Gezondheid alle pijlers

Overgang, is dit normaal?

07-03-2014 13:26 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds november ben ik (50) gestopt met de pil. Met de pil had ik al wel het gevoel dat de overgang begonnen was, maar heel lichte klachten. Nu dus gestopt en ik weet niet wat me overkomt. Slecht slapen, opvliegers maar het allerergste is de spierpijn.

Ik heb wel gelezen dat dat ook bij de overgang hoort maar ik vraag me af of dit normaal is. Ik heb dus werkelijk overal pijn. Als ik maar even 5 minuten op een stoel zit kom ik bijna niet meer overeind. Bewegen lijkt goed, maar teveel ook weer niet. 's nachts dus heel slecht slapen. Paar keer wakker en als ik dan naar het toilet ga echt overal, vooral mijn voeten, spierpijn. Punt is dat ik van slapen ook niet echt uitrust, voel me eigenlijk nog beroerder. Wordt ook heel mooi van de voortdurende spierpijn. Herkend iemand dit? En is er wat aan te doen?
Herken ik. Het is heeeeel vervelend. Ik ben gaan zwemmen in een extra warm bad om toch aan mijn beweging te komen. Dat hielp iets. Krijg je voldoende calcium en kalium binnen? Dat kan ook een oorzaak zijn. Voor het slapen gaan 1000 mg paracetamol haalt de scherpe randjes van de pijn af. Helpt dit niet, dan zou ik naar de huisarts gaan. Het gaat over, maar fijn is het niet!
leef, geniet en eet!
Ja helaas heel herkenbaar. Ik denk wel eens zo moet iemand van 80 zich dus voelen, maar ja ik ben nog lang niet zo oud. Ik zie veel vrouwen van mijn leeftijd nog lekker sporten, en ik ben steeds zo stijf. Ik loop wel veel, heb huis met 2 trappen, die loop ik ook regelmatig op en af . dan weer voor de was, of nog even iets pakken, ramen lappen, stofzuigen etc dus ben wel veel in beweging, maar owee als ik 10min gezeten heb, dan ben ik zo stijf. En ja ook slecht slapen, tintelingen in beide handen, weet niet hoe ik moet liggen, maar daarvoor ben ik nu bij de fysio.

Ook als ik 's ochtends voor de 1e keer de trap af loop, men dat gaat heel moeizaam, maar ben ik dan eenmaal in beweging dan gaat het wel weer goed.

De opvliegers valt nog wel mee, ik heb ze wel, maar blijf dan altijd even heel rustig en dan zijn ze na een paar minuutjes weer weg.

Ik slik al 23 jaar geen pil meer, dus voor mij is het geen recente hormoonverandering. Ik weet af en toe ook niet meer wat ik nou moet.
Afgelopen maandag hier een interessante documentaire over. Daar herken je je vast wel in. Het heet Uitgebloe(i)d.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1401429
Herkenbaar. Ik ben de pil weer gaan slikken en alles was weer normaal;-). Andere hormoontherapie kan ook, maar ik wil voor de zekerheid ook anticonceptie. De overgang is niet meteen definitief, je kan nog opeens weer zwanger worden.

Ik was sowieso te jong om het zonder hormonen te stellen, ook vanwege botontkalking, maar ik blijf ze gewoon slikken hoor. Tot mijn dood. Want die klachten wil ik echt niet meer.
.
Ik herken het, ik heb die klachten al ruim 6 jaar. Toch weiger ik hormonen te slikken.
quote:beautyfly schreef op 07 maart 2014 @ 13:26:

Sinds november ben ik (50) gestopt met de pil. Met de pil had ik al wel het gevoel dat de overgang begonnen was, maar heel lichte klachten. Nu dus gestopt en ik weet niet wat me overkomt. Slecht slapen, opvliegers maar het allerergste is de spierpijn.

Ik heb wel gelezen dat dat ook bij de overgang hoort maar ik vraag me af of dit normaal is. Ik heb dus werkelijk overal pijn. Als ik maar even 5 minuten op een stoel zit kom ik bijna niet meer overeind. Bewegen lijkt goed, maar teveel ook weer niet. 's nachts dus heel slecht slapen. Paar keer wakker en als ik dan naar het toilet ga echt overal, vooral mijn voeten, spierpijn. Punt is dat ik van slapen ook niet echt uitrust, voel me eigenlijk nog beroerder. Wordt ook heel mooi van de voortdurende spierpijn. Herkend iemand dit? En is er wat aan te doen?

Dat is dan nog een meevallertje .

Maar serieus, ik herken het helemaal! En heb er al zo'n anderhalf jaar last van. De opvliegers maken me helemaal gek! Maar die spierpijn is iets van het laatste half jaar. Slapen doe ik gelukkig aardig goed, alhoewel is soms "vreemde spierpijn" in mijn benen heb. Het lijkt een beetje op de groeipijn die ik me van heeeeeel vroeger herinner . Volgende week maak ik een afspraak met de huisarts, want ik krijg ook weer opnieuw puistjes . Ik ben het dus zat .
Ja, werd ik er maar mooier van dan was het nog de moeite, haha

Voel me zo oud.

Ik heb ook overwogen om de pil weer te gaan slikken en dan kijken of het overgaat. Is daar eigenlijk iets op tegen? Weet wel dat je na je 50ste meer kans hebt op borstkanker en trombose als je de pil slikt. Maar is dat een grote kans of te verwaarlozen?
Ik heb de pil al een tijd niet meer, maar ben dus ook al ruim een jaar niet meer ongesteld geworden. Als ik weer met de pil begin komt de menstruatie ook weer terug, en daar heb ik geen zin meer in. Bij mij moest de menstruatie sowieso wegblijven want mijn baarmoeder zat vol met vleesbomen. Dat is tot nu toe het enige lichtpuntje in die hele overgangshel, nooit meer ongesteld!
quote:beautyfly schreef op 07 maart 2014 @ 16:15:

Ja, werd ik er maar mooier van dan was het nog de moeite, haha

Voel me zo oud.

Ik heb ook overwogen om de pil weer te gaan slikken en dan kijken of het overgaat. Is daar eigenlijk iets op tegen? Weet wel dat je na je 50ste meer kans hebt op borstkanker en trombose als je de pil slikt. Maar is dat een grote kans of te verwaarlozen?

Vind ik een goede vraag, ik ben zelf midden 40 en vraag me af tot hoe oud je de pil mag en 'moet' slikken. Wanneer weet je zeker dat het niet meer nodig is en kun je de pil gebruiken om de overgangsklachten over te slaan, of iig te verminderen?

Nu heb ik nog nergens last van, maar toch wil ik het wel weten. Merk je sowieso wel iets van de overgang als je de pil slikt?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
uitgebloeid vond ik een waardeloze documentaire, het was meer een egodocument van een probleemvrouw.

TO ga met je klachten naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een overgangsconsulent.
Ik vond die documentaire ook wat egocentrisch. Maar wel apart hoe er niet over gepraat wordt in onze maatschappij.

Ik heb last van allerlei kwaaltjes, spierpijn, moe, hoofdpijn, migraine, zo nu en dan opvliegers. Ik zal blij zijn als deze fase achter me is!

Als het echt te erg wordt is naar de huisarts gaan de beste tip.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 maart 2014 @ 16:27:

uitgebloeid vond ik een waardeloze documentaire, het was meer een egodocument van een probleemvrouw.

Dit dus. Dat was geen menopuzeprobleem, dat was gewoon een zeurwijf.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Hier heerlijk aan de hormonen, nergens last van, bloei alleen maar op.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik vind vrouwen van mijn leeftijd (55) die de pil blijven slikken of die hormonen nemen vaak zo'n "oudere mannenhoofd" krijgen.....

Misschien is het toeval, maar het valt me wel op.

Nou heb ik makkelijk praten, ben er allang doorheen en heb er nooit veel van gemerkt. Weet natuurlijk niet wat ik zou doen als dat anders was geweest.... Maar toch!
Ik herken het. Die opvliegers en dat slechte slapen is al niks, maar die stijve spieren word ik echt helemaal gek van. En over m'n libido zullen we het maar niet hebben.

Lichtpuntje is dat ik minder migraine heb dan vroeger.

Die documentaire heb ik uitgezet. Zat me alleen maar te ergeren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 maart 2014 @ 16:27:

TO ga met je klachten naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een overgangsconsulent.

Bestaat dat? En wat doet-ie?

Mijn huisarts is heel meelevend, maar dat lost weinig op. Meer zeuren?
quote:juf_deetje schreef op 07 maart 2014 @ 17:31:

Ik vond die documentaire ook wat egocentrisch. Maar wel apart hoe er niet over gepraat wordt in onze maatschappij.

Ik geloof er niks van. Om te testen heb ik meteen de volgende dag mijn opvliegers besproken bij de tandarts, bij een zakenrelatie en bij een cursus. Niemand die het onderwerp probeerde te veranderen of gegeneerd de andere kant op keek.

Er wordt wel over gepraat. Alleen in 'de bladen' mag het wel wat meer, en wat andere aandacht.
quote:vikki schreef op 07 maart 2014 @ 17:41:

Ik vind vrouwen van mijn leeftijd (55) die de pil blijven slikken of die hormonen nemen vaak zo'n "oudere mannenhoofd" krijgen.....

Misschien is het toeval, maar het valt me wel op.

!

Huh met de pil of andere hormonen krijg je toch juist extra vrouwelijke hormonen erbij. Hoe zou je daar nou een oude mannen hoofd van kunnen krijgen? Dat zou logischerwijs eerder moeten voorkomen bij vrouwen die niet aan de hormonen gaan/blijven want die maken steeds minder vrouwelijke hormonen aan.

Ik weet wel dat als het zover is en ik overgangsklachten krijg ik echt wel aan de hormonen ga.
Ik ben sinds december aan de pil en ben daar erg van opgeknapt.

Op een voorlichtingsavond over de overgang vertelde een gyn dat de pil niet het meest handige middel is tegen overgangsklachten, omdat daar meestal een lagere dosis voor kan volstaan.

En i.v.m. verhoogd risico op borstkanker wordt hormoontherapie na je 50e vaak ontraden, maar er lijken aanwijzingen te zijn dat het geen verhoogd risico oplevert als je het minder dan 5 jaar gebruikt.

Ik word komende week 50 en heb over 2 weken een afspraak bij de gyn, vanwege overgangsklachten.

Ik heb een spierziekte en daardoor sowieso al veel spierpijn, maar het wordt wel erger de laatste jaren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:juf_deetje schreef op 07 maart 2014 @ 17:31:

Ik heb last van allerlei kwaaltjes, spierpijn, moe, hoofdpijn, migraine, zo nu en dan opvliegers. Ik zal blij zijn als deze fase achter me is!

Als het echt te erg wordt is naar de huisarts gaan de beste tip.ik vind dat echt onzin. Er wordt wel gepraat over de overgang, alleen mevrouw Egodoc beweert dat dat niet zo is op basis van een uitspraak van Linda de Mol. Totaal niet representatief dus
quote:korenwolf schreef op 07 maart 2014 @ 17:47:

[...]

Bestaat dat? En wat doet-ie?

Mijn huisarts is heel meelevend, maar dat lost weinig op. Meer zeuren?Meestal is het een zij.

http://overgangsconsulente.com
quote:Solomio schreef op 07 maart 2014 @ 18:12:

Ik ben sinds december aan de pil en ben daar erg van opgeknapt.

Op een voorlichtingsavond over de overgang vertelde een gyn dat de pil niet het meest handige middel is tegen overgangsklachten, omdat daar meestal een lagere dosis voor kan volstaan.

En i.v.m. verhoogd risico op borstkanker wordt hormoontherapie na je 50e vaak ontraden, maar er lijken aanwijzingen te zijn dat het geen verhoogd risico oplevert als je het minder dan 5 jaar gebruikt.

Ik word komende week 50 en heb over 2 weken een afspraak bij de gyn, vanwege overgangsklachten.

Ik heb een spierziekte en daardoor sowieso al veel spierpijn, maar het wordt wel erger de laatste jaren.Mijn gyn zegt dat hormonen het probleem niet wegnemen, maar alleen maar uitstelt
Als je geen hormonen wilt slikken , heeft een bezoek aan een overgangsconsulente geen zin.

Het enige wat zij doet, is het advies geven wat je in alle bladen (behalve de Linda) kunt lezen.

-draag laagjes tegen de opvliegers (duh!)

- drink geen koffie/thee/ alcohol/ sterk gekruide maaltijden (allemaal niet bewezen dat het helpt)

-zorg voor een goede nachtrust

-ga vroeg naar bed

-blijf sporten

-slik calcium als dat aangeraden wordt door de huisarts.

-stop met roken

Bla bla bla. Allemaal advies wat je al weet en wat niet helpt

Wat veel mensen niet weten is dat er ook medicijnen zijn die helpen tegen opvliegers die geen hormonen bevatten.

Google maar even op Clonidine tabletten
Geeft ze er ook tips bij hoe je leven een beetje te harden blijft zonder koffie / thee / alcohol / sterk gekruide maaltijden / sigaretten / seks

en mét vroeg naar bed / stomme oude-wijvenvestjes / flubberarmen / kippennekje / spierpijn en ALLES VOORTDUREND KWIJT nondeju.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven