Werk & Studie alle pijlers

online kranten knipsels vinden?

30-01-2014 14:29 12 berichten
Hoi iedereen, voor mijn stage moet ik krantenknipsels zoeken op internet over de bezuinigingen bij de publieke omroep. Dit mogen geen nieuws berichten van internet zijn maar letterlijk dat je de krantenkoppen ziet. Ik kan alleen nergens een site vinden waar ik dat kan vinden. Iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Tik in google eens de naam van een krant in + bezuinigingen in de publieke omroep.

Dan moet er het een en ander naar boven komen. Succes!
Geprobeerd maar geen resultaat helaas..
Als ik jou was zou ik het bij je bibliotheek proberen. Die hebben vaak wel aardig wat kranten en soms hebben ze ook archieven waar krantenartikelen bijvoorbeeld op thema gesorteerd zin, of is via de catalogus bv in kranten te zoeken. En als de openbare bibliotheek het niet heeft misschien de bibliotheek van je opleiding of de universiteitsbibliotheek ofzo?

Ik moet voor mijn studie (geschiedenis) wel regelmatig oude krantenartikelen boven water halen en die zijn in de (vaak regionale) archieven te vinden. Maar dat zijn eigenlijk geen hedendaagse dingen natuurlijk. Ook de koninklijke bibliotheek heeft archief aan kranten waar je gewoon op trefwoord in kan zoeken, maar volgens mij moet je dan wel (betaald) lid zijn en ik weet niet hoe recent hun archief is.

Het is trouwens wel mogelijk om via internet "gewone" krantenartikelen te vinden. Vaak zijn die echter alleen voor leden te lezen, maar soms ook niet. Ik heb bv. van de Volkskrant wel eens krantenartikelen online gevonden, wel via google gewoon dus ik zou je zo geen route kunnen geven. Misschien de websites van de grotere dagbladen eens uitpluizen of ze ook ergens een stuk archief hebben staan ofzo?
Archief Volkskrant

Zo heel moeilijk was dat nou ook weer niet te vinden. Klik op een datum en onderaan alle artikelen die die dag in de Volkskrant hebben gestaan (met de tijd 00:00). Succes met uitpluizen en de archieven van andere kranten zoeken laat ik aan jou over.
Dat is inderdaad niet moeilijk nee omdat het geen krantenartikelen zijn letterlijk. Dit is omgezet en gewoon overgetypt. Ik zoek gewoon ouderwetse krantenknipsels.
Dan moet je dus naar de bieb ofzo gaan, zie andere tips. Denk dat de kans klein is dat je gratis een heel archief aan ingescande krantenartikelen online gaat vinden.

Waarom perse knipsels trouwens? Qua inhoud maakt het toch niks uit? Of gaat het daar niet om?
Nee ik loop stage bij een tv bedrijf, die had het nodig voor een film dus het ging meer om de krantenkoppen.
Van de Metro en Sp!ts staan ook "papieren" versies op de website. Misschien kun je daar wat in vinden.
Ah ok, duidelijk. Is zelf iets maken dan evt een optie? In Photoshop of InDesign oid...

Succes ermee in elk geval!
Gewoon in het internetarchief van alle kranten.
verba volant, scripta manent.
Lexisnexis.

Google maar, dat is de krantendata base, zelfs Internationale kranten te vinden.

Nadeel: je moet er voor betalen, maar de meeste Hogescholen en Universiteiten hebben een abonnement (dus via je studentenaccount of op school vast te bekijken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven