Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:30:

[...]

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Als je behoefte hebt om anderen te laten denken dat je allemaal zo goed weet wat voor wie werkt, ga je gang. Je bent vast en zeker

dokter dan. Wel in de reguliere zorg dan natuurlijk.

Nee. Ik geloofde heilig in al die alternatieve dingen. Toen een kind van mij in een medisch circuit kwam had ik wat tijd over en ben ik eens gaan lezen hoe dat nou allemaal werkte. Uit belangstelling vooral, omdat ik er misschien zelf iets mee wilde gaan doen. Maar het klonk me zo vreemd in de oren allemaal. Werkzame stoffen eindeloos verdunnen tot er van de originele stof niets meer aanwezig was en dan claimen dat het werkt? Hoe zit dat dan met kraanwater? Dat is toch in aanraking geweest met heel veel dingen en als water een geheugen had zodat dingen blijven werken ook al zijn ze er uit verdwenen, dan is kraanwater levensgevaarlijk. Geen gekke vraag, lijkt mij.

Er bleken verschillende afbeeldingen met verschillende meridianen te bestaan voor acupunctuur.

Mensen claimden wervels "recht te zetten" en daarmee kwalen te genezen. Van autisme tot Schizofrenie. Terwijl wervels aan elkaar vast zitten, en wel zodanig dat je een orthopeed en een neurochirurg nodig hebt, met tangen met hele lange handvatten, om een wervelkolom recht te zetten.

Hahnemann bleek zijn geneesmiddelenonderzoek te hebben uitgevoerd op gezonde mensen. Die hij een dagboek bij liet houden waarin ze alles opschreven wat ze voelden. Dat waren dan de symptomen waar het middel tegen zou helpen. Dat ze misschien toevallig ziek waren of teveel gezopen en dus hoofdpijn hadden, of gewoon wisten welke symptomen er verwacht werden, telde daarbij niet mee.

Ik doe maar even een greep.

Hoe meer ik las, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat het gewoon niet waar KON zijn. Er ligt al heel lang een premie van meer dan een miljoen engelse ponden te wachten op de eerste die gepotenteerd water kan onderscheiden van gewoon kraanwater.

De stichting Skepsis heeft zelfs ooit een serieus onderzoek naar de werkzaamheid van homeopathie voorgesteld, op te zetten en uit te voeren door gelovigen en sceptici. Maar daar wilden de dames en heren homeopaten niet aan.

Kortom: ik heb me er in verdiept.

Geloof ik dat de reguliere wetenschap alles weet? Welnee! Geloof ik dat reguliere artsen nooit blunderen? Welnee! (Ooit dachten ze dat een maagzweer werd veroorzaakt door stress in plaats van door bacteriën, en dat MS aanstellerij was.) Is er meer tussen hemel en aarde dan we kunnen zien (ik denk het wel). Maar dat alles maakt nog steeds niet dat homeopathie werkt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Dreamer schreef op 04 maart 2014 @ 17:30:

Aan de andere kant zijn er ook zaken, die na lang onderzoek eerst niet leken te werken maar waarbij er nog zoiets is als voortschrijdend inzicht.

Alles verwerpen, omdat het nu (nog) niet aangetoond is dat het werkt of er is of wat dan ook, zo ben ik niet. En persoonlijk vind IK het dan weer dom als ik daarom dom genoemd word. Maar hee.. dat ben ik

Omarm jij behandelingen waarvan is aangetoond dat ze niet werken? Zo ja, op basis waarvan dan?

Behandelingen waarvan (nog) niet is aangetoond dat ze werken, hoef je niet te verwerpen. Je kan gewoon afwachten tot dat wel is aangetoond
Ga in therapie!
quote:Nouschi schreef op 04 maart 2014 @ 18:39:

[...]

Je kent het principe van wetenschappelijk onderzoek?

Heb je het stuk gelezen wat ik over reiki plaatste? Wat vind je daar dan van?

Ik kan zelf Reiki geven, dus wat denk je.

Maar het is een logisch verhaal want iedereen kan anderen zich beter laten voelen door aanraken. Denk maar aan het wrijven over iemands rug als manier van troost. Of het kusje bij een kind als het gevallen is. Wat de effecten van Reiki zijn op de lange termijn is niet te meten door onderzoek, maar daar kun je niet de conclusie uittrekken dat het niets doet. En dat is het probleem hier, iedereen wil de werking allemaal in statistieken uitgewerkt hebben en dat kan nu eenmaal niet. En hoe makkelijk is het dan om te zeggen dat het niet werkt, want het is niet bewezen.

Maar gaan jullie lekker door met deze discussie. Het zal me echt een worst wezen wat anderen ervan vinden en ik heb ook geen behoefte om anderen te overtuigen. Sommigen zijn hier zo fanatiek dat ze geen gek figuur geslagen zou hebben ten tijde van de heksenvervolgingen. Misschien zijn het dezelfde wel. Oh nee, dat kan niet, want ze geloven absoluut niet in reincarnatie.
odi et amo
Het opvallende is dat veel aanhangers zich bedienen van dezelfde tactiek: "Het is gewoon waar en als je het niet gelooft ben je kortzichtig. Gelukkig weet ik wel beter."

Is een beetje lastig discussiëren, als op alle inhoudelijke argumenten alleen de, niet onderbouwde, mededeling komt dat je kortzichtig bent. Je echt ergens in verdiepen en je openstellen voor iets, kan ook betekenen dat je tot het inzicht komt dat het niet waar kan zijn.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:58:

[...]

Maar het is een logisch verhaal want iedereen kan anderen zich beter laten voelen aanraken. Denk maar aan het wrijven over iemands rug als manier van troost. Of het kusje bij een kind als het gevallen is. Wat de effecten van Reiki zijn op de lange termijn is niet te meten door onderzoek, maar daar kun je niet de conclusie uittrekken dat het niets doet. En dat is het probleem hier, iedereen wil de werking allemaal in statistieken uitgewerkt hebben en dat kan nu eenmaal niet. En hoe makkelijk is het dan om te zeggen dat het niet werkt, want het is niet bewezen.

Maar gaan jullie lekker door met deze discussie. Het zal me echt een worst wezen wat anderen ervan vinden en ik heb ook geen behoefte om anderen te overtuigen. Sommigen zijn hier zo fanatiek dat ze geen gek figuur geslagen zou hebben ten tijde van de heksenvervolgingen. Misschien zijn het dezelfde wel. Oh nee, dat kan niet, want ze geloven absoluut niet in reincarnatie.

Ik dus ook.

Maar wat vind je van het artikel wat ik plaatste? Dat toont toch aan dat het bullshit is?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:58:

[...]

Maar het is een logisch verhaal want iedereen kan anderen zich beter laten voelen aanraken. Denk maar aan het wrijven over iemands rug als manier van troost. Of het kusje bij een kind als het gevallen is.

Ik geloof zeker dat aanraking een heilzaam effect kan hebben.

Wat de effecten van Reiki zijn op de lange termijn is niet te meten door onderzoek, maar daar kun je niet de conclusie uittrekken dat het niets doet.

Niemand zegt dat het "niets doet". Ik geloof alleen niet dat het een genezende werking heeft. Als het die wel heeft dan lijkt mij dat je dat gewoon aan kan tonen. Misschien niet hoe het optreed, maar wel dat het optreedt.

En dat is het probleem hier, iedereen wil de werking allemaal in statistieken uitgewerkt hebben en dat kan nu eenmaal niet. En hoe makkelijk is het dan om te zeggen dat het niet werkt, want het is niet bewezen.

Maar gaan jullie lekker door met deze discussie. Het zal me echt een worst wezen wat anderen ervan vinden en ik heb ook geen behoefte om anderen te overtuigen. Sommigen zijn hier zo fanatiek dat ze geen gek figuur geslagen zou hebben ten tijde van de heksenvervolgingen. Misschien zijn het dezelfde wel. Oh nee, dat kan niet, want ze geloven absoluut niet in reincarnatie.Ik geloof niet in reïncarnatie, maar ik geloof er ook niet niet in. Ik weet het niet. Maar wat heeft dat er mee te maken?
quote:Nouschi schreef op 04 maart 2014 @ 19:01:

[...]

Ik dus ook.

Maar wat vind je van het artikel wat ik plaatste? Dat toont toch aan dat het bullshit is?Dat wat bullshit is? Reiki?
odi et amo
Ik kan zelf ook reiki geven en heb er zelf ook baat bij. Was eerst ook sceptisch, maar nadat ik als proefkonijn had gefungeerd voor mijn vriendin was ik om.

Bergje, iemand zei dat acupunctuur niet werkte en daar reageerde ik op. Word er een beetje moe van als nitwit te worden weggezet.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 19:06:

[...]

Dat wat bullshit is? Reiki?Ja. Onnodig om een cursus in te volgen want ik kan het ook. Sterker, men voet zich er beter bij als de pseudo-reikiër iemand onder handen neemt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Emma95 schreef op 04 maart 2014 @ 19:10:

Ik kan zelf ook reiki geven en heb er zelf ook baat bij. Was eerst ook sceptisch, maar nadat ik als proefkonijn had gefungeerd voor mijn vriendin was ik om.

Bergje, iemand zei dat acupunctuur niet werkte en daar reageerde ik op. Word er een beetje moe van als nitwit te worden weggezet.Lees dat artikel ook even.
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 18:58:

Het opvallende is dat veel aanhangers zich bedienen van dezelfde tactiek: "Het is gewoon waar en als je het niet gelooft ben je kortzichtig. Gelukkig weet ik wel beter."

Is een beetje lastig discussiëren, als op alle inhoudelijke argumenten alleen de, niet onderbouwde, mededeling komt dat je kortzichtig bent. Je echt ergens in verdiepen en je openstellen voor iets, kan ook betekenen dat je tot het inzicht komt dat het niet waar kan zijn.

Betwitched, ik geef je in mijn antwoord een duidelijke onderbouwing, maar zoals ik al eerder zei, geen enkel argument wordt door de tegenstanders serieus genomen. Of het wordt een non-argument genoemd. Je negeert hier alles wat ik heb geschreven. En daarom doe ik niet mee aan dit soort discussies. Waar ik me helaas toch toe heb laten verleiden.

Er zijn energieen die niet meetbaar zijn en als je daar niet aan wil dan is heel de discussie zoals ik al eerder zei gewoon tijdverspilling.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 19:11:

[...]

Betwitched, ik geef je in mijn antwoord een duidelijke onderbouwing, maar zoals ik al eerder zei, geen enkel argument wordt door de tegenstanders serieus genomen. Of het wordt een non-argument genoemd. Je negeert hier alles wat ik heb geschreven. En daarom doe ik niet mee aan dit soort discussies. Waar ik me helaas toch toe heb laten verleiden.

Er zijn energieen die niet meetbaar zijn en als je daar niet aan wil dan is heel de discussie zoals ik al eerder zei gewoon tijdverspilling.Wat negeer ik dan? Ik lees van jou weinig anders dan wat korte posts dat wij kortzichtig zijn en op je post over Reiki ga ik uitgebreid in.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:04:

[...]

Sorry,Ik wist niet dat het verplicht was om mee te discusseren.

Niet verplicht. Maar neem me dan niet kwalijk dat ik j bijdragen niet serieus neemt, als je alleen af en toe komt roepen dat de discussie zinloos is.

Dit is namelijk een plek waar mensen met elkaar discussiëren en elkaars argumenten serieus nemen (de meesten dan). Dan heb je een gesprek dat ergens over gaat, ook al ben je het misschien totaal niet eens.

Ik verwacht niet dat mijn mening over homeopathie verandert. Ik heb me er namelijk wel in verdiept, roep niet zomaar wat in het rond. Dan nog kan ik het leuk/interessant vinden om te lezen waarom mensen er anders naar kijken. Mag je zinloos vinden, maar waarom dat dan komen melden?
This is an unacceptable timeline
quote:Nouschi schreef op 04 maart 2014 @ 19:10:

[...]

Ja. Onnodig om een cursus in te volgen want ik kan het ook. Sterker, men voet zich er beter bij als de pseudo-reikiër iemand onder handen neemt.Ja hoor, veel mensen kunnen het ook zonder inwijding. Dat is niets nieuws. Maar de werking is hetzelfde.
odi et amo
Lamaatje, ik heb nog even geloept om te zien of ik een inhoudelijke reactie heb gemist in dit topic, maar ik kon er niet één vinden, behalve die laatste over Reiki.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:15:

[...]

Grote lappen tekst zijn in deze gewoon tijdverspilling.niet aan jou besteed.

Prima. Wat wil jij dan met dit topic?
Ga in therapie!
quote:tyche schreef op 04 maart 2014 @ 19:14:

[...]

Niet verplicht. Maar neem me dan niet kwalijk dat ik j bijdragen niet serieus neemt, als je alleen af en toe komt roepen dat de discussie zinloos is.

Dit is namelijk een plek waar mensen met elkaar discussiëren en elkaars argumenten serieus nemen (de meesten dan). Dan heb je een gesprek dat ergens over gaat, ook al ben je het misschien totaal niet eens.

Ik verwacht niet dat mijn mening over homeopathie verandert. Ik heb me er namelijk wel in verdiept, roep niet zomaar wat in het rond. Dan nog kan ik het leuk/interessant vinden om te lezen waarom mensen er anders naar kijken. Mag je zinloos vinden, maar waarom dat dan komen melden?

Ik dacht dat een forum was om je mening te geven?

Maar dat geldt niet voor mij dan?
odi et amo
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Ssssst. Niet verder vertellen.Sorry, schat, maar je avatar en nick verraden je.
Ga in therapie!
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 19:14:

[...]

Ja hoor, veel mensen kunnen het ook zonder inwijding. Dat is niets nieuws. Maar de werking is hetzelfde.De conclusie was : "Catlin concludeerde dat men het welzijn van de patiënten kan bevorderen door ze wat extra aandacht te geven."

Heeft weinig met de reiki an sich te maken.
Ik vind het geen discussieren meer. Wij zijn allemaal dom en jullie hebben gelijk (denk je).

Ik ga iets nuttigers doen.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 19:18:

[...]

Ik dacht dat een forum was om je mening te geven?

Maar dat geldt niet voor mij dan?

Is dat wat je leest in wat ik schrijf?

Echt?
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 19:16:

Lamaatje, ik heb nog even geloept om te zien of ik een inhoudelijke reactie heb gemist in dit topic, maar ik kon er niet één vinden, behalve die laatste over Reiki.

Ja daar ging het over. Ja, sorry, die andere post stond al eerder.

Ik was volop aan het typen. Later staat inderdaad de reactie op het Reikiverhaal. Excusez-moi Crosspost.
odi et amo
quote:Emma95 schreef op 04 maart 2014 @ 19:21:

Ik vind het geen discussieren meer. Wij zijn allemaal dom en jullie hebben gelijk (denk je).

Ik ga iets nuttigers doen.Heel verstandig Emma. Ik ga er ook mee stoppen.
odi et amo
quote:Emma95 schreef op 04 maart 2014 @ 19:21:

Ik ga iets nuttigers doen.

Gelijk heb je. Maar als ik me goed herinner heb jij zelf mensen dom genoemd, scheer je alle mensen die niet in homeopathie geloven over één kam, en ga je niet in op de kritische vragen naar aanleiding van je posts.

Ik heb niemand dom genoemd en zal dat ook niet snel doen. Jij hebt daarentegen je oordeel al klaar. En dan heb ik het niet over wat je van homeopathie vindt.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 19:22:

[...]

Ja daar ging het over. Ja, sorry, die andere post stond al eerder.

Ik was volop aan het typen. Later staat inderdaad de reactie op het Reikiverhaal. Excusez-moi Crosspost.

Ik ben de volgorde even kwijt geloof ik.

Overigens noem ik ook niemand dom. Ik verbaas me alleen over de niet-inhoudelijke reacties waarin staat dat "het" gewoon werkt en wij kortzichtig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven