2 verkeersvragen

04-02-2014 09:02 95 berichten
Hallo,

Ik kom elke dag een paar dingen tegen in het verkeer, waarbij ik me afvraag waarom mensen dat doen.

De 1e : weet iedereen wel dat fietsers van rechts voorrang hebben?

De 2e : waarom nemen zoveel mensen de binnenbocht als ze linksaf slaan?
Ik vraag me wel eens af of fietsers misschien kleurenblind zijn als ze door rood fietsen.

Of dat mensen blind zijn, als ze toch tussen de spoorbomen door zigzaggen.
Alle reacties Link kopieren
Weten fietsers wel dat auto's van rechts voorrang hebben?

Weten fietsers wel dat ze zichzelf in gevaar brengen zonder licht, ik heb er al een paar keer bijna bovenop gezeten op stukken met slechte of geen straatverlichting.
Ik vraag me af of alle fietsers wel doorhebben dat ze niet de enige zijn op de weg: slingerend, vanwege hun smartphone die ontzettend belangrijk is, door rood fietsend. En dan boos worden als er een auto "in de weg rijdt" die uit alle macht wil voorkomen dat hij de fietser ondersteboven rijdt, want dan is het nog zijn schuld ook.
There is no always forever...just this...
Heel veel automobilisten kijken alleen naar het gedeelte van de weg waar auto's rijden en die zien fietsers gewoon niet.

Dat valt mij tenminste op bij de tig rotondes hier in de buurt.

Daarom ook al kom ik van rechts als fietser ik fiets nooit zomaar door.
Maar oke: ik ken inderdaad verschillende automobilisten die echt niet weten dat fietsers van rechts voorrang hebben. Daarom fiets ik zelf ook nooit zomaar door als ik van rechts kom.
Weten fietsers niet dat verlichting bij de Action maar een euro kost?

Hoe groot willen automobilisten de haaientanden hebben voor ze voorrang verlenen aan een fietser?
Ik vraag me altijd af waarom mensen achter mij (ook automobilisten) boos worden en toeteren als ik stop voor een zebrapad voor iemand die wil oversteken. Weet men niet dat mensen, op zebrapaden, die aangeven over te willen steken altijd voorrang hebben?!
Vraag 1:

Fietsers van rechts hebben niet altijd voorrang! Wanneer ik rechtdoor op een voorrangsweg rij, heeft een fietser die rechts uit een zijstraat komt, geen voorrang (maar neemt dat vaak wel).

Vraag 2:

De binnenbocht wordt ook vaak, zo niet nog vaker met afslaan naar rechts. Dat komt omdat veel weggebruikers, zowel auto's als fietsers vinden dat iedereen maar rekening met hen moet houden en ze zelf geen rekening houden met medeweggebruikers.

Ik erger me aan automobilisten die geen knipperlicht gebruiken en fietsers zonder licht of fietsers die niet de moeite nemen even richting aan te geven d.m.v. een hand uitsteken.
Ik vraag me vaak af of auto's tegenwoordig niet meer met richtingaanwijzers geleverd worden.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Echt waar lionliliy? Dat heb ik nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.
Wanneer je rechtsaf slaat moet je toch ook de binnenbocht nemen?
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Wat ik me afvraag is of fietsers die een zebrapad oversteken, ook voorrang hebben (als ze dat fietsend doen en niet lopend met de fiets aan de hand).

Vaak meegemaakt dat een fietser die eerst nog rustig rechts voor me fietste, bij een zebrapad zonder uit te kijken ineens oversteekt, waardoor ik flink op de rem moet.
Ik vraag mij af, waarom fietsers geen richting aangeven. Ik vraag mij af waarom ze zonder licht rijden.

Ik vraag mij af waarom automobilisten niet in hun achteruitkijkspiegel kijken in een gebied met veel fietsers. En ook niet rechts naast zich kijken. Ik vraag mij af waarom automobilisten fietsers en voetgangers voorrang geven terwijl ze dat niet hebben. Wat dus levensgevaarlijke situaties oplevert.

Ach ja, ik vraag mij zoveel af in het verkeer.
oeh! Klagen! Heb je even?

Het zou fijn zijn als automobilisten zich eens zouden verdiepen in het fenomeen zebrapad. Gisteren is mijn hond bijna dood gereden doordat een auto vlak achter ons langs scheurde terwijl wij aan het oversteken waren.

Soms ook vlak voor je langs doorrijden terwijl je al oversteekt. Ik doe tegenwoordig een schietgebed voordat ik oversteek.

Brommers die als een gek over het fietspad scheuren

Fietsers (vooral scholieren) die breed uit aan de verkeerde kant van de weg fietsen en jou bijna voor de sokken rijden

Scholieren die tijdens het fietsen van alles op de grond gooien, blikjes, flesjes, papiertjes..

Fietsers op het voetpad die boos worden als je als voetganger niet voor ze aan de kant springt.

Voetgangers die op de weg lopen terwijl er een stoep naast is

Het knipperlicht op de auto is inderdaad volgens mij tegenwoordig een dure optie die niet iedereen neemt...

Zo, dat was m voor nu, lucht op zeg
sinds ik automobilist ben, snap ik pas hoe slecht fietsers in het (half)duister zijn. Als fietser heb je dat niet door
quote:barrelroll schreef op 04 februari 2014 @ 09:18:

Wanneer je rechtsaf slaat moet je toch ook de binnenbocht nemen?Ik bedoelde de binnenbocht aan de rechterkant indien er een fietspad of een fietssuggestiestrook op het wegdek gesitueerd is.
quote:carretjerockt schreef op 04 februari 2014 @ 09:16:

Vraag 1:

Fietsers van rechts hebben niet altijd voorrang! Wanneer ik rechtdoor op een voorrangsweg rij, heeft een fietser die rechts uit een zijstraat komt, geen voorrang (maar neemt dat vaak wel).

Ja hehe, niet op een voorrangsweg natuurlijk...

Vraag 2:

De binnenbocht wordt ook vaak, zo niet nog vaker met afslaan naar rechts. Dat komt omdat veel weggebruikers, zowel auto's als fietsers vinden dat iedereen maar rekening met hen moet houden en ze zelf geen rekening houden met medeweggebruikers.

Als je rechts gaat, moet je de binnenbocht nemen hoor

Ik erger me aan automobilisten die geen knipperlicht gebruiken en fietsers zonder licht of fietsers die niet de moeite nemen even richting aan te geven d.m.v. een hand uitsteken.
quote:L0r schreef op 04 februari 2014 @ 09:27:

Wat ik me afvraag is of fietsers die een zebrapad oversteken, ook voorrang hebben (als ze dat fietsend doen en niet lopend met de fiets aan de hand).

Vaak meegemaakt dat een fietser die eerst nog rustig rechts voor me fietste, bij een zebrapad zonder uit te kijken ineens oversteekt, waardoor ik flink op de rem moet.Nee, alleen voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig. Wanneer er wordt overgestoken met de fiets aan de hand, moet er dus wel voorrang verleend worden.
quote:lionlily schreef op 04 februari 2014 @ 09:15:

Ik vraag me altijd af waarom mensen achter mij (ook automobilisten) boos worden en toeteren als ik stop voor een zebrapad voor iemand die wil oversteken. Weet men niet dat mensen, op zebrapaden, die aangeven over te willen steken altijd voorrang hebben?!Had ik pas bij een rotonde waar ik fietsers voorrang verleende. Oude man toeterde 3 x en gaf me de vinger. Het stuk na de rotonde, met verhoogde middenberm, heb ik 20 km/u gereden ook al mag je er 50.
Hadden de fietsers ook voorrang? Zo nee, dan vind ik het ook irritant dat automobilisten wel voorrang verlenen. Dit vind ik zowel als fietser als als automobilist.

Jouw reactie daarna is ronduit kinderachtig.
Dat het heel irritant is als mensen met de auto hard aan komen rijden en dan pas laat remmen. Terwijl jij voorrang hebt.

Dat fietsers ook hun hand uit dienen te steken en achterom kijken als ze afslaan.

Dat scooters niet op de stoep horen te rijden.

Verder heb ik trams nooit zo goed begrepen, hier in de regio rijden geen trams, dus ik heb dat in de praktijk nooit geleerd. Maar als je dan in Arnhem komt ofzo dan is het goed opletten.
Ik snap de agressie in het verkeer nooit.

Niet goed voor je bloeddruk!
Weten fietsers wel dat ook zij moeten stoppen voor een zebrapad ?

Weten voetgangers wel dat zij eerst moeten kijken of er verkeer aankomt voordat ze oversteken?
Lionlily maar goed ook dat je voorrang verleent bij het zebrapad.

Een vriendinnetje van mij zat laatst op de fiets, reed richting een zebrapad. De mensen daar wuifden dat ze door mocht rijden (ze zag er uit alsof ze haast had ), ze bedankte vriendelijk en fietste snel door. 30sec later aangehouden door politie, de mensen van het zebrapad niet meer te vinden, en +/- 150 euro boete.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven