Hoe om te gaan met stress?

16-02-2014 15:36 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ben van mezelf al een gehaast en ongeduldig type, denk meestal sneller en ben meer adrem dan de meeste mensen in mijn omgeving. Dit werkt doorgaans niet in mijn voordeel. Ook neig ik naar perfectionisme en wil graag alles goed doen. Nu heb ik een vrij drukke en dynamische baan en nu het thuis even hectisch is met mijn vriend zijn gezondheid, loop ik momenteel op mijn achterste benen. Ben niet echt stressbestendig, maar zou dit zo graag willen zijn. Hebben jullie tips? Het lijkt me zo heerlijk om alles eens meer in perspectief te zien en een (paar) tandje(s) terug te schakelen. De woorden "doe eens rustig aan" werken vaak als een rode lap op een stier
Yoga.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lijst maken met alles waar je druk mee bent. En dan op prioriteiten indelen.
Yoga en lijstje maken doe ik al, bedankt voor de tips.

Ik vind het echt naar als ik door mijn eigen stress ga lopen snauwen en zo... ben ik zo niet trots op
In je pauze een wandeling maken. Je telefoon wegleggen. Je mail alleen op gezette tijden checken. Minder hoge eisen aan jezelf stellen. Lange douche nemen. Prioriteiten stellen.
•
Sporten? Is voor mij altijd een prettige en relativerende uitlaatklep.
Had ik vroeger precies zo. En nu is het over. En waardoor? Geen idee eigenlijk. Meer ervaring, meer zelfvertrouwen, zoiets?
Gewoon een paar keer flink op je muil gaan helpt heel goed kan ik je zeggen. Denk dat het vooral een stukje levenservaring is.

Ervaren dat als je iets loslaat de wereld niet vergaat, maar het soms nog beter gaat dan wanneer je zelf alles strak onder controle wil houden.

Zand op een vlakke hand blijft liggen, knijp erin en je raakt het kwijt.

Zoiets?
Ja en?
Deel de dingen op je lijstje in categorieën in: urgent & belangrijk, urgent & niet belangrijk, niet urgent & belangrijk en niet urgent & niet belangrijk. Dat kan helpen bij het prioriteiten stellen.

Kun je 'nee' zeggen als je iets wordt gevraagd / grenzen stellen?

Vraag je af: hoe erg is het als dit niet (goed) gebeurt?

Kun je op je werk taken overdragen, voor zolang je thuis ook een zorg erbij hebt?

En wat Frizz zegt.
Ja, op je bek gaan, dat helpt inderdaad haha.
Jezelf steeds weer afvragen of het de stress wel waard is.
Pyjamadag inlassen en met jezelf afspreken dat je alleen maar leuke dingen doet (die huishoudelijke klusjes/mailtjes/andere dingen kunnen echt wel een dagje wachten).

Avondje op de bank met een goede comedyserie of een dvd met een leuke cabaretshow. Lachen reduceert stress.

Ontspanningsthee van Zonnatura of kamillethee.

Oliebrandertje kopen en lavendelolie of lavendel-soy-wax-melts kopen (en erin doen, kaarsje eronder en kaarsje aan, anders werkt het nog niet ).

Telefoon en laptops een avondje uit.

Goed boek lezen, of juist zo'n flutromannetje (zeer ontspannend, weet ik uit ervaring).
Wow, bedankt voor de vele goede adviezen!

Ik kan er zeker wat mee, vooral het advies om je af te vragen wat er uiteindelijk kan gebeuren als je de teugels een beetje laat vieren. De wereld zal idd niet vergaan als ik een beetje gas terug neem, haha! Mijn HA zei ooit tegen mij: Rule no. 6. En dat heeft me toen wel geholpen, tot het weer teveel werd...
quote:blueeyes*3 schreef op 16 februari 2014 @ 17:41:

Pyjamadag inlassen en met jezelf afspreken dat je alleen maar leuke dingen doet (die huishoudelijke klusjes/mailtjes/andere dingen kunnen echt wel een dagje wachten).

Avondje op de bank met een goede comedyserie of een dvd met een leuke cabaretshow. Lachen reduceert stress.

Ontspanningsthee van Zonnatura of kamillethee.

Oliebrandertje kopen en lavendelolie of lavendel-soy-wax-melts kopen (en erin doen, kaarsje eronder en kaarsje aan, anders werkt het nog niet ).

Telefoon en laptops een avondje uit.

Goed boek lezen, of juist zo'n flutromannetje (zeer ontspannend, weet ik uit ervaring).

Ondanks alle bovenstaande zaken loop ik nog steeds vast. Ik betrap mijzelf er op dat ik niet meer met mensen wil afspreken "omdat het zo vol zit in mijn hoofd", raak al in de stress als iemand een week van te voren wil afspreken.

Ik lees dus even mee, kijken of ik ook wat handige tips op kan doen!
Besef dat stress cumulatief is (alle beetjes stress helpen). En besef vooral dat het de druppel is die de emmer doet overlopen. Als je dat eenmaal beseft dan weet je dus ook welke stressoren je uit je leven moet bannen. Welke het waard zijn en welke niet.

En sporten. Hardlopen. Het haalt de stress niet weg, maar het verlicht wel de symptomen.
Misschien is juist voor jou een actieve sport of vechtsport heel goed. Niet iedereen ontspant van een rustig boek. Ik ontspan soms van een lekker eindje rijden in de auto, zonder doel.
Oh ja en loslatennnnnnnnn, dat is mijn toverwoord. Sinds ik dat doe heb ik zoveel minder stress. Zo fijn.

LoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslatenLoslaten
Jaaaa, loslaten!!! Als ik toch eens wist hoe, haha! Hardlopen doe ik ook en ik kan me goed ontspannen op verschillende manieren,. Het zijn juist de ad hoc dingen, als alles tegelijk lijkt te komen, dan wordt het één warboel in mijn hoofd en kan ik geen prioriteiten meer stellen, dan loop ik letterlijk vast. Tot het moment van vastlopen heb ik het prima onder controle
Beste Anna,

Ik ervoer ook jaren lang elke dag stress. Stress is in kleine mate zeer gezond, omdat het je vluchtgedrag bepaalt op gevaarlijke momenten. Echter, in deze maatschappij waarin je alles maar aan moet kunnen, gaan de al wat ongeduldige, drukke types, er aan onderdoor. Ik heb dat zelf ervaren doordat ik in een zware burn-out bent geraakt: ik was helemaal op. Kreeg paniek om niks, zag niet meer hoe ik alles voor elkaar moest krijgen, maar erger nog: mijn lijf kon niks meer. Ik heb eerst drie maanden in bed gelegen en kon daarna vaak nog niet eens een uurtje met iemand kletsen, dan viel ik al bijna flauw.

Anyway, ik vind het heel knap dat je op tijd doorhebt dat je misschien wat teveel stress ervaart. Dat is een goed begin. Ik reduceer mijn stress inderdaad met even ontsnappen aan alles: dat kan door een goede film te kijken, flink te sporten, te mediteren, naar de sauna te gaan (daar kun je toch niks door de hitte: je hoofd staat dan echt stil). 'Lichamelijk' bezig zijn, schijnt ook stress te reduceren: dus inderdaad sporten, yoga, aandacht geven aan je lijf met bijvoorbeeld lang douchen, uitgebreid bodymilk smeren etc...

Probeer alles lekker uit en varieer vooral, dan wordt ontspannen ook niet saai. Sommige mensen gaan elke week naar de bioscoop, het mag ook wat kosten om je hoofd even stil te zetten. Na mijn ervaring is dat voorwaarde voor levensgeluk geworden.
Ben ik weer, hartelijk dank voor alle mooie tips. Ben vandaag begonnen om te testen of de wereld vergaat als ik het (iets) rustiger aan doe, om een beetje los te laten en surprise! Het leven gaat gewoon door en geen hond die het doorheeft wat ik doe. Toch grappig dat je er zelf het meeste last van hebt, van dat drukke gedoe. En, nergens voor nodig dus. Eyeopener

Frogertje, mooie post. Jammer dat je er een burn-out voor nodig had, maar o zo mooi om alles weer op waarde te schatten, eigenlijk is het een geluk bij een ongeluk. Een levensles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven