hoe werd jouw eerste menstruatie gevierd en hoe vond je dat?

vrijdag 14 maart 2014 om 21:44
de vraag staat er al en ik zal beginnen:
mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)
ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken
wat is jullie ervaring?
mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)
ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken
wat is jullie ervaring?

vrijdag 14 maart 2014 om 23:43
Toch lijkt het soms bijna een prestige-ding als je zo jong bent. De meiden uit mijn klas waren het allemaal al met 9, 10, 11... En Fiorah was de 'baby' van het stel (ik werd het met ruim 13). En toen dacht ik al: waar hebben we het nou eigenlijk over. Elke maand buikpijn, gerotzooi met maandverband of tampons en een vies gevoel... en ik me maar druk maken dat ik 'er nog niet bij hoorde'. Wat een bullshit eigenlijk.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:44
Er schiet me trouwens nog iets te binnen, nu ik aan het bh-koopdrama denk. Op die leeftijd wilde ik daar helemaal niet aan denken maar een tante vond dat ze op de markt per se een bh voor mij moest kopen. Nu als volwassene realiseer ik me dat het gewoon hartstikke lief bedoeld was, maar als tien-jarige wenste ik dat ik die dag in bed was gebleven.
Nu komt het dus, het merk van die bh heette 'Heuvelina' dat verzin je toch niet, voor een bh? Ik vergeet het echt nooit meer.
Nu komt het dus, het merk van die bh heette 'Heuvelina' dat verzin je toch niet, voor een bh? Ik vergeet het echt nooit meer.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:44
Dammes:
Ik was 'laat' -achteraf- nooit bij stil gestaan dat menstrueren mij ooit zou overkomen uberhaupt: veel te druk met andere (?) dingen.. Ben wel in een mannenwereldje opgegroeid en mijn moeder was een 'nakomertje' (na 3 broers) en hoe geemancipeerd ze ook was; ik was het 'eerste meisje' die ongesteld werd. Ik heb haar héél nadrukkelijk gevraagd, om het niet direct aan de hele familie-kliek mede te delen. "Moet ik dan ook geen taart kopen? Dat deden mijn ouders toen" Nee. Vond ik geen goed idee... Verder niet meer over gesproken. Voelde me wel elke keer, als ik tampons/maandverband nodig had een soort van .... beschaamd om daar weer om te moeten vragen.
Ik was 'laat' -achteraf- nooit bij stil gestaan dat menstrueren mij ooit zou overkomen uberhaupt: veel te druk met andere (?) dingen.. Ben wel in een mannenwereldje opgegroeid en mijn moeder was een 'nakomertje' (na 3 broers) en hoe geemancipeerd ze ook was; ik was het 'eerste meisje' die ongesteld werd. Ik heb haar héél nadrukkelijk gevraagd, om het niet direct aan de hele familie-kliek mede te delen. "Moet ik dan ook geen taart kopen? Dat deden mijn ouders toen" Nee. Vond ik geen goed idee... Verder niet meer over gesproken. Voelde me wel elke keer, als ik tampons/maandverband nodig had een soort van .... beschaamd om daar weer om te moeten vragen.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:53
De eerste keer dat ik ongesteld werd was met Kerst. Gelukkig waren we die dag wel thuis. Mijn moeder had me jaren daarvoor al eens laten zien waar de maandverbandjes lagen en wat ik ermee moest doen, dus die heb ik gepakt, en het even later aan mijn moeder verteld. Verder werd er gelukkig geen heisa over gemaakt.
vrijdag 14 maart 2014 om 23:54
Ik denk trouwens dat mijn moeder het echt niet aan mijn oma verteld heeft. Het was gewoon iets wat erbij hoorde, 50 jaar geleden. Hier is het verband en dit gaat iedere maand terugkomen.
Ze heeft trouwens ook wel eens verteld dat er in haar tijd als ze zwanger was niet gefeliciteerd werd, het enige wat gezegd werd was: Ocharm, meid, is het weer zover" Dus ja ze had wel een heel andere kijk op dat soort dingen dan men tegenwoordig heeft
Ze heeft trouwens ook wel eens verteld dat er in haar tijd als ze zwanger was niet gefeliciteerd werd, het enige wat gezegd werd was: Ocharm, meid, is het weer zover" Dus ja ze had wel een heel andere kijk op dat soort dingen dan men tegenwoordig heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

vrijdag 14 maart 2014 om 23:56
Jee dat het bij sommigen echt gevierd werd, kijk ik echt van op
Ik was 11 jaar, zat in de 6e klas van de lagere school toen ik bloed in mijn onderbroek had. Ik huilend naar mijn zus want ik wist niet wat het was. O zegt ze nu moet je maandverband dragen en ze gaf me zo'n dikke maandverband. Ik wilde dat ding echt niet in mijn onderbroek want dan kon iedereen het zien en gingen ze me uitlachen. Tja zegt ze dan zien ze het bloed en lachen ze je ook uit. Nou toen moest ik die dikke maandverband wel dragen maar ik vond ze een doffe ellende!
Dus geen feestje bij mij!
Ik was 11 jaar, zat in de 6e klas van de lagere school toen ik bloed in mijn onderbroek had. Ik huilend naar mijn zus want ik wist niet wat het was. O zegt ze nu moet je maandverband dragen en ze gaf me zo'n dikke maandverband. Ik wilde dat ding echt niet in mijn onderbroek want dan kon iedereen het zien en gingen ze me uitlachen. Tja zegt ze dan zien ze het bloed en lachen ze je ook uit. Nou toen moest ik die dikke maandverband wel dragen maar ik vond ze een doffe ellende!
Dus geen feestje bij mij!

vrijdag 14 maart 2014 om 23:56
quote:Hilary schreef op 14 maart 2014 @ 23:44:
Er schiet me trouwens nog iets te binnen, nu ik aan het bh-koopdrama denk. Op die leeftijd wilde ik daar helemaal niet aan denken maar een tante vond dat ze op de markt per se een bh voor mij moest kopen. Nu als volwassene realiseer ik me dat het gewoon hartstikke lief bedoeld was, maar als tien-jarige wenste ik dat ik die dag in bed was gebleven.
Nu komt het dus, het merk van die bh heette 'Heuvelina' dat verzin je toch niet, voor een bh? Ik vergeet het echt nooit meer.Oh god, BH's... Drama vond ik dat. Ik weigerde pertinent. Maar mijn moeder vond dat het moest. Dus strikte ze mijn zus toen ik bij haar ging logeren, en moest ik mee voor een BH. Ik vond het gemeen, want ze vertelde het pas toen we al onderweg naar de stad waren. En jeuken dat die dingen deden in het begin. Afschuwelijk.
Nu komt het dus, het merk van die bh heette 'Heuvelina' dat verzin je toch niet, voor een bh? Ik vergeet het echt nooit meer.Oh god, BH's... Drama vond ik dat. Ik weigerde pertinent. Maar mijn moeder vond dat het moest. Dus strikte ze mijn zus toen ik bij haar ging logeren, en moest ik mee voor een BH. Ik vond het gemeen, want ze vertelde het pas toen we al onderweg naar de stad waren. En jeuken dat die dingen deden in het begin. Afschuwelijk.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:58
Gelukkig helemaal niks. Mijn moeder wees me waar het maandverband lag en hoe vaak ik dat moest verschonen. Wat afschuwelijk lijkt me dat, dat ze daar feestjes voor geven!
Ik erger me ook zo verschrikkelijk aan die reclames met "have a happy period". Ik vind het nog steeds een ramp, ongesteld zijn. Dus ik wil er graag zo min mogelijk aan herinnerd worden.
Ik erger me ook zo verschrikkelijk aan die reclames met "have a happy period". Ik vind het nog steeds een ramp, ongesteld zijn. Dus ik wil er graag zo min mogelijk aan herinnerd worden.

zaterdag 15 maart 2014 om 00:01
quote:Krullevaer schreef op 14 maart 2014 @ 23:56:
[...]
Oh god, BH's... Drama vond ik dat. Ik weigerde pertinent. Maar mijn moeder vond dat het moest. Dus strikte ze mijn zus toen ik bij haar ging logeren, en moest ik mee voor een BH. Ik vond het gemeen, want ze vertelde het pas toen we al onderweg naar de stad waren. En jeuken dat die dingen deden in het begin. Afschuwelijk.
Same here! Als volwassene besef je pas dat het allemaal alleen maar goed is bedoeld, maar op het moment zelf...
Kan me daarom ook helemaal voorstellen dat het zo gemeen voelde, alsof je voor het blok was gezet.
[...]
Oh god, BH's... Drama vond ik dat. Ik weigerde pertinent. Maar mijn moeder vond dat het moest. Dus strikte ze mijn zus toen ik bij haar ging logeren, en moest ik mee voor een BH. Ik vond het gemeen, want ze vertelde het pas toen we al onderweg naar de stad waren. En jeuken dat die dingen deden in het begin. Afschuwelijk.
Same here! Als volwassene besef je pas dat het allemaal alleen maar goed is bedoeld, maar op het moment zelf...
Kan me daarom ook helemaal voorstellen dat het zo gemeen voelde, alsof je voor het blok was gezet.

zaterdag 15 maart 2014 om 00:08
Zas; Jaren 80: er was eens een jongetje, hij zou binnenkort jarig zijn -zes jaar- Zijn ouders vroegen: "wat zou je graag voor je verjaardag willen Mark?" Hij wist het niet.. Tót op een dag: "Ik wéét het mam! Dat ding wat alles kan!" Moeder begreep het natuurlijk niet gelijk, dubte over wat zoon nou bedoelde, totdat ze de reclame op tv zagen: "je kunt er mee zwemmen, mee rennen, mee sporten en je voelt je óók nog vrijer en frisser dan óóit tevoren: OB Tampons! "
'Ja, dát bedoel ik mam; dát wil ik ook'
'Ja, dát bedoel ik mam; dát wil ik ook'
zaterdag 15 maart 2014 om 00:11
Ik werd ongesteld op school en thuis heb i huilend mijn moeder opgebeld, want die was aan het werk. Die belde snel mijn tante om mij op te vangen en die kwam aan met enorm veel aardbeien en maandverband.
God wat heb ik gejankt, snapte er niks van als elf jarige. Na een zweverige soort van seksuele voorlichting te hebben gekregen en 100 knuffels was het klaar.
Daarna kreeg ik nog te horen dat ik een echte vrouw was en mijn moeder vond het verschrikkelijk voor me. Want daar begon de ellende die menstruatie pijn heet.
God wat heb ik gejankt, snapte er niks van als elf jarige. Na een zweverige soort van seksuele voorlichting te hebben gekregen en 100 knuffels was het klaar.
Daarna kreeg ik nog te horen dat ik een echte vrouw was en mijn moeder vond het verschrikkelijk voor me. Want daar begon de ellende die menstruatie pijn heet.

zaterdag 15 maart 2014 om 00:19
quote:under-the-ivy schreef op zaterdag 15 maart 2014 00:08 <u></u>Zas; Jaren 80: er was eens een jongetje, hij zou binnenkort jarig zijn -zes jaar- Zijn ouders vroegen: "wat zou je graag voor je verjaardag willen Mark?" Hij wist het niet.. Tót op een dag: "Ik wéét het mam! Dat ding wat alles kan!" Moeder begreep het natuurlijk niet gelijk, dubte over wat zoon nou bedoelde, totdat ze de reclame op tv zagen: "je kunt er mee zwemmen, mee rennen, mee sporten en je voelt je óók nog vrijer en frisser dan óóit tevoren: OB Tampons! "
'Ja, dát bedoel ik mam; dát wil ik ook' Aaach, dat vind ik dan wel weer lief...
'Ja, dát bedoel ik mam; dát wil ik ook' Aaach, dat vind ik dan wel weer lief...
zaterdag 15 maart 2014 om 00:29
Eigenlijk ben ik die tijd best goed doorgekomen, heb er nooit last van gehad, niet meteen happy, maar krampen, buikpijn en zo heb ik nooit echt gehad. Overgang ook niet. Zei vriendin die opvlieger kreeg: "Och je kent het wel" Eeehh nee, ik was ineens niet meer ongesteld en dat was het
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

zaterdag 15 maart 2014 om 00:37
quote:nlies schreef op 15 maart 2014 @ 00:29:
Eigenlijk ben ik die tijd best goed doorgekomen, heb er nooit last van gehad, niet meteen happy, maar krampen, buikpijn en zo heb ik nooit echt gehad. Overgang ook niet. Zei vriendin die opvlieger kreeg: "Och je kent het wel" Eeehh nee, ik was ineens niet meer ongesteld en dat was het
Ik ook niet hoor.
Overgang moet ik nog afwachten, maar mijn menstruaties zijn licht, pijnloos en met 3 dagen over.
Ik mag me gelukkig prijzen als ik sommige vriendinnen hoor.
Ik heb niet echt een hekel aan ongesteld zijn.
Ik ook niet hoor.
Overgang moet ik nog afwachten, maar mijn menstruaties zijn licht, pijnloos en met 3 dagen over.
Ik mag me gelukkig prijzen als ik sommige vriendinnen hoor.
Ik heb niet echt een hekel aan ongesteld zijn.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
zaterdag 15 maart 2014 om 00:47
Ik hoorde pas geleden juist iemand vertellen mbt seksuele voorlichting dat hun ook uit eten zouden gaan als dochter ongesteld zou worden.
Toen vond ik het wel schattig klinken maar nu ik jullie verhalen lees bekijk ik het van de andere kant en lijkt het me toch een minder goed idee.
Ikzelf kreeg als seksuele voorlichting af en toe een boekje onder mijn kussen geschoven en thats it.
Dus toen ik ongesteld werd in groep 8 wilde ik het zeker niet vertellen en heb alle rotzooi steeds in een krantenprop weggegooid en onderbroek aan het eind van de week ook.
Ik heb het mijn moeder nooit officieel verteld.
Wil het bij mijn dochters toch anders gaan doen. Hier is inspiratie genoeg.
Toen vond ik het wel schattig klinken maar nu ik jullie verhalen lees bekijk ik het van de andere kant en lijkt het me toch een minder goed idee.
Ikzelf kreeg als seksuele voorlichting af en toe een boekje onder mijn kussen geschoven en thats it.
Dus toen ik ongesteld werd in groep 8 wilde ik het zeker niet vertellen en heb alle rotzooi steeds in een krantenprop weggegooid en onderbroek aan het eind van de week ook.
Ik heb het mijn moeder nooit officieel verteld.
Wil het bij mijn dochters toch anders gaan doen. Hier is inspiratie genoeg.
zaterdag 15 maart 2014 om 01:23
Het werd niet gevierd. Ik had er veel over gepraat en toen ik opeens ongesteld werd liet mijn moeder me zien waar de tampons/maandverband lagen, hoe vaak je het moest verwisselen en hoe je het in moest brengen. Daarna vroeg ze nog wel eens hoe het met me ging, maar er was geen taart/bezoek of zo. Ik denk dat ik dat ook raar had gevonden. Ik was er toen sowieso veeeel te preuts voor om zulke intieme dingen met anderen dan mijn moeder/vriendinnen te bespreken.
Ik vond het gewoon fijn dat mijn moeder me opving en raad gaf.
Ik vond het gewoon fijn dat mijn moeder me opving en raad gaf.
zaterdag 15 maart 2014 om 01:26
Ik heb trouwens echt geen nare menstruatie. Als ik de pil doorslik krijg ik na 3 maanden weleens krampen, maar als ik netjes elke maand aanhoud dan voel ik er niks van. Ik vind het alleen smerig, dat bloed, de klonters en de geur, en ik kan me echt niet voorstellen dat mensen dan zin hebben in seks, want dat lijkt me al helemaal ranzig.