hoe werd jouw eerste menstruatie gevierd en hoe vond je dat?

vrijdag 14 maart 2014 om 21:44
de vraag staat er al en ik zal beginnen:
mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)
ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken
wat is jullie ervaring?
mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)
ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken
wat is jullie ervaring?

vrijdag 14 maart 2014 om 22:55
quote:dammes3 schreef op 14 maart 2014 @ 22:46:
En vanaf dat moment werd op de kalender die in de woonkamer hing met grote letters opgeschreven wanneer ik ongesteld moest worden. Dat werd door mijn moeder iedere maand gecontroleerd en als ik niet op de aangegeven datum ongesteld was, werd ik aan een kruisverhoor onderworpen waarom ik niet ongesteld werd. Zij gaf mij het gevoel dat ik vanaf het moment dat ik menstrueerde, ik blijkbaar een slettenbak was die zich door iedere langslopende kerel zou laten bezwangeren. Wat erg!
En vanaf dat moment werd op de kalender die in de woonkamer hing met grote letters opgeschreven wanneer ik ongesteld moest worden. Dat werd door mijn moeder iedere maand gecontroleerd en als ik niet op de aangegeven datum ongesteld was, werd ik aan een kruisverhoor onderworpen waarom ik niet ongesteld werd. Zij gaf mij het gevoel dat ik vanaf het moment dat ik menstrueerde, ik blijkbaar een slettenbak was die zich door iedere langslopende kerel zou laten bezwangeren. Wat erg!
vrijdag 14 maart 2014 om 22:56
Ik werd in 1975 voor het eerst ongesteld en mijn zusje en ik dachten inderdaad dat ik dood zou gaan. Mijn moeder was het type dat dacht dat als je het maar doodzweeg het er niet was of vanzelf weg zou gaan. Mijn vader is heel anders en die vertelde in de dagen erna op een een normale en begrijpende manier wat er lichamelijk met mij gebeurde. Het is dus allemaal wel goed gekomen maar de houding van mijn moeder vind ik achteraf, nu ik oud en wijs ben (kuch, kuch) compleet geschift.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:05
Grappig dat hier net vandaag een topic over wordt geopend. Vandaag is het namelijk precies 9 jaar geleden dat ik voor het eerst ongesteld werd! Deze datum is mij bijgebleven en stond er verder niet bij stil tot dit topic haha leuk!
Het werd niet echt gevierd volgens mij.. Misschien een kaartje met een pakje maandverband erbij? Ik voelde mij zelf gewoon erg cool. Nu hoorde ik er helemaal bij. Pubers
Het werd niet echt gevierd volgens mij.. Misschien een kaartje met een pakje maandverband erbij? Ik voelde mij zelf gewoon erg cool. Nu hoorde ik er helemaal bij. Pubers
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 14 maart 2014 om 23:06
Nee joh, mijn moeder was absoluut geen type waarmee je over dit soort dingen kon praten. Ze zou het glashard hebben ontkend en geroepen hebben dat toch altijd alles haar schuld was............
En ach zoveel jaar later, het is allemaal wel goed gekomen en mijn zusje en ik hebben ons op de middelbare school wel van haar los gevochten en ook buitengesloten want over dit soort dingen (verliefdheid, een jongen leuk vinden) kon je niet met haar praten. Dus dat deden we ook niet.
En ach zoveel jaar later, het is allemaal wel goed gekomen en mijn zusje en ik hebben ons op de middelbare school wel van haar los gevochten en ook buitengesloten want over dit soort dingen (verliefdheid, een jongen leuk vinden) kon je niet met haar praten. Dus dat deden we ook niet.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:09
Werd niet gevierd geloof ik, ik kan me dat tenminste niet herinneren.
Dammes, wat naar. Maakte ze er ook zo'n drama van toen je zusje vervolgens ongesteld werd?
Ik vind het verhaal van Sissertje's broertje echt lief. Mijn vriend heeft als jong pubertje flink van zijn moeder op zijn kop gekregen toen hij het 'niet cool' vond om maandverband te halen voor zijn zus.
Dammes, wat naar. Maakte ze er ook zo'n drama van toen je zusje vervolgens ongesteld werd?
Ik vind het verhaal van Sissertje's broertje echt lief. Mijn vriend heeft als jong pubertje flink van zijn moeder op zijn kop gekregen toen hij het 'niet cool' vond om maandverband te halen voor zijn zus.
vrijdag 14 maart 2014 om 23:18
ik ben voor in de 60 en was denk ik 13 toen ik het kreeg.
Ik herinner me dat ik totaal overstuur naar mijn moeder liep al gillend ik ga dood!
Van haar kreeg ik zo,n ouderwets katoenen maandverband en ik mocht niemand iets zeggen.Nu was ik een groot meisje en dit hoorde erbij,ja waarbij ik wist van niks!Zij of mijn zussen hebben me nooit iets verteld zo ging dat vroeger,bij ons thuis dan.
Later kreeg ik 2 zonen en heb ze wel goed voorgelicht want dat hoort erbij.
Ik herinner me dat ik totaal overstuur naar mijn moeder liep al gillend ik ga dood!
Van haar kreeg ik zo,n ouderwets katoenen maandverband en ik mocht niemand iets zeggen.Nu was ik een groot meisje en dit hoorde erbij,ja waarbij ik wist van niks!Zij of mijn zussen hebben me nooit iets verteld zo ging dat vroeger,bij ons thuis dan.
Later kreeg ik 2 zonen en heb ze wel goed voorgelicht want dat hoort erbij.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:22
Ik was een jaar of elf, begreep prima wat er aan de hand was (over seksuele voorlichting werd bij ons thuis niet moeilijk gedaan) en vond het geen drama. Mijn moeder vond het een damesfeestje, we gingen samen naar de banketbakker om een schandalig lekker taartje uit te kiezen, welke we met een kopje thee hebben opgegeten. Alleen voor ons twee, de mannen in huis mochten niet meedoen. Prima manier wat mij betreft, als ik ooit een dochter krijg doe ik het precies zo.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:23
Ik was alleen thuis met mijn vader, zijn reactie: uhhh je weet waar HET ligt en voor de rest moet je bij je moeder wezen.
Voor mijn dochter heb ik een mandje met chocola, maandverband met van die leuke meeneemblikjes, tampons, paracetamol en een kruik. Denk dat als de dag komt ik ook nog wel gebak haal
Voor mijn dochter heb ik een mandje met chocola, maandverband met van die leuke meeneemblikjes, tampons, paracetamol en een kruik. Denk dat als de dag komt ik ook nog wel gebak haal

vrijdag 14 maart 2014 om 23:25

vrijdag 14 maart 2014 om 23:26

vrijdag 14 maart 2014 om 23:29
quote:Hilary schreef op 14 maart 2014 @ 23:25:
Teigera:
Wow dat klinkt leuk!
Poppeding:
Wat lief, dat mandje
Dank je! Het kan elk moment gebeuren, vind het gewoon spannend
Wij zijn er heel erg open over thuis dus ze weet wat ze kan verwachten. Ik wil haar graag verwennen, tis toch pijnlijk en vervelend uiteindelijk dus dat mag best verzacht worden. Doe ik ook elke maand
Teigera:
Wow dat klinkt leuk!
Poppeding:
Wat lief, dat mandje
Wij zijn er heel erg open over thuis dus ze weet wat ze kan verwachten. Ik wil haar graag verwennen, tis toch pijnlijk en vervelend uiteindelijk dus dat mag best verzacht worden. Doe ik ook elke maand

vrijdag 14 maart 2014 om 23:33
Ik was 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd op school.
De eerste die het wist was dus mijn vriendinnetje, die gelukkig tampons had voor me.
Die middag heeft mijn moeder me meegenomen naar de stad om ergens gebakjes te gaan eten.
De volgende morgen werd ik meegesleurd naar de dokter voor de pil, want dat was makkelijk zei ze, dan kon ik zelf regelen wanneer ik ongesteld werd.
Ja ja, het feit dat ik een ongelukje was had daar vast niets mee te maken.
De eerste die het wist was dus mijn vriendinnetje, die gelukkig tampons had voor me.
Die middag heeft mijn moeder me meegenomen naar de stad om ergens gebakjes te gaan eten.
De volgende morgen werd ik meegesleurd naar de dokter voor de pil, want dat was makkelijk zei ze, dan kon ik zelf regelen wanneer ik ongesteld werd.
Ja ja, het feit dat ik een ongelukje was had daar vast niets mee te maken.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.

vrijdag 14 maart 2014 om 23:33
quote:Poppeding schreef op 14 maart 2014 @ 23:29:
[...]
Wij zijn er heel erg open over thuis dus ze weet wat ze kan verwachten. Ik wil haar graag verwennen, tis toch pijnlijk en vervelend uiteindelijk dus dat mag best verzacht worden. Doe ik ook elke maand Klinkt als een hele lieve moeder! En kan me voorstellen dat het als moeder zijnde ook wel een beetje spannend is.
[...]
Wij zijn er heel erg open over thuis dus ze weet wat ze kan verwachten. Ik wil haar graag verwennen, tis toch pijnlijk en vervelend uiteindelijk dus dat mag best verzacht worden. Doe ik ook elke maand Klinkt als een hele lieve moeder! En kan me voorstellen dat het als moeder zijnde ook wel een beetje spannend is.
vrijdag 14 maart 2014 om 23:37
Ik lees dit topic met veel plezier en reageerde zelf ook. Bedenk nu dat ik ook een dochtertje heb!
Ik ga gewoon lekker kijken wat voor kind ze is. Vooralsnog heel rustig en timide dus denk ik nu dat we maar gewoon die tijd dood normale dingen moeten zeggen en het daarbij laten.
Ik ga gewoon lekker kijken wat voor kind ze is. Vooralsnog heel rustig en timide dus denk ik nu dat we maar gewoon die tijd dood normale dingen moeten zeggen en het daarbij laten.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft