Moet mijn ma het huis uit?

10-02-2014 22:30 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii,

Ik loop al een tijdje met een vraag rond waarvan ik niet zou weten waar ik ermee terecht kan, vandaar dit topic erover.

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.

Al sinds mijn geboorte ben ik opgegroeid in hetzelfde huis. Toen waren we een gezin van 6 personen, waaronder m'n ouders die beiden werkten.

M'n ouders zijn vervolgens gescheiden, waardoor m'n pa al uit beeld ging. Met de jaren mee zijn mijn broer en zussen getrouwd. Mijn ma en ik bleven nog over. Mijn ma werd ziek, waardoor ze niet meer kon werken en in de uitkering terecht kwam. Toen werd ons al verzocht om te verhuizen, naar een kleiner huisje. Ons huis is aardig groot. Ik was toen nog minderjarig en om de één of andere reden accepteerden ze dat we er wilden blijven wonen voor mij. Ik was daar opgegroeid en wilde er absoluut niet weg. Kinderen groeien, en ik dus ook.

Nu wil ik samen gaan wonen met m'n vriend, maar ik wil niet dat mijn moeder in een kamertje gepropt wordt ofzo. Ik vraag me af of er de mogelijkheid bestaat dat m'n ma nu alsnog gedwongen wordt het huis te verlaten, wat ik totaal niet wil om de reden dat ik eruit ga. Ze blijft al alleen over en ik wil het niet erger voor haar maken. Het is toch wel ons vertrouwde huisje... En omdat we er al jaren in zitten, betalen we net zoveel huur als dat iemand die nu op kamers gaat zal betalen, bij wijze van spreken..

Voordat ik de beslissing neem om me uit te schrijven, zou ik hier toch wel iets meer duidelijkheid over willen hebben en ik hoop dat iemand hier mij die duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast heel erg bedankt.
Wie zijn "ze" en is er een huurcontract? Dan staat daarin je antwoord waarschijnlijk
Inderdaad: wie verzoekt je moeder het huis te verlaten? Lijkt mij niet dat ze dat zomaar kunnen doen.
There is no always forever...just this...
Zolang zij blijft betalen denk ik niet.
Ik snap het niet, zolang zij de huur kan betalen, al dan niet met hulp van toeslagen, kan niemand haar toch dwingen om haar huis uit te gaan?
Wie zijn "ze" idd. Mijn moeder kreeg ooit een sociale huurwoning met 3 slaapkamers toen ik nog bij haar woonde. Ik ben ondertussen al een aantal jaar uit huis en mijn moeder woont er gewoon nog.
Er is ook nog zoiets als huurbescherming, waardoor je als huurder niet zomaar uit een woning kan worden gezet. Wanneer de verhuurder het contract wil beëindigen moet je dan schriftelijk aangeven dat je hier niet mee akkoord gaat. (google maar eens voor meer informatie).

Maar als je mijn dochter zou zijn, zou ik heel graag willen dat je je eigen leven gaat opbouwen en jij het goed voor elkaar hebt. Ook als ik daarvoor uit mijn vertrouwde omgeving (waar ik wel veel waarde aan hecht) weg zou moeten.

Fijn dat je zo betrokken bent bij je moeder, maar je moeder wil denk ik heel graag dat jij gelukkig bent!
Wat wil je moeder? Misschien is een kleinere woning juist wel prettig ivm haar ziekte?
http://www.rijksoverheid. ... uurwoning/huurbescherming
Heel erg bedankt voor de informatie. In het bijzonder mijn dank aan cateautje voor de site.

@Jamsie:

Mijn moeder wil inderdaad dat ik mijn eigen geluk volg en me verder geen zorgen om haar maak, maar ik ben de enige die nog bij haar is, dus het is lastig om haar te verlaten. En ik kan het niet over m'n hart krijgen om haar dan nog meer ellende te bezorgen, vandaar dat ik er zo erg mee zat of ze dat zomaar kunnen doen.. Ze is ook nog 'ns zo eigenwijs dat ze het zelf uit wil zoeken en niet bij ons in wil trekken, dus hoe moeilijk de breuk ook is, dit is toch wel een opluchting.

Met "ze" bedoelde ik trouwens de sociale dienst. Ze vonden het onnodig dat we met z'n 2en in een groot huis woonden en de kosten konden beperken voor zowel hun als voor ons door in een klein appartement te gaan wonen. Wij weigerden dit en zij accepteerden het, wss door de huurbescherming..

Heel erg bedankt!
De sociale dienst? Dus niet de verhuurder?

Klinkt heel vreemd. Gaat dit wel over Nederland?

Onder het Nederlandse recht mag je moeder niet hierom uit haar huis gezet worden, omdat ze huurbescherming heeft.
Om precies dezelfde reden is mijn moeder zo wel ooit gedwongen haar huis te verlaten. Ik verliet als laatste het ouderlijk huis en hiermee vond de sociale dienst dat mijn moeder wel kleiner kon gaan wonen. Hoe ze haar precies gedwongen hebben weet ik niet meer, maar binnen enkele maanden na mijn vertrek is mijn moeder naar een kleiner huis gegaan.
@Helianthe

Dus het is wel degelijk mogelijk?

Heeft je ma dan geen beroep gedaan op de huurbescherming?

Of zullen daar uitzonderingen in zijn...

Ik denk dat ik het toch maar even goed uit ga pluizen dan..
Mij lijkt eerlijk gezegd dat de huur zoals die nu is, niet veel duurder zal zijn dan een nieuw te betrekken kleinere woning, omdat je moeder er al zo lang woont. Ze hebben daardoor de duur niet naar het gelijke niveau kunnen optrekken naar het bedrag dat het nu zou zijn als het huidige huis nu in de verhuur zou komen, maar slechts kleine, gestage huurverhogingen kunnen doorvoeren. Dus ik vraag me af of het nu iets uitmaakt.

Daarnaast vraag ik mij af op de bijstand je kan verplichten een huis te zoeken met een lagere huur. Nou ja, mogelijk misschien wel als je nog extra toeslagen krijgt etc... Eerlijk gezegd een gebrek in mijn kennis!

Hoe oud is je moeder nu en op grond van welke wet krijgt ze nu haar inkomen? Dat vind ik wel van belang, er zijn namelijk uitkeringen die wel en die geen vermogenstoets kennen en als haar huur al zodanig laag is dat een kleinere woning niet veel opschiet, heb ik gerede twijfel of van haar gevergd zal worden dat ze de huidige woning inlevert voor iets kleiners.

Maar nogmaals: in welke uitkering zit zij?

Het lijkt mij sterk dat het huurcontract een bepaling bevat die zegt dat -als je het (sociale) huurwoning eenmaal hebt gekregen- er toch na al die jaren uitmoet omdat je b.v. ineens heel veel meer bent gaan verdienen of er niet meer met een x aantal personen woont. Dat voelt misschien oneerlijk voor grote gezinnen die graag een (zeldzame!) grote sociale huurwoning willen, maar ergens is er ook zoiets als iemand zijn thuis niet kunnen afnemen. Van dat laatste heb ik in elk geval nooit gehoord en ik denk dus ook niet dat dat in het contact staat.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
En wie zou de ( soms hoge) kosten van de verhuizing moeten betalen? Als je moeder WWB heeft, zal niet veel spaargeld hebben. Zou zich in de schulden moeten werken om te kunnen verhuizen?1 Te idioot voor woorden!
Als er geen betalingsachterstanden zijn, kan ze niet uit huis gezet worden, dat is al gezegd.

De sociale dienst kan het wel adviseren (groot huis = moeilijker schoon te houden, duurder om warm te stoken, duurder in huur evt).

Verder vind ik het, los van huurdersrechten, een beetje asociaal om in je eentje een grote sociale huurwoning bezet te houden. Er is best een tekort aan dit soort woningen.
Of speelt er meer en wil de SD dat je moeder naar beschermd wonen oid gaat?
quote:Starshine schreef op 11 februari 2014 @ 07:44:

Als er geen betalingsachterstanden zijn, kan ze niet uit huis gezet worden, dat is al gezegd.

De sociale dienst kan het wel adviseren (groot huis = moeilijker schoon te houden, duurder om warm te stoken, duurder in huur evt).

Verder vind ik het, los van huurdersrechten, een beetje asociaal om in je eentje een grote sociale huurwoning bezet te houden. Er is best een tekort aan dit soort woningen.

Dat er een tekort is is niet haar schuld of probleem en zeker niet asociaal. Mensen die een gezin stichten zonder een geschikt huis te huren of bezitten maken zelf die beslissing dus moeten ze ook maar op de blaren zitten.

Je hoeft nergens over in te zitten wat je moeder betreft die kan daar zolang blijven wonen als ze wil zolang de huur niet te hoog is voor huursubsidie.
Wat voor ziekte heeft je moeder? Zijn er allerlei aanpassingen nodig in het huis dat ze er nog kan blijven wonen? Soms is een gelijkvloers appartement dan veel makkelijker. Als ze 55+ is kan ze ook recht krijgen op mooie (senioren)appartementen.

Ik heb het idee dat er meer speelt.
Lijkt het je moeder niet prettiger om in een kleiner huis te gaan wonen? Ze moet dit toch ook schoon houden, en al die slaapkamers gebruikt ze toch niet?

Mijn ouders zijn een paar jaar geleden van een enorme sociale huurwoning naar een prachtig, spiksplinternieuw senioren-appartement verhuisd. Heerlijk vinden ze het. Makkelijk schoon te houden, minder stookkosten, fijne buren én zo'n zusterpost, waar ze op terug kunnen vallen mocht het nodig zijn. Ze zouden niet anders meer willen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Starshine schreef op 11 februari 2014 @ 07:44:

Ik vind dat je niet van mensen kunt verlangen dat ze zo iets ingrijpends doen als verhuizen uit een woning die in de loop van jaren hun thuis is geworden, omdat er schaarste aan dat soort woningen is. Wonen is meer dan tijdelijk een huis gebruiken. Dat is ook je inrichten, het huis aanpassen aan je smaak en wensen, integreren in de buurt, etc. Asociaal vind ik helemaal een idiote term in dit verband. Zou het eerder asociaal vinden om mensen tegen hun zin hun vertrouwde omgeving af te nemen en ze daarbij ook nog eens op hoge kosten, zowel in geld als in tijd te jagen.

Dat neemt niet weg dat de moeder van TO wellicht, als ze daar zelf aan toe is, zou kunnen overwegen of het voor haar niet prettiger is om kleiner, maar vooral comfortabeler te wonen. Nieuwere woningen zijn vaak beter geïsoleerd, misschien beter gelegen t.o.v de winkels en je hebt er minder onderhoud aan. Afhankelijk van je leeftijd kun je ook vooruit denken en een woning met de mogelijkheid voor een slaapkamer beneden zoeken. Nadeel van een kleinere woning is dan wel weer dat je kinderen niet zo makkelijk kunnen blijven logeren. Dat kunnen allemaal overwegingen zijn.

Neem als ma van TO de tijd om goed over je opties na te denken en laat je niet sturen, maar beslis zelf wat voor jou prettig is.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

rsx aangezien jij destijds duidelijk hebt aangegeven dat je niet uit het huis weg wilde bestaat de mogelijkheid dat je moeder er destijds alleen is blijven wonen omdat ze je na een scheiding niet nog ook een verhuizing aan wilde doen.

Het kan best zijn dat je moeder er nadat alle kinderen de deur uitzien erg naar uitziet om naar een kleiner, gelijkvloers appartement te verhuizen. Zeker omdat dit waarschijnlijker makkelijker is met haar ziekte. Maar dat ze dat niet wil vertellen aan jou omdat ze je niet het huis uit wil jagen.

Mocht ze graag in haar huis blijven wonen dan heeft ze nog altijd huurdersbescherming en kunnen ze haar er niet zomaar uitzetten.
Zit ze soms met de huur boven de huurtoeslaggrens? Dan krijg je van de sociale dienst een woontoeslag bovenop je uitkering met de voorwaarde dat je ongeveer een jaar later een goedkopere woning hebt gevonden.

Als dit niet het geval is vind ik het erg raar dat ze je alsnog zouden kunnen dwingen om te verhuizen
En wat ga jij nu doen, TO? Je niet laten uitschrijven?
Waarom trekken jij en je vriend niet bij je moeder in?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven