Stomme opmerkingen

woensdag 5 februari 2014 om 17:14
Waarom denken mensen dat ze alles mogen zeggen als je zwanger bent?
Ben nu 20 weken van nummer 3 en ik heb de pech om elke keer een behoorlijke buik te krijgen. Ik ben klein en het zal toch ergens naar toe moeten.
Maar ik ben er echt zo klaar mee met al die opmerkingen.
"Zooooooo jij eet zeker elke avond frikandellen"
"zijn het er geen twee??"
"man wat een pens heb jij zeg"
"He dikzak"
Ben er nogal gevoelig voor want ben zelf ook niet blij met mijn buik.
Wat zeggen jullie op zo'n moment?
Ben nu 20 weken van nummer 3 en ik heb de pech om elke keer een behoorlijke buik te krijgen. Ik ben klein en het zal toch ergens naar toe moeten.
Maar ik ben er echt zo klaar mee met al die opmerkingen.
"Zooooooo jij eet zeker elke avond frikandellen"
"zijn het er geen twee??"
"man wat een pens heb jij zeg"
"He dikzak"
Ben er nogal gevoelig voor want ben zelf ook niet blij met mijn buik.
Wat zeggen jullie op zo'n moment?

donderdag 6 februari 2014 om 15:24
donderdag 6 februari 2014 om 23:24
Ik heb zo'n vage bekende gehad, die elke keer als ik hem tegenkwam van die nare opmerkingen maakte.
Joh, wat ben je dik zeg.
Ik dacht dat alleen je buik groeide bij een zwangerschap.
etc.
Toen ik het zat was en de zoveelste opmerking kwam, heb ik teruggekaatst:
Gelukkig is het bij mij tijdelijk, maar dat kun jij niet zeggen.
Nooit meer iets gehoord.
Joh, wat ben je dik zeg.
Ik dacht dat alleen je buik groeide bij een zwangerschap.
etc.
Toen ik het zat was en de zoveelste opmerking kwam, heb ik teruggekaatst:
Gelukkig is het bij mij tijdelijk, maar dat kun jij niet zeggen.
Nooit meer iets gehoord.
donderdag 6 februari 2014 om 23:55
Alle opmerkingen ten spijt. Temporarie2 wat erg dat mensen zo kunnen reageren.
En TO ik heb (vroeger, ben nu oud mens) twee zwangerschappen uitgedragen, 2 geweldige kinderen maar toen. Een week voor ik ben bevallen in een winkel terwijl ik nog iets kocht voor de geweldigste ter wereld. "Is het een cadeau voor een kennis of familie" twee dagen voor de bevalling was er een familiefeest gewoon mee gedanst en de opmerking: "het is dat ze het vertellen maar ik geloof er niets van dan je zwanger bent".
Later (jaren later) kind veel te vroeg geboren en ook niemand zag iets.
Maar ook vaders kunnen last hebben van vervelende opmerkingen. Bij de laatste tweede kreeg hij te horen: "werd wel tijd zeg je hebt zeker nog veel moeten oefenen" hij was erg boos maar heeft heel vervelend gezegd: "tja, veel oefenen ik mocht tenminste nog na 3 doodgeboren kinderen"
En TO ik heb (vroeger, ben nu oud mens) twee zwangerschappen uitgedragen, 2 geweldige kinderen maar toen. Een week voor ik ben bevallen in een winkel terwijl ik nog iets kocht voor de geweldigste ter wereld. "Is het een cadeau voor een kennis of familie" twee dagen voor de bevalling was er een familiefeest gewoon mee gedanst en de opmerking: "het is dat ze het vertellen maar ik geloof er niets van dan je zwanger bent".
Later (jaren later) kind veel te vroeg geboren en ook niemand zag iets.
Maar ook vaders kunnen last hebben van vervelende opmerkingen. Bij de laatste tweede kreeg hij te horen: "werd wel tijd zeg je hebt zeker nog veel moeten oefenen" hij was erg boos maar heeft heel vervelend gezegd: "tja, veel oefenen ik mocht tenminste nog na 3 doodgeboren kinderen"
zaterdag 8 februari 2014 om 14:13
quote:cupcakegirl schreef op 05 februari 2014 @ 19:07:
Iedereen weet dat ik zwanger ben.
Er zijn een paar moeders op school die elke keer (en dat is soms 2x per dag) beginnen te lachen als ze me zien en ech zo erg is het nou ook weer niet met me), en opmerkingen maken zoals eet jij elke avond frikandellen of zo. Kan best tegen een grapje maar moet dat elke keer als je me ziet?
De buurman die vond dat ik een dikke pens heb is zelf een dandy, erg op uiterlijk gericht en loopt altijd met van die sjaaltjes om enzo.
Zelfs moeders? Daar snap ik niets van. Die zijn zelf immers zwanger geweest en weten wat het is om een dikke buik te hebben. Gaat het wel over jouw zwangerschap?
Maar zelfs als iemand echt te dik is, dan maak je niet zulke opmerkingen. Het is gewoon een gebrek aan fatsoen en zelfbeheersing.
Iedereen weet dat ik zwanger ben.
Er zijn een paar moeders op school die elke keer (en dat is soms 2x per dag) beginnen te lachen als ze me zien en ech zo erg is het nou ook weer niet met me), en opmerkingen maken zoals eet jij elke avond frikandellen of zo. Kan best tegen een grapje maar moet dat elke keer als je me ziet?
De buurman die vond dat ik een dikke pens heb is zelf een dandy, erg op uiterlijk gericht en loopt altijd met van die sjaaltjes om enzo.
Zelfs moeders? Daar snap ik niets van. Die zijn zelf immers zwanger geweest en weten wat het is om een dikke buik te hebben. Gaat het wel over jouw zwangerschap?
Maar zelfs als iemand echt te dik is, dan maak je niet zulke opmerkingen. Het is gewoon een gebrek aan fatsoen en zelfbeheersing.
zaterdag 8 februari 2014 om 14:16
quote:nomennescio schreef op 06 februari 2014 @ 01:28:
[...]
Ja inderdaad heel irritant. Ik had ook een enorme buik. Ben ook heel kort. Maar ik had tijdens mijn zwangerschappen door de hormonen een eetprobleem. Ik had geen enkele eetlust meer. (ook erg afgevallen uiteindelijk in beide zwangerschappen, maar wel een gigantische buik en veel vruchtwater) Ik moest echt mezelf dwingen om ook maar iets te eten. Tot huilend aan toe. Mijn man smekend of ik alsjeblieft een hap wil nemen al is het maar voor de baby.
Zit je in de bedrijfskantine na heel veel moed verzamelen iets heel kleins te eten omdat het gewoon moet voor de baby, zegt iemand:" zooo jij kan er ook wat van he, nou eet maar lekker door hoor" of "je moet niet zoveel eten, je hoeft echt niet voor twee te eten" etc....
Dan springen de tranen wel in je ogen hoo
Godsamme zeg! Dat ze hun koppen dicht houden! Ze denken altijd alles te weten!
Maar het is sowieso , of je wel of niet zwanger bent, of je wel of niet dik bent, je kunt als vrouw niet een keer iets eten of met name mannen zeggen "zou je dat we doen, moet je niet lijnen?" En zelf lopen ze dan rond met een vetpens!
[...]
Ja inderdaad heel irritant. Ik had ook een enorme buik. Ben ook heel kort. Maar ik had tijdens mijn zwangerschappen door de hormonen een eetprobleem. Ik had geen enkele eetlust meer. (ook erg afgevallen uiteindelijk in beide zwangerschappen, maar wel een gigantische buik en veel vruchtwater) Ik moest echt mezelf dwingen om ook maar iets te eten. Tot huilend aan toe. Mijn man smekend of ik alsjeblieft een hap wil nemen al is het maar voor de baby.
Zit je in de bedrijfskantine na heel veel moed verzamelen iets heel kleins te eten omdat het gewoon moet voor de baby, zegt iemand:" zooo jij kan er ook wat van he, nou eet maar lekker door hoor" of "je moet niet zoveel eten, je hoeft echt niet voor twee te eten" etc....
Dan springen de tranen wel in je ogen hoo
Godsamme zeg! Dat ze hun koppen dicht houden! Ze denken altijd alles te weten!
Maar het is sowieso , of je wel of niet zwanger bent, of je wel of niet dik bent, je kunt als vrouw niet een keer iets eten of met name mannen zeggen "zou je dat we doen, moet je niet lijnen?" En zelf lopen ze dan rond met een vetpens!
zaterdag 8 februari 2014 om 14:21
quote:zas schreef op 06 februari 2014 @ 13:10:
Aan de ene kant misschien vreemd dat iedereen zomaar alles zeggen kan tegenwoordig (?) aan de andere kant ook is het ook wel iets van nu dat mensen zich veel sneller storen aan opmerkingen en zich daar zo druk om maken. .
Nee, ik vind toch echt dat eerste. Mensen vinden dat ze zomaar alles kunnen zeggen. Zelfs tegen mensen waar ze niets mee te maken hebben.
Ik ken een nederlandse die al sinds 20 jaar gevestigd is in Australie. Het is haar opgevallen dat mensen zich te veel bemoeien, ook met vreemden, en dat ze altijd maar hun mening moeten geven. Ik ben daar over gaan nadenken en ik geloof dat ze gelijk heeft. En dit topic illustreert dat maar weer.
Mening uiten is leuk, maar ik denk dat je het alleen moet doen als de ander er ook echt iets aan heeft. En niet om de ander af te breken, want daar heeft ie sowieso niets aan.
Dit is echt een nederlandse cultuurprobleem hoor.
Aan de ene kant misschien vreemd dat iedereen zomaar alles zeggen kan tegenwoordig (?) aan de andere kant ook is het ook wel iets van nu dat mensen zich veel sneller storen aan opmerkingen en zich daar zo druk om maken. .
Nee, ik vind toch echt dat eerste. Mensen vinden dat ze zomaar alles kunnen zeggen. Zelfs tegen mensen waar ze niets mee te maken hebben.
Ik ken een nederlandse die al sinds 20 jaar gevestigd is in Australie. Het is haar opgevallen dat mensen zich te veel bemoeien, ook met vreemden, en dat ze altijd maar hun mening moeten geven. Ik ben daar over gaan nadenken en ik geloof dat ze gelijk heeft. En dit topic illustreert dat maar weer.
Mening uiten is leuk, maar ik denk dat je het alleen moet doen als de ander er ook echt iets aan heeft. En niet om de ander af te breken, want daar heeft ie sowieso niets aan.
Dit is echt een nederlandse cultuurprobleem hoor.
zaterdag 8 februari 2014 om 14:22
quote:temporary2 schreef op 06 februari 2014 @ 13:48:
En dan de opmerkingen van zwangeren (of moeders) naar kinderloze vrouwen:
"Waarom heb jij geen kinderen gekregen?"
"Jij bent aan de beurt. Je jongere zus heeft al kinderen."
"Je moet opschieten, want je biologische klok tikt door."
"Mensen die geen kinderen hebben, zijn egoïsten."
"Mijn kinderen gaan jou later verzorgen, als je in het bejaardentehuis zit."
"Ben je soms onvruchtbaar?"
"Het is jouw schuld dat jouw man geen vader is geworden."wéér zo'n voorbeeld. Daar hebben ze toch helemaal niets mee te maken?
En dan de opmerkingen van zwangeren (of moeders) naar kinderloze vrouwen:
"Waarom heb jij geen kinderen gekregen?"
"Jij bent aan de beurt. Je jongere zus heeft al kinderen."
"Je moet opschieten, want je biologische klok tikt door."
"Mensen die geen kinderen hebben, zijn egoïsten."
"Mijn kinderen gaan jou later verzorgen, als je in het bejaardentehuis zit."
"Ben je soms onvruchtbaar?"
"Het is jouw schuld dat jouw man geen vader is geworden."wéér zo'n voorbeeld. Daar hebben ze toch helemaal niets mee te maken?
zaterdag 8 februari 2014 om 14:25
Dat hou je altijd hoor. Mensen willen mij bijv. altijd eten opdringen. Op een verjaardag krijg ik altijd een mega stuk taart met een mega dot slagroom onder het mom 'jij kan het hebben'. Heb zelfs een keer gehoord: 'jeetje,wat ben jij vreselijk mager zeg!' of 'mager scharminkel'. Dat is ook niet leuk hoor. En ik ben helemaal geen anorexia patient (weleens voor uitgemaakt) maar ben gewoon slank Ik zeg toch ook niet tegen dikke mensen, joh heb je boulimia? Ik vind wel dat het meer geaccepteerd is om tegen magere vrouwen te zeuren dan tegen dikke.. Die plaatjes op Facebook bijvoorbeeld: 'Mannen houden van rondingen, botten zijn voor de honden.' Dan doe je precies hetzelfde, afgeven om er zelf beter van te worden.
zaterdag 8 februari 2014 om 14:28
Oh, mijn zus heeft nog geen kinderen, ze is amper drie jaar getrouwd.
Vage bekende:
'Hey Bettiepage, je bent nog geen tante toch?'
Ik:
'Nee."
Vage bekende:
'Hoelang is je zus nou getrouwd?'
Ik:
'Ehm, drie jaar ongeveer.'
En dan kijken ze me aan van: Ok. Wachtend op een uitleg waarom ze nog geen kinderen hebben. PFF.
Vage bekende:
'Hey Bettiepage, je bent nog geen tante toch?'
Ik:
'Nee."
Vage bekende:
'Hoelang is je zus nou getrouwd?'
Ik:
'Ehm, drie jaar ongeveer.'
En dan kijken ze me aan van: Ok. Wachtend op een uitleg waarom ze nog geen kinderen hebben. PFF.
zaterdag 8 februari 2014 om 14:45
Het is niet leuk om dergelijke opmerkingen te moeten incasseren want je kunt er gewoon niets mee.
Je hebt positieve kritiek, die opbouwend bedoeld is, en negatieve kritiek, die vreet energie zonder dat het iets oplevert. En dat is waar die opmerkingen onder vallen.
Waarom zou je mensen willen veranderen? Ben je daar zelf dan mee gebaat>?
En al dat gezeik over al die uiterlijkheden! Zijn we dan zo oppervlakkig geworden dat we opmerkingen gaan maken als iemand niet aan het voorgeschreven plaatje (nog zoiets belachelijks) voldoet?
Je hebt positieve kritiek, die opbouwend bedoeld is, en negatieve kritiek, die vreet energie zonder dat het iets oplevert. En dat is waar die opmerkingen onder vallen.
Waarom zou je mensen willen veranderen? Ben je daar zelf dan mee gebaat>?
En al dat gezeik over al die uiterlijkheden! Zijn we dan zo oppervlakkig geworden dat we opmerkingen gaan maken als iemand niet aan het voorgeschreven plaatje (nog zoiets belachelijks) voldoet?