Geld & Recht alle pijlers

Clinton Young

15-02-2014 16:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die de doku: Code rood: de doodstraf heeft gezien: http://dokument.ncrv.nl/pagina/3doc-code-rood-doodstraf

Hier een pagina waar je meer over de zaak van Clinton Young kunt lezen.

Zelf heb ik niet genoeg kennis om over deze zaak te kunnen oordelen. Zijn er hier hier mensen die dat wel gedaan hebben en wat is jullie conclusie?

http://69.195.124.140/~saveanin/

Update over deze zaak:

Amnesty International heeft naar aanleiding van Code Rood: De Doodstraf het volledige dossier van Clinton Young opgevraagd.
Oh titel moet natuurlijk Clinton Young zijn.
Heb ook info opgezocht over hem na de uitzending.

Deze site is natuurlijk niet objectief, tekst is door hem geschreven. Ik heb ook de teksten van de rechtbanken gelezen die zijn hoger beroep hebben behandeld.. En dan krijg je toch wel een ander beeld..

Weet zelf ook niet goed wat ik ervan vind, maar doodstraf vind ik wel te hoge straf.. ( voor bijna iedereen trouwens maar dat is weer een ander verhaal)
Doodstraf: nee.

Onschuldig: waarschijnlijk niet.
Mwah, ik weet ook niet hoe het precies zit, maar een ding is zeker: het rechtssysteem in de VS faalt af en toe heel erg. Zo was er ook het geval van Troy Davis. Hij zou een politieagent hebben vermoord, maar de getuigen trokken later hun woorden terug en zeiden dat de politie ze tijdens het verhoor min of meer had overgehaald om tegen Davis te getuigen.

In het geval van Clinton Young... Tja, schijnbaar is het DNA-bewijs "per ongeluk" vernietigd en is de rest van het bewijs tegen hem voornamelijk gebaseerd op getuigenissen van twee personen die zelf ook verdacht waren en er dus baat bij hadden tegen hem te getuigen. Nogmaals, ik weet er verder het fijne ook niet van, dus ik ga geen oordeel vellen. Maar ik ben sowieso geen fan van het Amerikaanse rechtssysteem en ik ben sowieso tegen de doodstraf. Dus al is hij hartstikke schuldig, dan nog zou ik liever niet zien dat hij de doodstraf krijgt.
Doodstraf vind ik prima, maar dan moet er wel 100% zekerheid zijn. Zoals bijvoorbeeld bij Marc Dutroux of baby verkrachter Robert Mikelsons.

Ophanging, vuurpeloton, of dodelijke injectie, allemaal goed, als het maar opschiet.
Ik ben op zich geen tegenstander van de doodstraf (mits het echt 100% zeker is dat het de juiste dader is), maar het rechtssysteem zoals het in Amerika is faalt naar mijn mening te vaak om deze straf uit te mogen voeren. Daarbij schijnt het kostentechnisch gezien niet de beste straf te zijn, aangezien de totale kosten voor een ter dood veroordeelde gemiddeld 48% hoger zijn dan wanneer dezelfde gevangene de rest van zijn leven in de gevangenis slijt (life without parole).

Deze docu heb ik nog niet gezien, ga hem straks kijken, dankjewel voor de link!
My shrink just killed himself. Blamed me in the note.
quote:lovelly schreef op 15 februari 2014 @ 20:12:

maar het rechtssysteem zoals het in Amerika is faalt naar mijn mening te vaak

Dat komt in de doku ook naar voren. Zelf ben ik altijd tegen doodstraf. Ik vind niet dat je iemand mag doden ook niet als het 100 procent zeker is. Wraakgevoelens van nabestaanden, begrijp ik wel.

Ben benieuwd wat jij van de doku vindt.
quote:lovelly schreef op 15 februari 2014 @ 20:12:

Ik ben op zich geen tegenstander van de doodstraf (mits het echt 100% zeker is dat het de juiste dader is), maar het rechtssysteem zoals het in Amerika is faalt naar mijn mening te vaak om deze straf uit te mogen voeren. Daarbij schijnt het kostentechnisch gezien niet de beste straf te zijn, aangezien de totale kosten voor een ter dood veroordeelde gemiddeld 48% hoger zijn dan wanneer dezelfde gevangene de rest van zijn leven in de gevangenis slijt (life without parole).

Deze docu heb ik nog niet gezien, ga hem straks kijken, dankjewel voor de link!

Die hogere kosten lijken mij niet zo'n probleem omdat het in de Nederlandse situatie in de praktijk toch maar om een handvol executies per jaar zou gaan.

Misschien zou qua duurzaamheids gedachte een eco elektrische stoel een noviteit zijn? Dus dat die zijn energie krijgt uit windenergie bijvoorbeeld

Scheelt toch weer een stukje CO2!
En wie mag/moet dit karweitje opknappen?
quote:sehnsucht schreef op 16 februari 2014 @ 01:46:

En wie mag/moet dit karweitje opknappen?

Ik wil daar graag een vrije zaterdagochtend voor opofferen!

Alleen moet het wel minimaal windkracht 4 of meer zijn, anders doet die duurzame elektrische stoel het niet
quote:quattro35 schreef op 16 februari 2014 @ 01:35:

[...]

Die hogere kosten lijken mij niet zo'n probleem omdat het in de Nederlandse situatie in de praktijk toch maar om een handvol executies per jaar zou gaan.

Misschien zou qua duurzaamheids gedachte een eco elektrische stoel een noviteit zijn? Dus dat die zijn energie krijgt uit windenergie bijvoorbeeld

Scheelt toch weer een stukje CO2!De hogere kosten komen voornamelijk doordat het proces langer gaat duren, en een proces is héél duur. Ook moet de veroordeelde ondertussen een behoorlijke tijd in de gevangenis zitten. Het heeft niet zo veel met de executie te maken.
quote:quattro35 schreef op 16 februari 2014 @ 01:54:

[...]

Ik wil daar graag een vrije zaterdagochtend voor opofferen!

Alleen moet het wel minimaal windkracht 4 of meer zijn, anders doet die duurzame elektrische stoel het niet quattro onze toetsenbordheld!
Er is nieuws over deze zaak. Ik lees net op deze Facebook pagina: Save Clinton Young

Amnesty International heeft naar aanleiding van Code Rood: De Doodstraf het volledige dossier van Clinton Young opgevraagd.

Het lijkt mij dat ze dit niet zomaar doen dus ik hoop echt dat ze iets voor hem kunnen betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven