geboortekaartje met gestansd kant rand

09-02-2014 20:57 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger waren er van die geboortekaartjes met een soort kantrandje aan de randen, dat was er soort uitgestansd. Weet iemand of die nog ergens te krijgen zijn?
Vast wel. Ga eens naar de geboortekaartjesdrukkerij in jouw buurt.

Die hebben ze nog wel.
Kijken bij een drukkerij.

Ik zie ze nog wel eens, inclusief blauw of roze strikje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hier stelt iemand dezelfde vraag:

EBb zoekt voor een papierliefhebber naar informatie over papier met een kanten randje, zoals dat in de jaren 1950, ’60 en ’70 vaak werd gebruikt voor bijvoorbeeld geboortekaartjes en bidprentjes. Die kaartjes waren rondom voorzien van een gepreegd en gestansd ‘kantwerkje’.

Veel van de uitgeverijen die dit soort kaarten op de markt brachten, zoals o.a. Menga (Milaan, Italië), Mignon, Krüger (Duitsland), Brakkenstein (Nijmegen) en AFKH (Duitsland), bestaan inmiddels niet meer.

Hoewel het kantpatroon met laserstansen natuurlijk kan worden nagemaakt, is het effect toch niet hetzelfde omdat het gewenste reliëf dan ontbreekt. Daarom deze oproep: wie weet meer over hoe deze kaarten werden gemaakt, met welk papier, met welke apparatuur, en wat was het proces? En is er wellicht nog iemand met een (hand)degel of preeg/ stansmes die dit soort kant patronen kan maken? Of moeten we daarvoor misschien naar bijvoorbeeld China?

Schijnt dus niet zo makkelijk meer te krijgen te zijn inderdaad..
Kun je toch zelf maken.

Ga ff langs de pipooooo s de clown en mama lou (reclame maken mag niet en hoop het zo te omzeilen).

Gefeliciteerd trouwens
Zoiets?

http://www.geboortekaartj ... tails.php?kaart=53&cat=10
Dat stukje van internet heb ik ook gevonden en dat geeft eigenlijk geen antwoord idd.

Bedankt voor felicitatie!
Polydox: nee dat is het niet, het is echt een kanten randje maar dan van papier ipv stof
Ik ga eens informeren bij de drukkerij, bedankt voor meedenken
Daarvoor moet je bij een ambachtelijke drukker zijn, veel kaarten worden tegenwoordig geprint en dat moet je dus niet hebben. Ze maken dan een mal om het kant te pregen en een mal voor je tekst. Dit is echt ontzettend duur, ik wilde zoiets voor onze trouwkaarten maar ben er van terug gekomen.
Bij letterpresskaarten.nl hebben ze zoiets misschien wel, daar Pregen ze in ieder geval veel kaartjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven