Geld & Recht alle pijlers

Ervaring bewindvoering

12-02-2014 11:48 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze week bewindvoering aanvragen voor een (gehuwd) dementerend familielid, maar ik kom er niet helemaal uit.

- Binnen enkele weken na de benoeming stuurt de bewindvoerder een overzicht van de goederen en financiën plus bankrekeningen die onder het bewind vallen naar de kantonrechter. Ook houdt hij de boekhouding bij.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n overzicht? En wat bij boekhouding?

-Daarnaast moet er jaarlijks verantwoording worden afgelegd aan de kantonrechter.

Ook hier weer: wat moet ik me hierbij voorstellen? Zijn daar formulieren voor, moet je een balans maken of een overzicht van alle transacties inleveren?

Ik ben benieuwd of hier iemand is met (professionele) ervaring op dit gebied, het is nog erg zoeken voor mij, maar het moet wel gebeuren. En ik wil geen fouten maken
Volgens mij krijg je elk jaar een brief waarin staat aangegeven wat aangeleverd moet worden. Dus een wat was de rekening stand op 01-01-2014, wat waren de inkomsten en uitgaven in 2014 en wat is de stand per 01-01-2015.

Uitgaven moeten met bewijsstukken aangeleverd worden. Als je aangeeft dat er 400 euro voor een wasmachine is uitgegeven moet je daar (uiteraard) een bon van bijvoegen.

Althans, zo heb ik het van m'n schoonmoeder begrepen die bewindvoerder is
Doreia! Je bent nodig!
Het kan tegenwoordig ook digitaal (als non professional dan)

http://www.rechtspraak.nl ... oerder-gaat-digitaal.aspx

Als je een bureau oid gaat inschakelen hoef je er helemaal niet over na te denken toch? Als het niet klopt of niet goed gaat maakt zo'n rechter daar wel werk van.
@nina Ik wil het liever zelf doen dan een bureau inschakelen.

@fruity pebbles Bedankt voor je info! En fijn dat dat tegenwoordig ook digitaal kan.
Ik ben zelf bewindvoerder. Met boekhouding bedoelen ze het bijhouden van de administratie en het betalen van de rekeningen voor degene die onder bewind staat. Van de rekeningen van die persoon dus. Verder moet je bij de start van het bewind op een rijtje hebben welke bezittingen diegene heeft en een kopie van de laatste bankafschriften toesturen. Verder aan het eind van het jaar opnieuw kopies van de bankafschriften toe sturen. Voor het betalen van bedragen vanaf 1500 euro, moet toestemming gevraagd worden aan de rrechtbank.
Maar hoe hou je in vredesnaam zicht op de administratie als er nog een partner is die thuis woont en leeft?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 februari 2014 @ 13:35:

Maar hoe hou je in vredesnaam zicht op de administratie als er nog een partner is die thuis woont en leeft?

Die mag toch gewoon gebruik maken van zijn/haar eigen geld wat op de rekening staat?

Waarom ben jij als ik vragen mag bewindvoerder geworden van persoon a terwijl deze nog getrouwd is met persoon B?

Is B ook niet bij kunnen om dit te regelen?
quote:nursejacky schreef op 12 februari 2014 @ 13:42:

[...]

Die mag toch gewoon gebruik maken van zijn/haar eigen geld wat op de rekening staat?

Waarom ben jij als ik vragen mag bewindvoerder geworden van persoon a terwijl deze nog getrouwd is met persoon B?

Is B ook niet bij kunnen om dit te regelen?B kan dit niet regelen en leeft van het inkomen van A. Nu zijn ze wel in GVG getrouwd, maar het blijft toch het inkomen van A lijkt me, dus dan moet ik daar verantwoording over afleggen? Want in feite komt het er op neer dat er voor A geen andere kosten zijn dan eigen bijdrage, zorgverzekering en soms nieuwe kleren, de rest wordt opgemaakt door B.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 februari 2014 @ 13:47:

[...]

B kan dit niet regelen en leeft van het inkomen van A. Nu zijn ze wel in GVG getrouwd, maar het blijft toch het inkomen van A lijkt me, dus dan moet ik daar verantwoording over afleggen? Want in feite komt het er op neer dat er voor A geen andere kosten zijn dan eigen bijdrage, zorgverzekering en soms nieuwe kleren, de rest wordt opgemaakt door B.

Volgens mij, als het inkomen van A gebruikt wordt door B in GVG, dan zal dat op diezelfde manier moeten worden voortgezet.

Of je moet met "zakgeld" gaan werken.

Ik denk dat Doreia je hier meer over kan vertellen
Bedankt nursejacky!

Ik hoop ook dat Doreia nog even langs gaat komen.
Is officiële bewindvoering in dit geval niet wat te zwaar? Misschien kan een familielid gewoon eens per twee weken of eens per maand met B de binnengekomen rekeningen en financiële papieren doorlopen en opbergen en ervoor zorgen dat alles op tijd wordt betaald?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 12 februari 2014 @ 13:52:

Is officiële bewindvoering in dit geval niet wat te zwaar? Misschien kan een familielid gewoon eens per twee weken of eens per maand met B de binnengekomen rekeningen en financiële papieren doorlopen en opbergen en ervoor zorgen dat alles op tijd wordt betaald?Nee, er moeten zaken geregeld worden die niet met een mentorschap geregeld kunnen worden. Helaas, want dat was veel makkelijker geweest.
Ik vraag me af of dit bewind wel toegewezen gaat worden. Aen B zijn financieel 1, dus zou je dan over beide bewind moeten hebben. Ik neem aan dat B dan ook voor moet komen aangezien je dan ook over de financiën gaat van B.
quote:raindrop57 schreef op 12 februari 2014 @ 13:55:

Ik vraag me af of dit bewind wel toegewezen gaat worden. Aen B zijn financieel 1, dus zou je dan over beide bewind moeten hebben. Ik neem aan dat B dan ook voor moet komen aangezien je dan ook over de financiën gaat van B.Nee, je kunt aangeven dat B uitgesloten moet worden van de bewindvoering. Dit bewind gaat zonder twijfel toegewezen worden.
Ah oké. Interessant om te weten. Ik heb alleen ervaring met bewindvoering van 1 persoon.
quote:raindrop57 schreef op 12 februari 2014 @ 14:07:

Ah oké. Interessant om te weten. Ik heb alleen ervaring met bewindvoering van 1 persoon.

Dan heb je meer ervaring dan ik

Maar hoe dat precies zit met het uitsluiten weet ik ook niet.
Mijn man is bewindvoerder van zijn moeder terwijl haar man nog in leven is. Ook getrouwd in GVG.

Dit is bijvoorbeeld nodig bij de verkoop van een gezamenlijke woning, maar stel dat mijn schoonvader komt te overlijden? Dan moet er toch iemand de boel over kunnen nemen. Dus, dat is helemaal niet zo gek.

Ik ben verder geen expert, we hebben er gelukkig nog niet écht gebruik van hoeven maken.
Sterkte overigens.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 februari 2014 @ 14:10:

[...]

Dan heb je meer ervaring dan ik

Maar hoe dat precies zit met het uitsluiten weet ik ook niet.Haha, dat valt wel mee. Het is pas een halfjaar zo en ook nog eens mijn eigen kind. Er is dus niet zo veel veranderd voor mij, behalve dan die verantwoording elk jaar.
quote:raindrop57 schreef op 12 februari 2014 @ 14:36:

[...]

Haha, dat valt wel mee. Het is pas een halfjaar zo en ook nog eens mijn eigen kind. Er is dus niet zo veel veranderd voor mij, behalve dan die verantwoording elk jaar.Dan heb je er misschien iets meer zicht op, dat is wel makkelijk.
Ik ben de afgelopen 4 jaar bewindvoerder van mijn moeder geweest en de aanvraagprocedure was wel een gedoe maar daarna hoefde ik alleen maar 1x per jaar rekening en verantwoording af te leggen. Dat houdt in dat ik alle inkomsten en uitgaven moest categoriseren en dat dan alles opgeteld en afgetrokken moest kloppen met begin- en eindsaldi van dat jaar. Wel even werk maar niet heel ingewikkeld.

Maar ik dit geval gaf mijn moeder zelf niets meer uit en wist ik van alles wat het was. Als er nog iemand is die geld pint en uitgeeft lijkt het me veel ingewikkelder. Je moet zowat elke cent kunnen categoriseren en verantwoorden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ai Boannan, daar ben ik bang voor. Want ik weet nu al dat dat nooit gaat lukken.
Ik werd geroepen? Altijd zit je op et forum en als je dan toch eens aan het werk bent... onmisbaar!

Nu serieus:

- Binnen enkele weken na de benoeming stuurt de bewindvoerder een overzicht van de goederen en financiën plus bankrekeningen die onder het bewind vallen naar de kantonrechter. Ook houdt hij de boekhouding bij.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n overzicht? En wat bij boekhouding?

Het is een nulpunt. Op de datum van zitting, vallen alle goederen en gelden onder bewind. Wat ik dan al heb gedaan is alle bankrekeningnummers verzamelen. Dan zorg ik voor afschriften van rond die datum waar de datum en het saldo op staat. Je krijgt formulieren thuis gestuurd die je met deze gegevens in moet vullen. Ik heb nog nooit bezittingen ingevuld, maar ik werk alleen met mensen met schulden over het algemeen. Die stuur je binnen 3 maanden naar de rechtbank terug.

-Daarnaast moet er jaarlijks verantwoording worden afgelegd aan de kantonrechter.

Ook hier weer: wat moet ik me hierbij voorstellen? Zijn daar formulieren voor, moet je een balans maken of een overzicht van alle transacties inleveren?

Als je boedelbeschrijving (want zo heet het nulpunt) is goedgekeurd, krijg je formulieren voor de rekening en verantwoording. In feite niet meer dan een balans van het jaar. Aan de ene kant hoeveel inkomen er is geweest en aan de andere kant wat je van at geld hebt betaald. Dus 12x AOW en 12x pensioen, 12x huur, gas licht water, zorgverzekering enzovoort . Dit om te laten zien dat je zelf er geen auto van gekocht hebt (ik noem maar iets) en werkelijk de belangen van de onderbewindgestelde hebt behartigd.

Mocht je meer vragen hebben, of gedurende het traject vragen hebben, stuur me maar een PB!
Doreia, wat ontzettend lief dat je me even wilt helpen

Het wordt me nu al een stukje duidelijker.

Nog over de verantwoording: stel je voor dat na alle vaste lasten alles is opgegaan aan boodschappen voor de partner, kan ik dat dan zo verantwoorden als 12x boodschappen á x-honderd euro voor partner?

En weet jij hoe dat werkt met de verantwoording als de partner buiten de bewindvoering gelaten wordt, maar het inkomen wel van degene komt die onder bewind staat? Hoe gaat het dan met de verantwoording?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven