Simpele keuken opleuken

10-02-2014 09:54 54 berichten
Wij hebben een simpele keuken van de woningbouwverening. Gewoon drie witte kastjes onder, met zo'n gebobbeld roestvrijstalen blad erop. En twee witte kastjes boven.

We hebben geen geld voor een nieuwe keuken. Maar ik vroeg me af hoe ik deze net een beetje stijlvoller kan maken.

Ik dacht eraan om de bovenkastjes eraf te halen. Zou dat al schelen? En dan planken, of gewoon niks. En zal ik de onderkastjes schilderen of zou dat er "goedkoop" uitzien?

Ik ben benieuwd naar nog andere ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Precies zo'n keuken had ik ook. Wat wij hebben gedaan:

aanrechtblad vervangen door een mooiere en langere zodat de wasmachine er onder paste

extra kastje opgehangen

kastdeuren beplakt met folie

greepjes vervangen door mooie knopjes.

We hebben ook een onderkastje weg gehaald om een vaatwasser te kunnen plaatsen trouwens. Kijk eens op mp voor aanrechtbladen.
Oh jammer, dan is de achterwand van pimp youw kitchen inderdaad ook te duur voor ons. Ik had nog niet naar de prijzen gekeken. Maar het idee vind ik geweldig!

Hiltje, ik snap wat je bedoelt met de planken van Ikea, ik heb daar zelf ook weleens aan gedacht, ons aanrechtblad is verlengd met een ander soort werkblad en die overgang is niet helemaal netjes. Ik ga het eens proberen om twee van die planken neer te leggen.
Zusvanbroer (leuke nick zeg!!), was dat erg veel werk om dat aanrechtblad te vervangen? Het zou bij ons ook mooier zijn om dan gelijk een lange te nemen zodat de overgang naar het andere werkblad dan ook niet meer zo slordig is. Maar ik zie op tegen het eraf halen van dit blad en installeren van kraan etc etc.

Oh ja. en wat voor kleur folie heb je genomen?
Hiltje, leuk trouwens die foto's van jouw keuken!!
Dat plakfolie heb je ook met fotoprint, misschien is dat een goedkope oplossing voor de achterwand: http://www.plakfoliewebsh ... plakfolie-foto-print.html
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ik heb precies dezelfde (huur) keuken en ik heb de volgende dingen veranderd/ opgehangen om de keuken aan te kleden;

Witte plastic greepjes vervangen door rvs greepjes van de ikea (2 voor 5 euro)

Ik heb tussen mijn 2 bovenkasten 2 planken genaakt waar accessoires en een gepimpte brooddoos (Ikea) opstaat.

Wandrekje waar 2 bakjes met kruidenplantjes aan hangen.

Vooral de greepjes geven de keuken een ander aangezicht en nog 1 tip; als je planken ophangt. Ik heb goedkope witte bij de gamma gekocht (op maat laten zagen) en een plint tegen de voorkant gelijmd. Zo lijkt het alsof t mooie brede planken zijn en dat staat sjiek(er)
Je moet geen hemelen beloven als je zelf de weg niet weet
quote:fietsmevrouw schreef op 10 februari 2014 @ 11:42:

Hiltje, leuk trouwens die foto's van jouw keuken!!Het is niet mijn keuken maar lijkt er wel heeel veeeel op. Ik heb ook hoogglans wit met hout(look) blad en dan die fel gekleurde strepen. Elke dag blij mee.
Ik heb plakplastic van de action op mijn kastjes geplakt. Nog geen ¤1,50 per rol. Zit er nu 3 maanden op en is nog steeds netjes. Mocht je ooit verhuizen föhn je de plastic even lauw en trek je hem er zo af. Mijn keuken is nu mooi hout kleur.
Mijn man is er een dag mee zoet geweest. Maar kwam ook door de vaatwasser hoor.

Kraan weet ik niet, onze boiler hangt boven de gootsteen. Wij hadden een mooi tweedehands blad waar de spoelbak al in zat. Dat viel wel mee dus. Zoveel werk zal het niet zijn om een nieuwe kraan er op te zetten toch? Oude eraf nieuwe er op en afkitten. Denk ik.

Op de bovenkastjes heb ik mintgroen folie met rode kersjes. Op de onderkastjes heb ik rood folie. Wat hier boven ook werd gezegd, de andere greepjes maken het echt af.
Als je de kastjes eraf haalt en dan planken ophangt, dan kun je wel gebruik maken van de hele muurlengte.

Neem als onderste planken eventueel van die kapstokken of hang er een stang onder met haakjes (ikea). Daar kun je dan kruidenpotjes, keukenspullen, pannenlappen enzo aan kwijt. De haakjes zelf kosten bijna niks en zijn ook handig aan bijvoorbeeld de radiator.

Een luxe uitstraling krijg je door zoveel mogelijk in één kleur/patroon te doen. Dus niet zoals mijn moeder. Die vindt een roze geblokt tafelzeil leuk en koopt dat, terwijl er groene, gebloemde placemats op het aanrecht liggen, een knalrode klok hangt en dan weer een lichtgrijs zeil op de grond. Mijn (sorry, wel wat duurdere) keuken is van hout, in dezelfde kleur staat er een tafel (van ikea), de wanden zijn ecru en alle accesoires die je kunt zien zijn ecru, blauw en groen. De rode ovenwanten liggen in een lade.
Exces, goede tips ook. Ik geloof dat ik net als jouw moeder ben (geweest). Ik koop ook gewoon wat ik mooi vind en dan moet het maar bij elkaar passen. Bijvoorbeeld rood geruit gordijntje onder het werkblad waar de wasmachine onder staat. En dan turquoise emaille broodtrommel, roestvrijstalen fluitketel en koffiezetapparaat.Theedoeken gewoon die ik nog had liggen. Ik ga eens goed nadenken over de kleuren. Het gordijntje wil ik wel houden. Dat vind ik vrolijk.

Ik vind de hout-plakfolie erg mooi, maar de vloer is ook al hout en de tafel ook. Dus dat wordt dan de derde kleur hout in de keuken. Dat wordt rommelig. Ik zit nu te denken aan schoolbordfolie op de onderkastjes en toch de bovenkastjes weghalen. We hebben ook heel lelijk verlichting aan gebracht onder kastjes. Geen gezicht eigenlijk.
Een nieuw/tweedehands werkblad lijkt me echt heel fijn. Ook nog maar eens overwegen of dat toch een optie is.
quote:stamaar78 schreef op 10 februari 2014 @ 11:53:

Ik heb plakplastic van de action op mijn kastjes geplakt. Nog geen ¤1,50 per rol. Zit er nu 3 maanden op en is nog steeds netjes. Mocht je ooit verhuizen föhn je de plastic even lauw en trek je hem er zo af. Mijn keuken is nu mooi hout kleur.Ja, plakplastic is een goede tip! Bij behangwinkels is het er in veel verschillende dessins/prints en niet zo duur. Ik had in mijn vorig woning (huur) ook de keukenkastjes beplakt met retro plakplastic. Erg leuk. Dit had ik via marktplaats gevonden. Maar in die winkels is er ook veel keuze. En idd, wil je het weghalen, dan even met de fohn erop en lostrekken!
quote:fietsmevrouw schreef op 10 februari 2014 @ 12:44:

Exces, goede tips ook. Ik geloof dat ik net als jouw moeder ben (geweest). Ik koop ook gewoon wat ik mooi vind en dan moet het maar bij elkaar passen. Bijvoorbeeld rood geruit gordijntje onder het werkblad waar de wasmachine onder staat. En dan turquoise emaille broodtrommel, roestvrijstalen fluitketel en koffiezetapparaat.Theedoeken gewoon die ik nog had liggen. Ik ga eens goed nadenken over de kleuren. Het gordijntje wil ik wel houden. Dat vind ik vrolijk.

.

Ja kijk. Ik zou dan gekozen hebben voor een rode broodtrommel, of de trommel in een kastje mikken. Roestvrijstaal kan eigenlijk altijd wel, je kunt bijvoorbeeld een rode placemat kopen waar je dat dan op zet. Theedoeken; rood-grijs-wit. Hier hangen bijvoorbeeld 1 witte handdoek, 1 geblokte wit/blauw/groene theedoek, blauw vaatdoekje van de hema. Het hoeft niet veel te kosten hoor. Maar die kleine dingetjes maken het af. Dat de keuken niet mooi is doet er eigenlijk helemaal niet zoveel toe. Het is de finishing touch. Ik koop het alleen als het bij de rest past. Heel mooi tafellaken maar in het paars? Dan koop ik het niet. Maar loop ik toevallig ergens tegenaan, dan neem ik het mee. Zoals de theedoeken, die komen van de aldi. Stomtoevallig precies de goede kleur blauw.

Wat je ook kunt doen met de kastjes; hang er deurhaken aan. Aan die deurhaken kun je ook weer vanalles kwijt. Alleen opletten dat je geen rammeldeur maakt van het kastje dat je heel veel gebruikt, want dat gaat je storen. Maar je kunt er wel de pannenlappen kwijt, of iets kleins, bijvoorbeeld een houten hartje, een beertje, een memoblokje. En dat hoeft niet allemaal in het knalrood. Je kunt ook blokjes, strepen, bloemen en hartjes combineren, zolang je je maar houdt aan vaste kleuren. Kijk maar eens op de plaatjes van welke woonwinkel dan ook. Neem bijvoorbeeld je ikea boek maar eens. Dan zul je zien dat zij dat ook doen.
Ik heb ook precies zo'n keuken en ik erger me groen en geel aan dat afschuwelijke werkblad. Wordt bij het minste geringste vies, echt je blijft aan het poetsen. Maar ik heb er zelf geen geld voor over om een nieuwe keuken te plaatsen.

Maar mijn keuken is gelukkig wel ruim, dus ik heb er een houten kast in staan en een houten eettafel. Zeil in een plankenmotief en daarnaast veel accesoires in felle kleuren (Geel / rood / Groen). Een aantal planten, grote poster met felgekleurd fruit erop. Al met al is het toch een gezellige keuken.
Miss, stop dan eens met poetsen. Het wordt dan wat donkerder grijs maar je ziet er niet meer alles op. Duurt alleen een weekje...
Exces, goede stylist ben jij volgens mij Alleen..... eigenlijk hou ik niet van rood. Het is alleen dat rood wit geruite gordijntje dat ik mooi vind. Misschien moet ik het toch vervangen dan.

De rest van de woonkamer is eigenlijk heel anders. We hebben een hele grote licht grijze bank, een zwarte piano, en verder pastelkleuren en white wash hout.

Ik ga inderdaad het IKEA-boek er eens op naslaan.
quote:fietsmevrouw schreef op 10 februari 2014 @ 16:30:

Exces, goede stylist ben jij volgens mij Alleen..... eigenlijk hou ik niet van rood. Het is alleen dat rood wit geruite gordijntje dat ik mooi vind. Misschien moet ik het toch vervangen dan.

De rest van de woonkamer is eigenlijk heel anders. We hebben een hele grote licht grijze bank, een zwarte piano, en verder pastelkleuren en white wash hout.

Ik ga inderdaad het IKEA-boek er eens op naslaan.

Gooi het gordijntje eruit. Neem één van de pastelkleuren die je in de woonkamer hebt en gebruik die kleur samen met grijs en wit. Zachtroze is mooi, maar een mooie kleur groen of blauw is ook prima natuurlijk. Voordeel van blauw; vliegen houden niet van die kleur.

Haakjes waar je kopjes aan hangt, theedoeken. In de goede kleur een ander gordijntje. Geen idee hoe je dat hebt ophangen, maar je kunt ook een kleine luxaflex nemen, of een rolgordijntje. Of je hangt heel veel theedoeken op een rijtje. Een vliegengordijn dat je afknipt kan ook prima diensten doen. Potjes bovenop de kastjes met kruiden erin.

De ikea voorziet ook in glazen potten met een zachtgrijs deksel, dat past weer prima bij je roestvrij staal. Vullen met pasta, rijst, snoepjes, cornflakes. Ziet ook leuk uit op de kastjes.

Tip; leg op de kastjes oude kranten, dat scheelt een hoop poetswerk. En zorg voor dasty (wibra). Super huishoudhulp.
Dank je wel voor de goede tips Exces. De ikea-site heb ik inmiddels doorgeplozen.

https://www.welke.nl/look ... en-gordijntjes.1380207550

Zo ongeveer zit het gordijntje vast, maar dan naast onze witte bruynzeelkeuken. En achter het gordijntje dan de wasmachine, want daar is boven geen aansluiting en geen plek.

Het is wel heel erg bepalend, ik denk dat ik jouw advies ga opvolgen. Blauw past mooi bij de turquoise broodtrommel, roze bij de kussens op de bank

Ik twijfel nog wel steeds over de bovenkastjes.
quote:fietsmevrouw schreef op 10 februari 2014 @ 21:38:

Dank je wel voor de goede tips Exces. De ikea-site heb ik inmiddels doorgeplozen.

https://www.welke.nl/look ... en-gordijntjes.1380207550

Zo ongeveer zit het gordijntje vast, maar dan naast onze witte bruynzeelkeuken. En achter het gordijntje dan de wasmachine, want daar is boven geen aansluiting en geen plek.

Het is wel heel erg bepalend, ik denk dat ik jouw advies ga opvolgen. Blauw past mooi bij de turquoise broodtrommel, roze bij de kussens op de bank

Type bij google eens ´kapstok´ en bij de afbeeldingen. Zo´n plank-met-mandjes-en-haakjes is heel leuk, daar kun je er twee of drie van naast elkaar hangen. Eventueel nog een plank erboven, ook over de hele breedte. Ziet er leuk uit, je hebt veel ruimte en als je dan de muur verft in een zachte grijze tint, neem je gewoon wit ikea of action servies. Aan de haakjes kun je je koffiemokken hangen.

De voorkant van de planken kun je beplakken met tape, die zag ik toevallig laatst bij intratuin. Dat is in principe dure tape, maar je hebt geen 20 rollen nodig. Is de voorkant ook passend afgewerkt.

Je kunt trouwens bij de bouwmarkt van die latjes kopen. Ik weet niet hoe ze heten, maar je ziet vaak op deuren zo´n vierkant. Dat kun je kant en klaar kopen. Verf de latjes in de passende kleur grijs van je muur en plak ze op de kastjes. Leuk effect voor weinig geld.

Ik neem aan dat je er nog wel een poosje blijft wonen en met dasty krijg je veel weg, dus moet het ooit verwijderd worden, dan flink sprayen, na een half uurtje vallen de latjes er zo weer vanaf. Of je gebruikt dubbelzijdige tape, dan volstaat later stikkeroplosser.

Denk er wel aan dat de kastjes zoals je ze nu hebt het meest praktisch zijn qua poetswerk .
Exces, je bent op dreef. Heel erg goede ideeën, dank je wel!!!!

Ik denk dat jij met die latjes bedoelt dat je er een soort paneeldeurtjes van maakt?

Ik denk dat ik inderdaad toch voor planken ga, en dan ons servies, wat al heeeeeel erg oud is, vervang voor nieuwe servies van Xenos, Ikea of Action. En dan neem ik gelijk die fles Dasty mee. Die Dasty heb ik weleens uitgeprobeerd op een grijze deur in het huis van mijn vader. Die deur bleek eigenlijk wit te zijn
http://www.vtwonen.nl/woo ... wit-keuken-met-kleur.html

http://www.vtwonen.nl/tag/roze-muur

Zoiets moet het kunnen worden, misschien dan met zwarte krijtbord kastjes...
quote:fietsmevrouw schreef op 10 februari 2014 @ 21:38:

Heb je plek om die kastjes op te slaan? Je moet ze wel bewaren als je ze eraf haalt.

Ik zou het persooonlijk nooit doen, hoe leuk het ook staat. Het is toch wel heel fijn als je je rommel achter deurtjes kunt opbergen. In een keuken worden dingen snel vet en vies, en met die open planken heb je dus veel meer werk.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb wel plek om de kastjes ergens neer te zetten. Alleen ik moet nog bedenken waar ik de troep laat die nu in de kastjes zitten. Ik vind dat de kastjes echt heel erg in het oog springen.
De Xenos heeft overigens ook tegelwandstickers, zowel in effen kleurtjes als met motiefjes/dessins. Vrij goedkoop, en je keuken (of badkamer frist er meteen van op).

Verder zou ik de kastjes lekker laten hangen, zeker als jij en je partner geen giga-klussers zijn. Beplak ze lekker met plakplastic (of met tekeningen, ik hang die van mijn neefjes en nichtjes op de keukenkastjes) en het probleem is er al een stuk minder.

Verder idd met accessoires werken, en zo veel mogelijk in 1 kleur(enschema)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven