Kattenvoer
zondag 23 juni 2013 om 09:56
Wij hebben twee poezen van ruim een jaar oud. Het zijn schatjes en we hebben er veel plezier van. We hebben altijd twee bakjes harde brokjes voor ze klaar staan (en vers water natuurlijk). De brokjes kopen we bij een dierenspeciaalzaak van hun eigen merk en daarbij geven we de dames elke ochtend en avond samen een zakje brokjes in gelei van bv. Felix.
Op advies van een medewerkster van de dierenspeciaalzaak hebben we de Felix vervangen voor blikjes almo nature want dat schijnt veel beter voor ze te zijn. Meer vlees en minder "troep" zoals ze het daar aangaven. Felix bevat maar 4% vlees en die almo nature 65%. Echter, onze schatjes hoeven het niet! Van alles geprobeerd, oa mixen met Felix en dan steeds minder, maar ze halen er hun neusjes voor op.
Inmiddels toch maar weer hun favoriete merk gekocht en ze happen weer blij toe!
Zijn "goedkopere" brokjes echt zo slecht en doet het de werking van de goede gewone brokjes die we de hele dag voor ze hebben klaar staan teniet (wat bij de dierenspeciaalzaak tegen mij gezegd werd)?
Op advies van een medewerkster van de dierenspeciaalzaak hebben we de Felix vervangen voor blikjes almo nature want dat schijnt veel beter voor ze te zijn. Meer vlees en minder "troep" zoals ze het daar aangaven. Felix bevat maar 4% vlees en die almo nature 65%. Echter, onze schatjes hoeven het niet! Van alles geprobeerd, oa mixen met Felix en dan steeds minder, maar ze halen er hun neusjes voor op.
Inmiddels toch maar weer hun favoriete merk gekocht en ze happen weer blij toe!
Zijn "goedkopere" brokjes echt zo slecht en doet het de werking van de goede gewone brokjes die we de hele dag voor ze hebben klaar staan teniet (wat bij de dierenspeciaalzaak tegen mij gezegd werd)?
dinsdag 4 februari 2014 om 12:25
quote:maaike87 schreef op 28 januari 2014 @ 16:45:
Ik heb gelezen dat Royal Canin het beste kattenvoer verkoopt. Is dat echt het beste? Als je niet naar de prijs zou kijken?quote:Splinter_ schreef op 29 januari 2014 @ 12:26:
[...]
Nee. Ook dat zit vol koolhydraten en granen. Waar ze wel goed in zijn, is marketing.Als het alleen marketing is waarom nemen veel websites het dan over? Enkele voorbeelden: http://www.beste-kattenvoer.com/ en http://www.koopvoer.nl/nieuws/27/waarom ... -het-beste.
Zijn deze websites soms voor de marketingtrucs van Royal Canin gevallen? Ik kan niet echt vinden dat Royal Canin eigenlijk slecht kattenvoer is.
Ik heb gelezen dat Royal Canin het beste kattenvoer verkoopt. Is dat echt het beste? Als je niet naar de prijs zou kijken?quote:Splinter_ schreef op 29 januari 2014 @ 12:26:
[...]
Nee. Ook dat zit vol koolhydraten en granen. Waar ze wel goed in zijn, is marketing.Als het alleen marketing is waarom nemen veel websites het dan over? Enkele voorbeelden: http://www.beste-kattenvoer.com/ en http://www.koopvoer.nl/nieuws/27/waarom ... -het-beste.
Zijn deze websites soms voor de marketingtrucs van Royal Canin gevallen? Ik kan niet echt vinden dat Royal Canin eigenlijk slecht kattenvoer is.
dinsdag 4 februari 2014 om 12:32
Sinds onze poes royal canin krijgt heeft ze een hele mooie zachte vacht gekregen.
Hiervoor kreeg ze whiskas, later heb ik haar een keer felix gegeven omdat dat in de aanbieding was, maar daar krabde ze zichzelf kaal mee (ze had geen vlooien dat weet ik zeker) en begon in de huiskamer te plassen.
Dat was dus geen goed idee dus.
Hiervoor kreeg ze whiskas, later heb ik haar een keer felix gegeven omdat dat in de aanbieding was, maar daar krabde ze zichzelf kaal mee (ze had geen vlooien dat weet ik zeker) en begon in de huiskamer te plassen.
Dat was dus geen goed idee dus.
woensdag 5 februari 2014 om 08:46
quote:Lughnasadh schreef op 05 februari 2014 @ 07:39:
Royal Canin is helemaal niet slecht. Echt slecht kattenvoer hebben we niet in Nederland. Dat het wat minder geweldig is dan ze aanprijzen geloof ik best, maar dat geldt voor elk product dat onderhevig is aan marketing.En wat is je onderbouwing voor deze uitspraak? Royal canin is vergeleken met andere merken (bv orijen, taste of the wilde, applaws, freitag's best meal) relatief slecht kattenvoer. Laag vleespercentage en veel granen.
Royal Canin is helemaal niet slecht. Echt slecht kattenvoer hebben we niet in Nederland. Dat het wat minder geweldig is dan ze aanprijzen geloof ik best, maar dat geldt voor elk product dat onderhevig is aan marketing.En wat is je onderbouwing voor deze uitspraak? Royal canin is vergeleken met andere merken (bv orijen, taste of the wilde, applaws, freitag's best meal) relatief slecht kattenvoer. Laag vleespercentage en veel granen.
woensdag 5 februari 2014 om 21:56
Alles is relatief he. Whiskas is pure troep en daarbij vergeleken is Royal Canin al veeeeeeeel beter. Maar als je kijkt wat de natuurlijke behoefte van katten is, dan is een graanvrije soort brokjes weer veeeeeeeeel beter dan Royal Canin waar behoorlijk veel koolhydraten in zitten.
En vers vlees is weer beter dan welke soort brokjes dan ook.
En vers vlees is weer beter dan welke soort brokjes dan ook.
woensdag 5 februari 2014 om 22:05
Mijn poes zaliger was ontzettend kieskeurig, twee dagen hetzelfde? Echt niet. Ik had zo'n zes of zeven soorten kattenvoer in voorraad. Verantwoord voer, minder verantwoord voer, ze is er bijna achttien mee geworden, de laatste maanden leefde ze op zalm, garnalen, rosbief en room, dat voerde ik haar op schoot, ze was toen al heel ziek en de da zei dat ik haar maar schandalig moest verwennen. Ze was verder dol op die half zachte brokjes, ik weet het merk niet meer, dacht Felix en op de blikjes zalm van Purina, verder kreeg ze verse vis en gekookt hart, daar deed ik wel brokjes door.
verba volant, scripta manent.
woensdag 5 februari 2014 om 22:16
quote:gympie26 schreef op 05 februari 2014 @ 08:46:
[...]
En wat is je onderbouwing voor deze uitspraak? Royal canin is vergeleken met andere merken (bv orijen, taste of the wilde, applaws, freitag's best meal) relatief slecht kattenvoer. Laag vleespercentage en veel granen.
Tsja, als ik dat mijn kat voer ligt ie binnen de kortste keren weer op de operatietafel om blaasstenen te laten verwijderen. Al dat vlees zorgt er namelijk voor dat zijn urine te zuur wordt, waardoor hij oxalaatstenen krijgt.
Het is dus behoorlijk relatief, "goed" of "slecht" voer.
Wat is jouw onderbouwing? Het feit dat er relatief veel graan in zit en dus koolhydraten, maakt nog niet dat je je kat vergiftigd door het te geven. Er is beter voer ja. Maar dat maakt al het andere voer niet per definitie slecht. En dat is wat ik schrijf.
[...]
En wat is je onderbouwing voor deze uitspraak? Royal canin is vergeleken met andere merken (bv orijen, taste of the wilde, applaws, freitag's best meal) relatief slecht kattenvoer. Laag vleespercentage en veel granen.
Tsja, als ik dat mijn kat voer ligt ie binnen de kortste keren weer op de operatietafel om blaasstenen te laten verwijderen. Al dat vlees zorgt er namelijk voor dat zijn urine te zuur wordt, waardoor hij oxalaatstenen krijgt.
Wat is jouw onderbouwing? Het feit dat er relatief veel graan in zit en dus koolhydraten, maakt nog niet dat je je kat vergiftigd door het te geven. Er is beter voer ja. Maar dat maakt al het andere voer niet per definitie slecht. En dat is wat ik schrijf.
vrijdag 7 februari 2014 om 09:57
Natuurlijk moet je je katten het voer geven waar ze het goed op doen. Maar er bestaan zeker wel verschillen in kwaliteitsniveau tussen kattenvoer. Als mijn kat allergisch is voor een kwalitatief hoogwaardig voer, betekent dat niet dat het ineens kwalitatief slecht voer is. De kwaliteit blijft hetzelfde, maar het voer is blijkbaar niet geschikt voor de kat. Naar mijn mening is er zeker wel een indeling te maken van pure troep tot kwalitatief hoogwaardig voer. Whiskas of felixbrokken bijvoorbeeld kun je vergelijken met elke dag alleen maar McDonalds eten. Je vergiftigt jezelf er niet mee, maar gezond is anders. Iedereen moet uiteraard voor zichzelf beslissen wat hij/zij wil voeren, maar er zitten enorme kwaliteitsverschillen tussen verschillende brokken. En naar mijn mening zitten daar ook slechte brokken tussen.quote:Lughnasadh schreef op 05 februari 2014 @ 22:16:
[...]
[...]
vrijdag 7 februari 2014 om 11:03