Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen in 2014: newbies op de arbeidsmarkt.

29-01-2014 15:22 44 berichten
Ik studeer hopelijk dit jaar in juli/augustus af. En dan begint het: een baan vinden. Met een moeilijk diploma in een moeilijke tijd. En ik merk dat ik dat toch een beetje spannend begin te vinden

Ik zoek nu (ivm financiële tegenslagen in baan van vriend) een baantje voor 16 uur, maar ga vanaf april/mei op zoek naar een "echte" baan. Op dit moment ben ik ook al een beetje aan het kijken naar wat de opties zijn maar die zijn helaas dungezaaid. Nu heb ik op zich brede interesses en ben ik best bereid (aanvankelijk) iets heel anders te gaan doen dan waar ik voor gestudeerd heb maar er zijn natuurlijk dan nog X kandidaten die misschien wel relevante diploma's en/of werkervaring hebben.

Tot dusver ga ik er gewoon vanuit dat het goed gaat komen maar ik vroeg me af of er nog andere mensen in mijn situatie zitten die het misschien leuk vinden om in dit topic te praten over hoe het gaat, elkaar tips te geven etc.

Gr. Matroesjka.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ook zelfde situatie. Ik ga ook (hopelijk!) dit jaar afstuderen, maar nu denk ik, eerst dat, en daarna zie ik het verder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
quote:Nemesisx schreef op 29 januari 2014 @ 15:35:

Bij mij ook zelfde situatie. Ik ga ook (hopelijk!) dit jaar afstuderen, maar nu denk ik, eerst dat, en daarna zie ik het verder. Aan de ene kant denk ik dat ook (gewoon vol op je studie storten en dan zie je daarna wel verder) maar aan de andere kant...kan het best even duren voordat je een baan krijgt en in de tussentijd zit je dan niks te doen (lees: komt er ook niks binnen en ontstaat er een gat in je CV). Lastige afweging.
Vrijwilligerswerk gaan doen, Matroesjka! Voor die tussentijd met het gat waar je het over hebt! Maar eigenlijk mag ik hier helemaal niet posten, want ik ben in juli 2013 afgestudeerd :P. Maar echt, doe vrijwilligerswerk ofzo, dat voorkomt een gat in je cv en je bent toch een beetje bezig (en je kunt van alles en nog wat kiezen en dus ook hoeveel tijd je eraan zou willen besteden).

Welke studie doen jullie nu nog? Heel veel succes in ieder geval met afstuderen!
Dat is bij mij ook een beetje struisvogelgedrag. Ik hoor veel (te veel) negatieve berichten over solliciteren en hoe moeilijk het is om aan een baan te komen. Ik denk dat ik dat niet erbij kan hebben. Maar je hebt gelijk TO, het zou beter zijn om nu al te gaan solliciteren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
Wat voor diploma heb je straks dan? Ik heb een diploma waar ik snel mee aan het werk kom, dat scheelt wel heel veel stress en gedoe. Ben blij dat ik voor de moeilijke studie heb gekozen met een goede toekomst.

Succes! Moet goed komen als je intensief bezig bent.
Ik hoop ook in juli/augustus af te studeren. Alleen neem ik nu geen baan erbij, omdat ik bij het stagebedrijf al 5 dagen in de week aanwezig ben en ik moet nog zoals nu voorstaat nog 2 vakken afronden. Dus een baan wordt teveel van het goeie.
Ik kan ivm privacy (kleine studie) niet precies zeggen wat ik doe maar ik volg een master in de geesteswetenschappen. Onwijs mijn ding, veel geleerd (en ja een geesteswetenschappen studie kan ook moeilijk zijn ), veel wijzer geworden, alleen jammer dat die arbeidsmarkt zo moeilijk is maar ik ga er vanuit dat ik van mijn studie een leven lang plezier heb en dat de crisis maar tijdelijk is.

@vrijwilligerswerk, ga ik ook zeker doen mocht ik straks werkloos zijn, maar ik heb natuurlijk liever betaald werk aangezien de rekeningen hier ook nog gewoon betaald moeten worden en dat op 1 inkomen op zich wel kan, maar liever niet.

@betoverend, snap ik helemaal dat je er dan geen baan bij gaat nemen. Ik hoef nog maar 10 punten en mijn scriptie dus dan is er al wat meer ruimte.
En ik denk maar zo: banen zijn dungezaaid met mijn diploma, maar dat is de concurrentie ook. Want er zijn nu eenmaal weinig mensen die in deze richting opgeleid zijn.
Ben benieuwd wat je studeert maar dat is dus privé, maar hoop dat je snel een baan krijgt. Uiteindelijk komt het wel goed.
quote:funky2901 schreef op 29 januari 2014 @ 16:07:

Ben benieuwd wat je studeert maar dat is dus privé, maar hoop dat je snel een baan krijgt. Uiteindelijk komt het wel goed.Ja als ik dat vertel dan weet iedereen die ik misschien ken meteen wie ik ben
Ja snap ik.
Muah, ben volgende maand een jaar geleden afgestudeerd op het gebied van Maatschappelijk werk en Dienstverlening. Maar helaas op dat gebied zijn er weinig tot geen vacatures. Ik wijk uit naar andere functies zoals administratief. Maar dat zijn vaak mbo functies en dan wordt je als Hbo'er helaas niet aangenomen. Er staan ook weinig HBO functies open. Meeste zijn MBO functies. Werk is werk maar daar denkt de werkgever anders over. Momenteel werk ik 10 a 24 uur in de week als ondersteunend administratief medewerker. Het is erg lastig om een baan met meer uren en naar mijn functie te vinden. Maar wie weet gaat het in 2014 wat beter op de arbeidsmarkt.
Ik studeer ook dit jaar af, zit nu in mijn master. Ik zie wel redelijk wat vacatures (richting advocatuur), maar ik ben ook bang dat daar heel veel reacties op komen. Je bent nummer zoveel dan... En dan nog die verschillende rondes, IQ-tests en assessments die je moet gaan doen. Daar zie ik enorm tegenop.

Gelukkig heb ik nu tijdelijk een baantje voor 16 uur per week en ook wellicht al een optie voor erna.

Ga jij ook al rond april/mei solliciteren, matroesjka, of ga je alleen oriënteren? Ik hoorde dat het best gebruikelijk is in mijn vakgebied om al rond die tijd te solliciteren. Je hoeft nog niet je masterdiploma op zak te hebben.

Als je een taal doet kan je misschien op Schiphol solliciteren? Of bijles geven. Maar als je iets heel anders doet, heb je daar niks aan ).
janie, ik ga idd in april/mei al solliciteren.
Ik moet nog wel wat meer dan 10 punten helaas, en mijn scriptie nog. Gelukkig geen achterstanden hoor.

Aan mijn scriptie heb ik helaas ook nog niet aan kunnen beginnen, want ik heb nog geen begeleider. Wacht daar al twee maanden op!

Ik raad iedereen de indeedapp trouwens aan. Je moet er met een vacature echt snel bij zijn tegenwoordig. De dag dat hij online komt gewoon meteen reageren. Met deze app kan je continu op de hoogte zijn van zo'n beetje alle vacatures die er zijn. Je kan ook je zoekprofiel onthouden. Super handig!
Ja die indeed app is goed! Veel vacatures. Wel schrikwekkend dan weer om je te bedenken dat er zo veel nieuwe vacatures bij komen elke dag en er dan nog zo veel werkzoekenden zijn
Vorig jaar stond ik ook echt perplex. Ik had gesolliciteerd naar een bijbaan voor 8 uur per week.. Ik werd uitgenodigd op gesprek. Moest ik na het gesprek een test Nederlands doen. Daarna was er op een andere dag nog een ronde met weer een gesprek en moest ik een aantal casussen oplossen. Helaas lag ik er toen uit, ook al had ik de casus goed gemaakt. Anders had er nog een gesprek of een IQ-test gevolgd! De andere kandidaat had net wat meer "energie" volgens het uitzendbureau.

Wat een bullshit voor een baan van 8 uur per week..

Sindsdien een beetje huiverig voor al die rondes. Gaat zoveel tijd en energie in zitten. Dan merk je echt hoeveel kandidaten ze hebben en hoeveel macht.
Precies haha. Ik kwam laatst toevallig een vacature tegen voor exact dezelfde functie die ik toen ik 17 was uitgevoerd heb. Destijds kon elke achterlijke garnaal daar komen werken. Nu stond er minimaal HBO werk- en denkniveau voor, een paar jaar ervaring etc etc.
Ik studeer ook een soort van af dit jaar, ben bezig met de laatste fase van mijn promotie onderzoek.

Ik wil in het land blijven waar ik gepromoveerdben, en niet perse in de wetenschap, ik ben dus op zoek naar een baan in mijn 3de taal. Dat is nog best lastig. Had maandag een gesprek en dat ging wel goed voor mijn gevoel, dusik hoop dat dat wat wordt.
Hop ook voor jou spannend, uni is toch een aparte wereld en dan nu door naar een "andere wereld".

Eerste sollicitatie is hier de deur uit!
Hey Matroesjka .

Ik kan indeed van harte aanbevelen, zo heeft mijn vriend veel gesolliciteerd. Mijn beste vriend werkt daar en beveelde het aan.

Kijk ook eens in de ICT, er zijn best veel banen waar je niet technisch voor hoef te zijn. De business analisten waar ik werk hebben een hele diverse achtergrond, eentje heeft Spaans en muziek gestudeerd zelfs.
Echt sorcha? ( trouwens )
Ja .
Ik zit vooral klem met hoe je jezelf moet "verkopen" wanneer je geen relevante werk/studie ervaringen hebt. Dan kom ik zeg maar niet verder dan dat ik op zich voor veel open sta en leergierig ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven