Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Oh, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over hoor! Het hoort erbij...

Door het verplaatsen van de slotjes is de druk anders komen te staan, waardoor er weer wat beweging in zit. Verplaatsen naar beneden is iets heel anders lijkt me, dat heeft niet als bedoeling de wortels te verschuiven. En dat is wat pijn doet de eerste tijd tot je gewend bent.

Mijn 2e kiezen naast de hoektand zijn getrokken, in totaal dus 4. Ik hen gewoon te weinig ruimte. Toen ik 12 was ook een beugel gehad zonder te trekken maar dat hadden ze toen wel moeten doen.

Het is zonde en ik heb er wel even over na moeten denken, maar een scheef gebit dat naar voren gaat staan is nog erger. Ik heb een sterk gebit, dus die kiezen mis ik niet.

Al met al ben ik wel blij, want wat is het nu al opgeknapt, sja de pijn en het ongemak neem ik er maar bij. Het levert straks voor de rest van mijn leven wat op!

Geen gevlochten ijzerdraad, maar kettingelastiek. Al maanden en maanden, maar die spleet wil niet weg. Hopelijk nu wel.
Ik ben vanmorgen naar de ortho geweest en ze hebben de bumper eraf gehaald en nieuwe bumpers op mijn voortanden gezet. Dit zit echt veel beter, ik kan weer kauwen!

mijn zoon heeft eerst die kettingelastieken gehad, maar daarna gingen ze vlechten met ijzerdraad. Hij vroeg gisteren aan mij of ze het bij mij ook zouden gaan doen, maar dat weet ik natuurlijk niet vooraf.

Nu was de draad niet goed door het slotje op mijn schuine tand, dus heeft ze enorm geduwd en getrokken om de draad er goed in te krijgen. Dit lukte niet, dus zit hij nu met ijzerdraad vast. Niet net zo als bij mijn zoon, maar het zit wel lekker stevig.

Het fijnste is dat ik weer kan kauwen en dat ik verder geen pijn heb.
Hoi Dames,

IK VROEG ME AF WIE VAN JULLIE EEN KAAKOPERATIE HEEFT ONDERGAAN? (ik kan zo snel niet alles lezen)

Is het jullie mee/tegen gevallen. Na hoeveel weken zijn jullie weer aan het werk gegaan etc.

Ik heb inmiddels besloten dat ik mijn onderkaak naar voren laat zetten, dit zeggen ze al ongeveer 5 jaar maar ik moest wachten tot ik uitgegroeid was en heb nog lang zitten twijfelen maar mijn tanden staan er nu ''goed'' voor.

Ik ben vorige week bij de kaakchirurg geweest en het zou ongeveer 2 maanden duren voor ik geopereerd kon worden.

Nu is dat voor mij net in een hele drukke periode. Nu belden ze vandaag dat het ook 24 feb. kan, maar nu vraag ik mij af of ik dan de 1e week van April weer helemaal fit ben. Vanaf April zijn het voor mij hele drukke maanden.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Chanelle
Goedemorgen allemaal!

Ik heb al weer wat gemist zie ik hier. Zelf heb ik gister de separeerelastiekjes gekregen, meteen bij de lunch al een kapot, dus terug voor een nieuwe, maar bij het avondeten al twee kapot en met tandenpoetsen er zelfs een tussenuit. Vanmiddag maar weer terug dus. Volgende week moet ik bandjes passen en dan weer een dikke week verder (als ik me niet vergis) onder of boven plaatsen. Ik vroeg hoe lang het ging duren, maar dat kon wel twee jaar worden, bah zeg...
Wat moet er precies gebeuren dan met jouw gebit twijfeldoos?
Ik dacht zelf dat het wel wat zou meevallen met de behandeltijd, maar blijkbaar duurt het toch langer dan ik dacht om boven en onder in het gareel te krijgen. Op zich lijkt het van een afstandje niet zo raar, maar mijn bovenste snijtanden draaien aan de zijkant naar buiten (in het midden gaan ze naar binnen) de tanden die ernaast staan, worden ook naar binnen gedrukt en onder staat alles schots en scheef in de zin van, dat de een naar voren staat en de ander naar achter. En blijkbaar heb ik een smalle kaak en passen de kiezen ook niet helemaal lekker op elkaar.

Heb nu ipv elastiekjes een soort metalen veertjes gekregen. Eet ook niet heel erg handig, maar ze blijven wel zitten. Qua gevoeligheid valt het wel mee, tenzij ik stevig ga kauwen, dan voel ik het wel. Dus dat doe ik nu wat voorzichtiger.
Hoi Hoi,

heb me vandaag aangemeld op dit forum, en eigenlijk schaam ik me er best voor.

Het is me 2 maal overkomen dat ik verliefd ben geworden op een volwassen vrouw die ik tegenkwam bij de tandarts(ook orthodontist).

Gelijk al had ik zoveel bewondering voor deze personen, vanwege dat ze dus een beugel hadden.

op volwassen leeftijd is dat best een lastige keuze met praktische aanpassingen volgens mij.

Weet eigenlijk niet goed hoe ik met dat gevoel moet omgaan, is zo verwarrend...en schaam me er ook wel voor als volwassen man eigenlijk.

Komt het vaker voor bij mensen dat ze een beugel aantrekkelijk vinden, gewoon mooi om te zien?

Degene die een beugel hebben, vinden jullie jezelf heel anders of merk je dat de omgeving toch anders reageerd op je?
Hallo allemaal,

Na lang twijfelen ervoor gekozen om voor een beugel te gaan, het hele traject duurt 9-12 maanden. Heb nu sinds gisteren een quad helix gekregen, over 4 maanden komen er slotjes.

Mijn vraag aan jullie, gaat het praten met een quad helix na een paar dagen beter? Het klinkt nu nergens naar, vooral de s en de t zijn een ramp. Vind het heel erg wennen en vervelend, hoop dat ik snel weer normaal praat (en dat het ook niet meer zo pijn doet).

Graag hoor ik jullie ervaringen, hopelijk kan ik daardoor worden gerustgesteld (de ortho zegt dat het een paar dagen duurt, maar ik wil dat nog niet geloven).
quote:twijfeldoos100 schreef op 07 februari 2014 @ 11:47:

Heb nu ipv elastiekjes een soort metalen veertjes gekregen. Eet ook niet heel erg handig, maar ze blijven wel zitten. Qua gevoeligheid valt het wel mee, tenzij ik stevig ga kauwen, dan voel ik het wel. Dus dat doe ik nu wat voorzichtiger.

Bij mij zat de draad niet goed door het slotje dat op mijn schuine tand zit, dus hebben ze dat veranderd en heb ik ook zo'n veer gekregen, precies middenvoor. Na een uur had ik zo'n last van mijn onderlip dat ik maar eens ben gaan kijken. Toen bleek een ijzerdraad niet goed afgeknipt of weggebogen en die stak recht in mijn lip. Nu is die dus flink beschadigd en heb ik er een flinke klodder wax op gedaan.

Verder vind ik het allemaal nog reuze meevallen. Ben echt een Miep, maar kan niets vinden aan het hebben van een beugel dat echt pijnlijk is. (Die draad gaat morgen weer weggewerkt worden, die telt niet mee )

@oh2014 Ik heb nog nooit van quad helix gehoord. Heb er geen ervaring mee, maar hoop voor je dat het spreken straks wat makkelijker zal gaan. Je zal er vast wel aan wennen, goed oefenen en veel praten.
@manmar, Het is een kaakverbredingsbeugel, de kiezen worden zo meer naar buiten gezet zodat er ruimte komt tussen de kiezen en vervolgens met slotjes de hele boel op zn plaats kan worden gezet (overbeet en tanden recht komen te staan).

Ik hoop het ook, moet volgende week in het openbaar spreken
Oh2014, hoe gaat het spreken nu? Mijn zoon zou ook zoiets krijgen, maar zijn buitenboordbeugel heeft hetzelfde voor elkaar gekregen. Ik kan er alleen niet op komen hoe ze het toen noemde.
Nog steeds niet te doen, blaren overal op mijn tong, wondjes. Maandag maar even heen
Wat balen dat je er zoveel last van hebt. Goed idee om terug te gaan. Bij mijn zoon wilden ze een TPA proberen, heb net even naar de naam gevraagd. Dat is net zoietsals jouw martelwerktuig, ben blij dat hij die nooit heeft gekregen. De buitenboord beugel was ook niet fijn voor hem, maar niet zo pijnlijk als wat jij beschrijft. Kan je ergens wax op doen dat het minder scherp is? Sterkte dit weekend.
Heb je al een besluit genomen over je operatie datum chanelle23?

Zelf hoefde ik, gelukkig, geen kaakoperatie dus daar kan ik niet over meepraten.

Oh42, hopelijk heb je al wat minder pijn aan je quad helix en kunnen ze er morgen wat aan verhelpen.

Zelf ben ik vorige week geweest voor mijn eerste controle. Ik hoopte dat ik een nieuwe draad zou krijgen of op zijn minst nieuwe elastiekjes maar helaas , geen van tweeen. Wel kreeg ik om een van de slotjes aan de onderkant, waar normaal een elastiekje omheen zit, een ijzerdraadje erom heen gedraaid.

Ondanks de teleurstelling van geen nieuwe draad, zie ik sinds gisteren dat bij mijn bovengebit tussen de voortand en de snijtand ernaast, nu een spleetje zit. Deze tand zat eerst voor stukje over de andere tand heen.

Hoewel de spleetjes in een later stadium natuurlijk weer weggewerkt moeten worden, is het nu een goed teken want het betekend dat de boel nog goed verschuift. Dus ik ben weer blij.
@Oh2014: ik heb ook een quad helix gehad. Ik heb er nooit echt pijn door gehad alleen last met praten en eten was ook heel vervelend. Het heeft bij mij zeker wel een paar weken geduurd voor het praten beter ging. Na een paar maanden lukte het kauwgom kauwen zelfs weer,dus je ziet alles went.

Het heeft bij mij trouwens helemaal niks uitgehaald, maar ik was destijds dan ook al 28, misschien heeft t daarmee te maken.
PS. voor de DIE-HARD beugellaars zoals ik (volgende week al 4 jaar!!!)

Op donderdag 27 maart gaat EINDELIJK mijn beugel er uit. Het resultaat na 4 jaar beugelen en een boven- en onderkaakosteotomie is geweldig
4 jaar Claudia? Wow

Wat zal jij een blij mens zijn op 27 maart!
Wat een lange tijd, claudia 4life. Ik heb alle andere viva beugel delen ook gelezen en dus ook gelezen dat jouw beugel avonturen niet altijd rooskleurig waren.

Maar als jouw resultaat nu zo mooi geworden is, zal je straks in ieder geval heel erg blij zijn als de beugel er eindelijk uit mag.
Wauw Claudia, ik dacht dat jij al klaar was. Baas boven baas! Mijn beugel zit er deze week drie jaar in. Die vier jaar maak ik gelukkig niet vol, want over twee weken wordt beneden al een spalkje geplaatst, dat is klaar. Misschien dan happen voor de nachtbeugel boven. En hopelijk krijg ik dan te horen wanneer de beugel er uit mag. Ook na een boven-en onder osteotomie. En wat ben ik blij dat ik het gedaan heb, ben superblij met het resultaat!

Oh42, wat een narigheid. Gaat het inmiddels al wat beter?

Torrentia, geduld is een schone zaak. Ze zetten pas een nieuwe draad als deze is 'uitgewerkt'. Je ziet alles vanzelf verschuiven. Maak je foto's? Zeker de eerste tijd is dat heel leuk om iedere maand eens te doen, dan zie je in relatief korte tijd heel veel veranderen!

Succes allemaal, en voor de zuiderlingen hier: alaaaf!
Even voorstellen.

Hoi mijn naam is Serena,

ik heb deze blog al een tijdje in de gaten gehouden.

In mijn puberteit heb ik een beugel gekregen voor mijn scheve tanden, overbeet en diepe beet. na 1,5 jaar beugelen was deze helemaal verdwenen. Happy me!!!

Helaas was dit van korte duur.

mijn tanden begonnen naar 3 jaar weer te verschuiven en de onzekerheid nam weer toe.

Niet lachen op foto's of met de mond dicht.

Omdat ik op jonge leeftijd mijn ouders ben verloren moest ik al snel op mij zelf wonen, dus een financiële situatie die niet de mogelijkheid had om een beugel te veroorloven.

Ik ben verzekerd bij Menzis.

Bij Menzis geldt de regel 1 maal een orthodontie vergoeding, deze had ik dus al gehad.

Nu een aantal jaar later is mijn financiële situatie wel veranderd en heb ik besloten om naar de orthodontist te gaan om eens een gesprek aan te vragen.

De orthodontist.

Bij het eerste gesprek hebben we een aantal dingen doorgenomen. mijn wensen en wat mogelijke opties waren.

Hij had het al snel over een kaakoperatie.

Ik zag dit niet zo zitten. Aan mijn profiel is niet duidelijk te zien dat ik een overbeet heb.

Zijn advies was om alleen mijn boven kaak te behandelen want hier waren ook niet alle tanden recht in lijn. Mijn overbeet zal 1 mm vergroten.

Nou, dit klonk toch wat aantrekkelijker. Ook werd er gezegd dat je van de overbeet niks ziet omdat ik volle lippen heb.

Het bleek ook dat ik een terug liggende kaak heb en dus geen overbeet wat veroorzaakt word door mijn boven kaak.

Helemaal happy maakte ik de afspraak om te happen en eigenlijk zat al snel de beugel erin.

De beugel.

De eerste week zag ik duidelijk verschil en ik was erg blij met de verandering die ik zag in mijn mond.

Tot het moment kwam dat de beet groter werd.

Ik heb me helemaal suf zitten zoeken naar forums met mensen in de zelfde situatie als mij.

Helaas heb ik niet veel kunnen vinden.

Eindstand van de tanden. Door ruimte gebrek staan de boven tanden schuin naar voor en de ondertanden kaatsrecht. 7 mm overbeet..

Mensen met tips?

Groetjes
Wauw Claudia, wat fijn dat hij er eindelijk uit mag! 4 jaar is echt lang, poeh.

Rebelsmeisje, fijn dat hij er bijna uit mag (althans, dat er uitzicht op is in elk geval).

Soraya, dat klinkt heel gek, lijkt me niet dat dat het doel was ervan! Wat vindt de ortho er dan van? en ben je nu klaar met beugelen of nog bezig?

Wat betreft mijn beugel, ik ben teruggegaan, en de ortho heeft m aangepast, dat draad in mijn gehemelte is kleiner gemaakt (of gewoon een kleinere beugel geplaatst), waardoor ik nu wel gewoon normaal kan praten! Qua pijn, ach ik heb nog wel een dikke blaar op m'n tong, maar dat is gewoon een kwestie van vanzelf overgaan denk ik. Zo'n verbetering nu, zo blij! En nu maar hopen dat ie snel z'n werk gaat doen en er ruimte komt tussen mijn kiezen en ik hem niet voor niets heb (zoals bij Claudia dan het geval was).

Nog een vraagje voor jullie, klopt het dat iedereen langer bezig is met beugelen dan aanvankelijk gedacht? Mijn behandelplan is van vrij korte duur, maar iedereen zegt dat je eigenlijk vaak toch langer bezig bent dan van tevoren gedacht. Dus ik hoop niet dat mijn ortho mij met een dooie mus heeft blij gemaakt door een vrij kort behandelplan te hebben (3 a 4 maanden deze en dan slotjes erin voor 6 maanden) (ook ivm verzekering moet het eigenlijk allemaal binnen een jaar gebeuren). Hoor graag van jullie!
Hoi oh2014

Dat klinkt niet alleen gek , maar staat ook nog eens gek! haha. Het valt niet heel erg veel op maar ik zie duidelijk het verschil wel. Mijn ortho zei: om het perfect te krijgen heb je een kaakoperatie nodig maar deze word niet vergoed.

Ik heb volgende week een afspraak bij de kaakchirurg om maar eens daar mijn gebit te laten bekijken.

Ik sta naar een lange periode van twijfelen nu achter een kaakoperatie maar moet hij natuurlijk wel vergoed worden.

Op dit moment denk ik van ik was beter af met 1 scheve tand dan hoe het er nu uit ziet. dus totaal niet tevreden.

Ben ook bang dat ik de kaakoperatie niet vergoed krijg omdat me ortho dit zei. Ik heb de menzis gebeld en gevraagd aan welke regels ze hebben voor het vergoeden van een kaak operatie. De man die ik aan de tel had zei: als de kaakchirurg zegt dat het nodig is dan krijg je dat vergoed. Ik vroeg nog even specifiek of ze geen minimale mm hanteren. Maar hij zei van niet. Op sommige forums lees ik dan toch weer dat de vergoeding is afgewezen om dat ze te "weinig" overbeet hadden.

Jeetje dat is ook niet fijn om een dikke blaar op je tong te hebben. Waar heb je een beugel voor?

In het verleden ben ik korter bezig geweest met de behandeling dan verwacht werd. Ook als ik de behandeling van alleen de bovenkaak behandelen zou doen was ik eerder klaar. dan zou hij er nu uit mogen.
Happy Me!! heb net voor de 2e keer de Menzis gebeld.. Specifiek de vraag gesteld of hun vanaf een bepaalde mm iets vergoeden. Weer het antwoord nee, word vergoed zodra de kaakchirurg aangeeft dat dit nodig is.

Nu hopen dat de kaakchirurg een oplossing weet voor mijn gebit:P Haha.
@Soraya1, Jeej wat fijn! Gelukkig dat het vergoed wordt (hoewel een kaakoperatie wel heftig is denk ik). Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn, wat de kaakchirurg zegt, hou je ons op de hoogte?

Oh ja en ik heb een quad helix. Die moet er voor zorgen dat er ruimte komt in mijn bovenkaak, de kiezen worden meer naar buiten gezet. Dan ontstaat er ruimte in mijn kaak, waarna dan met een slotjesbeugel de hele boel kan worden rechtgezet. Heb een overbeet en mijn tanden staan redelijk scheef, voortanden gaan steeds meer naar binnen toe staan. Ook sluiten mijn kiezen niet goed op elkaar (dat zei de ortho, had ik zelf geen last van). Behandelplan: quad helix 3 maanden, slotjesbeugel erna 6 a 9 maanden.
vandaag bij de kaakcirurg geweest.

Was er een halfuur te vroeg, zit ik dan lekker me te vervelen en mezelf gek te maken met allemaal gedachtes.

Eindelijk aan de beurt... Kaakchirurg was erg snel maar ook helder. Me kaak moet bijna 1 cm naar voren geplaatst worden maar door de diepe beet ook wat naar onder gekantelt worden. Klinkt niet echt lekker. Ik ben heel erg bang voor extreme verandering maar de kaakchirurg zegt dat ik daar niet bang voor hoef te zijn.

aanvraag voor de vergoeding heeft de kaakchirurg nu ook aangevraagt.

Nu is het dus wachten op een officiele vergoeding. Het hele beugelen + operatie + na beugel zal 1 jaar duren.

Dit vind ik nog wel mee vallen qua tijd.

Ohjeetje doet dat niet enorm zeer zons helix beugel? lijkt me ook erg irritant. jou behandelplan is ook lekker kort. houden we elkaar op de hoogte!?

Heeft iemand ervaring met de wachttijd voor de "goedkeuring"van de vergoeding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven