Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Gek hoor leslaya. En als je niets gebruikt? Alleen water dus, of is dat nog een te grote stap?
Alleen water is zelfs voor mij, na 4 maanden no poo, niet mogelijk.. Ik krijg 'gewoon' vet haar naar 4 dagen en met alleen water krijg ik mijn haar niet schoon.
Volhouden kopstoot!
Ik heb hetzelfde kopstoot.

Zou je je haar elke dag kunnen 'wassen' met water. Of is dit slecht voor je haar. (Om het wassen met bs te rekken naar een week)
Happymama3, ik probeer dat ook regelmatig, om het tussendoor te spoelen met water zodat ik het kan rekken maar het heeft bij mij totaal geen effect.. Ik weet ook niet of dat haalbaar is voor mij, ik maak misschien gewoon meer talg aan dan iemand als Phips bijvoorbeeld..

Phips, hoe vaak moest jij het per week wassen voordat je aan no poo begon?
Met shampoo iedere dag, met baking soda nog maar 2 keer per week, na een paar maanden (4 ofzo) 1 keer bs en 1 keer water en al snel daarna alleen water. Ik was mijn haar 2 keer per week.

Je kan het eens proberen met iedere dag met water wassen, als dat goed gaat heb je geen baking soda meer nodig hoor.
Bij mij het zelfde ongeveer. Eerst 4 maanden 2 of 3 x per week bs. Daarna een paar maanden 1x per week bs en nu alweer bijna 7 weken alleen water. Ik had altijd een beetje waxy gevoel bij mij hoofdhuid en dat is sinds 2 weken ook helemaal weg. Ik was nu dus al 7 weken 2 x met water per week.
Hoeveel maanden was dat in totaal r@kker? Voordat je helemaal zonder soda kon?

Ik vind het nog steeds bijna niet te geloven, dat je op den duur alleen met water kunt reinigen..

Zonder shampoo kan ik inmiddels, maar ik heb wel iets nodig wat zuivert, om mijn huid en haar schoon te maken.

Voor zover ik weet, heeft water niet echt een reinigend vermogen toch? Dan zouden we immers ook geen wasmiddel meer nodig hebben voor het wassen van onze kleren? Ook heb ik wel iets van zeep nodig om mijn lichaam te reinigen. Behalve mijn vagina, die reinig ik met alleen water. Nooit iets geroken daar beneden en ook nooit schimmelinfecties o.i.d. gehad.

Ze zouden al die intiem douches en gels moeten verbieden, die verstoren je zuurtegraad alleen maar!
Ik vind het juist lekker die intiem wasgel.

Nooit last van geur of infecties. Maar vind het heerlijk fris.

Vind het heerlijk al die verschillende smeersels en geurtjes.

Hoe is 'jullie' kijk op parfum en makeup etc?
Ik hou ook nog steeds van een lekker geurtje, parfum dus, dat gebruik ik ook nog steeds.. Maar een geurende deo bijvoorbeeld, gaat uiteindelijk alleen maar stinken in combinatie met zweet.. En dat is echt een smerige lucht! Sinds ik mijn eigen deo maak en gebruik, ruik ik nooit meer iets.

Etherische olie gebruik ik op mijn borstel zodat mijn haar lekker ruikt.. En ik heb vandaag de niet ontgeurde kokosolie bij de Tuinen besteld (50% korting nu!!!) en die ruikt heerlijk naar kokos.

Make-up gebruik ik ook gewoon, wat mascara en als ik uitga ook concealer, poedertje enz. Omdat ik een moeilijke huid heb, probeer ik door de week zo min mogelijk te gebruiken.
quote:Phips schreef op 16 februari 2014 @ 20:39:

Welke tips wil je nog Laila? Roep maar, ik doe/maak heel veel zelf, wie weet heb ik nog een nieuwe tip voor je

Lief!!!

Beetje druk, misschien later

hoewel.. m`n afwasmiddel (handafwas) is bijna op. Had het al eens gevraagd geloof ik, maar kan t niet terugvinden/geen antwoord herinneren. gebruik jij iets natuurlijks daarvoor??

p.s. Wil morgen naar de kapper...als ik durf..
Ja, ik gebruik wel lekkere parfum.

En make-up. Zat er wel over te denken om binnenkort eens langs de Body Shop te gaan. Ben ik al heel lang niet geweest. 's Kijken wat zij aan make-up en geurtjes hebben.
quote:kopstoot schreef op 18 februari 2014 @ 21:27:

Hoeveel maanden was dat in totaal r@kker? Voordat je helemaal zonder soda kon?

Ik vind het nog steeds bijna niet te geloven, dat je op den duur alleen met water kunt reinigen..

Zonder shampoo kan ik inmiddels, maar ik heb wel iets nodig wat zuivert, om mijn huid en haar schoon te maken.

Voor zover ik weet, heeft water niet echt een reinigend vermogen toch? Dan zouden we immers ook geen wasmiddel meer nodig hebben voor het wassen van onze kleren? Ook heb ik wel iets van zeep nodig om mijn lichaam te reinigen. Behalve mijn vagina, die reinig ik met alleen water. Nooit iets geroken daar beneden en ook nooit schimmelinfecties o.i.d. gehad.

Ze zouden al die intiem douches en gels moeten verbieden, die verstoren je zuurtegraad alleen maar!

Dat was ongeveer 7 maanden. Ik gebruik af en toe nog wel appel azijn en eens in de maand was ik mijn haar met een ei. Ik moet ook even kijken hoe het gaat natuurlijk. Ik merk dat mijn haar de ene keer schoner wordt dan een andere keer.

ik van vindt mij zelfgemaakte deo prettiger dan de spuitbus die ik voorheen gebruikte.
Ook ik gebruik gewoon make up en parfum hoor
Laila, afwassen kan met soda. Maar mijn man doet altijd de afwas en die heeft daar geen zin in , maar ja, dat laat ik maar zo..... Hij is wel van de no poo en marseillezeep.....

Succes bij de kapper, waarom zou je niet durven?

Tuurlijk heeft water reinigend vermogen kopstoot! Maar ik weet niet wat jij met je haar doet, maar qua viezigheid is dat hier in ieder geval niet te vergelijken met wat er in onze kleren zit, om over die van de kinderen maar te zwijgen..... . Ik maak ook zelf wasmiddel met marseillezeep (en soda voor de witte was). Echte vlekken (gras, bloed enz) gaan er niet echt lekker mee uit vind ik, maar voor de niet al te vuile was is het perfect.

Jezelf wassen kan ook uitstekend met alleen water. Ik was alleen onder mijn oksels met zeep, weet niet of dat echt nodig is maar dat vind ik wel zo fris.

Ik heb een gigantisch litteken in mijn gezicht dat ik wel graag een beetje camoufleer. Ik gebruik minerale make-up daarvoor, is milieu, dier, mens en huidvriendelijk.

En ik gebruik een heerlijk rozengeurtje van de bodyshop, daar word ik nou weer helemaal vrolijk van iedere morgen
@Phips: Leuk te lezen hoe jij op allerlei manieren die chemische producten hebt vervangen!

Ik wil me nog eens verdiepen in wat soda is (of het echt niet giftig is), zo nee dan ga ik het proberen.

ik was onder m`n oksels met water of... soms spuit ik even met de plantenspuit met daarin de BS oplossing voor m`n haar (werkt prima en voldoende

Ik durf niet naar de kapper omdat m`n haar (over de bovenste helft) relatief vet aanvoelt, denk zelfs dat er een vettig laagje op je handen komt als ik erover heen ga. Dat kan ik haar niet aandoen Dus vanavond nog maar een keer wassen...
Dat waxy blijft bij mij gewoon als ik het spoel met water.. Voelt echt viezig! Zo kan ik in elk geval niet op mijn werk verschijnen vind ik..quote:r@kker schreef op 18 februari 2014 @ 20:55:

Bij mij het zelfde ongeveer. Eerst 4 maanden 2 of 3 x per week bs. Daarna een paar maanden 1x per week bs en nu alweer bijna 7 weken alleen water. Ik had altijd een beetje waxy gevoel bij mij hoofdhuid en dat is sinds 2 weken ook helemaal weg. Ik was nu dus al 7 weken 2 x met water per week.
Ik heb behoorlijk lang haar, als ik elke dag met water ga spoelen duurt het uren voordat het weer droog is... En ik denk ook niet dat het goed is om elke dag te spoelen, water droogt ontzettend uit!quote:Phips schreef op 18 februari 2014 @ 18:33:

Met shampoo iedere dag, met baking soda nog maar 2 keer per week, na een paar maanden (4 ofzo) 1 keer bs en 1 keer water en al snel daarna alleen water. Ik was mijn haar 2 keer per week.

Je kan het eens proberen met iedere dag met water wassen, als dat goed gaat heb je geen baking soda meer nodig hoor.
Voordat je gezind haar hebt, zit je in een sociaal isolement voor mij is het sowieso een no-go, omdat ik mij al heel vies voel als ik mijn haren een avond niet was (met shampoo). Ik heb heel fijn, dun haar, haar ook als een hond. Maar shampoo skippen: geen denken aan
Mijn haar zit echt perfect! Mijn dunne haar lijkt heel vol, blijft super zitten zonder haarlak en gedoe. Niks meer nodig.

Heb nu al met gemak vanaf maandag mijn haren niet gewassen en het is nog niet vies en vet. Ik douche wel elke dag en maak dan ook mijn haren nat, blijkbaar maakt het dan ook schoon.

Er blijft 1 nadelig iets, dat is die appelazijn. Ik heb het nu flink verdunt met water, maar in mijn haar blijf je dat ruiken.

Zonder azijn kan ik niet wassen, want dat geeft net dat beetje extra.

Misschien nog meer verdunnen, maar heb dan het idee dat er geen azijn meer overblijft.

Iemand een oplossing? Zou er iets zijn, wat je in je haar kan spuiten met een lekker luchtje? Etherische oliën, maakt ook weer vet denk ik?
Ik gebruik gewone natuurazijn, en ikruik het echt niet. Misschien dat eens proberen? Misschien ruikt appelazijn gewoon sterker.
http://www.isditproductve ... ge_id=11&dictionary_id=50

Niet eten uiteraard (baking soda kan je wel gebruiken als rijsmiddel) maar verder milieuvriendelijk
Ok, ga ik dat eens proberen, natuurazijn! Thx.
Als je je haar alleen met water wast is het belangrijk dat je voor dat je je haar wast je haar goed borstelt. Tijdens het wassen ga ik met mijn vingers over mijn hoofdhuid en vervolgens haal ik mijn vingers door mijn haar van mijn hoofdhuid naar de puntjes. Dit is even wennen maar hierdoor wordt je haar wel schoon. Bovendien is dit een leuke training voor je bovenarmen ha ha haquote:kopstoot schreef op 20 februari 2014 @ 09:55:

Dat waxy blijft bij mij gewoon als ik het spoel met water.. Voelt echt viezig! Zo kan ik in elk geval niet op mijn werk verschijnen vind ik..

[...]

Als ik azijn gebruik verdun ik dit ook flink hoor. Ik gebruik een tiende deel azijn de rest water. Een paar druppels etherische olie maakt je haar niet vet hoor, maar geeft wel een lekker geur.quote:eva-30 schreef op 20 februari 2014 @ 10:26:

Mijn haar zit echt perfect! Mijn dunne haar lijkt heel vol, blijft super zitten zonder haarlak en gedoe. Niks meer nodig.

Heb nu al met gemak vanaf maandag mijn haren niet gewassen en het is nog niet vies en vet. Ik douche wel elke dag en maak dan ook mijn haren nat, blijkbaar maakt het dan ook schoon.

Er blijft 1 nadelig iets, dat is die appelazijn. Ik heb het nu flink verdunt met water, maar in mijn haar blijf je dat ruiken.

Zonder azijn kan ik niet wassen, want dat geeft net dat beetje extra.

Misschien nog meer verdunnen, maar heb dan het idee dat er geen azijn meer overblijft.

Iemand een oplossing? Zou er iets zijn, wat je in je haar kan spuiten met een lekker luchtje? Etherische oliën, maakt ook weer vet denk ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven