Gezondheid alle pijlers

Weer paniekaanvallen? Zo ja, wat nu?

25-02-2014 10:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last van mijn rug, ter hoogte van mijn longen en last van benauwdheid. Ik maak me er zorgen over. Half december had ik ook last van benauwdheid en pijn/druk/steken in mijn borst. Er is meteen (mijn vader heeft op z'n 50-ste een hartinfarct en stilstand gehad) een hartfilmpje gemaakt en bloed afgenomen, maar er was niets aan de hand met mijn hart. Misschien was het (chronische) hyperventilatie/paniekaanvallen. Als het niet over ging, moest ik weer langskomen. Het werd wel minder, maar nu heb ik dus weer klachten.

Met paniekaanvallen ben ik bekend en ik heb daar ook twee keer een periode antidepressiva voor geslikt, maar ik ben daar vanaf. Het ging twee jaar goed, maar van de zomer heb ik weer paniekaanvallen gekregen (getriggerd door de angst voor achterop zitten bij motorrijden in de bergen) en sindsdien gaat het minder. Ik merk ook dat mijn schouders continue opgetrokken zijn en ook mijn nek doet pijn. Maar ondertussen pieker ik ook over iets engs in mijn longen… De pijn op mijn borst werd door al mijn gepieker ook steeds erger. Toen ik gerustgesteld was, ging het na enkele dagen al veel beter met de klachten, al kwam de onrust en het benauwde gevoel wel steeds terug. Moeilijk kunnen ademen, mieloijk slikken, diep zuchten, veel boeren. Ook ben ik moe, maar slaap ik heel slecht. Het kost me ook moeite om niet te huilen. Niet door verdriet, maar door het onvermogen mijn lichaam normaal te laten functioneren. Waarom gaat het steeds mis? Oké, het is veel te druk op werk en thuis is er ook stress, doordat mijn vriend als zzp'er gaat werken. Ik moet dat toch kunnen loslaten?

Wat moet ik nu? Toch weer naar de dokter om uit te sluiten dat het iets engs in mijn rug/longen is? Wat ik me afvraag, want als ik xanax neem, neemt het wel wat af. Of een oplossing voor die stress zoeken, maar wat dan? Ik ben al drie keer bij de psycholoog geweest (steeds ongeveer 10 keer) en bij een haptonoom, maar dat vond ik vreselijk. Ik voelde mij heel onprettig in ondergoed bij een vreemde man; ik vond de man in kwestie ook onprettig en ik ben lastig met aanraking en ontspanning. Toch zat ik te denken aan ontspanningsmassage (door een vrouw), ademhalingstherapie of yoga?

Iemand tips?
Kan niets vinden dus ik ga proberen het zo uit te leggen.

Om te beginnen zoek je iemand die het je kan geven.

Het is de bedoeling dat die persoon je lichaam je lichaam afstrijkt met zijn/haar handen. Er hoeft niet geduwd of gedrukt te worden, alleen het gewicht van de handen is genoeg.

Van boven naar beneden bijvoorbeeld met de rug beginnen, dan de armen en dan de onderbenen.

Als je dit bij babytjes doet vallen ze heel ontspannen in slaap.

Maar voor volwassenen werkt het ook prima.

Voor de ontspanning van de onderrug, kun je een kussen onder je knieen leggen. (of een oude opgerolde slaapzak oid)

Bachbloesem rescue helpt om te ontspannen.
odi et amo
Een angstremmer werkt weer heel anders dan een beta blokker, beta blokkers worden meestal voorgeschreven bij een hoge bloeddruk maar ook tegen chronische hyperventilatie, het kalmeert de borstkas daardoor kun je hyperventilatie vrij leven. Je moet het wel jaren door slikken maar voor mij was het het enige dat hielp tegen hyperventilatie. Dus in feite verschil tussen een fijn leven en hyperventileren.
Dank jullie wel voor jullie reacties en tips! Ik ga vanavond meteen om babymassage vragen thuis!
agh zo naar! Angst en paniekaanvallen! En zo herkenbaar. Psychotherapie misschien een optie? Wel eens aan healing gedacht? Deze combinatie hebben mij er weer bovenop geholpen. Veel succes en geef niet op. Iets dat er zomaar is kan ook zomaar weer weg gaan.
Wat is healing?

De massage is goed bevallen, al heb ik merkbaar moeite met ontspannen. We hebben drie vervolgafspraken gepland en ze vermeldt het zo op de factuur dat ik het gedeeltelijk vergoed krijg. Verder een proefles mindfullness-yoga. Dat was wennen, maar ik ga het wel proberen. Aanstaande donderdag een sfspraak met de logopedist. Eigenlijk een wachttijd van 6 weken, maar met hyperventilatie kon ik gelukkig eerder terecht. Het gaat helaas nog niet veel beter:-(
Je bent aan het zoeken nu, wat het best bij je past. Geef zeker niet op, er zal wel iets op je pad komen dat je rust brengt.... Het is geen lineair stijgende lijn, een leven gaat sowieso in golfbewegingen.
@ Fam 1973, dat is waar. Golfbewegingen. Ook dit gaat weer over, dat weet ik. Ik voel het alleen nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven