onterving
vrijdag 31 januari 2014 om 17:11
Dit is wat ik uit je tekst begrijp:
De vriend van je moeder is overleden, en je moeder heeft van hem geërfd op voorwaarde dat jij deze bezittingen later niet van je moeder kan erven. Voor je broers geldt die bepaling niet.
Klopt dat?
Dat is geen onmogelijke constructie, waarbij het legitieme deel niet relevant is. Het gaat immers niet om een directe erfenis van je moeder, maar van een niet-ouder.
Ik zeg overigens niet dat deze constructie gekozen is, maar gelet op wat je schrijft is dat wel het meest waarschijnlijke.
De vriend van je moeder is overleden, en je moeder heeft van hem geërfd op voorwaarde dat jij deze bezittingen later niet van je moeder kan erven. Voor je broers geldt die bepaling niet.
Klopt dat?
Dat is geen onmogelijke constructie, waarbij het legitieme deel niet relevant is. Het gaat immers niet om een directe erfenis van je moeder, maar van een niet-ouder.
Ik zeg overigens niet dat deze constructie gekozen is, maar gelet op wat je schrijft is dat wel het meest waarschijnlijke.
vrijdag 31 januari 2014 om 17:14
Als moeder het vruchtgebruik heeft van de erfenis, dan zal na haar overlijden pas de erfenis van vriend volledig worden afgehandeld. Haar deel van die erfenis, en haar eigen goederen, daar erft TO dan een derde van. Maar niet van de oude erfenis, die is voor broers.
Hoe ze dit nu regelen als het om bv. spaargeld gaat, weet ik niet goed, maar als het bijvoorbeeld gaat om een huis wat van hem was, en wat broers en moeder in gelijke delen hebben ge-orven, dan krijgen na overlijden van moeder de beide broers 1/3 deel van de opbrengst van het huis, en TO en haar broers het 1/3 deel van moeder. Dit moeten zij dan door drie delen.
Hebben broers het hele huis ge-orven en mag moeder er alleen gebruik van maken, dan gaat het hele huis naar de broers.
Hoe ze dit nu regelen als het om bv. spaargeld gaat, weet ik niet goed, maar als het bijvoorbeeld gaat om een huis wat van hem was, en wat broers en moeder in gelijke delen hebben ge-orven, dan krijgen na overlijden van moeder de beide broers 1/3 deel van de opbrengst van het huis, en TO en haar broers het 1/3 deel van moeder. Dit moeten zij dan door drie delen.
Hebben broers het hele huis ge-orven en mag moeder er alleen gebruik van maken, dan gaat het hele huis naar de broers.
vrijdag 31 januari 2014 om 17:58
Je hebt gewoon recht op je kindsdeel en als je moeder nu extra bezittingen en geld heeft gekregen van haar overleden vriend staat het haar vrij dat geld uit te geven naar haar eigen zin. Je moeder kan jou gewoon geld geven met warme hand. En als ze het dan ook nog gewoon cash doet en jij 't niet op 'n rekening stort ontloop je de aasgieren van de belasting ook nog.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:02
vrijdag 31 januari 2014 om 18:04
quote:Lariba schreef op 31 januari 2014 @ 17:05:
Ik snap hier helemaal niks van. Jij bent toch helemaal geen erfgenaam van de vriend van je moeder? Hoe kan hij je dan ooit onterfd hebben?onbegrijpelijke OP inderdaad.
Ik snap hier helemaal niks van. Jij bent toch helemaal geen erfgenaam van de vriend van je moeder? Hoe kan hij je dan ooit onterfd hebben?onbegrijpelijke OP inderdaad.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
vrijdag 31 januari 2014 om 18:06
Vind dat die vriend wel het recht had om iemand die hij niet mocht uit te sluiten. Het was zijn bezit/geld tenslotte. Hij heeft dat niet opgebouwd om 'n dwars kind van zijn geliefde te pleasen tenslotte. Hij had 't bij nader inzien dan wellicht liever nagelaten aan zijn familie of aan 'n goede vriend.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:08
vrijdag 31 januari 2014 om 18:10
Vriend heeft geld opgebouwd, en dat laten erven door moeder, onder de voorwaarde dat bij overlijden van moeder dat deel wat nog over is van zijn erfenis niet deels naar TO gaat. Dat mag vriend zo bepalen over zijn nalatenschap, volgens mij. Het is vergelijkbaar met familiekapitaal dat niet geërfd kan worden door de schoonkinderen als de overleden oudere generatie zo'n bepaling heeft opgenomen.
Als je moeder wel jou wil laten meegenieten, moet ze jou inderdaad het geld schenken voordat ze overlijdt, wat EN zegt.
Als je moeder wel jou wil laten meegenieten, moet ze jou inderdaad het geld schenken voordat ze overlijdt, wat EN zegt.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:11
quote:pearle schreef op 31 januari 2014 @ 18:10:
Je kunt een kind niet geheel ontervenDaar is ook geen sprake van. Moeders eigen verdiende/opgespaarde geld kan gewoon verdeeld worden (alleen is dat blijkbaar niet zoveel), dat wat moeder heeft geërfd van haar overleden vriend niet, omdat hij een bepaling heeft opgenomen in zijn testament.
Je kunt een kind niet geheel ontervenDaar is ook geen sprake van. Moeders eigen verdiende/opgespaarde geld kan gewoon verdeeld worden (alleen is dat blijkbaar niet zoveel), dat wat moeder heeft geërfd van haar overleden vriend niet, omdat hij een bepaling heeft opgenomen in zijn testament.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:12
quote:dymo9 schreef op 31 januari 2014 @ 18:10:
Vriend heeft geld opgebouwd, en dat laten erven door moeder, onder de voorwaarde dat bij overlijden van moeder dat deel wat nog over is van zijn erfenis niet deels naar TO gaat. Dat mag vriend zo bepalen over zijn nalatenschap, volgens mij. Het is vergelijkbaar met familiekapitaal dat niet geërfd kan worden door de schoonkinderen als de overleden oudere generatie zo'n bepaling heeft opgenomen.
Volgens mij kan dat niet
Op het moment dat moeder erft is het van haar, die aanpassingen van vriend vervallen
Volgens mij kan dat niet
Op het moment dat moeder erft is het van haar, die aanpassingen van vriend vervallen
vrijdag 31 januari 2014 om 18:13
quote:pearle schreef op 31 januari 2014 @ 18:10:
Je kunt een kind niet geheel onterven
Andermans kind wel.
En wat jij schenkt, kun je inderdaad met een " maar..... " doen; " ik schenk jou een huis, maar het mag later niet onder alle drie je kinderen worden verdeeld "
Je kunt een kind niet geheel onterven
Andermans kind wel.
En wat jij schenkt, kun je inderdaad met een " maar..... " doen; " ik schenk jou een huis, maar het mag later niet onder alle drie je kinderen worden verdeeld "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:17
Bijv. : Overigens kan men met een privatieve clausule bepalen dat alles wat de dochter uit de nalatenschap verkrijgt, van haar privé zal blijven en niet vermengd zal worden in een huwelijksgemeenschap (ook al is zij in algehele gemeenschap van goederen gehuwd) waarin zij gehuwd is of zal - soortgelijks bij een geregistreerd partnerschap - zijn en ook niet zal worden betrokken in een verrekenbeding.
Dit kan nog worden versterkt met een schenkingsverbod aan haar partner.
En om te voorkomen dat na háár overlijden haar partner alsnog meedeelt in de "buit", kan bovendien een fideicommis de residuo worden gemaakt. Daarbij bepaal jij naar wie het vermogen doorvererft.
http://www.eerstehulpbijr ... ment-opstellen-voorwaarde
Dit kan nog worden versterkt met een schenkingsverbod aan haar partner.
En om te voorkomen dat na háár overlijden haar partner alsnog meedeelt in de "buit", kan bovendien een fideicommis de residuo worden gemaakt. Daarbij bepaal jij naar wie het vermogen doorvererft.
http://www.eerstehulpbijr ... ment-opstellen-voorwaarde
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:18
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2014 @ 18:13:
[...]
Andermans kind wel.
En wat jij schenkt, kun je inderdaad met een " maar..... " doen; " ik schenk jou een huis, maar het mag later niet onder alle drie je kinderen worden verdeeld "Maar ze mag het huis wel bij leven verkopen en dan staat 't haar vrij te doen met het geld wat ze wil. En ze mag zelfs belastingvrij 'n ton per kind schenken als dat geld dan geinvesteerd wordt in 'n huis.
[...]
Andermans kind wel.
En wat jij schenkt, kun je inderdaad met een " maar..... " doen; " ik schenk jou een huis, maar het mag later niet onder alle drie je kinderen worden verdeeld "Maar ze mag het huis wel bij leven verkopen en dan staat 't haar vrij te doen met het geld wat ze wil. En ze mag zelfs belastingvrij 'n ton per kind schenken als dat geld dan geinvesteerd wordt in 'n huis.
vrijdag 31 januari 2014 om 18:26
Het lijkt me logisch dat je een geerfd stuk bezit gewoon mag verkopen. Bovendien ken ik iemand die onlangs een huis heeft geerfd met koude uitsluiting, maar daar zei de notaris er ook bij dat dat dus niet geldt in geval hij het huis verkoopt. Dan zou ie het geld op kunnen brassen aan/met 'n vriendin.