Geld & Recht alle pijlers

Pensioen ex-echtgenoot

18-02-2014 19:25 18 berichten
Mijn ouders zijn 15 jaar geleden gescheiden na een huwelijk van 30 jaar. Vader is nu met pensioen, en ik had verwacht dat het deel dat voor mijn moeder is ook gelijk aan haar zou worden uitgekeerd en ze daarbij een aanvullende bijstandsuitkering zou krijgen. Het pensioenfonds betaalt echter nog niets aan haar. Zou het zo kunnen zijn dat het pensioenfonds rechtstreeks aan de gemeente uitbetaalt en dat die vervolgens een 'complete' bijstandsuitkering aan mijn moeder betalen?

Het lijkt een beetje suffige vraag, maar ik bedacht dit pas dit weekend toen ik het met mijn vader had over zijn pensioen. Ik hoop ook niet dat het pensioenfonds haar 'vergeten' is, en ze alle bijstand weer moet terugbetalen.
Als je moeder toen niet een verzoek ingediend heeft bij zijn pensioenfonds , binnen 2 jaar na scheidingsdatum, is de kans klein dat ze het nu gaat krijgen.

Ik heb nog nooit gehoord dat het pensioenfonds het rechtstreeks naar de gemeente stort, dat zou je dan ook moeten zien op de maandelijkse specificatie, waar dan een inkomsteninhouding zou worden gedaan. Ook zou ze een jaaropgave moeten krijgen en bericht van wat ze krijgt. Dit gaat nooit buiten haar om.
google maar eens op pensioensverevening, volgens mij zou dan de situatie gescheiden na 1995 gelden.

postbus 51

Pensioenverdeling bij scheiding na 30 april 1995

U valt onder de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding (Wet VPS) als:

uw echtscheiding na 30 april 1995 is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand;

uw scheiding van tafel en bed na 30 april 1995 definitief was;

uw geregistreerd partnerschap definitief is beëindigd.

De Wet VPS geldt niet als u niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap heeft. U kunt wel zelf afspraken maken over de verdeling van het pensioen, bijvoorbeeld in een notarieel samenlevingscontract. Voor veel pensioenuitvoerders is een samenlevingscontract een voorwaarde voor een partnerpensioenregeling. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw pensioenfonds.
Ik weet bijna zeker dat die verzoeken destijds verstuurd zijn. Ze heeft vorig jaar namelijk wel van een ander pensioenfonds haar deel uitbetaald gekregen omdat het anders maar een paar tientjes per jaar zou zijn.
Dan zou ik contact met het betreffende pensioenfonds opnemen. Zij zijn verplicht als het destijds is aangevraagd het deel rechtstreeks aan je moeder te betalen.
Je hebt al even contact opgenomen met het pensioenfonds?
Nee, want het kwam dus eigenlijk ineens in me op, dus ik dacht 'even kijken of er meer zijn met ervaring' Ik ga er deze week even achteraan.
Het leek me ook niet eens heel onwaarschijnlijk, want mijn vader betaalde de alimentatie ook altijd aan de sociale dienst. Op de jaaropgaven van de sociale dienst was daar helemaal niets van te zien.
Alle reacties Link kopieren
Rechtstreeks aan je moeder, mits pensioen is aangevraagd is bij bedrijf en dit niet uitgesloten is middels huwelijkse voorwaarden.
quote:betjebig schreef op 18 februari 2014 @ 19:33:

Ik weet bijna zeker dat die verzoeken destijds verstuurd zijn. Ze heeft vorig jaar namelijk wel van een ander pensioenfonds haar deel uitbetaald gekregen omdat het anders maar een paar tientjes per jaar zou zijn.dan hoop ik dat ze de kopieën bewaard heeft anders kan het nog wel eens knap lastig worden
Volgens mij moet ze het zelf aanvragen bij het pensioenfonds.
quote:betjebig schreef op 18 februari 2014 @ 19:33:

Ik weet bijna zeker dat die verzoeken destijds verstuurd zijn. Ze heeft vorig jaar namelijk wel van een ander pensioenfonds haar deel uitbetaald gekregen omdat het anders maar een paar tientjes per jaar zou zijn.

Misschien was dat wat ze aan eigen pensioen heeft opgebouwd?

Ik wist na mijn scheiding ook niet dat ik zelf het verzoek moest indienen en krijg dus nu ook geen pensioen van mijn ex.
Gut dat zou dan ook wel een domper zijn Ik heb me er destijds niet veel mee bemoeid omdat ze een advocaat had die alles regelde (en ik net bevallen was, maar dat is een suf excuus).
Ik lees met interesse mee. Ben zelf 10 jaar gescheiden na een huwelijk van 12 jaar. Ik heb altijd gedacht dat ik, als ik straks 67 ben, automatisch het bedrag krijg dat mijn ex toentertijd voor mij in die 12 jaar heeft opgebouwd. Premies zijn immer afgedragen..
Mijn schoonmoeder zit in een soortgelijke situatie: niet binnen 2 jr aangevraagd. Zij heeft wel degelijk rechten. Indien het verzoek binnen 2 jr was ingediend was het rechtstreeks aan haar

over gemaakt vanuit pensioenfonds, nu moet mijn schoonvader dit aan haar overmaken, te bizar voor woorden..
Staan dit soort zaken niet het scheidingsconvenant?
quote:betjebig schreef op 18 februari 2014 @ 19:42:

Het leek me ook niet eens heel onwaarschijnlijk, want mijn vader betaalde de alimentatie ook altijd aan de sociale dienst. Op de jaaropgaven van de sociale dienst was daar helemaal niets van te zien.Dat klopt omdat de sociale dienst verplicht is jouw moeder een volledige bijstandsuitkering te betalen (mits ze aan de voorwaarden voldoet). Omdat er bij scheiding ook een recht op alimentatie is toegekend aan jouw moeder en te betalen door jouw vader, verhaalt de SD dit deel op jouw vader. Ergo, betaalt jouw vader de alimentatie voor jouw moeder aan de SD. De jaaropgave van de SD heeft betrekking op de uitkering die aan jouw moeder is betaald. Daar staat de alimentatie niet op want die ontvangt ze immers niet van de SD.
quote:ieneminnie schreef op 18 februari 2014 @ 21:23:

Mijn schoonmoeder zit in een soortgelijke situatie: niet binnen 2 jr aangevraagd. Zij heeft wel degelijk rechten. Indien het verzoek binnen 2 jr was ingediend was het rechtstreeks aan haar

over gemaakt vanuit pensioenfonds, nu moet mijn schoonvader dit aan haar overmaken, te bizar voor woorden.. Mijn vader krijgt dus al een tijdje pensioen en dat bedrag viel me reuze mee. Hem ook, want hij ging er flink op vooruit in vergelijking met zijn vut-tijd. Voor hem zou het ook zuur zijn als blijkt dat hij er alsnog een deel van moet afstaan. Gut, ik hoop dat het allemaal meevalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven