Gezondheid alle pijlers

Wie heeft de ultieme slaaptip???

12-02-2014 03:51 66 berichten
De titel zegt het al, wie heeft de tip?!

Momenteel val ik elke nacht rond vier uur/half vijf in slaap, ongeacht of ik uitgeslapen heb of helemaal niet.

Ik werk onregelmatig maar geen nachtdiensten.

Ik sport nu meer om mezelf maar moe te maken, bewust niet heel laat op de dag dus het kan daar volgens mij niet door komen.

Maar ik val maar niet in slaap.

Voor mijn werk geen probleem, maar het is best irritant als je samen met je vriend naar bed wil gaan en je ligt nog uren wakker. Ik pieker nergens over, kan dat goed van me afzetten.

Wie oh wie kan me helpen om eens op tijd in slaap te vallen. Voor mij zou 0.30 uur al heerlijk zijn. Dan kan ik ook eens eerder opstaan zonder een zombie te zijn. Die ochtendmoeheid gaat helaas gedurende de dag weer weg....
Even wat antwoorden en reacties jullie vragen:

Ik heb onregelmatig werk wat inhoudt dat ik soms nog tot 0.00 uur achter de computer zit... dit bevordert natuurlijk niet maar in de zorg moet er n eenmaal gerapporteerd worden.

Ik drink geen koffie en thee lust ik niet helaas.

Per nacht slaap ik zo'n acht tot negen uur dus wel voldoende. Maar ik slaap pas heel laat dus.

Daar komt bij dat ik slaapdiensten draai en dan slaap ik maximaal zeven uur en dan heel licht. (Als ik direct zou slapen he) plus dat ik regelmatig eruit moet voor cliënten (hoort erbij dus vind ik niet erg hoor)

Wbt gedachten, ik denk vrij weinig snachts haha. Hooguit als er iets heftigs is gebeurd maar dan vind ik het logisch.

Kortom... een lastig verhaal.

Vaste rituelen heb ik niet ivm mijn werk. Zou ik een wandeling inbouwen, dat kan qua werk niet. Rituelen lukken alleen in vakanties, dan slaap ik ook prima!
En als je 's ontspanningsoefeningen zou doen als je in bed ligt TO? Hoeft helemaal niet moeilijk en tijdrovend te zijn. Proberen vanaf je tenen tot je lippen al je spieren even te spannen en dan te onstpannen.
Ontspanningsoefeningen heb ik ook geprobeerd. Maar dat wil nog steeds niet echt lukken...
Heb ik nog maar 1 tip: warme melk met honing of andere voedingsmiddelen tot je nemen voor je gaat slapen: pinda’s, amandelen, zaden, soja, kaas, ei, yoghurt, kwark, kalkoen, kip, sla, avocado, tomaat, dadels en banaan.

In die voedingsmiddelen zit tryptofaan en daardoor slaap je beter. Ik doe meestal warme melk met een banaan.
Je zou eens een homeopaat kunnen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Goed bed
quote:PlofKipje84 schreef op 12 februari 2014 @ 13:56:

Per nacht slaap ik zo'n acht tot negen uur dus wel voldoende. Maar ik slaap pas heel laat dus.

Je hebt dus geen slaapprobleem, "slechts" een ritme wat je niet wenselijk vindt.

Daar is maar één oplossing voor: eerder je nest uit. En dat systematisch volhouden tot je een ander ritme hebt.
Een slaapmaskertje voor je ogen. Dan is het ook echt goed donker en ik slaap dan goed. Toen ik zelf nog hele erge slaapproblemen had deed ik zo'n new-age cd in mijn discman, met geluiden van panfluiten en regen enzo. Dat werkte echt goed!
Giant, mijn slaapprobleem is er wel degelijk. Als ik een vroege dienst heb dan slaap ik soms maar anderhalf uur per nacht. Dan val ik smiddags om...

En als ik een late dienst heb, dan gaat het prima.
Ik lees net iets over een ballendeken. Geen idee of het wat is, maar schijnbaar goed voor slecht slapende adhd'ers. Komt uit scandinavie en meer niet-adhd'ers gebruiken hem nu.
http://www.trouw.nl/tr/nl ... der-een-ballendeken.dhtml
Tjoek, thanks voor de tip! Misschien kan ik dat simuleren met een zware deken op bed... heb er nog wel een liggen die zwaarder is dan een dekbed...
Melatonine 5 mg. Gegarandeerd dat je na 30 minuten in slaap valt. Ja alleen rond een uur of 4 half 5 weer wakker. Maar dan helpt de i phone ook weer ff door op bv vivaforum te lezen
Tsja ik heb mirazapine. Ideaal. Maar dan moet je ook depressief zijn.

quote:PlofKipje84 schreef op 12 februari 2014 @ 18:23:

Giant, mijn slaapprobleem is er wel degelijk. Als ik een vroege dienst heb dan slaap ik soms maar anderhalf uur per nacht. Dan val ik smiddags om...

Ik zei het al eerder: je ritme, dat moet veranderen. Die biologische klok is wat roet in het eten gooit. Maar wellicht is dat gewoon onbegonnen werk als je onregelmatig werkt.

Been there, done that. Het zal je weken tijd en inzet kosten want makkelijk is het niet.

Als je er serieus last van hebt dan kun je een bezoek aan de huisarts overwegen, al is dat wel een laatste redmiddel. Verknoei ondertussen je geld niet aan middeltjes van de drogist, want die werken niet beter dan een placebo.
Wat ik weleens doe: ik tel tot 20 met mijn ogen open, dan tot 1 met mijn ogen dicht. Dan 19 open, 2 dicht, 18 open 3 dicht............enz tot ik bij 15 dicht ben en 4 open ofzo dan kan ik mijn ogen haast niet meer open houden. Als ik het gehaald heb ben ik zoooo blij dat ik "mag" gaan slapen haha!
Dit heb ik ook wel eens gehoord, maar dan minder gecompliceerd: gewoon heel erg proberen wakker te blijven, ogen wijd open, alles in je lichaam aanspannen. Heel alert blijven, alsof je elk klein geluidje moet horen, hoor ik beneden geen inbreker lopen?

Word je inderdaad heel moe van, op het moment dat je dan ontspant val je gemakkelijker in slaap.
Helpt het om aan helemaal niks te denken?
quote:PlofKipje84 schreef op 12 februari 2014 @ 18:23:

Tot laat/lang achter een beeldscherm zitten is slecht voor je bioritme.

In bepaalde voeding zitten stoffen waardoor je, als je daar gevoelig voor bent, slecht kunt slapen: vit C, chocola, tomaten etc
quote:quattro35 schreef op 15 februari 2014 @ 20:40:

Tot laat/lang achter een beeldscherm zitten is slecht voor je bioritme.

Je haalt mij de woorden uit mijn mond toetsenbord.

Over het algemeen is het bekend dat je bij slaapproblemen juist niet naar tv of computerscherm moet kijken tot een uur voor je naar bed gaat. Pak een boek, doe ontspanningsoefeningen, ga meditere, warme douche/bad...
En een hele stomme tip misschien, maar schaapjes tellen helpt ook echt, ik laat dan een soort tekenfilm aan mij voorbij gaan, waarbij die schapen in een soort van nachtelijk droomlandschap heel langzaam, echt heeeeeeeeel langzaammmmm over een hek springzweven.
Meestal val ik makkelijk in slaap, mijn benen slapen bij wijze van spreken al als mijn hoofd het kussen raakt, maar als ik een keer niet in slaap kan komen ga ik met vakantie naar mijn favoriete rustige stek in Frankrijk, dan ben ik vrij snel vertrokken. Probeer aan iets leuks te denken, cliché maar het werkt dikwijls wel.
verba volant, scripta manent.
Beste tip die ik ja kan geven: ga regelmatig werken. Ik had ook inslaapproblemen, was geen uitzondering als het twee uur duurde. Niet zo erg als bij jou dus, maar toch ook niet fijn. Ik wist echter niet beter, had het al jaaaaaren.

Toen regelmatig gaan werken (niet vanwege het slapen overigens) en is een vast ritme gekomen qua naar bed gaan en opstaan. Ik slaap nu binnen een kwartier en uit een onderzoek waar ik aan mee heb gedaan bleek dat ik soms zelfs binnen 1 minuut vertrokken ben

Verder helpt mij, als ik erg druk ben in mijn hoofd 's avonds: zo warm mogelijk douchen in het schemerdonker (doe meestal de lamp op de badkamer uit en op de gang aan). Van tevoren al tanden poetsen, lenzen uit e.d. Zodat ik rechtstreeks vanuit de douche mijn bed in kan. Geen licht meer aan doen op de slaapkamer dan!
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 februari 2014 @ 08:13:

Het programma De Wandeling van de EO werkt ook goed.

Grappig, die gebruik ik ook als slaapmiddel.

Plofkipje, zet de helderheid (brightness) van je PC, laptop, tablet, Tv en mobiel 's avonds zo laag mogelijk. Van het licht dat in je ogen schijnt, blijf je wakker. En als je al in slaap valt, slaap je minder goed. Dit heeft te maken met de melatonineaanmaak.

Zie hier.
Power to the people
De wekker achterstevoren zetten. Als hij afgaat word je toch wel wakker. Elke keer als je op de wekker kijkt hoe laat het is, krijg je frustratie en adrenaline, en zo hou je jezelf wakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven