blaasontsteking kat

22-02-2014 22:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat (kater) heeft blaasontsteking.

1,5 week geleden voor het eerst gemerkt en ben toen met hem naar de dierenarts gegaan. Dit omdat het bij een mannetje heel gevaarlijk kan zijn als ze niet meer kunnen plassen.

1,5 week geleden heb ik medicijnen gekregen, pijnstiller en antibiotica.

Afgelopen woensdag heeft hij de laatste pillen gekregen. De symptomen waren toen helemaal verdwenen.

Vandaag merkte ik dat hij weer blaasontsteking had. Vanmiddag ben ik eerst met de kat en later met zijn urine naar de dierenarts geweest. Dit is onderzocht en bleek inderdaad weer blaasontsteking te zijn. Hij heeft nu geen antibiotica gehad maar wel ontstekingsremmers gekregen.

Hij gaat nog heel vaak naar de kattenbak en ik moet in de gaten houden of hij dan ook daadwerkelijk plast. Toen ik dat net deed, zag ik dat zijn urine roze was. Ik heb toen weer naar de dierenarts gebeld maar hij zei dat het op zich geen kwaad kan en ik op moet letten dat hij genoeg drinkt, eet en actief blijft.

Nu heb ik net weer in de kattenbak gekeken en nu was zijn urine echt rood!

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik nu nog meer doen? Zou dit echt geen kwaad kunnen om nog even aan te kijken?
Laat urine testen op gruis. Hangt vaak samen met blaasontsteking, en voor een kater heel gevaarlijk ivm. met verstopping van de urineleider. Echt, die ellende wil je niet!
Daar is vandaag idd naar gekeken maar geen gruis aangetoond (dacht ook dat dat het probleem was omdat hij vaak blaasontsteking heeft).

De dierenarts zei dat er nog een blaasonderzoek mogelijk is onder narcose om blaasstenen (geloof ik?) aan te tonen maar dat ik eerst moet kijken hoe het nu met de medicatie gaat.
Okay, da's iig. goed nieuws.

Plast hij drupjes, of wel echt plassen(jes)?
Wel echt plasjes dus hij kan gelukkig wel plassen! Moet de hoeveelheid ook goed in de gaten houden van de dierenarts.
Klopt.

Hopelijk slaan de ontstekingsremmers aan, zo niet, wel weer teruggaan hoor. Blaasontsteking doet hartstikke zeer bij een kater.

Verder geen tips. Je zou hem wat bach rescue druppels kunnen doen. Werkt ontspannend en geruststellend.
Oh, wist niet dat het zoveel zeer doet bij een kater:-(!

Hij is behoorlijk onrustig inderdaad maar heb die druppels niet in huis.

Ga het zeker goed ik de gaten houden en anders maandag naar z'n eigen dierenarts.
Mijn kat heeft het heel erg vaak. Het is een poes en ze is al 19.

Laatste 2 jaar is het een paar keer per jaar raak. Iedere keer bacteriele ontsteking.

Met anti-biotica knapt het wel op, maar het komt steeds terug.

Ze zit al preventief op een nierdieet op advies van de DA, haar nieren zijn verschrompeld, maar uit de bloedtesten bleek dat ze wel goed functioneren. Heel apart.

Bij haar zal het haar leeftijd zijn. Het doet idd erg zeer, mijn poes krijst dan van pijn. Vaak krijgt ze ook een pijnstiller van de DA.

Maar het blijft tobben hier. Maar ja met 19 jaar gaat eea rammelen natuurlijk.
Een paar druppeltjes biologische appelazijn werkt. Maar alleen bij struviet!!

Wat ook goed werkt (maar dan moet hij het wel goed eten) is KVV met veel water extra.

Ik had een struviet en blaasontsteking poes. De DA vond dat ik haar aan de dure brokken moest zetten met een hoop rommel.

Ben gaan inlezen en KVV met water bleek de oplossing. Grote plassen en geen last meer.

Voor de struviet heb ik die appelazijn gekocht maar bleek -eenmaal goed over op de KVV- ook niet nodig..
Bedankt voor de tips!

Het gaat redelijk goed met de kat! Hij heeft vanmorgen redelijk wat gegeten, geef hem nu alleen zacht voer gemengd met water.

Heb ook het idee dat hij veel rustiger is als hij zijn medicijnen gekregen heeft (misschien minder pijn dan). Hij heeft vandaag veel geslapen.

Nu moet ik morgen de hele dag werken en maak me wel beetje zorgen om hem de hele dag alleen te laten:-(! Zou dit kunnen? Ik ga 's morgens om 8 uur weg en ben rond 19.30 u thuis....
quote:suussssss schreef op 23 februari 2014 @ 17:51:

Bedankt voor de tips!

Het gaat redelijk goed met de kat! Hij heeft vanmorgen redelijk wat gegeten, geef hem nu alleen zacht voer gemengd met water.

Heb ook het idee dat hij veel rustiger is als hij zijn medicijnen gekregen heeft (misschien minder pijn dan). Hij heeft vandaag veel geslapen.

Nu moet ik morgen de hele dag werken en maak me wel beetje zorgen om hem de hele dag alleen te laten:-(! Zou dit kunnen? Ik ga 's morgens om 8 uur weg en ben rond 19.30 u thuis....Ligt eraan hoe je hem morgenvroeg vind. Als hij geen goede indruk maakt zou ik zeker niet wegblijven tot in de avond. Heb je anders iemand die even kan kijken hoe het gaat in de loop van de dag?
Het is vandaag allemaal goed gegaan! Hij eet, drinkt en plast! Maar nog wel bloed in z'n urine en hij gaat nog veel te vaak naar de kattenbak.

Heb net voor de zekerheid toch nog even naar de dierenarts (weer een andere dierenarts) gebeld en hij raadt nu aan om toch weer antibiotica te gaan halen morgen.

Weet iemand of er in de urine aan te tonen is of het een bacterie is (en de antibiotica dus zin heeft)? Ben ik net vergeten te vragen aan de dierenarts en ga niet weer terugbellen naar de spoedlijn.

En stel dat het toch een bacterie is waar geen antibiotica voor gegeven is afgelopen weekend of dit dan verder kan gaan naar bv. nieren?
Wat voor voer (merk en nat of droog?) krijgt je kat?

Weet je zeker dat je kat genoeg drinkt?

Katten drinken namelijk al weinig van nature.

Ik heb sinds een kwart jaar een drinkfontein van keramiek, ik zie ze stukken vaker drinken en ook de blaasproblemen zijn weg. (ook door ander voer overigens)
Ze kunnen aan schone urine idd zien wat voor bacterie het is (moet het monster dan wel voor naar het lab). Het is alleen lastig om zo'n monster te creëren, want katten plassen meestal niet op commando in een potje

Het kan zijn dat de AB onvoldoende aanslaat en dat een andere kuur beter werkt. Even overleggen met de DA dus als de kuur niet (afdoende) werkt.
@ misstula; hij krijgt droog voer van Royal canin (7+ voer) en nat voer van gourmet (half blikje per dag). Ik geef hem nu meer nat voer en dit meng ik met water.

Normaal gesproken zie ik hem redelijk vaak drinken (meestal op plaatsen waar hij het niet mag ).

@ Nummerzoveel; het was zaterdag wel gelukt om urine op te vangen met speciale korrels voor in de kattenbak. Dit is onderzocht door de dierenarts maar er is dus niet gekeken of het een bacterie is, alleen geconstateerd dat er bloed in zat.

De dierenarts waar ik zaterdag was, heeft geen antibiotica gegeven omdat hij zei dat blaasontsteking bij een kat maar in 20% van de gevallen door een bacterie veroorzaakt wordt. Ook zei hij dat het waarschijnlijk geen bacterie zal zijn omdat de kuur net 3 dagen afgelopen was en dus niet veel geholpen heeft.

Hij krijgt nu alleen pijnstiller/ontstekingstemperatuur (metacam).
Ik heb geen katten, maar cavia's en bij cavia's komt vaak blaasgruis, blaasstenen of blaasontsteking voor.

Jouw verhaal van afgelopen zaterdag klinkt mij heel bekend in de oren.

Een van mijn cavia' s had voor de zoveelste keer bloed in de urine. Hij bleek bij rontgenfoto 5 blaassteentjes te hebben, waarvan er op dat moment een vastzat in de urinebuis.

Bacterie was niet direct te vinden en dierenarts had het erover dat de meeste ontstekingen steriele ontstekingen waren, dus zonder bacterie van buitenaf. Vaak is de oorzaak blaasgruis of blaassteen.

Ik heb 2 cavia's met blaasproblemen. De een had een grote blaassteen en de ander veel gruis en nu dus 5 kleine steentjes. De middelen die in "de caviawereld" mij geadviseerd werden, waren lysium (lost stenen op) en eurologist (antiseptisch en verwijdt de urinebuis om urine en gruis goed te laten afvloeien). Het zijn middelen op kruidenbasis en worden ook heel veel gebruikt bij honden en katten.

Mijn cavia met de grote blaassteen was deze na 6 weken hoge dosering lysium kwijt en de ander heeft met hoge dosering lysium en eurologist (in combinatie met metocloral van de dierenarts) in anderhalve week zijn blaassteentjes ook allemaal uitgeplast. Het zijn geen echt goedkope middelen, maar ze werken echt goed. Google er maar eens op en kijk dan onder het kopje blaasstenen en blaasgruis. Er staan ook veel gebruikerservaringen met katten bij. Wie weet ook iets voor jouw kater?
Ik zou toch even terug gaan naar je eigen DA en zo nodig een doorverwijzing vragen naar de dierenuroloog. Dat is niet goedkoop, maar zij hebben wel alles in huis om het probleem goed te onderzoeken en zo snel mogelijk op te lossen. En dat kan uiteindelijk toch nog flink goedkoper uitpakken dan zo maar aan blijven modderen met alle gevolgen van dien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven