Verbouwing zolder

09-03-2014 09:21 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn van plan om onze zolder te verbouwen tot 3 slaapkamers en een badkamertje (toilet, (evt. dubbele) wastafel en douche) voor onze drie jongens. De slaapkamers zouden een effectieve ruimte (hoger dan 1.50 m) van bijna 11 m2 per stuk hebben. Ik twijfel erg omdat we op onze eerste verdieping ook al drie slaapkamers hebben.

Is het niet verstandiger dat er op de zolder een ruime kamer blijft (evt. met badkamer) voor ons en dat de jongens op de eerste verdieping blijven? Wat zou voor de waarde van het huis het beste zijn?
11m2 blijft een hokje, hoe de verdeling ook gemaakt wordt.

Ik zou het niet doen.
haha, wat grappig die verschillen! Onze twee grootste slaapkamers zijn ook 11m2 en inderdaad tussen Utrecht en Amsterdam. Denk dat het heel afhankelijk is van waar je woont.

Onze buren hebben 6 slaapkamers, wij 4. Wij hebben dit huis vorig jaar gekocht toen beiden huizen te koop stonden. Het andere huis heeft dakappelen, wij hebben een erker. Het huis heeft veel slaapkamers maar de woonkamer is nog geen 30m2. Naar mijn mening moet het aantal kamers in verhouding staan met de woonkamer. Heb je een ruime woonkamer? dan denk ik dat veel slaapkamers een meerwaarde heeft, zo niet dan zou ik voor 1 of 2 extra kamers en een badkamer gaan, vind ik een plus.
Ik zou van de zolder een eigen verdieping maken, met slaapkamer, studeerkamer en badkamer. Dan kunnen de jongens op de verdieping.
Ik zou ook twee (ruimere) kamers en een badkamer op zolder maken. En eventueel een vlieriing in de nok voor opbergruimte.
Op zolder zou ik de ouderslaapkamer plaatsen met een kleine badkamer (soort walk in idee, voor een ruimtelijk gevoel, spaart ook dakkapellen denk ik). In die slaapkamer een studiehoek/administratiehoek.

Op de eerste verdieping: de huidige ouderslaapkamer delen (indien mogelijk) in kinderkamer en studeerkamer voor de kinderen.
Oh ja, ik zou zelf de zolder kapen

En daar zelfs een child-free-zone van maken
quote:Biebeliee schreef op 09 maart 2014 @ 11:19:

11m2 blijft een hokje, hoe de verdeling ook gemaakt wordt.

Ik zou het niet doen.Jij weet niet wat normaal is want dat is echt helemaal niet klein. Weet je wat klein is? Het kamertje van mijn zoon. 1.75 bij 2.30 Dát is pas klein.
quote:chocolatechip schreef op 09 maart 2014 @ 11:30:

haha, wat grappig die verschillen! Onze twee grootste slaapkamers zijn ook 11m2 en inderdaad tussen Utrecht en Amsterdam. Denk dat het heel afhankelijk is van waar je woont.

Onze buren hebben 6 slaapkamers, wij 4. Wij hebben dit huis vorig jaar gekocht toen beiden huizen te koop stonden. Het andere huis heeft dakappelen, wij hebben een erker. Het huis heeft veel slaapkamers maar de woonkamer is nog geen 30m2. Naar mijn mening moet het aantal kamers in verhouding staan met de woonkamer. Heb je een ruime woonkamer? dan denk ik dat veel slaapkamers een meerwaarde heeft, zo niet dan zou ik voor 1 of 2 extra kamers en een badkamer gaan, vind ik een plus.Je schrijft alsof dat klein is. Mijn hele huis is nog geen 48m2. Ik vind 5 bij 6 helemaal niet zo klein hoor.
Twee badkamers is zeker wel een waardevermeerdering voor je huis en met een stel pubers bijna een noodzakelijkheid Ik zou op zolder de kamers maken die je nodig hebt, waarbij 3 x 4 m. een prima maat is, en een leuke badkamer (dus geen basic douchehok) met wc. De rest van de zolder zou je gewoon netjes kunnen afwerken en als je eventueel je huis verkoopt zou je in de advertentie kunnen zetten dat er op eenvoudige wijze extra kamers te creëren zijn. In de tussenliggende periode kun je op die open zolder mooi een pooltafel zetten.
Ik heb trouwens wel ervaring met heel ruime slaapkamers. Mijn oudste had in het vorige huis een kamer van 5 x 6 m. en hier een zolderkamer van 5 x 5. Dat vond ze veel te groot, en de zolder veel te afgelegen, dus ze slaapt nu in een kamertje van 2,40 x 1,90 meter en is helemaal gelukkig.
11m2 vind ik niet te klein voor een kamer, maar wat bedoel je met een 'effectieve ruimte hoger dan 1m50'???
quote:slwhisper schreef op 09 maart 2014 @ 12:53:

11m2 vind ik niet te klein voor een kamer, maar wat bedoel je met een 'effectieve ruimte hoger dan 1m50'???Ik denk dat ze bedoeld dat de daadwerkelijke vloeroppervlakte nog groter is, maar dan onder het schuine dak lager is dan 1.50. Ik meen dat makelaars ook deze richtlijnen aanhouden bij het verkopen van woningen (dus, de oppervlakte onder een schuin dan wordt niet meegeteld daar waar het lager dan 1.50 meter is).
Wij hebben 2 slaapkamers(1slaap&1studeerkamer) en badkamer op de 1e verdieping,toen we 6 jaar geleden onze 2ezoon kregen hebben we de zolder verbouwd tot1 grote (6bij6) slaapkamer met onderin schuifkasten voor vakantie/kerst/spul etc

We wilden er eerst ook 2 slaapkamers van maken voor onze jongens, maar dan werden het 2 hokjes ipv 1 grote ruimte die gedeeld wordt door 2 room dividers(Ikea expedit)

Nu zijn ze 9&6 en slapen ze samen op zolder, ze hebben aan 1 kant een stapelbed&ikea pax kledingkast,de andere kant is speel ruimte

Als ze groter/ouder worden gaan wij boven slapen en krijgen hun ieder een eigen kamer op de 1e verdieping
Een extra badkamer is heel fijn voor een huis voor 5 personen of meer. Ik denk zelf dat 5 ruime slaapkamers/studeerkamers meer waarde geven dan 6 kleinere slaapkamers.
quote:nina1966 schreef op 09 maart 2014 @ 12:20:

[...]

Jij weet niet wat normaal is want dat is echt helemaal niet klein. Weet je wat klein is? Het kamertje van mijn zoon. 1.75 bij 2.30 Dát is pas klein.

Iedereen heeft zijn/haar eigen referentiekader natuurlijk.

Het lijkt al gauw groot als je in een kabouterhuisje woont
quote:reisa1978 schreef op 09 maart 2014 @ 21:30:

Ik denk zelf dat 5 ruime slaapkamers/studeerkamers meer waarde geven dan 6 kleinere slaapkamers.Dit idd (of 4 ruime slaapkamers, ook mooi)
@Biebeliee

Ieder zijn eigen referentiekader idd. Maar jouw opmerkingen komen behoorlijk denigrerend en nogal wereldvreemd over als je bedenkt dat in een gemiddeld rijtjeshuis de grote slaapkamer zo'n 12M2 is. Dat betekent dat voor zo'n 80% van onze bevolking 12m2 dus een "ruime slaapkamer" is.
Ik ben naar de zolder vertrokken en heb daar een slaapkamer met open badkamer van gemaakt. Een zalig plekkie voor mezelf....kan het iedereen aanbevelen.
quote:NummerZoveel schreef op 09 maart 2014 @ 22:46:

@Biebeliee

Ieder zijn eigen referentiekader idd. Maar jouw opmerkingen komen behoorlijk denigrerend en nogal wereldvreemd over als je bedenkt dat in een gemiddeld rijtjeshuis de grote slaapkamer zo'n 12M2 is. Dat betekent dat voor zo'n 80% van onze bevolking 12m2 dus een "ruime slaapkamer" is.

Ach doe niet zo overgevoelig zeg.

Ik vind gewoon een zolder in hokken verdelen zonde als je verder genoeg ruimte hebt om iedereen een eigen kamer te geven.

Dan is een mooie ruime ouderslaapkamer m.i. meer waarde vermeerderend dan totaal 6 slaapkamers hebben.

Hoe groot is de kans dat een eventuele koper over 10 jaar behoefte heeft aan 6 slaapkamers?
Ik denk niet dat Nummerzoveel overgevoelig reageert.

11 m² is volgens jou een hokje en iedereen die dat ruim genoeg vindt woont in een kabouterhuisje.

Ik vind dat ook vreemde uitspraken.

Ik voel me niet aangesproken, maar ik vind het wel raar geformuleerd.

Het is voor mij het hoogst haalbare en BLIJ dat ik ben met mijn kabouterhuisje met alle kleine hokjes!
@biebeliee

Ik reageer niet overgevoelig, ik probeer je duidelijk te maken hoe je overkomt. Daar zou je ook je voordeel mee kunnen doen, ipv te blijven schrijven over "hokken".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven