Poes te dik.
zaterdag 1 februari 2014 om 13:08
Hee,
Zoals de titel zegt. Mijn 3 jarige terrorpoes is te dik. Mijn andere 2 katers van 10+ zijn echt perfect op gewicht, altijd al geweest. Nu woon ik nog thuis en krijgen ze afhankelijk van mijn inkomen beter of slechter voer. In goede maanden.techni-cal, in de blutte maanden huismerkvoer van de supermarkt of de Aldi.
Nu ga ik binnenkort (1,5 maand) verhuizen en heb ik een grote vriezer dus wil het anders aanpakken. Zit te denken aan Carnibest of Barf maar moet nog even uitzoeken wat het beste is.
Wil nu alleen eigenlijk al beginnen met haar wat te laten afvallen.
Achtergrond, ik heb haar gevonden met 5 weken, brood en broodmager. Bloedarmoede, kattenniesziekte en meer van dat gedoe. Ze is er goed bovenop gekomen behalve dat ze een 'eetstoornis' heeft, als je dat zo kan zeggen over katten. Voor ze geholpen was was ze heel mooi en slank. Toen ze geholpen werd zei de dierenarts dat ik er op moest letten maar ik dacht "He, wat weet de dierenarts er nou van, ze is nu toch mooi op gewicht. "
Goed, het is een hele kleine kat en ik gok dat ze ongeveer een kilo te zwaar is. Ze kan niet af en toe een hapje nemen maar vreet echt alles wat ze tegenkomt. Kan niets op tafel of op het aanrecht laten liggen want ze pakt het. (Opzich is dat eigen verantwoordelijkheid hoor, maar andere katten hebben dit gedrag totaaal niet) Hier wil ik graag wat aan doen, voor beider gemoedsrust. Ik dacht zelf dat het handiger was om het te 'trainen' als ik verhuist was. Nieuwe omgeving, nieuwe 'regels' maar weet eigenlijk niet of dat zo handig is.
Ze is verder actief, speelt en rent veel. Ik weet dat een kat niet te snel mag afvallen ivm leververvetting dus weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken met minder voeren en hoe snel zoiets gebeurt.
Een eetbol is opzich een optie om haar te voeren maar zou het heel fijn vinden als ze een beetje van haar eetfixatie afkomt. Heeft iemand hier tips voor of zou ik echt naar een dierenarts/gedragstherapeut moeten hiervoor?
Zoals de titel zegt. Mijn 3 jarige terrorpoes is te dik. Mijn andere 2 katers van 10+ zijn echt perfect op gewicht, altijd al geweest. Nu woon ik nog thuis en krijgen ze afhankelijk van mijn inkomen beter of slechter voer. In goede maanden.techni-cal, in de blutte maanden huismerkvoer van de supermarkt of de Aldi.
Nu ga ik binnenkort (1,5 maand) verhuizen en heb ik een grote vriezer dus wil het anders aanpakken. Zit te denken aan Carnibest of Barf maar moet nog even uitzoeken wat het beste is.
Wil nu alleen eigenlijk al beginnen met haar wat te laten afvallen.
Achtergrond, ik heb haar gevonden met 5 weken, brood en broodmager. Bloedarmoede, kattenniesziekte en meer van dat gedoe. Ze is er goed bovenop gekomen behalve dat ze een 'eetstoornis' heeft, als je dat zo kan zeggen over katten. Voor ze geholpen was was ze heel mooi en slank. Toen ze geholpen werd zei de dierenarts dat ik er op moest letten maar ik dacht "He, wat weet de dierenarts er nou van, ze is nu toch mooi op gewicht. "
Goed, het is een hele kleine kat en ik gok dat ze ongeveer een kilo te zwaar is. Ze kan niet af en toe een hapje nemen maar vreet echt alles wat ze tegenkomt. Kan niets op tafel of op het aanrecht laten liggen want ze pakt het. (Opzich is dat eigen verantwoordelijkheid hoor, maar andere katten hebben dit gedrag totaaal niet) Hier wil ik graag wat aan doen, voor beider gemoedsrust. Ik dacht zelf dat het handiger was om het te 'trainen' als ik verhuist was. Nieuwe omgeving, nieuwe 'regels' maar weet eigenlijk niet of dat zo handig is.
Ze is verder actief, speelt en rent veel. Ik weet dat een kat niet te snel mag afvallen ivm leververvetting dus weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken met minder voeren en hoe snel zoiets gebeurt.
Een eetbol is opzich een optie om haar te voeren maar zou het heel fijn vinden als ze een beetje van haar eetfixatie afkomt. Heeft iemand hier tips voor of zou ik echt naar een dierenarts/gedragstherapeut moeten hiervoor?
zaterdag 1 februari 2014 om 13:16
zaterdag 1 februari 2014 om 13:19
quote:Koettie schreef op 01 februari 2014 @ 13:16:
Ik doe moeilijk omdat het een niet een gezonde kat is en ik niet wil dat haar weerstand eronder gaat lijden. Ik voer haar ook al minder dan mijn (niet actieve) katers maar ik kan voor mijn gevoel niet lager gaan zitten zonder dat ze echt honger krijgt.Ik denk dat je dat verkeerd ziet, dat ze honger krijgt. Je kat is te dik dus krijgt geen honger. Maar ze heeft zichzelf aangeleerd dat bedelen/stelen helpt dus doet ze dat, dat heet opportunisme.
Ik doe moeilijk omdat het een niet een gezonde kat is en ik niet wil dat haar weerstand eronder gaat lijden. Ik voer haar ook al minder dan mijn (niet actieve) katers maar ik kan voor mijn gevoel niet lager gaan zitten zonder dat ze echt honger krijgt.Ik denk dat je dat verkeerd ziet, dat ze honger krijgt. Je kat is te dik dus krijgt geen honger. Maar ze heeft zichzelf aangeleerd dat bedelen/stelen helpt dus doet ze dat, dat heet opportunisme.
zaterdag 1 februari 2014 om 13:24
zaterdag 1 februari 2014 om 13:24
Dat zou zeker kunnen hoor. De vraag is onder andere hoe ik hier vanaf kom. Ze krijgen 2x per dag te eten, in de ochtend een handje en in de avond. Verder wat ze bij elkaar jat maar dat is de laatste tijd gelukkig niets meer. De vraag is vooral hoe 'laag' ik kan zitten met voeding, zonder dat het ongezond wordt. Momenteel krijgen ze Aldi voer en dat is natuurlijk geen hoogwaardige maaltijd.
zaterdag 1 februari 2014 om 13:30
Dat is het punt niet. Katten mogen niet op te streng rantsoen ivm leververvetting. Misschien neem ik dat te serieus hoor, een van mijn katers is daar een paar maanden terug doodziek van geweest dus vind het een beetje eng, juist omdat ze al niet zo heel gezond is. Maar als ik me echt aanstel dan neem ik dat zo van jullie aan hoor. . (écht bezorgd kattenvrouwtje hier hoor)
zaterdag 1 februari 2014 om 13:31
Ze is als klein katje veel honger gehad, misschien dat ze daarom alles wat ze binnenkrijgt snel opslaat als vet?
Slechts 1 keer per 24 uur voeren?
Beetje lactosevrije melk verdunnen met water vult ook.
Kan je haar niet wat geven wat wel vult maar haast geen calo's bevat?
(ik gaf mijn kat zelfs vezeltabletten, die voor mensen,of het kwaad kan weet ik niet)
Waarom geen premium voer van de lidl geven, naam Opticat?
Slechts 1 keer per 24 uur voeren?
Beetje lactosevrije melk verdunnen met water vult ook.
Kan je haar niet wat geven wat wel vult maar haast geen calo's bevat?
(ik gaf mijn kat zelfs vezeltabletten, die voor mensen,of het kwaad kan weet ik niet)
Waarom geen premium voer van de lidl geven, naam Opticat?
zaterdag 1 februari 2014 om 13:33
Ik denk het, hoewel ik er waarschijnlijk ook gewoon niet goed genoeg op gelet heb vroegah. Misschien ook omdat ik regelmatig wissel van voer, volgens mij is dat ook niet helemaal goed. Daarom wil ik ook vers voer gaan geven in de toekomst, met één merk kan je ook beter inschatten hoeveel ze nodig heeft. Geef ze van goed voer automatisch al minder dan aldi voer, omdat dat minder goed vult.
zaterdag 1 februari 2014 om 13:34
Chartreuse; dat doe ik al tijden, maar ik kan nu voor mijn gevoel dus niet lager zitten terwijl ze amper wat afgevallen is.
Meds; ze beweegt gelukkig wel veel, anders was het helemaal niet meer te overzien. Sowieso gaat ze zelf vaak door het huis met pluisjes en vliegjes en ik speel denk ik ruim een half uur per dag met haar met een lazer en losse speeltjes.
Meds; ze beweegt gelukkig wel veel, anders was het helemaal niet meer te overzien. Sowieso gaat ze zelf vaak door het huis met pluisjes en vliegjes en ik speel denk ik ruim een half uur per dag met haar met een lazer en losse speeltjes.
zaterdag 1 februari 2014 om 13:43
Stop met die voerwisselingen, zet in goede maanden wat geld opzij voor een slechte maand zodat je altijd hetzelfde voer kunt geven. En dat hoeft geen proplan te zijn, het kan ook een goed B merk zijn zoals smolke of prins.
Als je steeds wisselt van voer is het onmogelijk te rantsoeneren omdat elk voer een andere samenstelling heeft.
En dan wat chartreuse zegt, minderen en weer minderen als ze niet afvalt.
Aan leververvetting (waarvan ik trouwens enorm twijfel of dat met snel afvallen te maken heeft maar goed) zal ze kunnen sterven. Aan overgewicht ook.
Consequent zijn.
Als je steeds wisselt van voer is het onmogelijk te rantsoeneren omdat elk voer een andere samenstelling heeft.
En dan wat chartreuse zegt, minderen en weer minderen als ze niet afvalt.
Aan leververvetting (waarvan ik trouwens enorm twijfel of dat met snel afvallen te maken heeft maar goed) zal ze kunnen sterven. Aan overgewicht ook.
Consequent zijn.
zaterdag 1 februari 2014 om 14:18
Laat je kat werken voor zijn brokken daar door krijgt je kant sneller het gevoel dat die vol zit en zal daar door langer met zijn portie eten doen.
Heb hier ook een kat met een voedsel obsessie en als die wil eten zal die er voor moeten werken hij krijgt het nooit zo in een bakje. In heb begin vinden ze dat echt niet leuk maar na verloop van tijd wennen ze er aan.
Heb hier ook een kat met een voedsel obsessie en als die wil eten zal die er voor moeten werken hij krijgt het nooit zo in een bakje. In heb begin vinden ze dat echt niet leuk maar na verloop van tijd wennen ze er aan.
zaterdag 1 februari 2014 om 14:43
Nieuw huis, nieuwe regels heeft bij ons goed geholpen! Al was het meer nieuw huis, nieuwe bank, nieuwe regels Maar ipv een voedsel bal zou ik eerder kijken voor z'on slimme voerbak waar ze ook moet werken voor haar brokjes. Die bal hebben we hier ook maar daar word je na een tijdje gek van dat gerol de hele tijd.
zaterdag 1 februari 2014 om 14:48
Hier twee katers uit hetzelfde nest, de een te dik, de ander mooi op gewicht. Ons dikkie is enorm fan van brokken terwijl de ander liever natvoer heeft. Brokken krijgen ze hier in zo'n toren waar ze ze dan steeds met hun pootje uit moeten schuiven. Soms gooi ik ze ook één voor één door de kamer (waardoor ik deels kan bepalen hoeveel ieder krijgt). We hebben nog niet de juiste modus gevonden om dikkie af te laten vallen, omdat hij alles op eet terwijl de ander liever de hele dag muizehapjes neemt.
Hier jatten ze trouwens niks. kan alles gewoon op tafel zetten en op m'n gemak nog even naar de keuken gaan. Mensen eten is mensen eten... (behalve als mijn lappen stoofvlees liggen te wachten om om in de pan te gaan, dat is toch echt té verleidelijk )
Hier jatten ze trouwens niks. kan alles gewoon op tafel zetten en op m'n gemak nog even naar de keuken gaan. Mensen eten is mensen eten... (behalve als mijn lappen stoofvlees liggen te wachten om om in de pan te gaan, dat is toch echt té verleidelijk )
zaterdag 1 februari 2014 om 14:51
Onze "De Bolle" is ook veel te dik. Hij krijgt bij ons al voer verdeeld over de dag. Als we een vol bakje doen dan vreet hij zich helemaal vol om het even daarna weer uit te spugen. Als hij in fases eet dan gaat het beter.
Onze andere kat is mooi op gewicht en krijgt evenveel als onze obese kat.
Onze dierenarts vindt hem ook te dik, maar ze geeft ook aan dat het soms heel lastig is om het te reguleren. Wat ze nl bij ons minder krijgen eten ze er bij de buren wel weer bij.
Ik zou eerst beginnen met minder eten te geven.
Onze andere kat is mooi op gewicht en krijgt evenveel als onze obese kat.
Onze dierenarts vindt hem ook te dik, maar ze geeft ook aan dat het soms heel lastig is om het te reguleren. Wat ze nl bij ons minder krijgen eten ze er bij de buren wel weer bij.
Ik zou eerst beginnen met minder eten te geven.
zaterdag 1 februari 2014 om 15:05
Ik heb mijn veel te dikke poes bij de dierenarts laten wegen en advies gevraagd over hoeveel zij mag eten met haar grootte, ras, leeftijd etc. Antwoord was 50 gram per dag, dus twee porties van 25 gram. Heb dit in het begin telkens afgewogen, nu doe ik het op gevoel.
Verder een eetbol aangeschaft, helpt hier wel goed. Ze doet er veel langer over om haar portie op te eten en lijkt daarna vol te zitten. Terwijl als ik haar eten in haar voerbakje geef, ze meteen daarna alweer loopt te mauwen en schooieren. Verder eens in de drie maanden wegen. Er is nu bijna een kilo af in anderhalf jaar.
Oh en lightvoer gekocht trouwens.
Verder een eetbol aangeschaft, helpt hier wel goed. Ze doet er veel langer over om haar portie op te eten en lijkt daarna vol te zitten. Terwijl als ik haar eten in haar voerbakje geef, ze meteen daarna alweer loopt te mauwen en schooieren. Verder eens in de drie maanden wegen. Er is nu bijna een kilo af in anderhalf jaar.
Oh en lightvoer gekocht trouwens.
Ik spreek toch geen Chinees?!
zaterdag 1 februari 2014 om 16:26
dieetbrok, lightvoer, etc. ik geloof er niet in...
Veel spelen , naar buiten als het kan, en wegen.
Wegen, wegen, wegen.
Hoeveel zegt de verpakking dat ze mag?
Stel poes mag 4 kilo wegen, dan krijgt ze daar ook voer voor.
Ik heb zelfs merken gezien waar voor 3 varianten katten op staat. De magere, de normale en de te vette kat.
Mag poes van 4 kg 70 gr? dan 70 gr en that's it....Wegen!
Bij de dierenarts mag je ze regelmatig gewoon wegen, geen bezwaar
Ik bied hier het voer aan in een bal...Zo schrokt hij minder, moet er voor werken en doet wat langer met het voer.
En ja, ik weet hoe lastig het is met 3 waarvan er 1 een ''probleemgeval'' is
Oh een beetje hard zijn mag ook best... tuurlijk zijn ze de allerliefste en kunnen ze hun aller zieligste mauwtje laten horen. Maar eten krijgt ie 3 keer er dag (ik deel de dag portie op 3) en daar mag meneer het mee doen.
15 maanden asiel hebben hem geen goed gedaan in zijn eetgewoontes. Overigens begin ik hem te verdenken van afvallen (in de 3 weken dat hij hier is) dus ik ga volgende week wegen. Als mijn vermoeden klopt, komt er wat bij op de brokken. Ander blijft hij op de 65 gram per dag
Veel spelen , naar buiten als het kan, en wegen.
Wegen, wegen, wegen.
Hoeveel zegt de verpakking dat ze mag?
Stel poes mag 4 kilo wegen, dan krijgt ze daar ook voer voor.
Ik heb zelfs merken gezien waar voor 3 varianten katten op staat. De magere, de normale en de te vette kat.
Mag poes van 4 kg 70 gr? dan 70 gr en that's it....Wegen!
Bij de dierenarts mag je ze regelmatig gewoon wegen, geen bezwaar
Ik bied hier het voer aan in een bal...Zo schrokt hij minder, moet er voor werken en doet wat langer met het voer.
En ja, ik weet hoe lastig het is met 3 waarvan er 1 een ''probleemgeval'' is
Oh een beetje hard zijn mag ook best... tuurlijk zijn ze de allerliefste en kunnen ze hun aller zieligste mauwtje laten horen. Maar eten krijgt ie 3 keer er dag (ik deel de dag portie op 3) en daar mag meneer het mee doen.
15 maanden asiel hebben hem geen goed gedaan in zijn eetgewoontes. Overigens begin ik hem te verdenken van afvallen (in de 3 weken dat hij hier is) dus ik ga volgende week wegen. Als mijn vermoeden klopt, komt er wat bij op de brokken. Ander blijft hij op de 65 gram per dag