Stomme opmerkingen

05-02-2014 17:14 91 berichten
Waarom denken mensen dat ze alles mogen zeggen als je zwanger bent?

Ben nu 20 weken van nummer 3 en ik heb de pech om elke keer een behoorlijke buik te krijgen. Ik ben klein en het zal toch ergens naar toe moeten.

Maar ik ben er echt zo klaar mee met al die opmerkingen.

"Zooooooo jij eet zeker elke avond frikandellen"

"zijn het er geen twee??"

"man wat een pens heb jij zeg"

"He dikzak"

Ben er nogal gevoelig voor want ben zelf ook niet blij met mijn buik.

Wat zeggen jullie op zo'n moment?
Alle reacties Link kopieren
Wat een opmerkingen!

Hier nu bijna 28 weken zwanger van nr 2 en ben 1.70 maar door mijn zwangerschapsjas vroeg iedereen: en?? Wanneer komt t? Ik: uhh nog lang niet! Elke dag maar weer! Dus gauw een andere jas gehaald geen positie maar maatje groter en voila op gelost
Calvijn,

Stel ik me aan? Vind het woord pens onbeschoft om te gebruiken. Als je dan zo nodig iets over mijn buik moet zeggen kun je dat ook in normale woorden doen. Zoals: je buik is al aardig gegroeid he? Klinkt al een stuk anders dan: zooooooo wat heb jij een pens zeg.
Ik heb juist wat buik betreft het tegenovergestelde, ben nu ruim 17 weken van de 2e, maar je ziet echt nog bijna niks.

Als je het niet weet, zie je het niet!

Bij de 1e net zo, pas bij 20 weken ging je het een beetje zien.

Dat is ook wel jammer hoor, je wil het graag laten zien

Dus geniet van jullie buiken en ach mensen met rotopmerkingen hou je helaas altijd!
Ik vind sowieso dat iedereen zich maar het recht toe-eigend om iets te melden/roepen over jou zwangerschap, gewoon omdat hun vrouw het ook geweest is, hun nichtje het nus is enzovoort.

Ik ben zelf pas acht weken dus niemand ziet het, maar ik was in de prenatal met een vriendin die nu 30 weken is en toen kwamen we een oude schoolvriendin tegen die haar voor het laatst had gezien voor ze zwanger werd; die zat dus meteen aan haar buik en riep echt keihard : zonde hoor, je was de laatste keer net zo mooi afgevallen en nu ben je weer net zo dik als op school.

Mijn vriendin zag ik wit wegtrekken, maar ik heb haar bij haar arm gegrepen en gezegd: als je niks aardigs kunt zeggen hou dan gewoon je mond!

Als het bij mij zo ver is denk ik niet dat ik me in zal houden, ik vind het echt zo onbeschoft!

Je mag er best wat van zeggen, maar mensen zouden eens moeten leren om het gewoon aardig of neutraal te houden, in plaats van als een soort beschuldiging, of gewoon ronduit onaardig!
Mensen denken sowieso dat ze het recht hebben iets over je te zeggen, daar hoef je niet eens zwanger voor te zijn. Ik probeer altijd het volgende toe te passen: als ik niks aardigs kan zeggen, dan zeg ik maar niks.

Ik vind de tip: 'dat is een rotopmerking zeg' en dan blijven aankijken. Dan voelt degene die de opmerking plaatst zich waarschijnlijk best voor paal staan en jij houdt de eer aan jezelf en blijft gewoon netjes.
quote:rosie76 schreef op 05 februari 2014 @ 17:33:

Ik snap het probleem nooit zo, je hebt toch ook een dike buik als je zwanger bent. en die is straks weer helemaal weg.

Ja, èn?! Dat geeft mensen nog niet het recht om zulke stomme en kwetsende opmerkingen te plaatsen.

Ik doe dat toch ook niet tegen wildvreemden die een dikke pens hebben of iets anders dat in het oog springt? Kwestie van fatsoen. Ik zou er dan ook gelijk wat van zeggen en heb dat ook wel gedaan toen ik zwanger was. Ik had mijn hormonen mee en werd veel assertiever!
Vind zeker niet dat je je aanstelt cupcake! Ik snap niet wat mensen bezielt om zomaar rotopmerkingen te gaan lopen maken omdat je toevallig zwanger bent.

Er was hier iemand die zei dat het ook raar is om niks te zeggen. Dan is het nog veel raarder om niks te zeggen als je een blinde of anderszins gehandicapte ziet, want dat is veel bijzonderder dan een zwangerschap.

Zelf voelde ik me doodongelukkig met mijn lijf in de zwangerschap. Ik kwam veel aan, en doordat ik ook veel vocht vasthield zag ik eruit als een michelinmannetje. Iedereen (vreemden dan he) die ook maar naar mijn buik keek, keek ik strak aan en dat maakte wel duidelijk dat ik van opmerkingen niet gediend was. Toen moest ik alleen nog mijn schoonfamilie ervan weerhouden om aan mijn buik te zitten, maar dat was veel moeilijker.
[quote]cupcakegirl schreef op 05 februari 2014 @ 19:07:

Iedereen weet dat ik zwanger ben.

Er zijn een paar moeders op school die elke keer (en dat is soms 2x per dag) beginnen te lachen als ze me zien en ech zo erg is het nou ook weer niet met me), en opmerkingen maken zoals eet jij elke avond frikandellen of zo. Kan best tegen een grapje maar moet dat elke keer als je me ziet?

De buurman die vond dat ik een dikke pens heb is zelf een dandy, erg op uiterlijk gericht en loopt altijd met van die sjaaltjes om enzo.[/quote]

Nou, dan weet ik het goed gemaakt; de volgende keer dat je die dandy tegenkomt vraag je of hij homo is met zijn sjaaltjes.
quote:cupcakegirl schreef op 05 februari 2014 @ 17:14:

Waarom denken mensen dat ze alles mogen zeggen als je zwanger bent?

Mensen denken sowieso dat ze alles mogen zeggen, ook als je niet zwanger bent.

Ik vind veel mensen uit mijn omgeving dan ook helemaal niet meer leuk, omdat ze soms dingen zeggen die je raken tot diep in je ziel.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:Adrienne_ schreef op 05 februari 2014 @ 18:06:

Ik heb ook van veel mensen de vraag gekregen of het gepland was.. Ook niet echt gepast, maar goed, ik besef me dat ik er jong uit zie ook al word ik morgen 29 (en dat veel mensen dat alsnog jong vinden voor een baby).

Ik begrijp ook echt niet hoe mensen het in hun hoofd halen om dat soort dingen te zeggen.. Op mijn werk is iemand die altijd zegt hoe bleek en moe ik er wel niet uit zie en of ik me wel goed voel. Ik heb al eens tegen haar gezegd of ze dacht dat ik me door die opmerkingen beter ging voelen ofzo, maar het komt niet aan. Ach ja. Nee, dan de opmerkingen die ik kreeg bij de derde; "nu hoop je zeker wel op een jongen?". Ik had al twee meisjes. En nee, ik hoopte gewoon op een gezond kind. Sowieso vinden mensen het raar als je nog een derde wilt als je er al twee hebt, daar heb ik ook zat opmerkingen over gehad. Raarrrrrrrrr.
Ik ben 1.65 en heb bijna geen buik... je ziet het wel hoor maar niet overdreven. Krijg altijd de opmerking ; ben je wel zwanger?? En dan zeg ik ; nee ik lieg er om
Trots!
Niet leuk hoor Cupcake, terecht dat je je zo voelt.

Hier valt het nog mee met buik aanraken, is tot heden alleen mijn man, moeder en een oom geweest. Maar die constante vraag of het er 2 zijn... damn! Nee hoor, nog steeds eentje. De eerste keer vind ik de opmerking nog leuk, op ten duur hoorde ik het een week lang 3x per dag... Dan wordt het opeens minder schattig.

Ben hartstikke trots op mijn grote buik, dat wel, echt supertrots. Ben blij dat ik zo groei en van voren draag.
quote:rlt2 schreef op 05 februari 2014 @ 18:12:

Lijkt mij ook heel naar zulke dingen te moeten aanhoren van mensen die duidelijk niet kunnen nadenken, krijg zelf nu al soms opmerkingen over hoe t zal zijn als ik dalijk een dikke buik zal krijgen . Mensen praten je haast een complex aan ?

Dat jij je een complex aan laat praten ligt geheel aan jezelf.

Lach om zulke opmerkingen, het zal vast niet kwaad bedoelt zijn.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Irritant dat iedereen maar wat mag vinden van je buik of je zwangerschap. En ik (ruim 26 wk zwanger) kan heel goed begrijpen dat je het zat wordt cupcake!

Mij werd (na 11 keer ivf) gevraagd of het wel gepland was (ben midden 30 en getrouwd) "Nee, na 10 mislukte ivf-pogingen is níks gepland, wel heel gewenst!" Oh, wat was ik boos....

En bij de V&D. Ik had leuke baby-kleertjes uitgezocht en ging naar de kassa. Het meisje keek me een paar keer onderzoekend aan (ik zit in een rolstoel) en zei "Het is zeker een cadeautje?!"

En dat je bij het minste of geringste te horen krijgt "dat zullen de hormonen wel zijn!"
quote:-kuuk- schreef op 06 februari 2014 @ 11:59:

Irritant dat iedereen maar wat mag vinden van je buik of je zwangerschap. En ik (ruim 26 wk zwanger) kan heel goed begrijpen dat je het zat wordt cupcake!

Mij werd (na 11 keer ivf) gevraagd of het wel gepland was (ben midden 30 en getrouwd) "Nee, na 10 mislukte ivf-pogingen is níks gepland, wel heel gewenst!" Oh, wat was ik boos....

En bij de V&D. Ik had leuke baby-kleertjes uitgezocht en ging naar de kassa. Het meisje keek me een paar keer onderzoekend aan (ik zit in een rolstoel) en zei "Het is zeker een cadeautje?!"

En dat je bij het minste of geringste te horen krijgt "dat zullen de hormonen wel zijn!"

Maar wist diegene dat je al 11 ivfs achter de rug had.

Vind het sowieso al een rare vraag (is het gepland), maar zou er niet boos om worden

Ik heb eigenlijk nooit opmerkingen gehad toen ik zwanger was, wel blikken als ik met m'n gigantische buik de tram of metro instapte
Frankly my dear, I don"t give a damn
@Calvijn, Nee, die persoon wist niet van de ivf-pogingen, dus dat kon ik haar op zich niet kwalijk nemen. Wél dat je het aan een getrouwde dertiger vraagt. Wat zeg ik? Dat je het überhaupt vraagt!! Maar zij wist wel dat ik 4 jaar geleden ernstig ziek ben geweest en inmiddels in zoverre hersteld was dat ik zwanger mocht raken.
Ik denk omdat ik een kleine buik had de eerst 8 mnd heb ik weinig opmerkingen gekregen behalve je moet misschien iets minderen met zoetigheid want je ben wat aangekomen. Het leukste was deze opmerking kwam terwijl ik 20 weken zwanger was en 1 kg minder woog dat in het begin. Daarnaast at ik door mijn misselijkheid niet heel veel dus dat snoepen klopte ook niet. Toen ik zei dat ik zwanger was en al 20 weken stonden ze versteld.

Mijn buik was blijkbaar behalve de laatste maand dat ze bij mij in de buurt heel erg verbaast waren dat er bij ons in eens het is à boy ballon hing in de tuin. Ze vroegen zich echt af hoe het zat, want ja ik was niet zwanger geweest dachten ze. Wij maar denken dat er zo geroddeld werd.
Ik was ook altijd erg dik bij mijn zwangerschappen, mede door diabetes. En ja, dan kreeg ik ook wel eens opmerkingen. Vond het helemaal niet erg eigenlijk en maakte er altijd een lolletje van; "ja hoor, minstens 6 frikandellen per dag" of zo. Aan de ene kant misschien vreemd dat iedereen zomaar alles zeggen kan tegenwoordig (?) aan de andere kant ook is het ook wel iets van nu dat mensen zich veel sneller storen aan opmerkingen en zich daar zo druk om maken. Laat gaan. Je bent zwanger, heerlijk toch. Net als dat mensen zich ergeren dat iedereen maar zo aan die buik zit. Dat doen mensen toch als lief gebaar, zoiets als een arm om je heen, maar dan richting buik/baby? Ik vond het altijd erg mooi en lief. Ik was dan ook apetrots op mijn buik. En die momenten alleen met mijn buik had ik genoeg.
quote:tiramisuusje schreef op 06 februari 2014 @ 01:04:

Ik vind al die 'wat ben je dik' op merkingen ook niet erg hoor. Dat ben ik toch ook?

Wat ik, en vooral mijn man, wel raar vond was van de doktersassistente toen het bevestigd werd dat ik zwanger was: " willen jullie het houden?" Ze bedoelde het vast heel meelevend, maar ik vond het wel apart. Maar toch heb ik daar wel begrip voor, want ik zie er best jong uit, ze dacht vast dat ik nog studeerde ofzo. (Man was er niet blij mee). Ze voelde zich super lullig toen ze later in het dossier zag dat wij heel veel moeite hebben moeten doen om zwanger te worden.Dat vroeg de doktersassistente ook aan mij (38 jaar, dus toch bijna bejaard), maar vooral omdat ik het eigenlijk niet hoefde te melden bij de huisarts, tenzij het dus ongewenst was. Dat wilde ze gewoon even zeker weten.
............
anoniem_63cbb41e3675a wijzigde dit bericht op 06-03-2018 12:37
Reden: .......
96.60% gewijzigd
En dan de opmerkingen van zwangeren (of moeders) naar kinderloze vrouwen:

"Waarom heb jij geen kinderen gekregen?"

"Jij bent aan de beurt. Je jongere zus heeft al kinderen."

"Je moet opschieten, want je biologische klok tikt door."

"Mensen die geen kinderen hebben, zijn egoïsten."

"Mijn kinderen gaan jou later verzorgen, als je in het bejaardentehuis zit."

"Ben je soms onvruchtbaar?"

"Het is jouw schuld dat jouw man geen vader is geworden."
@lievelia

Ja sorry, met alle respect, maar dat is dus precies wat ik bedoel. Natuurlijk is het hartstikke verdrietig, maar er is toch niemand die bewust zo'n opmerking maakt om jou te kwetsen?

Ik vind dat je tegenwoordig bijna ieder woord wat je zegt op een weegschaaltje moet leggen. Zeg je niks is het niet goed, zeg je te veel is het ook weer verkeerd. Nogmaals, ik vind het hartstikke rot voor je, maar ga nou toch ook eens van de andere kant uit. In dit geval had je rustig kunnen zeggen: ja, dat was het wel maar helaas is het er nu nog maar één. Waarop de ander vast en zeker zijn medeleven had getoond. Echt, mensen bedoelen het allemaal niet zo kwaad...
quote:temporary2 schreef op donderdag 06 februari 2014 13:48 En dan de opmerkingen van zwangeren (of moeders) naar kinderloze vrouwen:

"Waarom heb jij geen kinderen gekregen?"

"Jij bent aan de beurt. Je jongere zus heeft al kinderen."

"Je moet opschieten, want je biologische klok tikt door."

"Mensen die geen kinderen hebben, zijn egoïsten."

"Mijn kinderen gaan jou later verzorgen, als je in het bejaardentehuis zit."

"Ben je soms onvruchtbaar?"

"Het is jouw schuld dat jouw man geen vader is geworden."

Die laatste zin; echt??? Kan het haast niet geloven. Tenzij jij geen kinderen wilt en hij wel, want dan klopt het op zich wel, natuurlijk.

Overigens ben ik ook hier weer van mening; er zitten twee kanten aan. Ik heb een hele lieve vriendin die geen kinderen kan krijgen. Haar stoort het enorm dat niemand haar er naar vraagt. Toevallig afgelopen weekend hadden we het er nog over. Ze vroeg aan kennissen van mij (was tijdens een feestje) waarom zij het nou nooit aan haar gevraagd hadden. Terwijl die mensen het juist niet durfden te vragen uit angst haar te kwetsen. Het is en blijft een communicatie dingetje...
Nee, mensen bedoelen het ook allemaal niet kwaad... Maar sommige dingen zijn best confronterend. En helemaal als ze meerdere keren per dag of per week voorkomen.

Inmiddels heb ik ook een flinke buik en aan mij wordt ook regelmatig gevraagd of het er geen 2 zijn. Natuurlijk, het zijn er vast 2... Ze hebben het vast de afgelopen 10 echo's over het hoofd gezien

En wat dat ongevraagd buik aaien betreft: de één houdt er wel van, de ander niet. Hetzelfde als ongevraagd een knuffel geven (en dan bedoel ik door een vage kennis, waar ik niet op zit te wachten) Doe je het níet, dan zit je dus altijd goed Of vraag het anders gewoon!
Ja, zas. Echt waar.

Door iemand die niet weet hoeveel ik heb gejankt.

Maar ik ga het hele verhaal niet uitleggen aan haar (of anderen), want ik weet al welke snertopmerkingen er dan weer komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven