stress over van alles en nog wat. Maar dat ziet niemand.
Hoi bunny883,

Heb je een idee waarom het contact leggen met nieuwe mensen moeilijk verloopt? Kan het ook zijn doordat je misschien al met ingebouwde angst iemand tegemoet treed?

En je zegt het precies goed... het lijkt.... maar niets is minder waar, anders zouden er hier op het vivaforum toch niet zoveel vragen, gebeurtenissen en verhalen staan? laat staan dat er nog tig andere forums sites, koffiegesprekken plaatsvinden.

Ik vind dat we de lat voor onszelf best wat lager mogen leggen...je zegt al, het gaat beter... stap voor stap komt het dan toch?

Mijn dokter heeft een tijdje terug tegen me gezegd, loopt toch niet steeds aan al die deuren te rammelen en ga es achterover zitten...misschien gaat ie dan wel open? vond ik wel een goeie :-)
Geen eerdere reacties gelezen, maar wat ik uit jouw stuk tekst opmaak is vooral dan je iets wilt zijn wat je niet bent. Je hebt een beeld waarin het zo 'hoort' te zijn dat je soepeltjes contact legt met anderen. In mijn ogen is dat absoluut niet iets wat 'hoort' of normaal is. Sommige mensen hebben die kwaliteit en daar kun je bewonderend naar opkijken, maar verreweg de meeste mensen vinden het spannend. En sommige mensen ervaren simpelweg niet eens die behoefte.

Mijn psycholoog zei ooit tegen mij: "Je probeert een appel te zijn, terwijl je een peer bent". Daarmee bedoelde ze dat ik vond en in de veronderstelling was dat ik spontaan moest zijn, veel vrienden moest hebben, veel contacten moest leggen etc. Allemaal door mezelf opgelegd. Terwijl ik eigenlijk iemand ben die het fijn vindt op zichzelf te zijn, me terug te trekken en maar een beperkte behoefte heb aan vriendschappen en 'sociaal' doen.

Toen ik me daar eenmaal bij neer ging leggen werd het leven voor mij veel makkelijker. Je realiseert je dat extraversie de 'norm' is, hetgeen wat sociaal geaccepteerd wordt, terwijl dat in wezen heel ver van je af kan staan. Je hoeft daar dus ook niet aan te voldoen. Doe wat jou gelukkig maakt en niet wat je denkt dat de buitenwereld van je verwacht. Het maakt alles zoveel gemakkelijker.
Wat het beste helpt is goed contact/goede relatie met jezelf hebben. En kijken wie jij bent, wat bij jou past en wat jij nodig hebt, niet hoe anderen dat doen. Die luisteren misschien heel goed naar wat ze voelen en willen, kennen zichzelf goed.

Je kan daarvoor een coach inschakelen, of een cursus doen (bijv mindfulness of NLP of yoga oid), maar als je het zelf wil doen, kan je beginnen met minder naar anderen te kijken en te vergelijken, minder ellendige info van buitenaf tot je te nemen (ook leuke info over anderen die iets lijken te hebben wat jij niet hebt is geen opwekkende positieve info dan), en je te verdiepen in jezelf en je gedachten verruimen met nieuwe kennis en vaardigheden bijvoorbeeld.

Nieuwe dingen leren, ipv rond blijven tobben met dezelfde vragen/ onzekerheden. Iets veranderen, mensen met andere visies leren kennen. Ik ben nogal fan van Deepak Chopra, hoewel ik niet alle boeken even toegankelijk vind. Die man heeft zo'n wijsheid, zowel wetenschappelijk als meer spiritueel, hij is zeker geen zweverige schrijver! Laat je blik dus verruimen door positief nieuws en nieuwe inzichten.

Je kan daar bijv positieve zelfhulpboeken bij gebruiken, die je aan het denken zetten over jezelf, jezelf beter laten begrijpen en je zo makkelijker op het spoor komt van wie je zou willen zijn en wat je daarin belemmert.

Er is een topic "Alleenzijn en toch gelukkig met jezelf" waar meer mensen bezig zijn die diepgang in zichzelf te zoeken en te vinden en op welke manieren. In de OP daarvan zit een link naar deel 1, waar veel inspirerende stukken in staan van mensen in allerlei fases van dat "zichzelf ontdekken". Misschien vind je daar herkenning en richting voor jezelf?

Verder staan daar ook een paar boeken vermeld, die de moeite waard zijn. Een andere blik op eenzelfde situatie kan een heel verschil maken (omdat je een ander hersengebied aktiveert alleen al, bijv optimisme, dat kan je bewust opzoeken). Het weten van je eigen beperkingen en belemmeringen en die "opruimen" zorgt ervoor dat je puurdere/ unieke/ authentieke wensen en doelen (waar je goed in bent en fijn vindt, voldoening geeft) aan het licht komen.

Dus zowel positieve stimulans zoeken in je sterke kanten als het kennen van je eigen zwaktes (en die niet veroordelen, maar ook versterken of rekening mee houden) helpen bij die goede relatie met jezelf hebben..

En vandaaruit ben je minder gevoelig voor wat anderen doen of denken of vinden. Dan vertrouw je meer en meer op jezelf en dat geeft die boost, als je merkt dat je ook op jezelf kan vertrouwen!

De antwoorden liggen in jou, je moet ze alleen blootleggen, en die antwoorden dus niet bij anderen zoeken!

Succes!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik herken me wel in jouw verhaal. Heb me ook een tijd teruggetrokken en zat er vaak doorheen. Ik wilde me net zoals jij weer verbeteren, weer opkrabbelen en mezelf ontwikkelen!

Wat mij erg heeft geholpen is om iets te gaan doen waarin je jezelf kunt ontwikkelen. Een baan of vrijwilligerswerk gaan doen in een veld dat je leuk vindt (iets wat je vroeger al graag deed ofzo). Daar kun je weer contacten aangaan met anderen, productief zijn, jezelf ontwikkelen. Als je daar een tijd mee bezig bent, merk je misschien vanzelf dat je je beter gaat voelen over jezelf.

Hoop dat het je lukt!
Goed dat je bezig bent om te werken aan dingen waar je niet gelukkig mee bent! En ook dat je weet dat er ergens een leuke meid in je schuilt.

Ik sleutel ook regelmatig aan mezelf; ik ben ook wel een gevalletje apart

Wat tips:

Je geeft aan dat het beter gaat, maar nog niet super. Besef dat aan jezelf werken een langzaam proces is. Jezelf ontwikkelen gaat niet snel.

Laat je verwachtingen daar ook op aansluiten. Het heeft geen zin om van jezelf te verwachten dingen binnen heel korte tijd te verbeteren; dat is niet realistisch. Wel realistisch en motiverend is regelmatig stil te staan bij wat je al wel bereikt hebt.

Aansluitend op wat ik hierboven schreef: het kan goed helpen om dat wat je wilt bereiken te verdelen in kleine stapjes; kleine doeltjes.

Maak van die doeltjes opdrachtjes voor jezelf. Concreet geformuleerde dingen, die je echt kunt gaan uitvoeren. Dingen die je wel lastig vindt, maar die nog wel haalbaar zijn.

(vaag geformuleerde dingen, waarbij ook de lat hoog ligt zijn vaak veel minder uitvoerbaar en dan is de kans dat het lukt en dat je ervan leert klein).

Bijvoorbeeld iets dat begint met: vandaag ga ik....

Verder kan het goed zijn om contact te zoeken met mensen die met hetzelfde bezig zijn als jij. Door contact met "lotgenoten" kun je ervaren dat er meer zijn zoals jij. Het idee "raar" te zijn kan daardoor minder worden.

En daarnaast kun je ook met elkaar oefenen met dingen die je wilt leren en ervaringen uitwisselen.

En sowieso kan contact met anderen motiverend zijn; als je alsmaar alleen met dingen bezig bent, kan je motivatie na een tijdje wat "inzakken".
ik herken me wel in jou, anders zijn dan de rest... god wat wil ik van dat gevoel af!

maar wie is eigenlijk anders?? de rest of ik?? dat krijg ik heel vaak terug. en dat is waar.

er is geen boek waarin beschreven staat hoe je moet zijn. iedereen is anders.

vorig jaar wilde ik ook zijn als de "rest" ik ging me anders kleden, ging met vriendinnen stappen en dergelijke ( want ik dacht dat iedereen dat deed ) maar werd nog ongelukkiger. ik wilde niet zo zijn.

ik wilde gewoon in mijn jurkjes rond lopen ook al was ik bang dat iedereen mij daarin tuttig vond.

andere dragen dat toch ook wel?? ik ben mezelf die dingen steeds meer gaan afvragen en toen kwam er iets meer rust.

ik ging mezelf steeds minder vergelijken met anderen.

en ook in vriendschappen zul je je dan dingen moeten afvragen.

ik merk dat ik bij sommige mensen niet op "mijn "plek ben. ik neem daar dan nu ook wat afstand van en moet meer de mensen wat op waarmee ik raakvlakken heb.

laat de sociale media en de mening van andere je niet vertellen hoe je moet zijn.

lekker makkelijk gezegd van iemand die een beetje met hetzelfde kampt maar voor mij werkt het steeds beter!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven