Kattenvoer

23-06-2013 09:56 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee poezen van ruim een jaar oud. Het zijn schatjes en we hebben er veel plezier van. We hebben altijd twee bakjes harde brokjes voor ze klaar staan (en vers water natuurlijk). De brokjes kopen we bij een dierenspeciaalzaak van hun eigen merk en daarbij geven we de dames elke ochtend en avond samen een zakje brokjes in gelei van bv. Felix.

Op advies van een medewerkster van de dierenspeciaalzaak hebben we de Felix vervangen voor blikjes almo nature want dat schijnt veel beter voor ze te zijn. Meer vlees en minder "troep" zoals ze het daar aangaven. Felix bevat maar 4% vlees en die almo nature 65%. Echter, onze schatjes hoeven het niet! Van alles geprobeerd, oa mixen met Felix en dan steeds minder, maar ze halen er hun neusjes voor op.

Inmiddels toch maar weer hun favoriete merk gekocht en ze happen weer blij toe!

Zijn "goedkopere" brokjes echt zo slecht en doet het de werking van de goede gewone brokjes die we de hele dag voor ze hebben klaar staan teniet (wat bij de dierenspeciaalzaak tegen mij gezegd werd)?
Mijn kat eet alles, maar dan ook echt alles... Zelfs een boterham met hagelslag of wat dan ook is niet veilig..

Ze krijgt dagelijks kittekat brokjes en jumbo eigen merk natvoer, ze vindt het heerlijk. Merk dat als ik duurdere brokjes koop zoals Royal Canine of wat dan ook, dan heeft ze haar dagelijkse hoeveelheid brokjes binnen een uur op
Je weet dat chocola giftig is voor katten? En kittekat is mc donalds. Ze valt zo aan op bijv royal canin omdat het nieuw is,. als je de kat een tijd dit geeft zul je zien dat het veel minder word
Die van mij staan allebei op RC. De kater heeft een speciaal dieet omdat hij rond kerst geopereerd is aan blaasstenen, iets anders mag hij ook beslist niet en al helemaal geen mensenvoer. De poes krijgt "gewone" RC. Ze krijgen hun dagelijkse portie in 4 keer, kater krijgt naast de brokjes ook nog natvoer waar ik weer een scheutje warm water aan toevoeg, hij drinkt chronisch te weinig, een van de oorzaken van de stenen.

Een van de grote voordelen van de duurdere merken voer is, vind ik, dat ze er minder van nodig hebben en dat ze van die nette drolletjes produceren en niet van die enorme grote stinkende hopen. Ik zie in mijn tuin altijd precies of een kat Kitekat of Whiskas krijgt, of ander goedkoop voer.
quote:maaike87 schreef op 28 januari 2014 @ 16:45:

Ik heb gelezen dat Royal Canin het beste kattenvoer verkoopt. Is dat echt het beste? Als je niet naar de prijs zou kijken?Nee. Ook dat zit vol koolhydraten en granen. Waar ze wel goed in zijn, is marketing.
Ik schrik hier best van. Denk ik jarenlang goed bezig te zijn met Royal Canin van de dierenarts, ook ivm dieet en blaasgruis, zit er troep in?? Als je de dierenarts niet eens kan vertrouwen... Hoe kom ik er dan achter wat wél goed is en verenigbaar met dieet?
quote:Splinter_ schreef op 29 januari 2014 @ 12:26:

[...]

Nee. Ook dat zit vol koolhydraten en granen. Waar ze wel goed in zijn, is marketing.Die koolhydraten vind ik niet het ergst, daarvoor is er nu light (idd) en je geeft ze gewoon minder.
quote:maaike87 schreef op 29 januari 2014 @ 08:45:

[...]

Als ik het internet mag geloven is supermarktvoer van veel lagere kwaliteit dan de soorten kattenvoer die je op het internet kan kopen. Op veel websites over kattenvoer komen de supermarktmerken niet eens voor.

Klopt. De grondstoffen van supermarktvoer zijn van lagere kwaliteit.

Het zegt echter verder niets over de samenstelling van het voer (vlees vs granen etc).
De dierenarts wordt vaak gesponsord door voermerken. Je kunt je het beste verdiepen in voer en wat een dier echt nodig heeft, veel lezen op verschillende internet-sites en daar je eigen conclusies uit trekken.

Koolhydraten zijn overigens wel erg, want ze zorgen voor overproductie van insuline en de alvleesklier kan overbelast raken. Als een kat daar gevoelig voor is, kan hij diabetes ontwikkelen.
Ik ben, op basis van adviezen hier op het forum, overgestapt op no-grain van Sannabella (of iets dergelijks). Alleen.... ze eten het niet. Als ik ze dwing (als in: niets anders geef, dan gaan ze op de duur wel eten), dan spugen ze het later weer uit.

Iemand tips? Of heb ik gewoon het verkeerde geen-granen voer gekocht?
Mijn kat heeft/had oxalaatstenen. Daar zijn maar een paar merken dieetvoer voor. Het veelgeprezen Barf en aanverwanten is bij oxalaatstenen juist uit den boze, want daar wordt de urine te zuur van, wat weer stenen kan veroorzaken.

Mijn dierenarts heeft ons overigens vrij gelaten in de merkkeuze, of we het bij hem haalden of ergens anders, dat maakte hem niet uit.
quote:johanna65 schreef op 29 januari 2014 @ 12:46:

Ik ben, op basis van adviezen hier op het forum, overgestapt op no-grain van Sannabella (of iets dergelijks). Alleen.... ze eten het niet. Als ik ze dwing (als in: niets anders geef, dan gaan ze op de duur wel eten), dan spugen ze het later weer uit.

Iemand tips? Of heb ik gewoon het verkeerde geen-granen voer gekocht?Het is qua smaak soms een kwestie van uitproberen. Hoe lang geef je het al? En bedoel je met uitspugen dat ze overgeven? In dat geval denk ik niet dat het een geval van wel of niet lusten is.
@Johanna65: dan zou ik toch een ander merk proberen. Het kan altijd zijn dat een bepaald merk niet goed (be)valt. Het lastige daarbij is alleen wel dat je vaak alleen zakken kan kopen van 2 kg...

Ben je geleidelijk overgestapt naar het nieuwe voer? Het kan misschien ook zijn dat hun verteringssysteem moet wennen aan de andere samenstelling?
quote:feeks schreef op woensdag 29 januari 2014 11:58 Je weet dat chocola giftig is voor katten? En kittekat is mc donalds. Ze valt zo aan op bijv royal canin omdat het nieuw is,. als je de kat een tijd dit geeft zul je zien dat het veel minder word

Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ze het brood met hagelslag krijgt of eet, alleen dat als het aan haar ligt ze alles eet. Dus hier wordt niks aan voedsel neergelegd zodat zij erbij kan. Even weglopen is er helaas ook niet bij

Royal Canin is niet nieuw, je weet niet hoe vaak ze het krijgt. Zelfs na maanden duur eten is haar etensbak voor een dag na 1 uur leeg.
Dat ze d'r eten opeet is toch niet erg? Als ik steeds blijf bijvullen eet 'ie het allemaal op en dat is veel te veel. Mijn kater krijgt gewoon 's ochtends en 's avonds een bakje, en dat eet ie gelijk op. Is genoeg hoor.
Die van mij vreten ook alles op, of ik nu een klein laagje in het bakje doe of een hele bak vol. Daarom krijgen ze hun dagelijkse portie over 4 keer verdeeld.

De buurkat krijgt hetzelfde voer als de poes en die kan ik idd 's ochtends een bak voer geven en dan is het 's avonds nog niet op, dat is niet zo'n schrokkerd, maar een beschaafde dame.
@gympie26, met uitspugen bedoel ik inderdaad overgeven, maar wel vrij snel nadat ze het gegeten hebben.

@Slpinter, ik ben niet geleidelijk overgestapt. Maar toen ik eht de eerste keer gaf, waren ze heel enthousiast. Na een paar dagen hebben ze besloten het niet lekker te vinden. De een is trouwens wat halstarriger dan de ander. Is het mogelijk dat ze overgeeft omdat ze het tegen haar zin eet, of denk ik nu te menselijk?

Ik geloof wel erg in het advies om geen granen te geven, dus vind het zo jammer dat ze het niet lekker vinden. Ik gaf daarvoor ook al dat Sannabella en daar waren ze dol op. Zo zonde dat ze de no-grain variant dan weer niet blieven (mijn prinsessen).
Waarom ben je niet geleidelijk overgestapt? Dikke kans dat er dan niets aan de hand was geweest.

Je kunt het een beetje vergelijken met op vakantie gaan naar, ik noem maar wat, India of zo. Het gros van de mensen krijgt eerst last van het andere eten.

Als een kat iets niet blieft, dan eet ie het niet. Het is waarschijnlijker dat ze er echt last van heeft, wat je waarschijnlijk had kunnen ondervangen door het nieuwe voer geleidelijk te introduceren.

Als je graag wilt dat ze het nieuwe voer gaan eten, zou ik het opnieuw en dan geleidelijk aan introduceren.
mijn kat eet ProPlan hondenvoer, zalm met rijst

vroeger at hij brokjes van Aldi, tot hij het hondenvoer heeft ontdekt en verder alle kattenbrokken weigert
quote:Lughnasadh schreef op 29 januari 2014 @ 19:39:

Waarom ben je niet geleidelijk overgestapt? Dikke kans dat er dan niets aan de hand was geweest.

Je kunt het een beetje vergelijken met op vakantie gaan naar, ik noem maar wat, India of zo. Het gros van de mensen krijgt eerst last van het andere eten.

Als een kat iets niet blieft, dan eet ie het niet. Het is waarschijnlijker dat ze er echt last van heeft, wat je waarschijnlijk had kunnen ondervangen door het nieuwe voer geleidelijk te introduceren.

Als je graag wilt dat ze het nieuwe voer gaan eten, zou ik het opnieuw en dan geleidelijk aan introduceren.Nog een vraag dan, wat bedoel je precies met geleidelijk? Mengen of een portie oud voer, een portie nieuw en dan steeds vaker nieuw geven? Ik denk het eerste, en dan steed meer van dat no grain geven?
Mengen. Dus steeds een beetje meer van het nieuwe voer geven.
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan mijn dierenarts. Mijn kat kotst namelijk al het voer uit, behalve Whiskas. Maar ja, ik had wel gelezen dat Whiskas slecht voedsel is.

De dierenarts gaf als antwoord dat in sommig ander voer inderdaad wel meer voedingsstoffen zitten; in Whiskas meer afvalstoffen. Maar, zei ze er bij, in Nederland wordt geen slecht voer verkocht. Dus ondanks dat het minder voedingsstoffen heeft als het A-merk, is het nog steeds prima voer voor een kat. Dus dat mocht ze gewoon blijven eten.

Overigens, toen ik tijdelijk overschakelde op het AH basic merk werd mijn beestje wel meteen ziek, blaasgruis. Dus voor mijn gevoel was dat toch nog wel wat slechter dan Whiskas. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik te plots omschakelde voor haar. Ze krijgt nu weer lekker haar vertrouwde voer.
Inderdaad mengen, steeds een beetje meer tot ze alleen maar het nieuwe voer krijgen.

Het ontstaan van blaasgruis is een geleidelijk proces, dat zit niet van de een op de andere dag ineens in de blaas, daar gaat wel een tijdje overheen. Als een kat meteen nadat hij ander voer heeft gekregen "ineens" last van blaasgruis krijgt, heeft dat niets met het voer te maken. Dan was er in de blaas al wat aan de hand.
In brokken zit vaak veel te veel graan in verhouding met vlees/vis. Porta 21 en Orijen zijn goede merken van brokken. Qua natvoer is het een kwestie van vergelijking. De felixblikken zijn anders van samenstelling dan de zakjes. En ook in de zakjes zit verschil. Als je natvoer geeft zonder granen en suiker is het prima. Er is echt wel wat goedkopers te vinden dan almo nature. Haaks barf, Tinlo of Carnibest is ook goed. Mijn katten vonden het alleen niet lekker en ik vond het veel gedoe, dus dat doe ik niet meer.
Een van mijn katten heeft ook blaasgruis gehad en ze krijgen nu dus hill's c/d brokjes. Niet ideaal, qua granen, maar je moet wat als je werkt. Daarnaast geef ik ze 's ochtends gewoon natvoer zonder granen. Gaat prima. Bij blaasgruis is natvoer sowieso te prefereren vanwege het vochtgehalte. Ik heb ook een drinkfontein aangeschaft, zodat ze meer drinken.

Ik heb geen aandelen, maar ik vind deze erg fijn en relatief mooi:

http://h1394834.stratoserver.net/
Mijn katten vinden de drinkfontein doodeng. Hij staat er sinds Kerst, maar ze lopen er met een grote boog omheen. Ik gooi door hun natvoer een scheut warm water, vinden ze heerlijk.

Rauw voeren doe ik dus niet vanwege de oxalaatstenen van de kater, rauw maakt de urine zuurder en daar houden die stenen erg van. Dan dus maar de "foute-granenbrokken".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven