Afstuderen in 2014: newbies op de arbeidsmarkt.
woensdag 29 januari 2014 om 15:22
Ik studeer hopelijk dit jaar in juli/augustus af. En dan begint het: een baan vinden. Met een moeilijk diploma in een moeilijke tijd. En ik merk dat ik dat toch een beetje spannend begin te vinden
Ik zoek nu (ivm financiële tegenslagen in baan van vriend) een baantje voor 16 uur, maar ga vanaf april/mei op zoek naar een "echte" baan. Op dit moment ben ik ook al een beetje aan het kijken naar wat de opties zijn maar die zijn helaas dungezaaid. Nu heb ik op zich brede interesses en ben ik best bereid (aanvankelijk) iets heel anders te gaan doen dan waar ik voor gestudeerd heb maar er zijn natuurlijk dan nog X kandidaten die misschien wel relevante diploma's en/of werkervaring hebben.
Tot dusver ga ik er gewoon vanuit dat het goed gaat komen maar ik vroeg me af of er nog andere mensen in mijn situatie zitten die het misschien leuk vinden om in dit topic te praten over hoe het gaat, elkaar tips te geven etc.
Gr. Matroesjka.
Ik zoek nu (ivm financiële tegenslagen in baan van vriend) een baantje voor 16 uur, maar ga vanaf april/mei op zoek naar een "echte" baan. Op dit moment ben ik ook al een beetje aan het kijken naar wat de opties zijn maar die zijn helaas dungezaaid. Nu heb ik op zich brede interesses en ben ik best bereid (aanvankelijk) iets heel anders te gaan doen dan waar ik voor gestudeerd heb maar er zijn natuurlijk dan nog X kandidaten die misschien wel relevante diploma's en/of werkervaring hebben.
Tot dusver ga ik er gewoon vanuit dat het goed gaat komen maar ik vroeg me af of er nog andere mensen in mijn situatie zitten die het misschien leuk vinden om in dit topic te praten over hoe het gaat, elkaar tips te geven etc.
Gr. Matroesjka.
vrijdag 31 januari 2014 om 11:19
Hier nog een die dit jaar afstudeert! Met een beetje mazzel hoop ik mijn scriptie eind maart in te leveren, maar wordt krap om te halen ben ik bang..
Heb al wel een (parttime) baan aangeboden gekregen voor na mijn studie met uitzicht op fulltime binnen 6 maanden, dat is dan wel weer een fijne gedachte.
Iedereen succes!
Heb al wel een (parttime) baan aangeboden gekregen voor na mijn studie met uitzicht op fulltime binnen 6 maanden, dat is dan wel weer een fijne gedachte.
Iedereen succes!
zondag 2 februari 2014 om 01:08
zondag 2 februari 2014 om 22:55
Ahh wat een timing! Ik begin morgen met mijn afstudeeronderzoek. Superleuk, maar ook wel spannend.. Ik maak mezelf gek met 'wat nou als ik het niet kan/ze mij niet goed genoeg vinden/me niet willen' en meer van die ongein. Onzin hoor, dat weet ik best. Maar toch he. . En het is een bedrijf waar ik best eventueel zou willen werken, dus een goede indruk maken kan geen kwaad natuurlijk. Maar goed, niet op de zaken vooruit lopen, mijn prestaties morgen zullen vermoedelijk beperkt blijven tot organisatorische zaken, dus ik moet niet zo piepen en gewoon gaan.
zondag 2 februari 2014 om 23:06
Dank! Hebben jullie trouwens ook bij vlagen een soort van treurig gevoel dat het straks toch echt voorbij is? Ik vind het echt heel leuk om klaar te zijn en heb zin om 'echt' iets te gaan doen, maar aan de andere kant vind ik het ook jammer en gek. Ik vond studeren enorm leuk, en ook de gezelligheid en 'oneindige' mogelijkheden die het bood.. En het is ook gewoon gek dat ik tot nu toe mijn hele leven 'geleerd' heb en 'naar school' geweest ben en dat dat opeens ophoudt..
Ik ga trouwens ook ergens in april starten met solliciteren.. Heb nu een master (te klein om de naam te noemen), wel met aardig arbeidsperspectief en de master staat in het vakgebied enorm goed bekend, dus ik heb voorlopig nog goede hoop.. Maar dat hele 'jezelf verkopen' vind ik best lastig. Het voelt als een toneelstuk waaraan iedereen meedoet.
Ik ga trouwens ook ergens in april starten met solliciteren.. Heb nu een master (te klein om de naam te noemen), wel met aardig arbeidsperspectief en de master staat in het vakgebied enorm goed bekend, dus ik heb voorlopig nog goede hoop.. Maar dat hele 'jezelf verkopen' vind ik best lastig. Het voelt als een toneelstuk waaraan iedereen meedoet.
zondag 2 februari 2014 om 23:41
Hier nog iemand die moet gaan afstuderen. Officieel moet ik aankomende week beginnen, maar ik heb nog geen bedrijf. Maar ik heb afgelopen week wel een sollicitatie gehad en denk dat ik een zeer goede kans maak. Maar dinsdag hoor ik het.
Maar hier lopen de zenuwen best op, het word nu ook zo echt en dan is het toch best eng. Heb alleen het voordeel dat ik niet werk, krijg als ik bij het bedrijf kom 1/3 van het minimumloon. En heb studiefinanciering dus kom er prima van rond.
Ik ga met solliciteren wachten tot ik het diploma heb..of tenminste officieel het afstuderen gehaald heb.
Maar hier lopen de zenuwen best op, het word nu ook zo echt en dan is het toch best eng. Heb alleen het voordeel dat ik niet werk, krijg als ik bij het bedrijf kom 1/3 van het minimumloon. En heb studiefinanciering dus kom er prima van rond.
Ik ga met solliciteren wachten tot ik het diploma heb..of tenminste officieel het afstuderen gehaald heb.
maandag 3 februari 2014 om 12:01
Ik zie ook best wel een beetje tegen het fulltime werken op. Ben gewoon bang dat het tegen valt. Het is ook gewoon erg spannend. Ik hoor ook vaak dat de kans klein is dat je na je studie meteen goed zit. Switchen van baan is niet ongebruikelijk. Tegenwoordig moet je echter blij zijn als je überhaupt een baan op niveau hebt ja.
Al wat gehoord van je sollicitaties matroeshka?
Al wat gehoord van je sollicitaties matroeshka?
maandag 3 februari 2014 om 18:17
Ja ik ben vandaag gebeld maar ik kon niet opnemen dus ik ga ze morgen even terug bellen.
Ik ga trouwens in de eerste instantie straks (als ik ga solliciteren voor een echte baan) op zoek naar een baan voor 32 uur. We willen graag een kind krijgen en daarna willen we beide 32 uur werken dus als ik kan beginnen op 32 uur hoef ik ook niet terug in uren.
Ik ga trouwens in de eerste instantie straks (als ik ga solliciteren voor een echte baan) op zoek naar een baan voor 32 uur. We willen graag een kind krijgen en daarna willen we beide 32 uur werken dus als ik kan beginnen op 32 uur hoef ik ook niet terug in uren.
dinsdag 4 februari 2014 om 09:46
dinsdag 4 februari 2014 om 18:06
Ik hoop dat ik dit jaar ook eindelijk ga afstuderen! Ik heb ontzettend veel tegenslag gehad met mijn scriptie maar het ziet er naar uit dat ik nu eindelijk wel aan de slag kan.
Ik wil pas gaan solliciteren als ik daadwerkelijk mijn diploma heb. Het afstuderen bezorgt me zoveel stress (understatement) dat ik een nieuwe baan er nu niet bij kan hebben. Ook kan ik het me financieel veroorloven.
Ik heb al een aantal jaren een bijbaan, gerelateerd aan mijn vakgebied dus voor een starter wel een redelijk goed CV. Af en toe kijk ik of er vacatures te vinden zijn maar dat valt tegen. Ik wil er nu niet teveel over nadenken, eerst dat diploma halen.
Ik wil pas gaan solliciteren als ik daadwerkelijk mijn diploma heb. Het afstuderen bezorgt me zoveel stress (understatement) dat ik een nieuwe baan er nu niet bij kan hebben. Ook kan ik het me financieel veroorloven.
Ik heb al een aantal jaren een bijbaan, gerelateerd aan mijn vakgebied dus voor een starter wel een redelijk goed CV. Af en toe kijk ik of er vacatures te vinden zijn maar dat valt tegen. Ik wil er nu niet teveel over nadenken, eerst dat diploma halen.