Geld & Recht alle pijlers

Schuldsanering en wonen

08-02-2014 18:12 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege een (gezamenlijke) restschuld loop ik het risico dat ik in de schuldsanering moet. Mijn medeschuldenaar zou de schuld aflossen, maar kan het door omstandigheden (nieuwe schulden) niet meer bolwerken.

Als hij de schuldsanering ingaat komt onze schuldeiser natuurlijk bij mij, en het gaat om een bedrag dat ik ook nooit zou kunnen aflossen.

Waar ga ik wonen als dat horrorscenario werkelijkheid wordt? Ik heb een eigen huis met hypotheek die hoger is dan de waarde van het huis. Geen achterstanden want het was allemaal prima te doen. Mijn hypotheekbedrag is echter veel te hoog om van het schuldsaneringsbedrag te kunnen betalen. Moet dan toch worden verkocht en laten ze de NHG opdraaien voor het verlies? Of wordt dat meegesaneerd? En waar ga ik wonen? Qua inkomen krijg ik geen sociale huurwoning. Moeten de kinderen dan bij hun vader wonen en ik op een kamer ergens?

Inleveren vind ik geen probleem, ik heb het probleem immers zelf veroorzaakt, maar de gevolgen zijn zo verstrekkend. Ik kan mijn werk al bijna niet doen zonder auto en natuurlijk al helemaal niet als ik straks in een sociaal pension zit.

Ik forum mobiel dus kan niet uitgebreid reageren vandaag.
Dat bepaalt de rechter, er is geen zinnig antwoord op te geven.
"Mijn hypotheekbedrag is echter veel te hoog om van het schuldsaneringsbedrag te kunnen betalen."

Wat bedoel je met schuldsaneringsbedrag?

Er zal uit worden gegaan van keiharde feiten: de schuld is een feit maar je huis en hypotheek óók. Jij zit nu in te vullen dat je uit dat huis zult moeten, maar het moet wèl verkoopbaar zijn. Het moet zin hebben om dat huis te verkopen.

In je andere topic viel me al op dat je heel veel invult met dingen die je ooit eens ergens opgevangen hebt. Ga eens op zoek naar de feiten: begin bij de gemeentelijke kredietbank. Vraag dáár advies want zij zijn degenen die de schuldregelingen uitvoeren. En ze zitten niet om klanten verlegen: als ze jou met wat gerichte informatie kunnen helpen zodat je het zelf op kunt lossen dan zullen ze dat liever doen dan je in een schuldregeling te duwen. Je zit niet gelijk in de schuldsanering als je daar om advies komt!
Dit zegt WSNP.nl

Als u in een koophuis woont, dan zal deze in de meeste gevallen worden verkocht. Van de opbrengst wordt eerst de hypotheekverstrekker betaald. Blijft er daarna nog een bedrag over, dan wordt dit in de boedel gestort voor de overige schuldeisers. Is de opbrengst van de woning niet voldoende om uw hypotheek af te lossen, dan kan de hypotheekverstrekker het restant van de hypotheekschuld indienen in de schuldsanering.

In een enkel bijzonder geval vindt tijdens de wettelijke schuldsanering schuldvernieuwing plaats; uw bestaande hypothecaire lening wordt dan vervangen door een nieuwe hypotheek. Op deze manier kunt u uw woning behouden. Deze nieuwe schuld valt niet onder de werking van de Wsnp. U dient de kosten van deze nieuwe lening uit uw vrij te laten bedrag te voldoen. Zonder toestemming van de rechtbank is schuldvernieuwing niet mogelijk!
Het uitgangspunt is dat je tijdens je schuldsanering geen nieuwe schulden mag maken en met een schone lei weer begint. Als je in je huidige woning ook al heel ver onder water zit dan kan het maar zo dat dit wordt gezien als een schuld die zal toenemen tijdens het traject.
Ik heb dat allemaal ook gelezen, maar wat is een bijzondere situatie? Ik heb verder helemaal geen spullen van waarde. 10 jaar oude auto die nodig is voor mijn werk. Ga dan maar maandag met de gemeente bellen, kijken wat zij kunnen betekenen. De rente van de schuld is op te brengen dus ik heb nog even tijd.

Het zou wel fijn zijn om ervaringen te lezen van mensen met werk en inkomen die het ook hebben meegemaakt. Vanuit de bijstand en in met huurtoeslag lijkt het me toch 'makkelijker' of in ieder geval minder ingrijpend.
Je moet sowieso vogens mij eerst het minnelijke traject in.
Doe mee met het programma een dubbeltje op zijn kant, ga bezuinigen, verkoop je huis, zoek meer werk
Als je niet sociaal mag huren moet je in de vrije sector zoeken naar een woning met lage huur. Of anti-kraak
Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar vraag met net als jij af wat het nut zou zijn om jouw huis te verkopen. Dat levert je schuldeiser immers geen rooie cent op omdat alles naar de hypotheekverstrekker gaat en er ontstaat gelijk een nieuwe veel grotere schuld vanwege de onderwaarde van je huis t.o.v. de hypotheek.

Iedereen verliest dus in deze situatie!

Wat ik dan wel weer niet snap is hoe je aan een restschuld komt die je niet af kunt lossen.
Maar je zegt dat je de lasten nu nog kan voldoen? Je hebt geen last van deurwaarders/ aanmaningen?

Want dan zou je eens met de schuldeisers kunnen overleggen wat zij voorstellen. Misschien een stuk meefinancieren in je huidige hypotheek ofzo
quote:kadanz schreef op 08 februari 2014 @ 19:03:

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar vraag met net als jij af wat het nut zou zijn om jouw huis te verkopen. Dat levert je schuldeiser immers geen rooie cent op omdat alles naar de hypotheekverstrekker gaat en er ontstaat gelijk een nieuwe veel grotere schuld vanwege de onderwaarde van je huis t.o.v. de hypotheek.

Iedereen verliest dus in deze situatie!Maar in het geval dat ze haar huis niet hoeft te verkopen blijft de onderwaarde aanwezig en zal ze vroeg of laat weer met een restschuld t maken krijgen
Ik herinner me ook dat de nieuwe hypotheek niet afgesloten kon worden op TO's salaris en de, zo goed als failliete, vriend heeft meegetekend. Dat lijkt me ook nog wel relevant.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2014 @ 19:00:

Je moet sowieso vogens mij eerst het minnelijke traject in.klopt en vandaar uit word er beslist of er gekeken word om je door te sturen naar de rechter en die bepaald of je toe gelaten word.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2014 @ 19:06:

[...]

Maar in het geval dat ze haar huis niet hoeft te verkopen blijft de onderwaarde aanwezig en zal ze vroeg of laat weer met een restschuld t maken krijgen

Ok, maar de bank krijgt haar geld dan wel in de geplande 20-30 jaar terug, inclusief rente!

Maar goed, aan de andere kant kan het natuurlijk niet zo zijn dat TO haar huis mag behouden terwijl een ander z'n geld misloopt door het failliet van TO. Dus ik neem mijn eerdere woorden terug.
quote:kadanz schreef op 08 februari 2014 @ 19:15:

[...]

Ok, maar de bank krijgt haar geld dan wel in de geplande 20-30 jaar terug, inclusief rente!

Maar goed, aan de andere kant kan het natuurlijk niet zo zijn dat TO haar huis mag behouden terwijl een ander z'n geld misloopt door het failliet van TO. Dus ik neem mijn eerdere woorden terug.Dat lijkt me niet reëel aangezien ze met haar salaris al niet de hypotheeklasten kon dragen. De vriend heeft bij moeten tekenen en die is straks geld-loos.
Ik ken wel gevallen waarbij men het huis mocht houden, maar dat waren gevallen waarbij de hypotheeklast al heel laag was omdat er al veel was afgelost. Bij gedwongen verkoop en huur zouden de lasten toenemen en daardoor zou er minder geld overblijven door de schuldeisers.
Ga je nou eerst maar melden bij de gemeente(lijke kredietbank), het heeft geen zin om jezelf gek te (laten) maken met allerlei insinuaties. Elke situatie is anders. Ze zullen te allen tijde eerst proberen (wat Meds zei) om het minnelijke traject op te starten, dwz schulden in kaart brengen, kijken wat je af kan lossen, schuldeisers benaderen en tot afspraken proberen te komen. Dat is stap 1.

Mocht dit niet lukken dan gaat de rechter er zijn of haar plasje over doen, maar dat is veel te ver vooruitkijken en dan ben je al minimaal een half jaar verder.

Een informatief gesprek is de eerste stap, dat is wat je te doen staat.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2014 @ 19:19:

Ik ken wel gevallen waarbij men het huis mocht houden, maar dat waren gevallen waarbij de hypotheeklast al heel laag was omdat er al veel was afgelost. Bij gedwongen verkoop en huur zouden de lasten toenemen en daardoor zou er minder geld overblijven door de schuldeisers.Dat lijkt me zelfs nog vreemder. Je hebt dus een huis dat al bijna afbetaald is, een groot vermogen, maar je schuldeisers kunnen naar het geld fluiten?
Klopt. De oorspronkelijke situatie was niet uitzichtloos, vind ik. De hoge restschuld kwam door een duur huis. Mijn hypotheek is 4,5 keer mijn inkomen en dat mocht destijds, maar niet met nog de extra restschuld. Vandaar de afspraak dat mijn vriend die grotendeels zou oplossen. Dat kan nu dus waarschijnlijk niet meer, waardoor ik in beeld kom.
quote:kadanz schreef op 08 februari 2014 @ 19:22:

[...]

Dat lijkt me zelfs nog vreemder. Je hebt dus een huis dat al bijna afbetaald is, een groot vermogen, maar je schuldeisers kunnen naar het geld fluiten?Nee in deze gevallen ging het om een lage hypotheeklast en niet over woningen met overwaarde.
quote:tutjebel schreef op 08 februari 2014 @ 19:23:

Klopt. De oorspronkelijke situatie was niet uitzichtloos, vind ik. De hoge restschuld kwam door een duur huis. Mijn hypotheek is 4,5 keer mijn inkomen en dat mocht destijds, maar niet met nog de extra restschuld. Vandaar de afspraak dat mijn vriend die grotendeels zou oplossen. Dat kan nu dus waarschijnlijk niet meer, waardoor ik in beeld kom.Het probleem is wel dat je een veel te hoge hypotheek hebt voor jouw inkomen. Dat zou een probleem kunnen geven bij de bank maar ook bij het WSNP traject
Betreft jou kids..denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ze woonden bij je en dat blijft zo..gaan echt niet naar vader gestuurd worden omdat jij schulden hebt! Nog nooit gehoord.

Of het moet jouw keuze zijn (gezamenlijk)..
Die exvriend moet maar op kamers!

Kan hij zorgen dat inkomsten/uitgaven weer rechtgetrokken worden. Hoe jij gaat wonen, die zorg wordt meestal pas opgelost als je erin zit! lees goed. Opgelost..want zo werkt t meestal, eerst stress maar er is altijd n weg. Maar t moet vaak eerst heet worden onder je voeten ;)

Je deed met je bericht alweer 1stapje verder, good for you.
Is 4.5x je jaarinkomen tegenwoordig al een 'veel te hoge' hypotheek? (Ik heb serieus geen idee, mijn hypo is nog van voor de crisis).

Succes to!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven