Geld & Recht alle pijlers

Partneralimentatie

08-03-2014 20:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag via mijn vriend.

Hij heeft een ex + kinderen met haar. Ze hebben Co-ouderschap maar zijn nooit getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap gehad.

Nou betaalt hij elke maand 200 euro aan haar. Gewoon omdat ze het nodig heeft/goed kan gebruiken. Zodat ze het iets ruimer heeft.

(Bijna alle kinderkosten betaalt hij, ter info).

Nou heeft hij zijn belastingaangifte ingevoerd maar heeft hij dit 'gedeclareerd'. Nu denkt zij dat hij dit niet kan declareren en hij denkt van wel.

Wie heeft hier gelijk?

Ik neig naar haar, aangezien ze nooit op papier 'samen' geweest zijn.

Iemand van jullie hier een idee over?
Waarom bemoeit ex zich met de belasting aangifte van je vriend?

Kan denk ik wel hoor, als het als kinderalimentatie betaald wordt.

Het is overigens een aftrekpost en geen declaratie. Hij krijgt ook maar een gedeelte terug en niet de hele mep.
quote:moccagourmet schreef op zaterdag 08 maart 2014 20:47 Waarom bemoeit ex zich met de belasting aangifte van je vriend?

Kan denk ik wel hoor, als het als kinderalimentatie betaald wordt.

Het is overigens een aftrekpost en geen declaratie. Hij krijgt ook maar een gedeelte terug en niet de hele mep.

Nou ze hebben die Partneralimentatie bedacht voor 3 jaar na ontbinding van samenwonen. Dus mei 2015. Daarna zou hij niks meer hoeven betalen, hij vond het geen probleem om het te blijven doen na die datum want hij nam aan dat hij toch een deel terug kon vragen.

Zij dacht van niet. Dus vandaar
Ik ben absoluut geen expert, maar volgens mij werkt het grofweg zo:

Als hij het aftrekt als partneralimentatie dan moet zijn ex dat volgens mij bij haar inkomen optellen. (dus misschien nog belasting over betalen)

Als hij het aftrekt als kinderalimentatie dan hoeft ze dat niet op te tellen bij haar inkomen.

Dus ik snap nu wel waarom zijn ex zich met zijn belastingaangifte bemoeid.
Hij kan het zeker opgeven als aftrekpost bij de belasting. Sterker nog, hij zou dom zijn wanneer hij het niet deed.

Is het kinderalimentatie wat hij betaald dan krijgt hij een deel terug wanneer hij een minimaal bedrag per kwartaal per kind betaald.

Is het partneralimentatie dan is het volledige bedrag voor hem aftrekbaar van zijn inkomsten en moet zijn ex het opgeven bij de belastingdienst als inkomsten. Zij moet er dan ook inkomsten belasting over betalen.
Niet geschoten is altijd mis
Precies de ontvanger betaald er belasting over, de gever krijgt er een gedeelte van terug
Is de PA trouwens wel op papier gezet?

Met zomaar schenken zonder iets op papier, dan maakt hij volgens mij geen kans om iets terug te krijgen
Alleen partneralimentatie kan hij declareren
Het gaat (ook) om de omschrijving op b.v. het bankafschrift/overboeking. Als je daarmee kunt aantonen dat het overgemaakte bedrag PA is, kan hij het als aftrekpost opgeven.

Geldt ook voor KA, als het betaalde bedrag tenminste 408 euro per kwartaal is over 2013.

Als je vriend het dus als aftrekpost opgeeft, is de kans aanwezig dat de belastingdienst een kijkje neemt bij de aangifte van zijn ex. Als zij de ontvangen PA niet opgeeft als inkomsten, kan er later een naheffing komen.

Zijn ex zou dus voor de zekerheid 42% van de ontvangen PA moeten sparen (als ze voor de rest geen aftrekposten heeft) zodat ze dat kan terugbetalen aan inkomstenbelasting.
Partner alimentatie is aftrekbaar voor de belasting maar als ontvanger moet je daar ook belasting over betalen. Bij KA niet. Daarom bemoeit zijn ex zich ermee, het scheelt haar waarschijnlijk de helft als hij het als KA betaalt ipv PA.

En de ex van jouw vriend moet meer dan 42 % apart houden, over PA moet ook bijdrage Zorgverzekeringswet (bijdrage Zvw) betaald worden.
Kun je wel partneralimentatie betalen als je nooit getrouwd bent geweest? Ik vraag me dat af. Je kunt natuurlijk wel een financiële bijdrage leveren, dat mag aan iedereen, maar anders zou iedereen wel een aftrekpost kunnen creëren voor giften aan (vermeende) exen. Ik zou er kinderalimentatie van maken en dat volgens de geldende regels aftrekken.

Edit: Ik heb het even opgezocht en het mag gewoon. Een ex-partner is een ex-echtgenoot of een partner waarmee je hebt samengewoond. In dat geval is het voor de vriend van TO gunstiger om er wel PA van te maken, want dan is de teruggaaf groter. De ex moet de bedragen dan wel opvoeren als inkomsten voor de IB.
De onderhoudsplicht geldt alleen als je officieel getrouwd ben geweest of een geregistreerd partnerschap hebt gehad.

Dus nee, dit is geen officiele partneralimentatie en hij kan het dus niet aftrekken.
quote:lila01 schreef op 09 maart 2014 @ 14:22:

De onderhoudsplicht geldt alleen als je officieel getrouwd ben geweest of een geregistreerd partnerschap hebt gehad.

Dus nee, dit is geen officiele partneralimentatie en hij kan het dus niet aftrekken.

Op de site van de belastingdienst stond van wel.

"Betaalt u alimentatie aan uw ex-partner? Dan mag u die alimentatie aftrekken als 'Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen'. Ook andere onderhoudsverplichtingen mag u in bepaalde gevallen aftrekken. Het maakt niet uit of u de alimentatie via de rechter hebt geregeld of met uw ex-partner.

Wat is een ex-partner?

Een ex-partner is:

◾een ex-echtgenoot

◾iemand met wie u hebt samengewoond

◾een echtgenoot van wie u duurzaam gescheiden leeft "
Waarom wordt het als noemer PA betaald en niet als KA?

Of wordt er ook KA betaald en is het bedrag van 200 de extra bijdrage in de vorm van PA/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven