Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

03-03-2014 22:31 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!

Recent ben ik verhuisd naar een huis waarvoor ik huurtoeslag aan kan vragen. Nu heb ik een proefinkomen op moeten geven, en aangezien ik nog niet zeker wist wat ik ging verdienen (zat contractueel net tussen 32 en 40 uur in), heb ik dat iets te ruim geschat.

Nu scheelt dit zo'n 20 euro per maand aan huurtoeslag (krijg nu 45 ipv 67 euro). Krijg ik dit dan eind van het jaar extra? Of is dat een kwestie van pech gehad, had ik niet moeten schatten of juist te weinig op moeten geven en dat opzij moeten zetten zodat ik het terug kan betalen?

Groetjes!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Als de belasting volgend jaar je definitieve loon weet, wordt de definitieve toeslag vanzelf berekend. Gaat vanzelf...
Als je nu te weinig krijgt, ontvang je dat aan het eind van het jaar terug.
quote:Bergje65 schreef op 03 maart 2014 @ 22:34:

Als de belasting volgend jaar je definitieve loon weet, wordt de definitieve toeslag vanzelf berekend. Gaat vanzelf...

Is het van belang dat je belasting aangifte doet?

Mijn vriend en ik hadden het daar toevallig gisteren over. Hij studeert nog, werkt 6 uurtjes in de week voor minimum loon. Hij heeft een proefberekening ingevuld en hij zou niets hoeven te betalen en ook niets ontvangen.

Ik ging er vanuit dat ze bij de belastingdienst weten wat je hebt verdient en daaruit dus ook kunnen opmaken of je extra zorg- en huurtoeslag krijgt, of deze juist moest terugbetalen.

Maar klopt dat wel?
anoniem_137183 wijzigde dit bericht op 03-03-2014 22:50
Reden: onduidelijk
% gewijzigd
De definitieve berekening volgt in 2015, bij mij meestal rond augustus. Als je te weinig hebt ontvangen krijg je dat dan alsnog.

Als jouw vriend met jou samenwoont moet je jullie inkomens bij elkaar optellen.
Pff, dat duurt nog wel even dus. En dat allemaal op basis van mijn geschatte inkomen.
We wonen niet samen Bootje.
Nee hoor, toeslagen hebben verder niks met aangifte IB te maken.
Belastingaangifte is niet van belang. Studenten die niet werken krijgen ook toeslagen.

Waarom heeft jouw vriend geen recht op zorgtoeslag? Dat snap ik niet helemaal.
Bedankt Bergje en Bootje.

Bootje, mijn vriend heeft juist wel recht op zorgtoeslag en huurtoeslag. Misschien is mijn verhaal wat warrig, excuses.
Sorry, dan begreep ik het niet goed

Kijk maar eens op zijn beschikkingen, daar staat bij inkomen waarschijnlijk nihil.
Waar het viva forum al niet handig voor is zo op de maandagavond. Binnen tien minuten is alles duidelijk.

Mijn eigen belastingaangifte gaat allemaal prima, maar heb zelf al een tijd niet te maken gehad met recht op toeslagen en ging ineens twijfelen of ik geen dingen over het hoofd zag. Vond het te simpel. Maar dat is dan ook de slogan van de belanstingdienst, maken ze het blijkbaar toch waar
Tweede vraag; kijken ze naar je bruto salaris of naar je bruto loon?

Ik werk namelijk twee avonden in de week en krijg dan 33,33% extra uitbetaald.

Mijn bruto salaris is bijvoorbeeld 2000 euro, maar incl toeslagen is mijn loon 2200 euro. Kijken ze dan naar die 2000 euro of naar die 2200 euro?
Ze kijken naar je salaris op jaarbasis (verzamelinkomen) en je spaarrekeningen.
Ik had geen recht op zorg en huurtoeslag, teveel spaargeld. Helaas werd dat snel minder.. Kreeg ik spontaan de laatste 2 maanden van 2013, zorgtoeslag! Dus de belasting houdt dat in de gaten. Hield, moet ik zeggen. Want in 2014 nog geen zorgtoeslag gekregen. Zal t dus moeten aanvragen. Ook huurtoeslag aanvragen. Maar ik weet ook mijn inkomsten niet. Ga van ww naar tijdelijke baan nl. En tijdelijk variërend van 5-8 mnd werk. Ook moet ik waarschijnlijk nog geopereerd worden, dus zw. Hoe pak ik dit aan? Ik lees mee!
Je moet je verzamelinkomen schatten voor dit jaar allesrose. Maar ik kan me voorstellen dat dat heel erg lastig is in jouw situatie. Als je het kunt missen kun je misschien wachten tot het einde van het jaar.
Mcsteamy: als je nu naar jouw idee te weinig huurtoeslag krijgt, kun je die ook nu laten wijzigen op www.toeslagen.nl Daar hoef je niet perse de definitieve afrekening voor af te wachten.
quote:mcsteamy schreef op 03 maart 2014 @ 22:45:

Pff, dat duurt nog wel even dus. En dat allemaal op basis van mijn geschatte inkomen. Je kan nu ook direct een wijziging van je inkomen doorgeven. Deze wordt dan binnen zoveel tijd verwerkt en daarna wordt het bedrag wat je te weinig zou hebben ontvangen verdeeld over de resterende maanden van 2014. Wel nog goed opletten of het klopt en ik zou altijd wat geld opzij zetten tot je de definitieve afrekening hebt.
Allesrose, in jouw situatie zou ik nu even niets aanvragen en alle loonstroken ed van dit jaar goed bewaren, of wachten op de jaaropgaven van 2014. Dan kun je begin 2015 alsnog de toeslagen van 2014 in één keer aanvragen.
Wat koekje en gromm zeggen klopt. Maar alleen doen als je goed zicht hebt op je verzamelinkomen, anders moet je terugbetalen. Hier gaan heel veel mensen mee in de fout.
quote:allesrose schreef op maandag 03 maart 2014 23:03 Ik had geen recht op zorg en huurtoeslag, teveel spaargeld. Helaas werd dat snel minder.. Kreeg ik spontaan de laatste 2 maanden van 2013, zorgtoeslag! Dus de belasting houdt dat in de gaten. Hield, moet ik zeggen. Want in 2014 nog geen zorgtoeslag gekregen. Zal t dus moeten aanvragen. Ook huurtoeslag aanvragen. Maar ik weet ook mijn inkomsten niet. Ga van ww naar tijdelijke baan nl. En tijdelijk variërend van 5-8 mnd werk. Ook moet ik waarschijnlijk nog geopereerd worden, dus zw. Hoe pak ik dit aan? Ik lees mee!Zorgtoeslag vervalt bij spaarsaldo van een ton.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:bootje_op_de_golven schreef op maandag 03 maart 2014 23:11 Wat koekje en gromm zeggen klopt. Maar alleen doen als je goed zicht hebt op je verzamelinkomen, anders moet je terugbetalen. Hier gaan heel veel mensen mee in de fout.

Goede aanvulling idd, hier moet je erg mee oppassen. Ik bereken het jaarinkomen voor mijn klanten altijd zo:

Bij loon per maand: bruto per maand x 12 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand. En dan ca 500 euro naar boven afronden, voor de zekerheid.

bij loon per 4 weken: bruto per maand x 13 + 8% + eventuele bruto bonussen en 13e maand, afronden naar boven

Je kan het best het heffingsloon nemen dat in de cumulatieven op je loonstrook staat.
Persoonlijk ben ik er erg voor om toeslagen achteraf aan te vragen. Zeker bij twijfelgevallen. Achteraf weet je zeker of je wel of geen recht hebt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dank! Ben n stuk wijzer! Ik ga t advies van koekje 77 volgen. En als ik financieel niet meer red, doe ik t vóór 2015.
Maar dat werkt natuurlijk niet Fame.

Als jouw inkomen ineens veel lager is zou je nog een jaar moeten wachten op geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven