Gezondheid alle pijlers

dexamfetamine

26-06-2008 21:18 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele maanden slik ik dexamfetamine, een dosering van 4x 7,5 mg.

Wegens gezondheidsproblemen ben ik hier onlangs accuut mee gestopt, (met alle gevolgen van dien) Heel vervelend, maar weet niet of mijn (afkickverschijnselen noem ik het maar) werkelijk te maken hebben met het stoppen van de dexamfetamine.

Wie slikt dit ook en kan iets vertellen over de werking en/of bijwerking ervan. En wie is er ook accuut mee gestopt en wat zijn de ervaringen geweest direkt na stoppen en ook bijvoorbeeld een korte periode later.

Oja, de reden dat ik dit middel slik(te).... ADHD.
Hoi Pastcy!

Ik heb een tijdje Ritalin gebruikt, maar voelde me er niet helemaal lekker bij. Misschien dat ik het over een tijdje weer probeer. Het staat me een beetje tegen omdat ik ook al medicatie voor mijn hartslag gebruik en een lage dosering paroxetine ivm paniekaanvallen van afgelopen jaar. Mijn zoontje al langere tijd Ritalin en is sinds een paar weken overgestapt op Concerta. Er zijn ook wel eens dagen dat ik hem niets geef en aan hem kan ik niet merken dat er afkickverschijnselen van heeft.

Toch denk ik wel dat je er iets van kan merken als je accuut stopt, je moet immers ook opbouwen, dus wellicht ook afbouwen?

Wat voel je precies?
Dit staat er in de bijsluiter:

Let op

• Als men dexamfetamine voor het eerst inneemt, kan lichte duizeligheid of slaperigheid optreden. In dat

geval kunnen beter geen activiteiten worden ondernomen die gevaar kunnen opleveren, zoals het

bedienen van apparaten, spelen op straat, e.d. , totdat deze bijwerkingen verdwenen zijn.

• Dexamfetamine verhoogt weliswaar de alertheid, maar verbetert alleen de prestatie bij eenvoudige

taken; bij ingewikkelde taken kan het aantal fouten toenemen.

• Gebruik geen alcohol, zolang u dit geneesmiddel gebruikt.

• Chronisch gebruik van dexamfetamine kan leiden tot psychische en lichamelijke afhankelijkheid.

Plotseling staken van chronisch gebruik kan leiden tot onthoudingsverschijnselen, zoals vermoeidheid,

slapeloosheid of overmatig slapen, onrustgevoelens en agitatie. Indien u met dexamfetamine wilt

stoppen, raadpleeg dan eerst uw arts.

• Deze tabletten mogen alleen gebruikt worden onder toezicht van een arts. Geef ze dus niet door aan

iemand anders, ook al heeft hij/zij dezelfde verschijnselen.

• Als u per ongeluk teveel dexamfetaminetabletten heeft ingenomen, moet u direct uw arts raadplegen of

de eerste-hulp-afdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

• Als u een dosis vergeten bent in te nemen, moet u op het volgende tijdstip van inname de normale

hoeveelheid tabletten gebruiken, dus in geen geval de dubbele dosis innemen.

Ik weet niet of het stoppen in overleg met een arts is gebeurd maar ik zou alsnog morgen even contact met hem opnemen.

Niet om je af te schikken maar Dexamphetamine wordt ook als een partydrug gebruikt en kan zeer verslavend zijn. Vandaar ook jou afkickverschijnselen.
Mijn hartslag is altijd wat aan de hoge kant geweest. Maar sinds het gebruik van de Dexamfetamine is dit alleen maar erger geworden. Ook heb ik niet het gevoel dat het middel zo geweldig werkt op het gebied waar het moet werken. (heb ik meteen weer twijfels of de diagnose adhd wel juist is).

Heb voorheen Ritalin gebruikt. 90 mg op een dag maar dit werkte niet bij mij. Ook kreeg ik enorm droge mond ervan en al het eten smaakte zo ongeveer het zelfde.... het smaakte allemaal nergens naar.

Doordat ik heel veel klachten kreeg, veel benauwdheid, zware snelle hartslag, onregelmatig hartslag, hartkramp, ben ik bij de cardioloog terecht gekomen.

Ik heb in die ochtend nog wel vroeg medicijnen toen ingenomen, en omdat ik 's middags even wilde slapen (heb ernstig slaaptekort) heb ik geen medicijnen in genomen op dat moment. Daarna snel even zoontje uit school om half 4, toen gauw boodschappen, snel koken. Met andere woorden, glad vergeten.

Wilde ook 's avonds niets innemen omdat mijn laatste dagdosering altijd om 16.00 uur is.

"s nachts ging het helemaal mis,enorm duizelig, tintelingen over mijn lijf, steeds op andere plek, onrust, dikke tong (gevoelsmatig, tintelde ook) hartkloppingen, spierkrampen op vreemde plekken, dood gevoel plaatselijk, kon niet blijven liggen op bed, moest maar blijven ijsberen in de huiskamer, wist me geen raad.

Ik ben helaas absoluut bekend met het verschijnsel hyperventilatie, maar dit was absoluut een heel ander gevoel.

De volgende dag had ik een gevoel van chronisch gevoel van hyperventilatie om het zo maar even uit te drukken.

Ik heb de huisarts niet op de hoogte gesteld. (dit alles is vorige week donderdag gebeurd).

De cardioloog heeft geen lichamelijke hartafwijkingen geconstateerd (zit wel in familie) en denkt dat dit te maken heeft met de dexamfetamine. Miisschien is het middel niet juist, hartslag is al wat hoog, door medicijnen en bijwerkingen extra klachten en bij inspanning sneller benauwd.

Sinds die tijd geen medicijnen meer gebruikt en mijn lichamelijke klachten omtrent mijn hart zijn een stuk minder.

Dus wel degelijk heeft dit middel invloed op mij.

Heb nog wel benauwd. Maar moest van cardioloog terug naar huisarts ivm de medicijnen en verder uitzoeken.

Soms denk ik wel eens, zal ik het weer proberen, kijken wat er dan gebeurt, maar eigenlijk durf ik dat weer niet.

even posten.
ik blijf het moeilijk vinden wat kun je verwachten van een medicijn. Wat is hierin normaal. Hoe voelt het om geen chaos in je hoofd te hebben.... dat soort dingen. En omdat de Ritalin niet werkte, en ik ook niet overtuigd ben van de werking van de dexamfetamine denk ik dat ik misschien geen adhd heb. Maar ja, aan de andere kant denk ik weer, wie neem ik nou in de maling, door dit te denken?

Vind het enorm moeilijk.

Maar als ik zo lees, dat de dexamfetamine niet werkt bij de ingewikkelde taken, maar juist meer fouten creeert, dan heeft het voor mij geen zin om het weer te proberen.

Ik weet niet of er nog veel keuze is voor mij om te proberen. Mijn zorgpakket heeft helaas niet de financiele mogelijkheid om hier breed mee aan de slag te gaan met het uitproberen van de middelen.
Ik ken jou voorgeschiedenis niet.

Is het een idee om een second opinion te vragen bij een psychiater?
Ritalin werd ik ookniet goed van. Heel naar gevoel in de buik en erge emotionele momenten.

ik ben toen overgestapt naar dexamfetamine 5mg maar dit was nog te hoog wat betreft mijn bijwerkingen.

dus nu slik ik 3mg en dat is wel beter dan die 5mg maar ik weet niet of ik wel verder ga hoor vraag me af hoe het gaat als ik er mee zou stoppen
hoi hoi hier nog een dexstuntster

het werkte bij mij hartstikke goed maar ik sliep niet meer en ik at niet meer en idd ook hartkloppingen toename van paniek enz enz

ben er maar mee gestopt want de laatste pil om 1600 werkte ook niet echt op een gegeven moment zit je hele lichaam vol ermee ik had 3 a 4 x 10 mg

per dag
Ik heb ADHD en ben 20 jaar en slik al vanaf mijn 8ste Dexamfetamine en Tja wat kan ik erover zeggen het houd me in ieder geval rustig. En slik het 2x per dag 1tablet van 5 mg en ben wel eens gestopt maar werd ik zo druk in me Hoofd dat ik er weer mee begon. Maar heb wel het idee dat het je gevoel onderdrukt en dat je je beetje vlak/leeg voelt qua gevoelens (al zal dat bij iedereen anders zijn :p.)

En heb ook wel eens per ongeluk teveel ingenomen en dan zit ik als een duf drugs konijn voor me uit te staren en ben ik zeer rustig en ook geen zin om dan te praten of geklets te horen, wil ik in uiterste stilte voor me uit staren ( maar das alleen als ik een dosis teveel in neem)

Als je nog vragen hebt wil ik je graag helpen.

Xoxo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven