Huurtoeslag
maandag 3 maart 2014 om 22:31
Goedenavond!
Recent ben ik verhuisd naar een huis waarvoor ik huurtoeslag aan kan vragen. Nu heb ik een proefinkomen op moeten geven, en aangezien ik nog niet zeker wist wat ik ging verdienen (zat contractueel net tussen 32 en 40 uur in), heb ik dat iets te ruim geschat.
Nu scheelt dit zo'n 20 euro per maand aan huurtoeslag (krijg nu 45 ipv 67 euro). Krijg ik dit dan eind van het jaar extra? Of is dat een kwestie van pech gehad, had ik niet moeten schatten of juist te weinig op moeten geven en dat opzij moeten zetten zodat ik het terug kan betalen?
Groetjes!
Recent ben ik verhuisd naar een huis waarvoor ik huurtoeslag aan kan vragen. Nu heb ik een proefinkomen op moeten geven, en aangezien ik nog niet zeker wist wat ik ging verdienen (zat contractueel net tussen 32 en 40 uur in), heb ik dat iets te ruim geschat.
Nu scheelt dit zo'n 20 euro per maand aan huurtoeslag (krijg nu 45 ipv 67 euro). Krijg ik dit dan eind van het jaar extra? Of is dat een kwestie van pech gehad, had ik niet moeten schatten of juist te weinig op moeten geven en dat opzij moeten zetten zodat ik het terug kan betalen?
Groetjes!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 3 maart 2014 om 22:39
quote:Bergje65 schreef op 03 maart 2014 @ 22:34:
Als de belasting volgend jaar je definitieve loon weet, wordt de definitieve toeslag vanzelf berekend. Gaat vanzelf...
Is het van belang dat je belasting aangifte doet?
Mijn vriend en ik hadden het daar toevallig gisteren over. Hij studeert nog, werkt 6 uurtjes in de week voor minimum loon. Hij heeft een proefberekening ingevuld en hij zou niets hoeven te betalen en ook niets ontvangen.
Ik ging er vanuit dat ze bij de belastingdienst weten wat je hebt verdient en daaruit dus ook kunnen opmaken of je extra zorg- en huurtoeslag krijgt, of deze juist moest terugbetalen.
Maar klopt dat wel?
Als de belasting volgend jaar je definitieve loon weet, wordt de definitieve toeslag vanzelf berekend. Gaat vanzelf...
Is het van belang dat je belasting aangifte doet?
Mijn vriend en ik hadden het daar toevallig gisteren over. Hij studeert nog, werkt 6 uurtjes in de week voor minimum loon. Hij heeft een proefberekening ingevuld en hij zou niets hoeven te betalen en ook niets ontvangen.
Ik ging er vanuit dat ze bij de belastingdienst weten wat je hebt verdient en daaruit dus ook kunnen opmaken of je extra zorg- en huurtoeslag krijgt, of deze juist moest terugbetalen.
Maar klopt dat wel?
anoniem_137183 wijzigde dit bericht op 03-03-2014 22:50
Reden: onduidelijk
Reden: onduidelijk
% gewijzigd
maandag 3 maart 2014 om 22:55
Waar het viva forum al niet handig voor is zo op de maandagavond. Binnen tien minuten is alles duidelijk.
Mijn eigen belastingaangifte gaat allemaal prima, maar heb zelf al een tijd niet te maken gehad met recht op toeslagen en ging ineens twijfelen of ik geen dingen over het hoofd zag. Vond het te simpel. Maar dat is dan ook de slogan van de belanstingdienst, maken ze het blijkbaar toch waar
Mijn eigen belastingaangifte gaat allemaal prima, maar heb zelf al een tijd niet te maken gehad met recht op toeslagen en ging ineens twijfelen of ik geen dingen over het hoofd zag. Vond het te simpel. Maar dat is dan ook de slogan van de belanstingdienst, maken ze het blijkbaar toch waar
maandag 3 maart 2014 om 22:56
Tweede vraag; kijken ze naar je bruto salaris of naar je bruto loon?
Ik werk namelijk twee avonden in de week en krijg dan 33,33% extra uitbetaald.
Mijn bruto salaris is bijvoorbeeld 2000 euro, maar incl toeslagen is mijn loon 2200 euro. Kijken ze dan naar die 2000 euro of naar die 2200 euro?
Ik werk namelijk twee avonden in de week en krijg dan 33,33% extra uitbetaald.
Mijn bruto salaris is bijvoorbeeld 2000 euro, maar incl toeslagen is mijn loon 2200 euro. Kijken ze dan naar die 2000 euro of naar die 2200 euro?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 3 maart 2014 om 23:03
Ik had geen recht op zorg en huurtoeslag, teveel spaargeld. Helaas werd dat snel minder.. Kreeg ik spontaan de laatste 2 maanden van 2013, zorgtoeslag! Dus de belasting houdt dat in de gaten. Hield, moet ik zeggen. Want in 2014 nog geen zorgtoeslag gekregen. Zal t dus moeten aanvragen. Ook huurtoeslag aanvragen. Maar ik weet ook mijn inkomsten niet. Ga van ww naar tijdelijke baan nl. En tijdelijk variërend van 5-8 mnd werk. Ook moet ik waarschijnlijk nog geopereerd worden, dus zw. Hoe pak ik dit aan? Ik lees mee!
maandag 3 maart 2014 om 23:07
Mcsteamy: als je nu naar jouw idee te weinig huurtoeslag krijgt, kun je die ook nu laten wijzigen op www.toeslagen.nl Daar hoef je niet perse de definitieve afrekening voor af te wachten.
maandag 3 maart 2014 om 23:08
quote:mcsteamy schreef op 03 maart 2014 @ 22:45:
Pff, dat duurt nog wel even dus. En dat allemaal op basis van mijn geschatte inkomen. Je kan nu ook direct een wijziging van je inkomen doorgeven. Deze wordt dan binnen zoveel tijd verwerkt en daarna wordt het bedrag wat je te weinig zou hebben ontvangen verdeeld over de resterende maanden van 2014. Wel nog goed opletten of het klopt en ik zou altijd wat geld opzij zetten tot je de definitieve afrekening hebt.
Pff, dat duurt nog wel even dus. En dat allemaal op basis van mijn geschatte inkomen. Je kan nu ook direct een wijziging van je inkomen doorgeven. Deze wordt dan binnen zoveel tijd verwerkt en daarna wordt het bedrag wat je te weinig zou hebben ontvangen verdeeld over de resterende maanden van 2014. Wel nog goed opletten of het klopt en ik zou altijd wat geld opzij zetten tot je de definitieve afrekening hebt.
maandag 3 maart 2014 om 23:15
quote:allesrose schreef op maandag 03 maart 2014 23:03 Ik had geen recht op zorg en huurtoeslag, teveel spaargeld. Helaas werd dat snel minder.. Kreeg ik spontaan de laatste 2 maanden van 2013, zorgtoeslag! Dus de belasting houdt dat in de gaten. Hield, moet ik zeggen. Want in 2014 nog geen zorgtoeslag gekregen. Zal t dus moeten aanvragen. Ook huurtoeslag aanvragen. Maar ik weet ook mijn inkomsten niet. Ga van ww naar tijdelijke baan nl. En tijdelijk variërend van 5-8 mnd werk. Ook moet ik waarschijnlijk nog geopereerd worden, dus zw. Hoe pak ik dit aan? Ik lees mee!Zorgtoeslag vervalt bij spaarsaldo van een ton.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maandag 3 maart 2014 om 23:16
quote:bootje_op_de_golven schreef op maandag 03 maart 2014 23:11 Wat koekje en gromm zeggen klopt. Maar alleen doen als je goed zicht hebt op je verzamelinkomen, anders moet je terugbetalen. Hier gaan heel veel mensen mee in de fout.
Goede aanvulling idd, hier moet je erg mee oppassen. Ik bereken het jaarinkomen voor mijn klanten altijd zo:
Bij loon per maand: bruto per maand x 12 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand. En dan ca 500 euro naar boven afronden, voor de zekerheid.
bij loon per 4 weken: bruto per maand x 13 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand, afronden naar boven
Je kan het best het heffingsloon nemen dat in de cumulatieven op je loonstrook staat.
Goede aanvulling idd, hier moet je erg mee oppassen. Ik bereken het jaarinkomen voor mijn klanten altijd zo:
Bij loon per maand: bruto per maand x 12 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand. En dan ca 500 euro naar boven afronden, voor de zekerheid.
bij loon per 4 weken: bruto per maand x 13 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand, afronden naar boven
Je kan het best het heffingsloon nemen dat in de cumulatieven op je loonstrook staat.