Wonen in Portugal
donderdag 13 februari 2014 om 19:01
Twee jaar geleden heb ik Nederland verruild met Portugal. Het leven bevalt me hier heel goed. In de zomer is het genieten van de zon en warmte. Als je klaar met werk bent is het dan altijd heerlijk om naar het strand te gaan. Vaak liggen de vakantiegangers/ vrienden daar om mij te wachten. Dat is dan altijd een leuk om naar uit te kijken.
In de winter is het weer wisselend. Afgelopen winter is het weer niet verkeerd geweest. Twee weken geleden liep ik nog in een t shirt buiten. Nu is het al 1,5 week aan het regenen. Met bakken komt het bij tijd en wijlen uit de hemel. Dan zit je toch sneller binnen voor de open haard. In de Algarve is er in winter ook minder te beleven. Het is een gebied wat op toerisme leeft en in de winter is het dan ook rustig en zijn veel plekken gesloten. Ik merk dat ik nog echt mijn draai hier in moet vinden. Naast mijn parttime baan ben ik ook nog steeds op zoek naar werk.
Ik vroeg me af of er nog meer Nederlandse meiden in de Algarve en omgeving zitten? Of meiden met ervaring in het buitenland? Lijkt me leuk om wat van je te horen. Hoe je het leven ervaart in een land wat je niet goed kent en of je erg heimwee hebt naar Nederland.
In de winter is het weer wisselend. Afgelopen winter is het weer niet verkeerd geweest. Twee weken geleden liep ik nog in een t shirt buiten. Nu is het al 1,5 week aan het regenen. Met bakken komt het bij tijd en wijlen uit de hemel. Dan zit je toch sneller binnen voor de open haard. In de Algarve is er in winter ook minder te beleven. Het is een gebied wat op toerisme leeft en in de winter is het dan ook rustig en zijn veel plekken gesloten. Ik merk dat ik nog echt mijn draai hier in moet vinden. Naast mijn parttime baan ben ik ook nog steeds op zoek naar werk.
Ik vroeg me af of er nog meer Nederlandse meiden in de Algarve en omgeving zitten? Of meiden met ervaring in het buitenland? Lijkt me leuk om wat van je te horen. Hoe je het leven ervaart in een land wat je niet goed kent en of je erg heimwee hebt naar Nederland.
donderdag 13 februari 2014 om 20:48
Ik woon zelf al meer dan 25 jaar niet meer in Nederland (woon nu in Luxemburg), maar blijf bepaalde dingen nog altijd missen. Fatsoenlijke fietspaden, drop, lekkere Nederlandse kaas en natuurlijk de mogelijkheid om uit te kunnen waaien aan het strand, dat zijn zaken die ik nog echt mis.
Spreek jij trouwens Portugees ?
Spreek jij trouwens Portugees ?
donderdag 13 februari 2014 om 23:33
@quattro35 Dat is zeker waar met de toeristen en het weer. Mag niet klagen. Soms is het wel een beetje wennen. De huizen zijn alleen voor de zomer gebouwd. Het klimaat begint hier ook een beetje te veranderen. We hebben alleen een openhaard. Cv zoals in Nederland is hier niet bekend. In begin was het wel even wennen in een nat koud huis met lekkages. Wat normaal is hier 
Ben nieuwsgierig naar de ervaringen. In Portugal zitten voornamelijk pensiondo's. Ben op een vroege leeftijd verhuisd.
@liubi Goed om te horen dat je geen spijt hebt. Saoedie is weer een hele nieuwe ervaring. Dit is voor langere tijd?
@Marilia. Caiscais is een mooie omgeving. Alentenjo trouwens ook. Het klimaat is bij beide verschillend.
Het afgelopen jaar hebben we veel bezoek gehad van vrienden en die namen drop en andere lekkerheden mee. Helemaal niet erg.
Het op je fiets stappen is inderdaad wel een gemis.
Momenteel heb ik Portugeese les van een Portugeese dame, leer er veel van. Ze geeft ook goed les, waardoor ik leergierig wordt en veel oefen in mijn omgeving. Terwijl ik niet echt een talenknobbel heb. Het is een moeilijke taal om te leren. Veel vakantiegangers denken dat ze een oostblok taal horen.
Ben nieuwsgierig naar de ervaringen. In Portugal zitten voornamelijk pensiondo's. Ben op een vroege leeftijd verhuisd.
@liubi Goed om te horen dat je geen spijt hebt. Saoedie is weer een hele nieuwe ervaring. Dit is voor langere tijd?
@Marilia. Caiscais is een mooie omgeving. Alentenjo trouwens ook. Het klimaat is bij beide verschillend.
Het afgelopen jaar hebben we veel bezoek gehad van vrienden en die namen drop en andere lekkerheden mee. Helemaal niet erg.
Het op je fiets stappen is inderdaad wel een gemis.
Momenteel heb ik Portugeese les van een Portugeese dame, leer er veel van. Ze geeft ook goed les, waardoor ik leergierig wordt en veel oefen in mijn omgeving. Terwijl ik niet echt een talenknobbel heb. Het is een moeilijke taal om te leren. Veel vakantiegangers denken dat ze een oostblok taal horen.
zaterdag 15 februari 2014 om 16:07
zaterdag 15 februari 2014 om 16:32
Ik ben hier terechtgekomen met mijn ouders die hier kwamen werken voor de EU (toen nog EG). Ik heb nog wat jaartjes in Leuven en in Gent gewoond, maar kwam uiteindelijk weer hierheen en ben als het ware blijven plakken. Aangezien Luxemburg een immigratieland is bij uitstek, wonen hier ook hordes Italianen, Portugezen, Britten, Fransen ,etc. Nu is mijn man Portugees dus vandaar dat we onze toekomstplannen aan het smeden zijn om ons te vestigen in Cascais of Alentejo.
Hoe ben jij op Portugal uitgekomen als je nieuwe thuisland ? Was dat na een vakantie of stage, ofzo ?
Hoe ben jij op Portugal uitgekomen als je nieuwe thuisland ? Was dat na een vakantie of stage, ofzo ?
maandag 17 februari 2014 om 14:10
Door familie van mijn vriend op te zoeken door middel van vakantie. Beide werden we verliefd op het land. Het klimaat, de natuur, het eten en de rust. De stress is hier heel anders en je hoeft je minder druk om dingen te maken. Dat beviel ons erg goed. Mijn vriend heeft zijn eigen bedrijf opgezet en exporteert Portugeese wijn naar Nederland.
Jullie willen pas over 10jaar naar Portugal verhuizen?
Jullie willen pas over 10jaar naar Portugal verhuizen?