Moedervlekissues
woensdag 12 maart 2014 om 08:21
De titel van het topic zegt het al een beetje. Ik maak me een beetje zorgen om mijn moedervlekjes. Er zijn er een paar bij gekomen. Een daarvan lijkt ook iets gegroeid. In een half jaar tijd van 1 naar 1.5 mm. Als ik dit zo lees moet ik er ook wel een beetje om lachen. Want wat stelt zo'n klein plekje nu helemaal voor?
Maar toch. Ik vraag me vooral af of jullie dit herkennen. Af en toe een nieuw moedervlekje erbij. Op internet lees ik 'tussen de 25 en 30 jaar is het krijgen van nieuwe moedervlekken acceptabel'. Oke. Acceptabeldus, maar komt het vaak voor? Daar ben ik benieuwd naar.
Maar toch. Ik vraag me vooral af of jullie dit herkennen. Af en toe een nieuw moedervlekje erbij. Op internet lees ik 'tussen de 25 en 30 jaar is het krijgen van nieuwe moedervlekken acceptabel'. Oke. Acceptabeldus, maar komt het vaak voor? Daar ben ik benieuwd naar.
woensdag 12 maart 2014 om 08:33
woensdag 12 maart 2014 om 08:36

woensdag 12 maart 2014 om 08:38
quote:witschaapjeklein schreef op 12 maart 2014 @ 08:21:
De titel van het topic zegt het al een beetje. Ik maak me een beetje zorgen om mijn moedervlekjes. Er zijn er een paar bij gekomen. Een daarvan lijkt ook iets gegroeid. In een half jaar tijd van 1 naar 1.5 mm. Als ik dit zo lees moet ik er ook wel een beetje om lachen. Want wat stelt zo'n klein plekje nu helemaal voor?
Maar toch. Ik vraag me vooral af of jullie dit herkennen. Af en toe een nieuw moedervlekje erbij. Op internet lees ik 'tussen de 25 en 30 jaar is het krijgen van nieuwe moedervlekken acceptabel'. Oke. Acceptabeldus, maar komt het vaak voor? Daar ben ik benieuwd naar.Toch maar na laten kijken. Ik had ook een vlekje van 1 mm in een moedervlek, die veranderde , wat een melanoom bleek te zijn. Nu een litteken van 10 cm lengte , en een heleboel angst.
Maar toch. Ik vraag me vooral af of jullie dit herkennen. Af en toe een nieuw moedervlekje erbij. Op internet lees ik 'tussen de 25 en 30 jaar is het krijgen van nieuwe moedervlekken acceptabel'. Oke. Acceptabeldus, maar komt het vaak voor? Daar ben ik benieuwd naar.Toch maar na laten kijken. Ik had ook een vlekje van 1 mm in een moedervlek, die veranderde , wat een melanoom bleek te zijn. Nu een litteken van 10 cm lengte , en een heleboel angst.
woensdag 12 maart 2014 om 08:52
Ik ben ook erg bang voor huidkanker. Heb al eens een moedervlek laten verwijderen, die was gelukkig goed.
En vorig jaar ben ik naar een dermatoloog in het ziekenhuis geweest, omdat ik een vreemd uitziend moedervlekje had.
Dat was gelukkig ook in orde.
Maar nu heb ik weer een rood plekje op mijn rug ontdekt.
Ik word soms een beetje mal van mijn onzekerheid, maar je leest het zo vaak, dat het aantal mensen met huidkanker stijgt.
En een paar mensen met kanker in mijn omgeving (andere soorten hoor), dat ik soms denk dat ik wel heel veel mazzel moet hebben, wil ik geen kanker krijgen.
Ben er erg angstig voor geworden.
En vorig jaar ben ik naar een dermatoloog in het ziekenhuis geweest, omdat ik een vreemd uitziend moedervlekje had.
Ik word soms een beetje mal van mijn onzekerheid, maar je leest het zo vaak, dat het aantal mensen met huidkanker stijgt.
En een paar mensen met kanker in mijn omgeving (andere soorten hoor), dat ik soms denk dat ik wel heel veel mazzel moet hebben, wil ik geen kanker krijgen.
Ben er erg angstig voor geworden.
het is hier binnen beter dan buiten
woensdag 12 maart 2014 om 08:53
woensdag 12 maart 2014 om 08:54
quote:bettypage schreef op 12 maart 2014 @ 08:52:
Ik ben ook erg bang voor huidkanker. Heb al eens een moedervlek laten verwijderen, die was gelukkig goed.
Ben er erg angstig voor geworden.Dit herken ik dus zo erg. Slopend is het!
Ben er erg angstig voor geworden.Dit herken ik dus zo erg. Slopend is het!
woensdag 12 maart 2014 om 09:02
Heeeel herkenbaar. Tijdens mijn laatte zwangerschap is er een moedervlek weggehaald die licht onrustig was. Sindsdien halfjaarlijkse controle door de dermatoloog. Tussendoor wel eens naar de huisarts bij twijfel. Ik word echt horendol van die moedervlekken en ik heb er nog al wat. Mijn dermatoloog gaf aan dat je tot je 50e ongeveer nog vlekken erbij kan krijgen. Heel binnenkort weer aan de beurt en heb een hele lijst van plekjes waar ze naar moet kijken.
woensdag 12 maart 2014 om 09:16

woensdag 12 maart 2014 om 09:50
Ik heb ook erg veel moedervlekken en vorig jaar was er één die er toch wat raar uit zag.
Was niks aan de hand, maar de dermatoloog wilde wel dat ik, ivm de vele moedervlekken, elke 1 a 2 jaar weer even langs kwam voor controle. Is nu wel een fijn gevoel dat ik daar gewoon op controle mag komen, hoef ik er niet meer zo mee bezig te zijn
Was niks aan de hand, maar de dermatoloog wilde wel dat ik, ivm de vele moedervlekken, elke 1 a 2 jaar weer even langs kwam voor controle. Is nu wel een fijn gevoel dat ik daar gewoon op controle mag komen, hoef ik er niet meer zo mee bezig te zijn
zondag 16 maart 2014 om 22:09
Lizzy en marjorette: wat vervelend dat jullie een melanoom hebben gehad. Dat lijkt me heel beangstigend. Jullie gaven aan kleine vlekjes te hebben gehad. Mag ik vragen wat jullie daar zelf van merkten? Was het duidelijk dat er iets niet goed zat (jeuk, vorm oid), of..?
Iedereen bedankt voor de reacties, trouwens!
Iedereen bedankt voor de reacties, trouwens!
zondag 16 maart 2014 om 22:17
Mijn moeder zag hem en vroeg zich af of ik daar ooit een vlekje had gehad. Zij dacht van niet. Dus toen mijn dochtertje oorontsteking had, was ik bij de huisarts en vroeg ik terloops of ze toch ook even naar het vlekje wilde kijken. Zij reageerde nogal adequaat (ik moest diezelfde week nog van haar naar de dermatoloog). Ik was echt heel erg verbaasd, maar blijkbaar had ze het bij het goede eind. Een melanoom. Hij had twee kleuren, licht- en donkerbruin en was een beetje gekarteld. Maar ik was nooit uit mezelf met dat vlekje naar de huisarts gegaan. Het was stom toeval dat mijn moeder het opviel en ik voor mijn dochter naar de huisarts moest die week.