Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Heb tijdje last gehad van haaruitval maar gelukkig niet heel lang. Volgens mij werd het beter toen ik B12 spuiten kreeg.
Hoi!

Ik kom hier meelezen en wie weet ook wel mee schrijven ;)

Ben vorige week maandag 20/01 geopereerd en heb een gastric bypass.

Ben nu nog erg aan het zoeken wat goed valt qua eten en drinken maar het gaat redelijk
20 februari :-)
Word je dan geopereerd Tanja? Dat is al vrij snel. (Wel fijn hoor zo snel.)

Welkom Misshappy! En hoe is je operatie gegaan? Heb jij ook (lang) vloeibaar moeten eten of juist helemaal niet? Het is in het begin idd erg zoeken naar welke voedingsmiddelen wel of niet goed vallen en welke hoeveelheden. Bij mij heeft dat wennen wel een halfjaar geduurd. Volgens mij dus vrij lang.
Wapiti: het kon volgende week al. Maar uik heb nog wat afspraken staan die ik niet makkelijk kan omgooien, en eerlijk gezegd vind ik 'over drie weken' ook al heel snel
Tanja

Super hoor!!

MissHappy

Je voelt je goed? Het is eerst zoeken maar dat gaat lukken
In de kliniek in Arnhem (Velp) raden ze mij zink aan. Dat heb ik nu gekocht. Dus nu maar even afwachten wat het doet!
Zo blijf je zoet: anesthesist meldde vanochtend 'een ruisje' (hart), 'geen probleem'.

Belt ie net terug: staat een operatie niet in de weg, maar na overleg is besloten dat ik toch naar de cardioloog moet voor onderzoek.

Krijg binnenkort een oproep.
Nee hoefde niet zo lang vloeibaar, maandag ok, dinsdag ziekenhuis niks eten of drinken, woensdag ochtend kleurtest en vloeibaar. Die middag naar huis. Vanaf donderdag mocht ik gemalen eten!

Verder gaat alles super, gisteren voor controle geweest bij de chirurg, ik heb niet het idee dat ik geopereerd ben , eten en drinken gaat ook goed! alleen echt een half uur of langer over m'n eten doen anders word ik gestraft met vreselijke buikpijn!

spannend Tanja, 20 feb schiet al op. Minder dat je eerst naar de cardioloog moet!
Tanja: balen dat dit er tussen komt, maar wel goed dat ze je toch nog ff langs de cardioloog laten gaan. Voor de zekerheid.

Misshappy: wat voor een kleurtest of is dat een typefout? Wel vreemd dat ze overal een ander regime hebben. Ik (in Eindhoven) moest de eerste twee dagen (in het ziekenhuis/langer dan gepland) veel drinken en kreeg ook vla, soep en appelmoes te eten. Eenmaal thuis twee weken gemalen (met vocht erbij dus vloeibaar). Wel fijn dat je vrij veel/alles kunt hebben.
wapiti: nee is geen typefout haha. Op de ok doen ze al een test om te kijken of er geen lekkage is.

Dit moet de tweede dag na de ok ook. Je krijgt dan een methyldrankje (? geloof dat het zo heet) om nogmaals te kijken of er geen lekkage is. Ja het is echt heel verschillend qua ziekenhuizen, daar verbaas ik mij elke keer weer over.
Afspraak met cardio staat voor 14 februari, hartendag (Valentijn), dus ik ben prompt bijgelovig en zie dat als een goed voorteken
Tanja030

Balen dat je nog extra onderzoek nodig hebt. Wel goed overigens om alles uit te sluiten.

Misshappy1989

Hier ook eten malen zodat alles glas was en veel drinken. Heb toen veel soep en vla gegeten.

Hier doen ze ook lektest op OK en dag erna deden ze tot en met juni 2012 nog een slikfoto. Als die goed was mocht je beginnen met eten. Ik weet nog dat ik met bed en al naar beneden werd gebracht (had ruggenprik) en dat ik eerst niets aan eten vond. Nu doen ze het niet meer.

Bloeduitslag van de week over gebeld en alles is goed alleen vitamine D moet ik aanvullen met een drankje 2x per week 6 weken lang en moet meer eten met eiwitten. Zitten beide tegen ondergrens aan.
ECG gehad en cardioloog gezien, waarschijnlijk niets aan de hand, in april nog een echocardiogram laten maken voor de zekerheid.

De vrij dunne ECG-pleeg vroeg wat voor operatie er gepland was, en ik vertelde het, voorbereid op wat onbegrip want sja, ze was dun.

Trekt ze haar telefoon tevoorschijn en laat me een foto zien van een dikke dame. Zijzelf, drie jaar geleden, voor haar maagverkleining, 62 kilo zwaarder.

Zo word je nog eens geconfronteerd met je eigen vooroordelen :-)

Hoe dan ook, nu maar afwachten tot ik dinsdag gebeld word hoe laat ik me donderdag moet melden.
Ik vraag me af, en zou ook wel willen weten wie er in Velp naar de NOK gaat. En dus (waarschijnlijk) in Arnhem is geopereerd?
Weer thuis, donderdag tegen 12 uur naar voorbereiding gegaan, voor mijn gevoel half uur later OK in, en daarna vooral veel gedoe met 3 mensen die aan m'n bed stonden te zeuren dat ik m'n ogen open moest doen/houden.

Pijn viel erg mee, wel paracetamol per infuus, maar geen verandering toen dat eruit ging.

Complicatie: onderkoeld van de OK, krap 35 graden, bloeddruk 95/60 en in de nacht is een van de wonden enorm gaan bloeden, arts erbij, uitwendige hechting erin, Hb bepaald en getwijfeld over bloedtransfusie.

Ik mocht daardoor zaterdag nog niet naar huis, eerst moest aangetoond dat Hb niet verder zakte, anders zou er een inwendige bloeding kunnen zijn. Leek daar niet op want buik was gewoon zacht, en idd, vandaag Hb weer 1/10e hoger dus ik mocht weg.

Chirurg is do. avond nog langs geweest, heeft gezegd dat het een sleeve is geworden, geheel volgens wat we op de OK nog hadden besproken: bypass als het kan, sleeve als het niet kan.

Nu enorm aan het borrelen na elk slokje water en al ontdekt dat gemalen sperzies best goed vallen maar griesmeelpudding absoluut niet (bij mij, bij een ander juist andersom). We zullen zien.

Pijn heb ik eigenlijk niet, wel een wat beurs gevoel en vooral jeuk van de pleisters. En verder ben ik MOE. Dus ik ga slapen ;p
Beterschap Tanja: hopelijk baal je snel van al dat gemalen eten want dan gaat het goed met je haha.

Ik val trouwens nog steeds af. Net zoveel als 4 weken na de operatie (zon 8 ons per week). Toen was ik een trage afvaller in vergelijking met de rest van mijn groep. Maar nu val ik nog steeds evenveel af en de rest minder dan ik. Morgen weegmomentje en twee weken geledenzat ik op de 42, 5 kg. En heb nog niet echt een plateau gehad. Hopelijk zet dit nog ff door.... Maar ik zie wel. Ik sport nu trouwens wel minder want door mijn gezondheidsklachten kan ik het vaak gewoon niet. Balen maar het is niet anders. Morgen ga ik wel weer een stukje wandelen. Heerlijk!
Dat gemalen spul is ranzig! Heb gister een potje Olvarit geprobeerd ('Oma's stoofschotel met kip'). 5 theelepeltjes op, vanavond nog wat ervan eten en de rest opvoeren aan de als gekken bedelende katten, want ja, kip...

Ik ga me verhuren als ballonnenopblazer, man waar komt al die lucht vandaan. Slokje drinken, en 5 minuten boeren.

Met als gevolg dat ik zowat elk wakker moment dat ik niet eet (en de pauzes daaromheen) zit te drinken of te boeren ;p

Jij bent kennelijk een 'langzaam maar gestaag'-afvaller, ik ben gewaarschuwd dat het zomaar zou kunnen dat ik in een jaar 80 kilo kwijtraak en dat het dan stopt. Maar ja, dan zit ik zo ongeveer op die 100-grens, en daar zou ik voor tekenen. We zien wel.
Haha als je het gemalen spul beu bent dan is dat wel een goed teken. Bij mij was dat althans maar goed ik ben een week heel erg misselijk geweest door pijnstiller en antibiotica dus aan eten moest ik niet denken.

Wij mochten geen olvarit (teveel calorieën) en ik was dus aangewezen op alles gepureerd met water of jus aangelengd. Wat ik erg lekker vond was gehaktbal. Die had veel smaak (door de maggi die mn moeder erin doet) en dat was beter dan een varkenslapje. Dat was echt smerig: qua smaak en qua consistentie. Bleh!

Dat boeren herken ik niet. Dus geen tips hier. Lijkt me idd vervelend.
O en ik ben in mei geopereerd en woog voor de operatie 137 kg en heb er nu (9 mnd later) dus ruim veertig af. De groepsgenoten die veel minder wogen dan ik vielen in het begin meer af dan ik.
Tanja030

Nu 1,5 week verder alweer. Olvarit mochten wij ook niet. Maar ook dat zal overal anders zijn. Boeren herken ik wel.

Sterkte met herstel!!
Ook wij mochten geen Olvatit. Daar zit te weinig voedingstoffen in. Is wel goed voor baby's, maar niet voor een volwassen persoon. Vind het ook vreemd dat het als advies gegeven wordt.
Eet al (lichtgeroosterd) brood met kaas, wat heerlijk :-) Avondeten is nog lastig, vis gaat wel, vlees valt niet erg goed. Aardappel en groente gaat wel.

Ben inmiddels ook al iets minder slap en heb zelfs alweer een stukje durven fietsen.
Dames ben natuurlijk al wat verder dan de meesten hier. Was toe aan stap verder en deze genomen. 19 februari jl. naar PC in MCL geweest en aanvraag gedaan bij verzekeraar. Vorige week motivatie gestuurd en foto's en zou voor 10 maart antwoord krijgen. Die kreeg ik gisteren en ik heb een JA. Meteen na de 1e keer. Morgen bellen met MCL.

Oja betreft een BWC (=buikwandcorrectie)
Super nieuws Brendah! We hadden het er vrijdag nog over dat het best lastig is om ervoor in aanmerking te komen. En op welke termijn wordt je geholpen? En bij welke verzekeraar zit je? (Bij mij speelt het vooralsnog nog niet. Inmiddels 45 kg afgevallen en het blijft vrij gestaag doorgaan.)

O en ik schrijf nu onder deze nick maar heette eerst 'wap'. (Haal deze zin over een tijdje weg ivm herkenbaarheid.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven