help, mijn broertje wordt vader!

29-06-2008 10:20 443 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb lang getwijfeld of ik moest posten, maar ik heb echt advies nodig. Het volgende is het geval: mijn lieftallige "schoonzusje" (17, alleen basisschool afgemaakt, gaat sinds haar veertiende niet meer naar school, nog nooit langer dan 2 weken een baantje gehad, zit de hele dag op de bank tompouchen te eten en belspellen te kijken) was een paar maanden geleden verveeld en besloot enkel en alleen om zwanger te worden. Mijn broertje (20, alleen een MBO2-opleiding en vol plannen om door te studeren) werd hiervan pas laat op de hoogte gebracht, toen er al eigenlijk geen keuze meer gemaakt kon worden.

Ze hebben besloten om het kind te houden en ze is al bijna vier maanden zwanger dus eigenlijk is het misschien ook te laat voor een abortus. Maar het probleem is dat ik niet zie hoe ze samen een kind kunnen opvoeden. Ze hebben geen huis, ze hebben geen geld en ze hebben geen goeie relatie. Als ze boos op elkaar zijn gooien ze met servies en fotolijstjes naar elkaar, ik moet er gewoon niet aan denken dat daar een baby tussendoor kruipt.

Maar goed, ze gaan het houden en ze gaan het opvoeden.

Ik wil natuurlijk een goede tante zijn en betrokken zijn bij het kind, maar ik vind het zo verschrikkelijk moeilijk. Ten eerste omdat ik alleen maar moeilijkheden zie en gewoonweg niet oprecht "blij" kan zijn. Ten tweede ook omdat ik de vriendin van mijn broertje niet uit kan staan en nog steeds erg kwaad ben over hoe het is gegaan. Eerst zei ze dat ze zwanger was geworden doordat ze een antibiotica-kuur had geslikt en daardoor werkte de pil niet goed. Maar uit de eerste echo bleek dat ze daarvoor al te lang zwanger was. Nu beweert ze dat ze niet weet hoe het is gebeurd, maar zegt meteen erbij dat ze het er ook niet meer over wil hebben.

Het zijn allebei nog zulke kinderen, en lopen ook rond van: "Oh leuk, we nemen een baby!" Maar de gang naar de woningbouw voor een eigen huis lijkt al te veel (ze moeten overal zowat letterlijk door hun ouders naar binnen geduwd worden). En als ze een weekend op de honden van mijn ouders moeten passen zijn die al bijna uitgehongerd en hebben ze chronisch aandachtstekort. Verder maken ze ALTIJD ruzie, echt altijd. Ze hebben nog niet eens samengewoond en dat is in het begin al moeilijk genoeg, laat staan met baby.

Ik voel me machteloos en heb het idee dat ik niks aan de situatie kan doen. Heeft iemand een idee over hoe ik ze kan helpen, van advies kan voorzien en het allemaal een beetje in goede banen kan leiden...? (overigens heb ik mijn zorgen nog nooit aan mijn broertje geuit, dat hebben mijn ouders al gedaan en toen kwam het bijna tot een familie-breuk...)
anoniem_49508 wijzigde dit bericht op 29-06-2008 10:22
Reden: t was niet helemaal duidelijk
% gewijzigd
Eens met FV, het zou een beetje vreemd zijn als die ouders uit pissigheid over hun niet zo slimme zoon ff lekker demonstratief hun kleinkind in de stront laten zakken. Maar ik heb ook niet het idee dat dit gebeurt, als ik de postings van Koetje lees.

Overigens hebben vrijwel al mijn vriendinnen een bijdrage, al dan niet geldelijke, gehad van hun ouders. Ik bij mijn oudste niet, maar dat hoefde ook niet aangezien ik toen het geld kreeg dat mijn moeder voor mij gespaard had (erfenis kwam vrij met mijn 18e verjaardag). Brengt mij bij het volgende....hebben beide grootouder paren dan helemaal niets voor hun kinderen gespaard?!
quote:Guinnevere schreef op 29 juni 2008 @ 20:38:

[...]

Want even heel bot gesteld, het klopt natuurlijk niet dat iedereen zich gigantisch zorgen maakt, dat je als ouders niet mee wilt gaan in de emotionele chantage van de schoonfamilie, maar dat je ook niet het jonge gezinnetje een thuis wilt bieden. Wat wil je dan wel?

Precies, dat bedoel ik ook. Ik snap sowieso echt echt echt niet dat als je vind dat er zoveel mis is daar, en je hebt het ook nog eens financieel beter dan dat gezin, dat je dan toch wil dat je kleinkind dáár een thuis heeft. Ik zou denken "wij hebben het meeste geld, wij hebben de meest stabiele omgeving, dat kleinkind komt dús hier."
Am Yisrael Chai!
mijn ouders sparen inderdaad voor mijn kinderen, maar dat staat echt op hun naam en komt vrij als ze 18 of 25 zijn, dat weet ik niet meer. En nogmaals, ik krijg in tijd en aandacht heel veel kado van de opaas en omaas, ik vind er ook niks mis mee om tijd, geld, aandacht of wat dan ook te geven als ouder, natuurlijk doe je dat. Maar de grootste hulp die je kan geven is zorgen dat dit ouderpaar zelfstandig wordt, op wat voor manier dan ook.
quote:arwen173 schreef op 29 juni 2008 @ 20:47:

mijn ouders sparen inderdaad voor mijn kinderen, maar dat staat echt op hun naam en komt vrij als ze 18 of 25 zijn, dat weet ik niet meer. En nogmaals, ik krijg in tijd en aandacht heel veel kado van de opaas en omaas, ik vind er ook niks mis mee om tijd, geld, aandacht of wat dan ook te geven als ouder, natuurlijk doe je dat. Maar de grootste hulp die je kan geven is zorgen dat dit ouderpaar zelfstandig wordt, op wat voor manier dan ook.

Maar dat betwist toch ook niemand?

Ik denk gewoon even praktisch: die baby is er over 5 maanden, dan zijn beide koters echt nog niet ineens op orde, hoor. Dus het eerste jaar, wellicht de eerste twee jaar, zal er toch echt bijgesprongen moeten worden. Kind 1 is minderjarig, dus haar ouders zijn sowieso de pineut. Kind 2 is weliswaar meerderjarig, maar ook zijn ouders zijn nog steeds financieel verantwoordelijk. Dus hoe dan ook zullen de beide ouderparen hier "last" van hebben.

Vooralsnog lijkt schoonmoe daar geen probleem mee te hebben, die is zelfs blij met de baby. Gelukkig maar, voor het babietje. Nu de ouders van zoon nog, die zullen toch echt ook wat moeten gaan doen, in mijn ogen.
Am Yisrael Chai!
Arwen,

Hoe zie jij dat "zelfstandig maken" dan voor je, binnen nu en vijf maanden? Wat vind jij concreet dat die ouders - en eventueel de zus - moeten doen?
Am Yisrael Chai!
En als dat meisje nu al geen baan aankan of kan houden, is het natuurlijk een utopie dat ze dat straks met een zuigeling wel kan, dus in de plannen zal er mi vanuit gegaan moeten worden dat er van haar kant naast zorgen en huishouden niets verwacht hoeft te worden.
Am Yisrael Chai!
quote:arwen173 schreef op 29 juni 2008 @ 20:47:

mijn ouders sparen inderdaad voor mijn kinderen, maar dat staat echt op hun naam en komt vrij als ze 18 of 25 zijn, dat weet ik niet meer. En nogmaals, ik krijg in tijd en aandacht heel veel kado van de opaas en omaas, ik vind er ook niks mis mee om tijd, geld, aandacht of wat dan ook te geven als ouder, natuurlijk doe je dat. Maar de grootste hulp die je kan geven is zorgen dat dit ouderpaar zelfstandig wordt, op wat voor manier dan ook.Nee, je begrijpt me niet. Ik vraag of de grootouders niet voor hun eigen kinderen gespaard hebben. Voor de aanstaande ouders van 17 en 20 bedoel ik. Want dat geld zou dan gebruikt kunnen worden voor babyspullen.
quote:arwen173 schreef op 29 juni 2008 @ 20:21:

waar halen jullie dat lesje leren toch vandaan? ik zou met alle liefde oppassen en helpen bij van alles en nog wat, maar niet zo maar structureel geld overmaken, terwijl ik een volwassen zoon zou hebben die gewoon kan werken. Dat is alles.Hier sluit ik me bij aan. Uit de reacties proef ik het idee dat de ouders van TO helemaal niks doen, maar uit de reacties van TO blijkt dat haar ouders echt wel constructief meewerken, in de zoektocht naar een woning bijvoorbeeld.
quote:fashionvictim schreef op 29 juni 2008 @ 20:54:

En als dat meisje nu al geen baan aankan of kan houden, is het natuurlijk een utopie dat ze dat straks met een zuigeling wel kan, dus in de plannen zal er mi vanuit gegaan moeten worden dat er van haar kant naast zorgen en huishouden niets verwacht hoeft te worden.Net zoals bij heel veel andere vrouwen die ondanks hun opleiding alsnog hele dagen thuiszitten terwijl hun man werkt. Maar dan mag het ineens wel...

Overigens heb ik juist extra ruggegraat gekregen (figuurlijk dan he ) door de geboorte van mijn oudste dochter. Weet niet of ik ook zo serieus aan mijn studie was gegaan als zij er niet was.
quote:fashionvictim schreef op 29 juni 2008 @ 20:46:

[...]

Precies, dat bedoel ik ook. Ik snap sowieso echt echt echt niet dat als je vind dat er zoveel mis is daar, en je hebt het ook nog eens financieel beter dan dat gezin, dat je dan toch wil dat je kleinkind dáár een thuis heeft. Ik zou denken "wij hebben het meeste geld, wij hebben de meest stabiele omgeving, dat kleinkind komt dús hier."Moeten die ouders in spé dat ook maar net willen natuurlijk .... Maar zo te horen zaten ze al niet te springen om een levenslange verbintenis van hun zoon met dit meisje en dan lijkt me zo'n inwonend ruziemakend stel waarvan zij de hele dag je bank bezet houdt wel erg zwaar . Om maar niet te spreken van weer een baby in huis ... Ik zou ook niet weten of ik dat op zou kunnen brengen als ik zelf niet dol op mijn " schoondochter " zou zijn . Ik vrees van niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:meave schreef op 29 juni 2008 @ 20:55:

[...]

Hier sluit ik me bij aan. Uit de reacties proef ik het idee dat de ouders van TO helemaal niks doen, maar uit de reacties van TO blijkt dat haar ouders echt wel constructief meewerken, in de zoektocht naar een woning bijvoorbeeld.Sja, ik vind dat inderdaad "niets doen". Want zolang die woning er nog niet is, zullen baby, moeder en vader toch echt ergens moeten wonen. In mijn optiek slaan jullie een aantal essentiele stappen over in de zucht naar "verantwoordelijkheid leren". Het kind is er, dat kind moet over 5 maanden ergens een wieg hebben, dat kind heeft over 5 maanden luiers nodig, beide ouders zullen het moeten kunnen leren verzorgen, ouders en kind hebben voeding en dat soort dingen nodig, mijns inziens is een huis zoeken een plan voor de lange termijn wat je náást de concrete hulp die nu nodig is hebt lopen.
Am Yisrael Chai!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 juni 2008 @ 20:32:

Maar een meisje van 17 moet eerst maar eens voelen.Ik lees het toch echt anders: je moet het meisje en haar vriend leren het zelf te doen. Dus niet gewoon betalen, maar samen naar een oplossing zoeken (werk, opleiding, anderszins).
Ze wonen toch ergens FV? Als ze al bij die andere ouders wonen, wat moeten de ouders van TO nu dan doen??? Wiegje kopen? Man, ze hebben net te horen gekregen dat hun zoon een kind krijgt en dat zijn vriendin het expres lang voor hem verzwegen heeft. Mogen ze even?
quote:fashionvictim schreef op 29 juni 2008 @ 20:52:

Arwen,

Hoe zie jij dat "zelfstandig maken" dan voor je, binnen nu en vijf maanden? Wat vind jij concreet dat die ouders - en eventueel de zus - moeten doen?wordt wel heel hypothetisch, want ik ken de situatie natuurlijk niet goed, maar ik zou kijken wat ik zou kunnen doen voor een huis, dan samen met hun rommelmarkten, tweedehandswinkels en marktplaats afstruinen om het in te richten, ik zou met het meisje praten wat ze wil en haar daarbij helpen, opleiding? welke? hoe gaan we dat doen met oppassen? werken? idem dito, creche regelen, of door opa en oma of wie dan ook. Ik zou zoon heel vriendelijk en heel dringend verzoeken om of een opleiding te gaan volgen of een baan te gaan zoeken. Als hij kiest voor opleiding, wat zijn dan de mogelijkheden qua opvang? etc etc. Ik zou er enorm veel energie in steken en hulp bieden, maar als het meisje niks wil behlave op de bank liggen en als de jongen niet op zoek gaat naar een echte baan, dan houdt het op, maar dan zou ik me diep schamen over mijn opvoeding. Want die heeft dan verkeerd uitgepakt. En als de ouders echt niks willen en niks doen, kan je alleen maar hopen en zorgen dat je er bent voor het kleinkind, en dan dus echt alleen maar baby spullen kopen, kind zo veel mogelijk zelf opvangen etc.
quote:minny schreef op 29 juni 2008 @ 20:57:

[...]

Net zoals bij heel veel andere vrouwen die ondanks hun opleiding alsnog hele dagen thuiszitten terwijl hun man werkt. Maar dan mag het ineens wel...

Overigens heb ik juist extra ruggegraat gekregen (figuurlijk dan he ) door de geboorte van mijn oudste dochter. Weet niet of ik ook zo serieus aan mijn studie was gegaan als zij er niet was.

Eens hoor, en ook ik ben veel volwassener geworden ( en dan was ik nota bene al 30 toen het kind er was!) sinds mijn zoon er is. Ik heb dus wel goede hoop dat dat met dit meisje ook wel kan gebeuren, ze kiest immers niet voor niets voor een baby houden waar ze ook een abortus had kunnen ondergaan. Kennelijk wil ze het dus, en ze was al dol op kinderen, dus wie weet.

Ik heb ook een nichtje dat nogal problematisch was en ook op haar 17e zwanger thuiskwam. Die werkt nu full time in de kinderopvang, ze vond kinderen altijd leuk, een kind hebben ging haar goed af en ze is via zo'n werkend leren traject nu gediplomeerd kinderleidster.
Am Yisrael Chai!
quote:minny schreef op 29 juni 2008 @ 20:57:

[...]

Net zoals bij heel veel andere vrouwen die ondanks hun opleiding alsnog hele dagen thuiszitten terwijl hun man werkt. Maar dan mag het ineens wel...

Overigens heb ik juist extra ruggegraat gekregen (figuurlijk dan he ) door de geboorte van mijn oudste dochter. Weet niet of ik ook zo serieus aan mijn studie was gegaan als zij er niet was.als die man voor genoeg geld zorgt, is dat hun keus vind ik, er moet brood op de plank als je kinderen hebt en hoe je dat onderling regelt moet je zelf weten.
houden die schoonmoeder en dochter ook rekening dat het geld wat ze eventueel zouden krijgen van TO's ouders, in mindering wordt gebracht op de uitkering die ze ongetwijfeld zullen ontvangen? Per saldo schieten ze er meer mee op dat TO's ouders af en toe luiers ofzo brengen dat cash geld
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 juni 2008 @ 20:57:

[...]

Moeten die ouders in spé dat ook maar net willen natuurlijk .... Maar zo te horen zaten ze al niet te springen om een levenslange verbintenis van hun zoon met dit meisje en dan lijkt me zo'n inwonend ruziemakend stel waarvan zij de hele dag je bank bezet houdt wel erg zwaar . Om maar niet te spreken van weer een baby in huis ... Ik zou ook niet weten of ik dat op zou kunnen brengen als ik zelf niet dol op mijn " schoondochter " zou zijn . Ik vrees van niet .hier zou ik ook niet direct op zitten te wachten.
quote:meave schreef op 29 juni 2008 @ 20:59:

Ze wonen toch ergens FV? Als ze al bij die andere ouders wonen, wat moeten de ouders van TO nu dan doen??? Wiegje kopen? Man, ze hebben net te horen gekregen dat hun zoon een kind krijgt en dat zijn vriendin het expres lang voor hem verzwegen heeft. Mogen ze even?Nou, bijvoorbeeld financieel bijdragen zodat de andere grootouders niet ongevraagd met twee extra kostgangers opgezadeld worden, naast de zorg voor een baby. Bijvoorbeeld een huis huren voor ze? Bijvoorbeeld een aantal dagen in de week oppassen zodat de andere ouders ontlast worden en beide kids naar werk/school/therapie/huizenjacht kunnen? Babyuitzet sponsoren onder het mom van "jullie nemen ze al in huis, wij betalen dan de spullen"?
Am Yisrael Chai!
Ik vind het nog steeds bizar om de ouders van die jongen te laten opdraaien voor de dingen die de zoon doet. Híj maakt iemand zwanger, zijn ouders niet. Waarom moeten zíj daarvoor betalen? Ik zou als ouders zeggen 'zoek maar woonruimte, wij betalen mee' maar mijn geld ging níet naar een ander gezin waar mijn zoon inwoont omdat ik anders mijn kleinkind niet mag zien.
Fashion, ik lees nergens dat die ouders dat niet doen. Ik lees alleen dat voor ze een bijdrag ophoesten (terwijl ze soort van onder druk gezet worden met weigeren het kind te zien) ze graag willen weten hoe dat bedrag tot stand is gekomen gezien de situatie.

Aan een woning wordt gewerkt heb ik ergens in dit topic gelezen. Die baby is er niet, dus oppassen is nu niet aan de orde.
1 extra kostganger lijkt me, en die kan vanaf morgen op zoek naar een vaste baan
Overigens ben ik zelf ongepland zwanger geraakt, maar heb geen kinderwagen of babykamer van mijn ouders of schoonouders gehad. Ik zie dat eigenlijk ook niet in mijn omgeving, dat mensen een kinderwagen krijgen eigenlijk.
quote:Eowynn_ schreef op 29 juni 2008 @ 21:05:

Ik vind het nog steeds bizar om de ouders van die jongen te laten opdraaien voor de dingen die de zoon doet. Híj maakt iemand zwanger, zijn ouders niet. Waarom moeten zíj daarvoor betalen? Ik zou als ouders zeggen 'zoek maar woonruimte, wij betalen mee' maar mijn geld ging níet naar een ander gezin waar mijn zoon inwoont omdat ik anders mijn kleinkind niet mag zien.Eens. Tenzij zoon echt niet in staat is een fatsoenlijk bedrag aan kostgeld op te hoesten. Dan zou het toch echt uit mijn portemonnaie moeten komen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 juni 2008 @ 20:57:

[...]

Moeten die ouders in spé dat ook maar net willen natuurlijk .... Maar zo te horen zaten ze al niet te springen om een levenslange verbintenis van hun zoon met dit meisje en dan lijkt me zo'n inwonend ruziemakend stel waarvan zij de hele dag je bank bezet houdt wel erg zwaar . Om maar niet te spreken van weer een baby in huis ... Ik zou ook niet weten of ik dat op zou kunnen brengen als ik zelf niet dol op mijn " schoondochter " zou zijn . Ik vrees van niet .Oh, dat kan ik me prima voorstellen hoor, maar dan moet je ook niet zeuren over de oma die je kleinkind wel met open armen ontvangt, toch? Wat hadden ze gedaan als die ruziemakende schoonmoeder dochter zwanger en al de straat op geschopt had? Dan was het toch ook hún probleem geweest, of niet soms?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven