katten vraag
woensdag 26 februari 2014 om 07:27
Ik heb een klein vraagje.
Heb sinds afgelopen weekend een kitten van 13 weken in huis.
Wij hebben bij mijn ouders altijd katten gehad en ook in de studenten huizen verschillende katjes.
Deze katten likten allemaal wel eens aa je vingers na het eten van worst/chips/kaas. Maar als je de handen waste was het voorbij.
Mijn kitten (kwart siamees, de dierenarts zij dat deze soms wel special zijn) likt op de raarste moment mijn vingers, handen polsen, ellebogen. Waaarom???? Gewassen ongewassen als die er bij kan.
Nu zoekt die ook nog heel erg naar kleine gaatjes om in te slapen (onder de deken, kussen etc) dus misschien heeft het iets met sociaal gedrag en nest verlaten te maken?
Iemand een idee?
Heb sinds afgelopen weekend een kitten van 13 weken in huis.
Wij hebben bij mijn ouders altijd katten gehad en ook in de studenten huizen verschillende katjes.
Deze katten likten allemaal wel eens aa je vingers na het eten van worst/chips/kaas. Maar als je de handen waste was het voorbij.
Mijn kitten (kwart siamees, de dierenarts zij dat deze soms wel special zijn) likt op de raarste moment mijn vingers, handen polsen, ellebogen. Waaarom???? Gewassen ongewassen als die er bij kan.
Nu zoekt die ook nog heel erg naar kleine gaatjes om in te slapen (onder de deken, kussen etc) dus misschien heeft het iets met sociaal gedrag en nest verlaten te maken?
Iemand een idee?
The best way to get along with people is to expect them not to like you
woensdag 26 februari 2014 om 08:19
Hier eentje van 3,5 jaar die nog steeds mijn handen aflikt als ze bij me komt liggen, dat is gewoon 'haar ding'. En ze is zeker niet te vroeg uit het nest gehaald (nestje bij familie en ze is zelfs nog langer gebleven ivm een vakantie) en het is ook geen siamees.
En ik heb er een van 11 jaar die graag slaapt onder kussens, dekens etc., maar dat is wel een beetje omdat hij snel bang is en zich graag verstopt.
En ik heb er een van 11 jaar die graag slaapt onder kussens, dekens etc., maar dat is wel een beetje omdat hij snel bang is en zich graag verstopt.
woensdag 26 februari 2014 om 08:26
Mijn kat deed dat haar hele achttienjarige leven, mijn hond doet het ook, kennelijk ben ik een smakelijk hapje. Ik heb me nooit afgevraagd wat de reden ervan is, ik vind het wel gezellig, ook al griezelen anderen ervan, het is nou ook niet zo dat ik van top tot teen word afgelebberd.
verba volant, scripta manent.
woensdag 26 februari 2014 om 09:43
Dankje voor al de reactie´s.
Ik denk ook niet dat die ziek is maar ik vroeg me vooral af waarom.
De andere katten waren allemaal ouder toen we ze kregen, dus ik dacht misschien iets dan jonge katten deden.
Ik schrik alleen elke keer wakker als die ineens aan me hand begint te likken terwijl ik slaap....
Ik denk ook niet dat die ziek is maar ik vroeg me vooral af waarom.
De andere katten waren allemaal ouder toen we ze kregen, dus ik dacht misschien iets dan jonge katten deden.
Ik schrik alleen elke keer wakker als die ineens aan me hand begint te likken terwijl ik slaap....
The best way to get along with people is to expect them not to like you
woensdag 26 februari 2014 om 10:15
1 van onze katten likt altijd aan mijn neus en bijt dat ook stiekem even snel, wel zachtjes gelukkig en de andere kat van ons moet altijd mijn oorlel hebben en ook alleen bij mij en bij de rest van het gezin niet haha, dus zo vreemd is het niet, gezellig zo'n jong katje in huis veel plezier met hem/haar
woensdag 26 februari 2014 om 10:35
katten zijn en blijven eigenwijze beesten en daarom ook zo leuk! Mijn poezenzusjes zijn met 13 weken hier gekomen en dunnetje heeft nog een jaar "gezoogd" bij dikkertje. Voor de duidelijkheid, zusjes leken als twee druppels water op elkaar beiden helemaal zwart. Ik zag het verschil doordat dunnetje ietsje slanker was met een pieterig staartje en dikkertje wat molliger met een volle staart.
Kennelijk vonden zij het beiden gezellig en na ongeveer een jaar hield dat op.
Ik denk dat zij jou lief vind en je daarom verzorgt/wast... Lief toch
Kennelijk vonden zij het beiden gezellig en na ongeveer een jaar hield dat op.
Ik denk dat zij jou lief vind en je daarom verzorgt/wast... Lief toch
woensdag 26 februari 2014 om 11:16
sweetmadness,
als katten likken komt er endorfine vrij, daarom wassen katten zichzelf ook zo vaak! maar sommige vinden het daarom ook fijn om mensen te likken
door dit stofje voelen ze zich fijn en blijven ze dit ook doen 
net als aaien over hun geurklieren (kin en kop) dan komt ook dat stofje vrij waardoor sommige katten dat zo lekker vinden
hoop je geholpen te hebben!
als katten likken komt er endorfine vrij, daarom wassen katten zichzelf ook zo vaak! maar sommige vinden het daarom ook fijn om mensen te likken
net als aaien over hun geurklieren (kin en kop) dan komt ook dat stofje vrij waardoor sommige katten dat zo lekker vinden
hoop je geholpen te hebben!
woensdag 26 februari 2014 om 12:54
Van Siamezen is het bekend dat ze vaak heel oraal gericht zijn. Het is ook een ras waarbij vaker dan bij andere rassen pica voorkomt (het eten van oneetbare objecten).
Katten kunnen aan je likken voor verschillende redenen, bijvoorbeeld gewoon sociaal gedrag of bijv. als aandachtvragend gedrag (als kat likt geeft baas aandacht). Siamezen kunnen nogal aandacht opeisen, dus misschien zit het in de genen.
Katten kunnen aan je likken voor verschillende redenen, bijvoorbeeld gewoon sociaal gedrag of bijv. als aandachtvragend gedrag (als kat likt geeft baas aandacht). Siamezen kunnen nogal aandacht opeisen, dus misschien zit het in de genen.