Nieuwe tv

27-02-2014 11:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toe aan een nieuwe tv voor op mijn kamer (slaapkamer). Ik heb nu een tv van 22" (55cm) die op een kastje staat aan het voeteneind van mijn bed. De kijk afstand is dus ongeveer 2 meter.

Ik heb me de afgelopen weken een beetje verdiept in tv land, en weet ongeveer wat ik wil. Ik wil geen smart tv en hij moet HD zijn. Nu zit ik alleen met een keuze waar ik niet uit kom, ook niet na proef kijken: moet ik voor 32" (81cm) of voor 40" (101cm) gaan?.
Formaat weet ik niet. Ik zou met name letten hoe beeldkwaliteit vanuit verschillende hoeken is. Heb poos geleden goedkoop model gekocht zonder tests of reviews erop na te slaan, en die valt eigenlijk alleen goed te zien als je er recht voor zit. Erg onhandig!
32 is al vrij groot voor 2 meter afstand! Is een maatje kleiner niet beter?
quote:LillyFeeee schreef op 27 februari 2014 @ 11:28:

32 is al vrij groot voor 2 meter afstand! Is een maatje kleiner niet beter?

+1

Wij hebben 32inch in de woonkamer en zitten er dan krap 4 meter vanaf, in met slechts 2 meter afstand zou ik een kleiner beeldscherm nemen.
Kleiner als 32" is haast niet te verkrijgen van redelijke kwaliteit. En daarnaast, waar ik ook een beetje mee zit, een tv is een grote uitgave en als ik er dan toch een koop geef ik liever in een keer wat meer geld uit dan dat ik een nieuwe moet kopen op het moment dat ik ga verhuizen..
101cm? Ik heb 107cm in de woonkamer voor 5 meter afstand. Voor 2 meter is dat dus veel te groot. Volgens de consumentengids zou je op 69cm zitten bij deze afstand. Dat zou ideaal zijn.
Volgens mij is de meest ideale afstand 2,5 tot 3 keer de beelddiagonaal. Zit je er te dicht op, dan kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid en dergelijke.
Dat is onzin. Er zijn prima tv's met een kleiner scherm. Ik kijk er nu naar één!
quote:LillyFeeee schreef op 27 februari 2014 @ 11:49:

Dat is onzin. Er zijn prima tv's met een kleiner scherm. Ik kijk er nu naar één!Ik ben gister bij de bcc en de expert geweest en die hadden ze allebei niet. Verkoopmeneer bij de Expert gaf ook aan dat ze die helemaal niet meer hebben, of dat ik dan voor een pc monitor moet gaan.
Wij hebben 32'' in de slaapkamer op 2,5 meter kijkafstand. En dat is echt helemaal prima!

Groter zou echt idioot zijn (wat mij betreft).

De geadviseerde kijkafstand was 2-3 meter. Maar dat vind ik erg ruim (of krap) genomen. 3-4 meter zou ook prima zijn.

Wij hebben 32'' omdat ik vond dat daar meer keus in was dan bij de iets kleinere modellen.
quote:Tinks schreef op 27 februari 2014 @ 11:39:

Kleiner als 32" is haast niet te verkrijgen van redelijke kwaliteit. En daarnaast, waar ik ook een beetje mee zit, een tv is een grote uitgave en als ik er dan toch een koop geef ik liever in een keer wat meer geld uit dan dat ik een nieuwe moet kopen op het moment dat ik ga verhuizen..

Jij denkt dat in je nieuwe huis je slaapkamer heel veel groter is.

Zoveel huizen hebben geen slaapkamers van balzaalformaat.

.
quote:sugarmiss schreef op 27 februari 2014 @ 11:57:

[...]

Jij denkt dat in je nieuwe huis je slaapkamer heel veel groter is.

Zoveel huizen hebben geen slaapkamers van balzaalformaat.

.Hahaha nee het idee was meer dat ik, als ik ga verhuizen, ik gewoon mijn eigen huisje heb en dat dit dus mijn woonkamer-tv word (ik woon nu weer tijdelijk bij mijn ouders nadat ik een punt achter mijn relatie heb gezet).
Man heeft 42" gekocht, staat op 3 meter van de bank en kijkt heerlijk.
Wij hebben ook 32 inch op de slaapkamer, ik moet er niet aan denken dat daar een kleinere tv komt!

Wij hebben in de huiskamer 47 inch (119 cm) led tv en zitten daar zo'n 2,5 meter vanaf. Dit kan echt prima! Er had zelfs nog wel een grotere kunnen staan. Met de kwaliteit van de schermen tegenwoordig, krijg je echt geen last meer van je ogen.
quote:LadyZiva schreef op 27 februari 2014 @ 11:42:

Volgens mij is de meest ideale afstand 2,5 tot 3 keer de beelddiagonaal. Zit je er te dicht op, dan kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid en dergelijke.Dat is echt niet meer zo tegenwoordig. Laat je maar eens voorlichten bij een speciaalzaak (en dan heb ik het niet over een Expert of Media Markt...)
http://www.bol.com/nl/m/e ... ina-televisies/index.html
De gebruikelijk procedure bij mij thuis is dat een nieuwe tv in de huiskamer ervoor zorgt dat een van de slaapkamers de oude huiskamertv krijgt. Een doorschuifsysteem en feest dus!
Tv's verouderen snel overigens; qua model en mogelijkheden zijn ze al snel gedateerd; vandaar.
81 cm is groot zat voor die afstand. Wij hebben op de slaapkamer 1 maatje groter, maar eigenlijk is die te groot. Hebben we ons een beetje op verkeken. 101 is echt te maf voor woorden op die afstand.
odi et amo
Tja, lamaatje dat hangt dus echt van het soort tv af zoals ik al zei. Want 119 cm op 2,5 meter afstand kan prima mits je de juiste tv hebt!
Ik kijk naar een 46 inch(117 cm diagonaal) tv op 4 meter afstand. Prima te doen hoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wij hebben 28 "aan het einde van ons bed staan, en een 37" in onze woonkamer.Ik vind een groot scherm erg fijn, dan heb ik ook geen leesbril nodig.
heb 40" in de slaapkamer omdat we afgelopen zomer voor woonkamer een nieuwe 46" gekocht hebben. tv staat in slaapkamer op 3m/3,5 m afstand. (staat tegen muur en niet recht tov bed) kijkt fijner dan de 32" die er eerst stond. maar voor direct aan voeteneind zou ik t te groot vinden.
Met de aanschaf moet je ook even rekening houden met DVB gedoe. Bij UPC kan je bijvoorbeeld sinds een tijdje voor de prijs van analoge tv digitale tv kijken ( standaardpakket) als je DVB-C op de tv hebt. Heel handig als je geen extra pakket wil afsluiten. Analoge tv op een flatscreen tv geeft namelijk verschrikkelijk slecht beeld.
Ik zou zo'n grote tv ook echt niet op een kastje zetten maar met een beugel aan de muur, je zal niet de eerste zijn van wie de tv op de grond kapot valt. Op internet kan je al voor rond de 15 euro een goede beugel kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven