Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

03-03-2014 22:31 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!

Recent ben ik verhuisd naar een huis waarvoor ik huurtoeslag aan kan vragen. Nu heb ik een proefinkomen op moeten geven, en aangezien ik nog niet zeker wist wat ik ging verdienen (zat contractueel net tussen 32 en 40 uur in), heb ik dat iets te ruim geschat.

Nu scheelt dit zo'n 20 euro per maand aan huurtoeslag (krijg nu 45 ipv 67 euro). Krijg ik dit dan eind van het jaar extra? Of is dat een kwestie van pech gehad, had ik niet moeten schatten of juist te weinig op moeten geven en dat opzij moeten zetten zodat ik het terug kan betalen?

Groetjes!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Heel verstandig. Zolang je je inkomen niet precies weet is niets duidelijk. Je hoeft ook niet te wachten op de eindafrekening in 2015. Dat kan nog wel eens lang duren, soms zelfs jaren. Zodra je je inkomen weet, dus na je loonstrook in dec of wanneer je je jaaropgave hebt kun je het inkomen alsnog wijzigen. Deze wijzinging wordt dan weer alvast verrekend. Zo heb je je geld meestal eerder terug dan wanneer je wacht op de eindafrekening.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 maart 2014 @ 23:22:

Maar dat werkt natuurlijk niet Fame.

Als jouw inkomen ineens veel lager is zou je nog een jaar moeten wachten op geld.Vaak is de toeslag inderdaad gewoon nodig om van te leven. Wat het weer extra zuur maakt als er alsnog terug betaald moet worden. 1 jaar heel zuinig zijn en daarna de toeslag van het vorige jaar op kunnen maken zou natuurlijk fijner zijn.
Sowieso is het hele toeslagensysteem zo krom als een hoepel en zeer gevoelig voor fouten van burgers en fraude. Ik ben juridisch dienstverlener, en mijn werk bestaat momenteel denk ik voor 70% uit problemen rondom de toeslagen oplossen, met name door verkeerd geschatte inkomens die vervolgens terugvorderingen opleveren (en die bijna niet af te lossen zijn als je een minimaal inkomen hebt).

Als je het kan missen zou ik idd alles achteraf aanvragen, maar ja... Juist de mensen die recht hebben op toeslagen hebben die financiële buffer vaak niet.
quote:Penelope_ schreef op 03 maart 2014 @ 22:34:

Als je nu te weinig krijgt, ontvang je dat aan het eind van het jaar terug.En als je teveel hebt ontvangen, moet je dat aan het eind van het jaar terugbetalen.
Misschien al gezegd, maar je krijgt volgend jaar gewoon een brief thuis van de belastingdienst waarin staat dat je nog geld krijgt (of moet betalen) vanwege die huurtoeslag.

Heel makkelijk!
Ja schouderklopje, maar daar gaat een tijd over heen. In oktober vorig jaar kreeg ik een brief over 2011.

En afgelopen weekend een definitieve beschikking over 2012
quote:schouderklopje schreef op 03 maart 2014 @ 23:56:

[...]

En als je teveel hebt ontvangen, moet je dat aan het eind van het jaar terugbetalen.Klopt, maar ik reageerde op de OP, waarin TO stelde haar inkomem hoog te hebben ingeschat.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 maart 2014 @ 23:02:

Ze kijken naar je salaris op jaarbasis (verzamelinkomen) en je spaarrekeningen.

Dat maakt het voor mij nog steeds niet geheel duidelijk, sorry.

Voor de zekerheid nog een keer de vraag (gezien we nu naar de 2e pagina zijn gegaan):

Tweede vraag; kijken ze naar je bruto salaris of naar je bruto loon?

Ik werk namelijk twee avonden in de week en krijg dan 33,33% extra uitbetaald.

Mijn bruto salaris is bijvoorbeeld 2000 euro, maar incl toeslagen is mijn loon 2200 euro. Kijken ze dan naar die 2000 euro of naar die 2200 euro?

Is mijn verzamelinkomen dan alles wat ik daadwerkelijk gekregen heb of mijn bruto salaris x 12 maanden?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ze kijken naar wat je bruto op jaarbasis verdient, zónder toeslagen.

Dit is af te lezen uit de jaaropgaaf die je jaarlijks ontvangt.

Je dient echter wel zélf wijzigingen in je jaarsalaris door te geven.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Misschien een knullige vraag maar wat is het verschil tussen

bruto salaris en bruto loon??

In de proefberekening van de toeslagen staat precies hoe je het kan invullen (per maand zelfs)

Heb gisteren een paar proefberekeningen gemaakt met een eventueel salarisverhoging in het verschiet.

Ik vind de site best duidelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven