Geld & Recht alle pijlers

Omgangsregeling 18 jarige

05-03-2014 11:17 55 berichten
Mijn kinderen zien hun vader volgens de omgangsregeling (eens in de 2 weken weekend en helft schoolvakanties) zoals vastgesteld is door de rechter. De kinderalimentatie is ook op deze omgangsregeling berekend.

Oudste wordt binnenkort 18 jaar en zijn vader heeft gemeld dat als hij nog wil komen dat hij dan 25,= euro per weekend moet betalen.

Kan dat zo maar? Ik ging er van uit dat de omgangsregeling tot 21 liep maar dat het kind na 12jr zelf mag bepalen of hij nog naar zijn vader wil maw kinderalimentatie loopt tot 21ste en dus geen extra kosten voor omgang?

Iemand juridisch advies in deze?
Alle reacties Link kopieren
25 euro per weekend betalen? wat idioot zeg. Een vader vind het toch leuk als zijn kinderen komen zou je denken?

.
Zo, 12,50 kostgeld per dag is wel heel veel. Sympathieke man trouwens. Hoe zorgverzekering dat je kind niet meer langs komt.

Nee, bij niemand staat in de omgangsregeling dat een kind moet betalen om langs te komen.

Wat een mafketel zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Leuke pa!

Ik denk dat pa zich gewoon aan de originele afspraken dient te houden. Zoals je zelf al aangeeft, de kinderalimentatie is berekend op deze afspraken. Pa probeert een deel van die alimentatie terug te snoepen.
Dat sommige ouders kostgeld vragen, snap ik. Maar hij ziet zijn zoon al zo weinig.

Volgens mij zijn ouders verantwoordelijk tot hun 21ste voor de kinderen maar weet niet hoe dit exact zit. Klinkt in ieder geval idioot
.
En pas maar op dat hij het niet aftrekt van de KA.
Zelfs al was er geen omgangsregeling, je bent toch gestoord als je je kind om geld vraagt om om het weekend te komen?

Juridisch geen idee eigenlijk.
Nee dat kan niet zomaar.....

Als de 18 jarige een volledige baan heeft hoeft de KA niet, anders tot 21e (zoals je al zei) aan kind zelf betalen.

Eh wat zei de 18-jarige hierop tegen papa?
Saywhut?

Als ik je zoon was geweest had hij die 25 euro in zn hol mogen steken.
Het is dat het zo duur is, maar ik zou graag de uitleg van pa aan de rechter horen.
quote:Fame schreef op woensdag 05 maart 2014 11:22 En pas maar op dat hij het niet aftrekt van de KA.Die hij als het goed is naar kind overmaakt trouwens.
Wat moet hij voor de vakantie gaan betalen?

(is pa altijd al zo'n lutser geweest?)
Jullie zoon hoeft niet te gaan dan, hij is niets verplicht omdat hij nu zijn eigen keuzes mag maken ook met betrekking tot vader, wat schandalig dat hij zijn kind vraagt om te betalen! Betaald hij wel allimentatie? Zo niet nog veel erger om je kind dan op zo'n manier geld af te troggelen!
Geweldig idee. Ik ga ook maar eens kostgeld vragen als de kinderen en kleinkinderen uitgebreid komen eten, het blijft niet bij een broodje en een kop soep. Nee, gekheid. Ik neem aan dat die vader niet zo armlastig is dat zijn kind moet bijdragen aan zijn verblijf in een weekeinde. Dat een inwonend kind dat een baan heeft een bepaald bedrag aan kostgeld betaalt aan de ouder bij wie het woont, oke, maar in dat geval hoeft pa ook geen ka meer te betalen dat scheelt toch ook een slok op een borrel.
verba volant, scripta manent.
Ik wil best antwoorden, maar ik moet eerst even mijn kin van de grond rapen.
Ik zou echt niet meer gaan.

Hoe meer ik er aan denk, hoe groter de afknapper.
Misschien kan je zoon aan vader melden dat als hij nog wil dat hij langs komt, hij daarvoor een prijs in rekening brengt van ¤ 30 per weekend.
Heeft je zoon een vaste baan of zit hij nog op school?

Sowieso klopt het niet dat je vanaf je 12de zelf de omgangsregeling mag invullen. Vanaf je 12de wil de rechter naar je luisteren, zodat je aan kan geven wat jij graag zou willen. De rechter beslist.
Jouw zoon moet zijn vader gaan betalen om hem te zien? Begrijp ik dat goed? Zo ja, ten eerste:

ten tweede: de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.
Zoon zit nog op school en als het lukt erna universiteit.

Overigens wil vader ook niet aan studie mee betalen, zoon krijgt geen aanvullende beurs omdat inkomen vader te hoog is. (er wordt gekeken naar inkomen beide ouders). Bijdrage aan studie is volgens DUO vrijwillig - grrrr.

Vader heeft genoeg geld maar is een vrek.

Nadeel als zoon niet meer gaat dat jongste er alleen heen moet en dat vervelend vindt. En voor mij ook wel fijn als ze in vakantie bij hem zijn zodat ik ook een keer weekje weg kan.

Vader heeft gezegd dat hij hoopt dat zoon nog wel bij hem komt. *zucht*
Ik kan er niks zinnigs over zeggen, vind het heel rot dat hij zo laks met zijn zoon omgaat :(
Wat een vreemde eis. Hoe reageerde je zoon?

18 is trouwens oud genoeg om alleen thuis te blijven als jij een weekje weg wil
Eh watte??

Nou ja zeg. Als 18 jarige denk je dan toch hey later! Dan kom ik toch niet.

Wat een warm welkom zeg, geld vragen
De regeling is wel bekend ja, ik geloof dat je iets van ¤ 10,00 per dag dat het kind komt mag aftrekken van de km. Voor eten e.d. Dat staat als het goed is in jullie couvernant of hoe heet zoiets. Wij hebben het nooit gevraagd,ik vind het heerlijk als ze er is en ik bespaar liever op iets anders. Wij betalen overigens wel mee aan de studie boven op de km. We kunnen het missen en ik als stiefmoeder wil graag dat ze een goede opleiding krijgt zodat ze later goed op eigen benen kan staan en niet afhankelijk is van een of andere dombo!
quote:amber1979 schreef op 05 maart 2014 @ 12:00:

De regeling is wel bekend ja, ik geloof dat je iets van ¤ 10,00 per dag dat het kind komt mag aftrekken van de km. Voor eten e.d. Dat staat als het goed is in jullie couvernant of hoe heet zoiets. Wij hebben het nooit gevraagd,ik vind het heerlijk als ze er is en ik bespaar liever op iets anders. Wij betalen overigens wel mee aan de studie boven op de km. We kunnen het missen en ik als stiefmoeder wil graag dat ze een goede opleiding krijgt zodat ze later goed op eigen benen kan staan en niet afhankelijk is van een of andere dombo!

Het was altijd 5 euro per dag per kind.

Bij de nieuwe regeling trekken ze een percentage van de KA af voor de zorgdagen.

Maar idd, hoe triest id het zeg.

Zeker als er geen geldprobleem aan de orde is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven